Roest in OS 46 AX

Beste forumleden,

Ik heb een goed ingelopen OS 46 AX in mijn bezit van een paar maanden oud.
Loopt prachtig en heeft veel vermogen, maar....
Ik heb hiervoor dezelfde motor gehad en die is compleet weggeroest. Ik heb toen gratis een nieuwe gekregen.
Alleen is mijn niewe 46 AX ook weer aan het roesten.
Hij heeft minder dan 1 week terug nog gelopen. Ik was benieuwd of deze motor niet dezelfde problemen vertoonde maar dit is dus wel het geval.

Na het lopen laat ik de motor altijd droog lopen zodat er geen/ bijna geen brandstof meer in zit en druppel daarna door het pluggat en de carb After-Run olie.

Het gekke is, is dat ik dit met geen van mijn andere motoren ooit ervaren heb, mijn Saito vertoond totaal geen tekenen van roest net zoals mijn goedkope chinese motortjes.
Alleen deze.

Heeft iemand een idee wat dit kan veroorzaken ?

Mvg Luc
 
Misschien het materiaal waar de motor van is gebouwd
mvg
Frederik
Het ene materiaal roest nu eenmaal makkelijker als het andere
 
Dat kan inderdaad,

Alleen gaat de motor er niet beter van presteren.
Mijn vorige die dit probleem had sloeg steeds af.
Hoe kan ik dit voorkomen ?
 
Welke brandstof gebruik je?

After run olie door het pluggat is minder effectief dan after run olie door de carburatuer en nog een paar keer goed rondslaan.
Start je de motor na het vliegen nog een keer om hem leeg te draaien en is de motor dan al koud?

Gerben
 
Hoe berg je jouw model op? Ik bedoel staat dan de neus naar boven of naar beneden. In het laatste geval kan de rotzooi uit de uitlaat terug de motor inlopen, en geloof mij dat IS echt rotzooi!!!!
 
Ook de OS 46FX heli motor wil aardig roesten van binnen. Recent een versleten .46 uit mn heli gehaald en gedemonteerd.... roestig!
 
" Gerben, ik gebruik Klotz 5% Nitro brandstof.
Ik doe altijd allebei, kan geen kwaad toch ?
Dat ligt eraan of ik na de laatste x vliegen besluit om op te ruimen of nog een vluchtje te maken over 15 min. en het ineens gaat regenen bijvoorbeeld.
Maar meestal is ie nog wel op temperatuur.

" Huibert, Ik had de motor even op een bok gezet om hem toch een beetje draaiende te houden tijdens het renoveren van mijn Pitts.
Maar in de Pitts staat de neus naar boven en op de bok recht.
Ik hou de motor trouwens ook altijd een beetje schuin om de rotzooi uit mijn uitlaat te laten lopen na de laatste vlucht of testrun.

" Jonkje, Liever als ie versleten is dan bijna gloednieuw ! ±)
 
Misschien ligt het aan de brandstof?

Ik vlieg zelf vrij veel op brandstof momenteel (allemaal 2takjes). Ik laat eigenlijk nooit afterrun in de motor lopen na het vliegen, draai ze ook nooit droog, etc. Wel haal ik de tank altijd leeg. Modellen liggen gewoon plat op de "plank".

Tot nu toe (in 5 jaar tijd) nog nooit roest gehad. Wel haal ik in de winter alle motoren eenmaal geheel uit elkaar om te checken, smeren, reinigen, etc. Ook bij langer niet gebruiken (>2 maanden) gaat er een "flinke scheut" naaimachineolie in.

Ik vlieg met zelfmenging (75% methanol, 5% nitro, 15% Titan SX synth olie, 5% Rinus olie). Vooral het scheutje rinus doet wonderen voor je motortje.
 
Heb het dus ook een keer met de 46AX gehad. Na gebruik van lokaal aangelengde Klotz. Wellicht had de verkopende een vat vervuilde of verouderde methanol geleverd gekregen? Lagers kuis verrot... alles kunnen herstellen en ik vlieg nog met deze motor... sinds aanschaf 2005!

Methanol (methylalcohol) is sterk hygroscopisch. Onttrekt water aan de atmosfeer. Dat doen alle alcoholen. De stof begint onmiddellijk met afbreken. In de reacties met lucht (ook via verbranding) en aanvullend water vormt zich mierenzuur. Dus een beetje staal is binnen de kortst mogelijke keren aangetast als je het niet beschermt met een oliefilm.

Tip: Leg een staafje messing of koper een tijde in een badje van dat bedorven goedje... en het komt prachtig schoon geëtst weer tevoorschijn.

Normaal behoren dat de dopes -zoals Klotz- te beschermen, maar als de zuurgraad erg hoog geraakt... bijvoorbeeld na een rondje vliegen bij een hoge vochtiheidsgraad?... dan is bescherming na de vlucht snel voorbij.
Alzo... bij thuiskomst (of op het veld) wellicht niet onverstandig zaakje even te smeren.
Na dit geval ben ik overgestapt op Coolpower. Maar ben blijven beschermen met afterrun. Dat heet... synthetische motorolie... of ik neem ATF hydrauliek olie... stuurbekrachtiging olie. Beiden beschermen meer dan uitstekend op domme auto's... dus ook op domme modelmotortjes.
Een 100% zuivere alcohol is alleen in laboratorium omstandigheden haalbaar.
Bij aanraking met buitenlucht vrijwel onmiddellijk aan het reageren etc...

Autoremsystemen hebben er ook last van... remvloeistof is ook op alcoholbasis... vandaar dat dat ook eens in de twee jaar vervangen moet worden... ander rot de boel ook daar weg...

Aldus mijn kant van de zaak... :p

PS: Mijn modellen hangen nose up.. idd vanwege de verbrandingsresten... maar staan ook wel eens een tijdje horizontaal...
 
Laatst bewerkt:
Kortstondig de motor laten lopten vergroot de kans op roest. De motor moet volledig doorwarmen, zodat eventueel vocht in het karter zoveel mogelijk zal verdampen.

Trek je hygroscopische brandstof naar binnen in een koude motor, om die volledig af te laten slaan en niet meer te starten, trek je het vocht juist naar de lagers met kans op roest etc. Dus of niet leegdraaien, of lang genoeg zodat de motor lekker doorwarmt.

Klotz heb ik weinig ervaring mee, de Grauper Titan olie beviel mij altijd erg goed.

Gerben
 
Bedankt allemaal,

@ Gerben, dat is waarom ik altijd een laagje in de tank houd zodat de motor eerst lekker opwarmt voordat ie de laatste druppels brandstof er uit zuigt.

@ Johan, Toch ?

Mooi lang verhaal, bedankt daarvoor. Maar, is het genoeg om de motor na elke vlucht goed van After-Run te voorzien na het leegdraaien en dan weg te zetten ?
Of roest ie dan nog steeds weg ?

En het allerbelangrijkste: Kan ik nog met deze motor vliegen ? De roest is niet enorm erg maar zal ik eerst de lagers moeten vervangen of zal de roest na veel draaien weer een beetje wegtrekken ?

Brandstof is niet oud en staat opgeslagen in de schuur.
BTW: Ik gebruik de Klotz 2 takt versie met 20 % olie
 
Laatst bewerkt:
Roest in een lager zal dit lager altijd vernielen, je hoort die lagers dan ratelen, en dan breken de kogels in je lager en als die stukjes tussen je zuiger en cilinderwand komen kun je die motor afschrijven.
 
Lagers hier te krijgen Luc:
RC-Bearings.com

Ennuh, je zegt dat je brandstof in de schuur staat? Is dat toevallig een koude en vochtige schuur? Zo ja (en als de kan enigszins niet helemaal luchtdicht is) kan dit ook water aantrekken (vraag me niet hoe ik dat weet). Mijne staat in de kelder, maar deze is droog en niet koud (altijd rond de 18 graden).

Tenslotte +1 voor de 20% olie, vinden motortjes lekker. Vooral als een deel goede ouderwetse Rinus is (wordt je kist wel vies van maar beschermd goed).
 
Thanks,

Mijn brandstof staat wel in een koude vochtige schuur ja,
Andere opslagmogelijkheden hebben we niet en het lijkt me niet zo handig het in huis te bewaren en de kruipruimte is ook niet echt een optie.
Heb nog nooit van Rinus gehoord maar volgensmij zit er wel een deel wonderolie in.
Het is niet vol synthetisch daar ben ik van afgestapt.

Is deze OS dan van een ander soort materiaal gemaakt dan mijn andere motoren ?
Lijkt me heel sterk dat het de bedoeling is dat ie ondanks goede behandeling toch snel roest.
 
Brandstof houd niet van koud en vochtig ;). En ik bewaarde vroeger mijn brandstof altijd in huis, niks mis mee hoor (als je niet knoeit want dat ruik je ;D).

En rinus = wonderolie ;). Wonderolie vormt een laagje in je motor dat het beter beschermd (tenminste dat is mij door de oude wijzen op de club altijd wijsgemaakt en ik heb nog nooit roest gehad. Ook niet in een os46AX en een os55AX).

De nieuwe ax serie heeft wel een andere coating als de fx of fp serie bv. Zou een verband kunnen hebben ??? Ik ben in ieder geval tegenwoordig in mijn Rossi, Webra, MVVS, Magnum en Thunder tiger fase. OS is ook maar een merknaam ;)
 
Laatst bewerkt:
Ja, inderdaad.
Heb tot nu meer ellende gehad met OS dan mn fijne viertaktjes.
Als ie er toch mee kapt smijt ie er maar een ASP in.

Maargoed eerst proberen of de motor nog loopt en misschien de lagers vervangen.
 
Precies, eerst proberen dan pas wat anders. Hobby is toch al duur zat.

ASP zijn trouwens tegenwoordig (vroeger wel anders) hele fijne motortjes voor weinig geld. Staat ook een lovende review over in de laatste FMT (moet je wel duits kunnen).

Zelfde geld voor Magnum en MVVS. Beide goedkoper als OS maar vaak bakken meer power (heb zowel Magnum als MVVS op snelle kisten staan en die gaan als de brandweer).

Ook nog een "geheim" tip: Just Engines motors, de J'en (zie Just Engines Online Ltd J'EN). Goedkoop, betrouwbaar, goed lopend en zeeeer goede customer service. Plus reserveonderdelen voor bijna gratis. heb zelf de J'en .37 op mijn Outlaw. Doet het zeeer goed. Vooral gekoppeld aan een Genesis pipe (van Weston uk) bakken met powerssss :)
 
That´s exactly what any model enthousiast wants... POWERRRRRR.
Nee, OS wordt het niet zo snel meer ook al start die AX geweldig met de hand.
Goed primen, 1 tikje met de klok mee en lopen.
Die J´en motoren had ik ook al ontdekt misschien wat voor de future.
Electro hoeft van mij niet.

Ik had het dan wel over de ASP 4 taktjes......
Sound van 4 takt is onovertreffelijk naar mijn idee.
 
Back
Top