Roest in OS 46 AX

Sssstttt ... nee joh, onderhoud plegen is modelbouw. Daar doet niemand meer aan tegenwoordig in het ARF tijdperk. Nieuwe kopen is toch veel makkelijker ;).

Persoonlijk vind ik het leuk. In het begin weet je mijn god niet wat je aan het doen bent (je eerste keer folie coveren, glasmat leggen, motortje uit elkaar halen, solderen, etc etc etc) maar als je het eenmaal vaker doet zie je dat het best meevalt en ook nog leuk is :). Ik heb die fase ook gehad (en soms nog steeds) en dat niks om je voor te schamen.

Als je maar de schouders eronder zet :)

Tuurlijk is onderhoud een deel van de modelvliegsport. Inspectie en onderhoud voorkomen crashes. En een drupje olie is ook niets mis mee.
Probleem is hier een motor die bij normaal gebruik begint te roesten terwijl dat niet hoeft.
Drupje olie, rechtop wegzetten, tank leegmaken, niet te vochtig, let op hoe je de uitlaat neerlegt, waar is de brandstof opgeslagen, hoe oud is die.....
Ehmmm dat zou bij een OS46AX helemaal niet zo kritisch mogen zijn.
In zo'n geval zou ik zeggen, doe het grootste gat het eerste dicht en vervang de olie door een met een betere reputatie.
Als Aerosave nog te wensen overlaat, en dat is bijna onmogelijk gezien de ervaringen, dan kunnen altijd nog de andere hulpmiddelen uit de kast komen.

Wat er is een ding wat een rode draad vormt in de vliegerij, klein of groot maakt niet uit.
Systemen moeten zo ontworpen worden dat dingen vanzelf goedgaan. Ook procedures. Door een vergeten puntje van de waslijst moet de motor niet onder de roest komen staan en Luc weer blijmoedig een setje nieuwe lagers plaatsen.
Neem een oplossing die zonder er verder bij na te denken werkt, dat is vliegen.

Jongens, bedankt voor de bemoedigende woorden !

Ik heb hier ergens gelezen in dit draadje, kan de quote even niet meer vinden, dat OS dus met de AX serie de plank een beetje heeft misgeslagen met de lagers.
Volgensmij stond er dat de OS lagers die met de motor meegeleverd zijn, snel kapot gaan.
Vervang ze na ze uitgelubberd zijn voor nieuwe en ze gaan weer 10 jaar mee.

Weetje, ik ga die motor niet meer laten lopen en er een setje echt high quality lagers in zetten.

Hoorde van een vliegvriend van mij dat zijn vader pas naar Hobbyin was geweest, een setje nieuwe lagers kocht en Dennis ze er even voor hem in gezet had !
Zou geweldig zijn, maar desnoods doe ik het zelf, leuke ervaring.

Dan wil ik jullie nog 1 ding vragen, zou iemand voor me 2 high quality lagers kunnen uitzoeken, in de goede maten ?
Het liefst in Nederland natuurlijk.
Ik weet natuurlijk ook niet echt welk materiaal lagers ik moet hebben.
Hoeft niet de duurste of goedkoopste te zijn, maar wel echt een paar waar ik zeker van weet dat ik er zeker een paar jaar van op aan kan.

Wat de brandstof betreft: Ik ben volledig bereid een andere brandstof te gaan stoken maar wat ik dan wel vreemd vind, is dat geen van mijn motoren er last van heeft behalve deze steeds.
Onze grootste motor man vliegt al jaren met Klotz, en kan niks anders aanbevelen.
En geloof me, hij heeft er echt wel kennis van.

Ik weet het eigenwijsheid kent geen tijd, maar ik ben er van overtuigd dat die brandstof goed is echt waar, maar ik wil best die andere proberen.

Of die AX heeft een baggerhekel aan me dat kan natuurlijk ook :)

Alvast bedankt !

Laatst bewerkt:
Als je toch niet met de motor gaat vliegen, en daar is het weer nu ook niet naar, dan haal je hem vast uit elkaar.
Op de rand van het lager staan industrie standaard nummers, elk lagertype heeft zo'n nummer. Een lagerleverancier weet dan precies welke je moet hebben.
Geen moeilijk gedoe met meten e.d.
Dat nummer hebben de leveranciers het liefste, maakt het makkelijk voor ze.
En als je even via Google op deze site zoekt dan vindt je ze hier ook nog wel denk ik.

En ja, eigenwijsheid kent inderdaad geen grenzen....je mag van mij zo vaak lagers wisselen als je wilt, ik hoef het niet te betalen. :-)
Schreef jij niet ergens "dat je maar een arme 13 jarige was wiens geld niet op zijn rug groeit"?
Als ik je dan vertel dat jou eigenwijsheid je geld kost waarom neem je dat dan niet aan? Wat probeer je te bewijzen? Dat jou brandstof en de roestige motor bij de 3e poging wel samen gaan?
Probeer dat mij eens uit te leggen....

Ik zag dit seizoen nog een gevalletje van eigenwijsheid waar iemand twee veel duurdere motoren ook rijp voor de prullebak draaide met Klotz. (met nog een paar crashes door motoruitval) " maar daar kon het niet aan liggen, want de brandstof is goed" :rolleyes:
Ondertussen is zijn stemming onder het vriespunt gedaalt en wil hij de brui aan het vliegen geven. Dus je kunt je voorstellen hoe moeilijk goede adviezen te accepteren zijn, je staat daarin niet alleen.
Probeer het rustig nogmaals, wij wachten wel op het resultaat.:infinity:

Trouwens, nog eentje om eens over na te denken.
Die grootste "Motorman" van jou die alleen bij Klotz zweert....is dat niet net zo typisch gevalletje van pure eigenwijsheid? Nooit iets anders proberen is ook nooit fouten maken en is helaas ook nooit nieuwe dingen ontdekken
Als deze maneer al enkele deccenia Klotz gebruikt zonder iets anders te willen kennen, zou de wereld dan misschien aan hem voorbij zijn gegaan?
Denk eens over dat concept na Luc, je hebt er de rest van je leven wat aan.

Laatst bewerkt:
Thanks,

Ik kan me wel voorstellen dat als je al lang op iets vliegt en er nooit problemen mee hebt dat je niet gaat veranderen.
Maar het is een goed concept dat zeker !

Ik wil het best proberen maar ik heb er een beetje de schurft in dat ik nu al weer aan m'n 3e brandstoftype begin.
Mijn ouders eigenlijk ook die hebben het steeds over electro maar dat nooit of branndstof moet echt verboden worden.

En zeg nou zelf, als je Dennis van Hobby In met z'n brandstof niet kan vertrouwen dan is de modelbouwzaak ook een beetje verleden tijd.

Maar nogmaals ik wil het best proberen.

En arm ben ik niet, dan zat ik nu niet bij de 1,60 meter afdeling haha.

Laatst bewerkt:
Ooit zat er een goede methanol fabriek in Delfzijl. Het was een restproduct van ik meen de AKZO chloorfabriek. Die methanol was van bijzonder goede stabiele kwaliteit. Die fabriek is gesloten (Chloor transporten waren heikel!)

Wisselende kwaliteit van de pure methanol is het probleem. Daar kan geen additief tegenop, maar ook geen modelbouwzaak die van een leverancier afhankelijk is, die dat ook weer geleverd krijgt van een chemische fabriek... die hun tankwagens ergens geleegd willen hebben. De wereld steekt wat anders in elkaar dan je voor ogen hebt.
Hobby-In is een prima toko. (Met zovele andere modelbouwzaken in NL) Dus niet mopperen in milde onwetendheid of verbittering!

OS lagers zijn goed. IJzer roest nu eenmaal. Elk ijzer.. pisbakkenijzer... zo ook goed staal! In de brandstof ontstaan zuren bij de oxidatie = verbranding... die zijn echt niet van de poes. Alleen RVS is zuur bestendiger... tot op zekere hoogte... maar mierenzuur is zeer agressief. Je kan er de badkamer mee ontkalken, koperplaten etsen als je aandringt. Als je dat badkamertje langdurig grondig doet, worden je tegels mooi dof en vallen vanzelf van de muur... Ook een aardige... het tast je zenuwgestel ook mooi aan. Goedje zit ook nog eens in een vette mierenbips... dus vandaar dat een mierenbeet niet prettig is... en van een rode mier extra onprettig vanwege de rode pepermix!

De lagers van OS zijn geen bagger. Ze zijn prima! Ik heb het ook met een nieuwe OS 46 FX gehad. Heel andere makelij en datum... Ook een nieuwe motor uit de doos, voorloper van de AX. Wegens dezelfde brandstofbatch, moest ook die motor voorzien worden van nieuwe kogellagerijbrij.

De lagers die Hobby-In verkoopt zijn géén bagger. Die zijn prima. Die onder de vlag van Irvine zijn goedkoper dan OS.. maar het zijn dezelfde, goede kwaliteit. Slechts een prijsverschil. Kan je gerust aanschaffen en hoef je niet naar de groothandel te stappen. Kortom... ook SKF zal onder de omstandigheden falievierkant zijn weggerot... als de neten!
Dat drrrrrrupje oooolie doet wonnnnnderen... echt wel?

Brandstof. Coolpower is goed. Sinds het roest incident vlieg ik daarmee. Het vliegt zuiniger dan de Klotz. Dus je moet je motor een beetje bijstellen.
Maar ik vlieg ook op Coolpower omdat ik dat bij mij in de buurt kan ophalen. Die hebben helaas geen Klotz. Dat is ook prima, zeker voor de viertakten. Voor Klotzekees moet ik een uur rijden... daar heb ik geen zin in... dus alle Saito's nog netjes in doos...

Verder hoeft methanol niet verboden te worden. Spul is volledig milieu afbreekbaar, zo ook het additief.

Elektro? Ook prachtig... (Ken de milieu balans niet van een Lipo. Bio afbreekbaar is deze niet.) Elektro, hoe fraai ook, heeft weer andere aspecten met risico's. Heb je te maken met een veiligheidsprotocol, ook niet mis. En daar is mama helemaal niet blij mee als je niet goed mee omgaat! Komen er ook rotte accu's voor... reeds af fabriek, door laad fouten of gedurende de 'winterstop', bij het niet op de juiste spanning weg bergen. Fikken er motoren, regelaars door, als het tegen zit fikken er kisten af. Het vraagt eigenlijk om nog meer aandacht, onderhoud en secuur werken. Ook daarmee kan je flink aan het mopperen slaan. Eat your heart out!

Ben je je van dat alles bewust, kan je er mee omgaan? Dan is het met beiden prima modelvliegen. Dussssss! Handen uit de mouwen! AXje fixe...
Joepie!

Laatst bewerkt:
Even off_topic: mijn complimenten Luc voor je goed geschreven berichten, ze steken goed in elkaar en zijn vrijwel foutloos. Je gebruikt zelfs een komma tussen twee persoonsvormen. Weet je zeker dat je pas 13 jaar bent ?

Laatst bewerkt:
Superbedankt Ron,

Ja dat weet ik heel zeker.
Maar goed, mijn goede aanleg voor spelling wordt wel gecompenseerd met mijn 6'jes voor wiskunde :)

En H.B. Busking, dat AX'je gaan we zeker fixe!
Pitts is toch nog lang niet af.

Laatst bewerkt:
Brandstof

Beste,

volgens mij zit't probleem inderdaad bij de brandstof.

Naast't sterk hygroscopisch effect van methanol, zit je ook nog eens met de restproducten bij verbranding van nitro. dit vormt nl salpeterzuur......

enige wat hier kan tegen helpen is volgens mij een heel goeie olie, nl Aerosave van Fuchs.

Ik vlieg hier al jaren mee, gebruik NOOIT after run olie, en heb nooit roest...ik vlieg trouwens op 13%olie, 10%nitro. methanol haal ik in bussen van 5l in een doe-het-zelf zaak. (8.3€/5l) 5l brandstof kost mij iets van een 27€, minder als ik de olie in grotere hoeveelheden koop...

Ik heb viertakt-motoren die meer dan 15 jaar oud zijn, en er vanbinnen nog als nieuw uitzien. enkel regelmatig lagers vervangen, en blijven lopen...

Wim

Beste Wim,
Nu ben ik wel nieuwsgierig welke doe-het-zelf zaak dat is, want in mijn buurt heb ik nog nooit methanol in zo'n zaak gezien. Nu hebben we hier alleen van die vervelende ketens van dertien in een dozijn, dus misschien is erin jou omgeving meer variatie.

Laatst bewerkt:
't inderdaad geen 13-in-een-dozijn-zaak, is de stock americain in Brugge......... ik heb 't ook nog maar enkel daar gevonden...ik
Wim

ik vlieg zelf met 5% nitro en ma-10 olie.

2 irvine en 2 os motoren.

alles ligt gewoon plat op de plank en sla 1x per 2 weken de props een paar keer rond, alleen mijn .53 irvine een keer een plekje roest op buitenkant lager gehad.

lagers en roest

Tjonge, helaas veel herkenning. Ook ik had last van roest en weet eigenlijk nog niet waar het echt aan lag.

Ook ik vloog op klotz 18-20% en 5% nitro dat mengden we zelf op de club. Een OS-91 FX eerst zwaar verroest, grondig ontroest en daarna voorzien van nieuwe lagers. Vervolgens een middag gevlogen, de kist een week of 3 weggezet (gewoon horizontaal op de iets verwarmde zolder) en wilde toen weer gaan vliegen. Ik had het helaas niet geijk in de gaten maar dat hij liep niet lekker en daarna was het te laat. Weer roest en roestdeeltjes waren al tussen de zuiger en cilinder wand gekomen met alle gevolgen van dien. De motor was rijp voor de schroot. Ik heb nog overwogen er een imitatie set in te zetten van just engines (cilinderbus en zuiger) en weer nieuwe lagers. Maar heb uiteindelijk, met dank aan Razor, een nieuwe motor gekocht.
Ook een andere kist met een 7,5 cc Super Tiger,.. Roest ..! ook die moeten voorzien van nieuwe lagers.

Volgens mijn clubgenoten kan het niet aan de brandstof liggen want zij hebben geen last van roest. Ik heb de laatste liters brandstof met klotz echter in de brand gestoken en vlieg alleen nog maar op Coolpower. Daarnaast zet ik de motoren na het vliegen flink in de olie, soms echte afterrun en soms gewoon naaimachine olie. Tot op heden gaat het goed.

De lagers kocht ik bij www.neita.nl in maarsen, van het merk Koyo geen idee of dat een goed merk is, maar ze waren niet duur en heel snel in huis. Onderlaatst kocht ik lagers voor een electromotor bij www.rcbearings.co.uk ook zeker niet duur en doen het ook prima.

Kijk ook even in dit topic, daarin staat veel informatie en beschrijft Busking perfect hoe eenvoudig het is om de lagers te vervangen. lagers-vervangen-os-46-ax-2

Succes!

Laatst bewerkt door een moderator:
ik dnek niet dat het aan de olie ligt, ik vlieg al meer dan 10 jaar met klotz, en heb nergens last van ik denk dat het aan de methanol ligt, waarschijnlijk is die van mindere kwaliteit.

hallo,

ik heb dit topic ook even overlezen.
ik heb ook enkele os motoren gehad, en ik ben ervan afgestapt( nochthans DE motors volgens vele clubleden)(ik lieg ik heb nog een maxs0.35 die goed draaid.
ik heb nu enkele asp's en die doen het zeeer goed bij mij.
Maar, ik heb onlangs een toestel overgenomen van iemand en daar zit een ASP 1204takt op. nu heb ik die eens opengedaan en zit ook vol met roest. ook zullen denk ik de lagers vervangen moeten worden want ik hoor wat tikken bij het ronddraaien. soit, ik heb hem op een bok gezet en ga die morgen eens testen, we zien dan wel wat die doet.

ik sta wel voor de keuze welke brandstof te gebruiken.
ik heb van modeltechnics nog wat staan de dynaglo 5 (8%edl oil///2%castrol oi///5%nitro///85%methanol)

en hiervan heb ik nog een volle bus staan(12% nitro):
Optifuel Optimix 12% 5 Litres We Can Ship Fuel to Mainland UK OH1218K

welke neem ik hiervoor het best, en de roest, die zal waarschijnlijk hoofdzakelijk komen van de lagers??(voorheen heeft hij gevlogen met coolpower volgens die persoon)

neen het klinkt wat erger, de vorige eigenaar zei zelf ook al dat ze waarschijnlijk aan vervanging toe zijn... maar ik zal morgen nog eens proefdraaien op een van de 2 methanolsoorten... en eens kijken wat hij doet...

roest kom 99% uit de lagers, er zit verderweinig ijzer houdend metaal in, uiteraard wel de krukas en bij een 4t de nokkenas en klepstoters,

maar die zullen niet gauw voor veel roest gaan zorgen, dan wel moet hij lange tijd gelegen hebben met veeeel methanol in de motor.

de lagers zijn nagenoeg de enige bewegende en slijtende delen, en die zetten ook het meest roest af.

Tikken en klikken? Gut... dat zijn de cams... Ron schreef het al... Je kan die een beetje smeren. Hoe kleiner de OS-4-takter is... des te meer ratelklikkerdeklik? Lijkt wel. Saito voelt dan weer mooier aan.

Als een lager gortepapconsomé is... gaat de motor korzelig rond. Plug er uit en met gevoel de as ronddraaien. In het onderste dooiepunt heb je aardig wat vrijloop om het een en ander aan te voelen.
ASP is zeker niet beter dan OS... het is een Chineese copycat. Maar je kan er zeker happy mee wezen.

DE draait op benzine en niet op methanol. Is dus geen vergelijk. Karakter van de brandstoffen is totaal verschillend, zo ook de inwerkingen op de motor.

Motor vol met roest zou ik eerst maar eens zorgvuldig reinigen.
Demonteren en alles spoelen en het staal poetsen met een Dremel koperborsteltje. Allu onderdelen, bus en zuiger niet mechanisch reinigen. Tenzij je weet wat je doet op detailniveau. Zuigerveer laten zitten. Die is van gietijzer en kan gemakkelijk breken. Cilinderbus na wasbeurt direct inolieen anders kan de coating vlotter dan je denkt door instandtengelvetzuren geoxideerd worden. (heb ik niet van mezelf bedacht... gelezen op RC-Universe op het OS forumdeel)

Roest werkt prima als een schuurmiddel. Alzo gestart is gezwind verkloot. Zou zonde zijn niet?

Zoot maar weer :) Succes Chris

owkayz bedankt! ik neem hem zowiso vanmiddag eens mee naar de club... zoals je het beschrijft zijn de lagers zeker naar de KL.... ik ga straks eens langs bij skf of ze lagers liggen hebben...
speciaal aandacht bij het kiezen van de lagers?

en met wat kuis ik hem nu het beste? en achteraf om hem terug te doen draaien, welke van de 2 benzinesoorten neem ik nu het best?

Back