Rolf92's Sakura Zero S, Bouwverslag

Oke nice, mooie auto zeker!`
Binnenkort denk ik voor mn verjaardag vragen, wil ook eens gaan bouwen.. ;)

Succes en ga je er ook mee op het circuit rijden?

Deze auto is echt een aanrader, leuk om te bouwen. Goede beginnersauto ook omdat hij met je mee kan groeien, er is veel Alu voor te krijgen en een carbon chassis. Standaard heeft hij een FRP, Fiber Reinforced Polymer/Plastic, chassis. Wil wel eens met deze auto op het circuit, maar dan moet ik van Meppel naar Lelystad of Deventer en ik heb geen eigen auto, of ik moet één van de auto's van mijn ouders eens lenen.

Zou het kwaad kunnen om in de plastic kogelkopjes een gaatje te boren zodat er een 2mm inbus doorheen kan zodat je niet elke keer de kopjes eraf hoeft te halen?

Gewoon doen. Als het niet bevalt heb jevoor een paar knaken nieuwe kogelkopjes. Je moet je alleen afvragen het telkens in en uitschroeven goed is voor het kunstsof, en het middel misschien erger is dan de het kwaad. Je hebt overigens ook "open" kogelkopjes.

Lijkt mij wel een uitkomst, als ik nu het rollcenter bijvoorbeeld wil veranderen moet ik ze er echt met een tangetje afhalen en dan buigen je axlehubs zo lekker mee.

Mocht je een keer in Lelystad komen rijden met de auto kan ik je wel helpen ivm aftellingen.
Heb zelf zijn duurdere broertje gehad met een paar kleine mods er op die de auto nog beter rond lieten gaan.
Mocht je wedstrijden gaan rijden, zet de toespoor achter meteen op 3 graden.
Camber voor op 1.5 en achter op 3 graden.
Rijhoogte voor 5MM en achter 5.5.
Droop voor 2MM en achter 3MM.
In het achter dif had ik standaard 300 of 400 olie in zitten en als ik een voor dif gebruikte de dikste olie die te krijgen was(boven de 100.000).
Shock olie gebruikte ik 400 rondom.
Dit zijn allen waardes van Tamiya.
De stock olie bij de doos heb ik nooit gebruikt.
Correctie...Ik heb de shock olie in het dif achter gebruikt in eerste instantie.

Mvg Roy
full

Laatst bewerkt door een moderator:
thnx, voor de tips daar kan ik wat mee! hoe komt het dat de linker auto op de foto's blauw Alu heeft? of is dat een Trf? lijken igg veel op elkaar!

Omdat het stiekem een Tamiya TRF416X lipo is:cool:
Is ter vergelijking gemaakt.
Op de foto kun je ook zien dat ik een modificatie aan de achterkant heb gemaakt ivm de shocks.

mvg Roy
full

hoe moet je trouwens droop meten? als ik 3mm meet bij hoeveel het schroefje uitsteekt dan hangt de auto met de bodemplaat op de grond.

Droop met je met de dempers los,stabi's los en dan het chassis op blokjes(dacht 10MM) leggen.
Dan gaat er een meetblokje onder een punt van de draagarmen en dan kun je droop meten.
Op het meetblokje staan waardes aangegeven die per MM op of aflopen.
Dus als jij bv het chassis op een blokje van 10MM zet en je hebt nog iets van 7MM en dit past onder de draagarmen terwij ze daar net op rusten dan heb je een droop van 3MM.
Deze meet setjes zijn er van verschillende fabrikanten en kan ik eventueel voor je afstellen mocht je eens langskomen op Lelystad.

mvg Roy

Meestal wel ja.
Aan 1 kant zit de hoogte meeting voor de rijhoogte en aan de andere zijde(kwartslag kantelen vaak) de droop meeting
Zie foto's.
Eerste is van hoogte afstelling.
Tweede van de droop en wat je er onder ziet liggen zijn de steunen waar je chassis op ligt.

mvg Roy
full

full

Moet ik dan ook nog langere shocks hebben? voor mijn idee kom ik met de standaard nooit aan 3mm droop. de armen staan met de droopscrews helemaal uitgedraaid net horizontaal.

Lijkt me niet.
Ik heb Oscar er ook nooit over gehoord dat hij dit niet voor elkaar kreeg.
Je moet wel helemaal aan het einde meten, dus onder de achterwiel hub of de C-hub van je voorwiel ophanging.
Je hebt toch niets in de shock inwendig qua busjes zitten?
Dus onder je zuiger?
Als het goed is zit er in de shockbody aan de onderzijde een rubber ring,kunststof ring(pistonguide) en een spacer.
In het gedeelte waar de olie ingaat mogen geen spacer ringen zitten oid.

mvg Roy

Dan zou hij gewoon daarop af te stellen zijn:D
Eerst maar eens rijden en of langskomen op MRM;)
Bandjes die bij ons goed gaan de Sorex 32RY

mvg Roy

Hoi Rolf is er over dit chassis ook wat bekend betreffende slijtage gevoelige onderdelen?
Of kun je hier hiermee een hele tijd vooruit zonder maar iets te hoeven te vervangen.
Heb je uiteindelijk nog wat bij moeten betalen?
Mvg. Erwin

Back