Chris,
De lagers zijn DIN genormeerde metrische SKF, FAG etc.
Nameten (schuifmaat) of nummers vergelijken. Krukaslager hoort geheel open te zijn, proplager met metalen seal aan weerszijden... maar dat moet je toch even goed aan de motor bekijken. Kan ook open zijn. Weet ik niet uit m'n hoofd.
Op het carter van de 4-takt staat geen noemenswaardige druk druk zoals bij tweetakt. Het carter moet kunnen ventileren en restolieolie kunnen afgeven... da's bekend...
Om de krukas te kunnen trekken moet je eerst de cilinderbus uitnemen. Dan de zuigerpen lossen. Die kan vast zitten (gekoekt). De pen moet gelost worden door het gat achterin de motor... Let op de teflon uiteinden van de pen. Niet beschadigen. Uitwurmen kan lastig zijn. Ik heb het gedaan met een gebogen paperclip. (OS .40 FS) De tip, om krassen te voorkomen, met een drupje epoxy geplastificeerd. Kon hem met tegenzin lossen, had ook geen magneetje, maar is uiteindelijk gelukt.
Ook de nokkenas is kogelgelagerd. Daar kunne ook nieuwe lagers in worden geprikt.
Hier wat filmpjes hoe je de zaak uit elkaar trekt... Vergelijkbaar met die van jou... vast nog meer te vinden...
how to rebuild a OS 40 FS - YouTube
@ Ron! Ah! Die klikkerdeklikvorm. Da's tweetakt met klemmende passing van de zuiger in de cilinder. Als je dat bedoeld?
Saitootje .82 niet echt klikkerdeklik.... wel stevige compressie... net betengeld... dan gaat het ferm door het dooie punt... geen houterig spelinggevoel zoals bij een nieuwe OS...
Gr Bas