Mijn Smaragd van fa. Robbe zeilt goed bij geringe wind. Als de wind aantrekt dan ligt hij haast plat op het water (hoek ca. 35') en loopt regelmatig uit het roer. Gebruikelijk is dan kleinere zeilen met vaste afmetingen te plaatsen. Het leek me nogal lastig om daar de afmetingen van te bepalen. Daarom wilde ik de zeilen gaan reven. Kijkend naar de grote, 1:1, zeilschepen doe je dat door zeil in te nemen en dat deel met lijntjes vast te zetten (opbinden). Nu is het gebruikte zeil (d = 0,08 mm) relatief erg dik en stug; opbinden is dus niet erg praktisch en bovendien een heel gepruts met die korte en dunne lijntjes. Een andere methode is een rolreefsysteem. Het voordeel is dat je in principe stappenloos kan reven. Mijn Smaragd is sterk loefgierig en is het onderling kunnen reven van fok en grootzeil bijkomend voordeel (beter is mast naar voren plaatsen of grotere fok). Na enig zoeken op internet kon ik geen (varende) modelbouwboot vinden met een (rol)reefsysteem. Dus ben ik zelf aan het experimenteren geslagen. Met als resultaat een rolfok en oprolbaar grootzeil. En dat het werkt; minder plat op het water en de loefgierigheid verminderd!
Een filmpje met vergelijkende resultaten heb ik nog niet; wel een foto hoe ze er bij ligt in het water.
Achterop is een videocamera bevestigd.
Leven er onder de leden ideeen om e.e.a. te verbeteren?
(l.o.a. = 138, br. =36, mast h. =190, diepgang = 30 [cm]. Massa = 13 kg. Fok = 41 dm2, gr.zeil = 45 dm2. Maatstaf 1:10)
Goed vaarweer
Mario
Een filmpje met vergelijkende resultaten heb ik nog niet; wel een foto hoe ze er bij ligt in het water.
Achterop is een videocamera bevestigd.
Leven er onder de leden ideeen om e.e.a. te verbeteren?
(l.o.a. = 138, br. =36, mast h. =190, diepgang = 30 [cm]. Massa = 13 kg. Fok = 41 dm2, gr.zeil = 45 dm2. Maatstaf 1:10)
Goed vaarweer
Mario