Roest in OS 46 AX

Chris,
De lagers zijn DIN genormeerde metrische SKF, FAG etc.
Nameten (schuifmaat) of nummers vergelijken. Krukaslager hoort geheel open te zijn, proplager met metalen seal aan weerszijden... maar dat moet je toch even goed aan de motor bekijken. Kan ook open zijn. Weet ik niet uit m'n hoofd.
Op het carter van de 4-takt staat geen noemenswaardige druk druk zoals bij tweetakt. Het carter moet kunnen ventileren en restolieolie kunnen afgeven... da's bekend...

Om de krukas te kunnen trekken moet je eerst de cilinderbus uitnemen. Dan de zuigerpen lossen. Die kan vast zitten (gekoekt). De pen moet gelost worden door het gat achterin de motor... Let op de teflon uiteinden van de pen. Niet beschadigen. Uitwurmen kan lastig zijn. Ik heb het gedaan met een gebogen paperclip. (OS .40 FS) De tip, om krassen te voorkomen, met een drupje epoxy geplastificeerd. Kon hem met tegenzin lossen, had ook geen magneetje, maar is uiteindelijk gelukt.

Ook de nokkenas is kogelgelagerd. Daar kunne ook nieuwe lagers in worden geprikt.

Hier wat filmpjes hoe je de zaak uit elkaar trekt... Vergelijkbaar met die van jou... vast nog meer te vinden...
how to rebuild a OS 40 FS - YouTube

@ Ron! Ah! Die klikkerdeklikvorm. Da's tweetakt met klemmende passing van de zuiger in de cilinder. Als je dat bedoeld?
Saitootje .82 niet echt klikkerdeklik.... wel stevige compressie... net betengeld... dan gaat het ferm door het dooie punt... geen houterig spelinggevoel zoals bij een nieuwe OS...
Gr Bas

Nope, dat geluid bedoel ik ook niet Bas. Wat ik bedoel is dat krukas tussen twee posities heen en weer beweegt terwijl de zuiger in de bovenste stand staat. Ik voelde hoorde het zowel bij ABC als ring motor.

haha bedankt, motor is bijna uit elkaar:p
maar de kleine rollementjes, die ene zit in het dekseltje en is er makkelijk in en uit te halen, de andere is wat anders denk ik om hem eruit te krijgen en een nieuwe in te steken... ik probeer wel! bedankt voor de info in ieder geval!

Chris,
stop de motor even in de oven... zet die op 170 graad (geen magnetron aan)... eventueel drupje motorolie bij dat lagertje... en dan een klopje op een stuk hout of keukensnijplank... zou die er echt uit moeten vallen.
Het kan ook met een brandertje... oven gaat gekontroleerder, doordat je de temperatuur vast kan instellen.

@Ron... zucht... ik plurk nog wel even wat aan een Moki 22cc en een fonkelnieuweoude HB 10cc motor... kijken of ik die aan't het rocken krijg :)
Gr Bas

Nope, dat geluid bedoel ik ook niet Bas. Wat ik bedoel is dat krukas tussen twee posities heen en weer beweegt terwijl de zuiger in de bovenste stand staat. Ik voelde hoorde het zowel bij ABC als ring motor.
Dat is speling in een of beide drijfstanglagers.
Als de zuiger in het BDP staat en alle compressie is weggelekt, dan zal de zuiger moeilijk naar beneden willen. Deze staat dan min of meer 'geparkeerd'
Wordt er dan afwisselend aan de drijfstang geduwd en getrokken (dat is wat je doet als je de kukas op dat punt zachtjes heen en weer draait) , dan hoor (en voel) je de zuiger- en krukpen afwisselend tegen de binnen- en buitenkanten van big- en smallend stoten.
Bij een zuigerveermotor (daar staat de zuiger niet stil) kan daar ook nog eens het aantikken van bovenste en onderste rand van de veersleuf door de (in de cilinder wel stilstaande) zuigerveer bijkomen.

hallo,

eindelijk heb ik wat tijd gevonden en zitten de nieuwe rollementen erin. het enige wat ik nog moet doen zijn de kleppen regelen...
alleen weet ik niet zo goed hoe dat wormwiel geplaatst moet worden.
ik weet dat ik de motor op zijn bovenste dode punt moet zetten.
en op het wormwieltje staat een puntje, maar moet dit onderaan staan??
groeten Chris

Hallo Chris,
Het een en ander is na te lezen op de site van OS. Ook is er een dedicated OS vraagbaak op RC-Universe.

Stipje naar onder, in lijn met de stoterstangen. Op de propmenemer hoort een klein markeert "T" tekentje te staan. Die zet je naar boven gericht, exact in het midden, het 'felsrandje' van het gietstuk... Dan staat de zuiger in het BDP.

That's all :p Piece of cake!
Gr Bas

Back