Rolreefsysteem voor Smaragd (Robbe)

Mijn Smaragd van fa. Robbe zeilt goed bij geringe wind. Als de wind aantrekt dan ligt hij haast plat op het water (hoek ca. 35') en loopt regelmatig uit het roer. Gebruikelijk is dan kleinere zeilen met vaste afmetingen te plaatsen. Het leek me nogal lastig om daar de afmetingen van te bepalen. Daarom wilde ik de zeilen gaan reven. Kijkend naar de grote, 1:1, zeilschepen doe je dat door zeil in te nemen en dat deel met lijntjes vast te zetten (opbinden). Nu is het gebruikte zeil (d = 0,08 mm) relatief erg dik en stug; opbinden is dus niet erg praktisch en bovendien een heel gepruts met die korte en dunne lijntjes. Een andere methode is een rolreefsysteem. Het voordeel is dat je in principe stappenloos kan reven. Mijn Smaragd is sterk loefgierig en is het onderling kunnen reven van fok en grootzeil bijkomend voordeel (beter is mast naar voren plaatsen of grotere fok). Na enig zoeken op internet kon ik geen (varende) modelbouwboot vinden met een (rol)reefsysteem. Dus ben ik zelf aan het experimenteren geslagen. Met als resultaat een rolfok en oprolbaar grootzeil. En dat het werkt; minder plat op het water en de loefgierigheid verminderd!
Een filmpje met vergelijkende resultaten heb ik nog niet; wel een foto hoe ze er bij ligt in het water.

upload_2015-4-25_22-17-27.png

Achterop is een videocamera bevestigd.

Leven er onder de leden ideeen om e.e.a. te verbeteren?

(l.o.a. = 138, br. =36, mast h. =190, diepgang = 30 [cm]. Massa = 13 kg. Fok = 41 dm2, gr.zeil = 45 dm2. Maatstaf 1:10)

Goed vaarweer
Mario

Halo mario.

mooi groot zeiljacht,aardig gewicht wel.
en dan nog plat,bij hoeveel wind is dat.
en een filmpje zou leuk zijn.

Beste HarryW,

Windsnelheden kan ik op het water niet meten. Ook aan de kant (in de wijk) zijn de metingen onbetrouwbaar. De meteo's in de buurt (Volkel, Eindhoven en Gilze) verschillen regelmatig 1 Bft van elkaar.
Maar onderstaand een filmpje van een relatief harde wind voor mijn Tekla (niet gereefd). De Tekla bereikt snelheden, zo schuin varend (40' t.ov. het water) rond de 4,8 km/h. Haar theoretische rompsnelheid is max. ca. 5,5 km/h. Er valt dus zo'n 10-15% in snelheid te winnen.
Het filmpje is in slow motion (50%) om een rustiger beeld neer te zetten.

Goed vaarweer

Mario

Hoi Mario,

Mooi en duidelijk filmpje!
Maar op bovenstaande filmpje kan ik het rolreefsysteem nog niet ontdekken of zie ik iets over het hoofd?
Betekend dat dit nog een filmpje van voor die tijd is of ...........????
Zelf ken ik deze systemen van de 1:1 schepen en was benieuwd hoe je dit bij een schaal 1: .... doet.
Heb je van je rolreefsysteem iets van een bouwverslag met de nodige foto's gemaakt of bijgehouden?
Ik denk dat dit veel mensen hier zal boeien en leidt tot experimenteren naar meer mogelijkheden of perfectie.

M.v.g. Bert

B
Hoi Mario,
leuk fimpje.Ik zou echter de bemanning regenkleding en zwemvesten aandoen;).
Het experiment met de rolreefsystemen is erg interessant,grtz Bel10.

Hallo allemaal,

Het filmpje is gemaakt voor het rolreefstysteem project. Met gereefde zeilen zeilt de Tekla in harde wind beter, alleen de gemaakte video's geven geen duidelijk verschil; dus later beter proberen. (update 16:13)
Onderstaand is de Tekla (te) sterk gereefd. Ongeveer midden aan de mast bevinden de schuifsystemen om de lijn door het voorlijk naar de giek te verstellen en op spanning te zetten en om het voorlijk van het grootzeil te strekken (uitstekende Ty-rep eindjes) (correcte namen schieten me zo gauw niet te binnen).

15 02 22 R2 Tekla m rolreefsysteem gereeft.jpg

Hier details van de fok ongereefd en gereefd

15 02 22 R2 Tekla m rolreefsysteem fok.jpg

15 02 22 R2 Tekla m rolreefsysteem gereeft fok.jpg

detail grootzeil gereefd

15 02 22 R2 Tekla m rolreefsysteem grootzeil gereeft.jpg

Het zal waarschijnlijk opvallen dat ik veel Ty-reps gebruik; ze zijn snel te verstellen en klemmen voldoende. Mast, giek en fokkeboom zijn ronde aluminium buizen. Ook kroonsteentjes werken prima. De gewone stalen schroefjes zijn vervangen door RVS uitvoering. De lijnen lopen door plastiekbuisjes van wattenstaafsteeltjes ter bescherming en geleiding.

Goed vaarweer,

Mario

Bijlagen

• 15 02 22 R2 Tekla m rolreefsysteem gereeft.jpg
    15 02 22 R2 Tekla m rolreefsysteem gereeft.jpg
    86,8 KB · Weergaven: 610
Laatst bewerkt:
Hoi Mario
Dat ziet er netjes uit. Slim systeem ook met die tiewraps. Die truc ga ik onthouden.

Wat heb je in het voorlijk van de fok gestopt om het dikker te maken? Een buisje, of een dikke lijn oid?
Op een 1op1 boot heb je vaak dat het zeil in het midden toch weer een beetje uitrolt, waardoor de vorm van het zeil verslechterd. Heb je daar ook last van?

Zou je nog een detail kunnen plaatsen van het rolsysteem voor het grootzeil? Die wordt binnen die witte buis gerold? Dat is me nog niet helemaal duidelijk.

Bedankt

Een vernuftig stukje techniek Mario. Mooi uitgedacht. Het kan zijn dat ik er overheen lees, maar heb je met dit systeem al gevaren, of moet dat nog gaan plaatsvinden?

Groet,

Jan-Willem

Hoi Mario,
Ik heb een eigen gemaakte boot, wel n.a.v. voorbeeld smaragd en ik heb ook zitten denken aan een reef systeem alleen heb ik destijds het idee maar laten varen.
Complimenten dat het jou op deze manier gelukt is.
We wachten met smart het filmpje af.

Groeten Marco

Halo,

Ik heb al met dit systeem gevaren en het werkt. Getallen zoals nieuwe snelheid zijn er nog niet.

Om de fok gelijkmatig te kunnen rollen zijn halshoek en tophoek aan een buis van rond 6 mm vastgezet. Deze buis gaat door een broek in het voorlijk. Ook kan het voorlijk, boven, worden gestrekt. Om te kunnen draaien zijn er boven en onder aan de buis wartels gemonteerd.
Het midden van het opgerolde voorlijk is ook hier dikker, ca. 50% als bij de halshoek na 7 omwentelingen.
Het oprollen van het grootzeil gaat nog als volgt:
1) Eerst gaat de witte buis er af (witte electrobuis rond 19mm) met neerhouder en grootschoot.
2) Vervolgens de giek los en de lijn waar het grootzeil omdraait (lijn zit in broek van het voorlijk) met 'voorlijkstrekker'. Beiden lopen via de top v.d. mast naar schuif/bevestigingspunten aan de mast (Tyrap/kabelbinder).
3) Dan de "rakbanden"/ringen (knurrels) welke vlak boven de halshoek is te zien (totaal 6 over het hele voorlijk) waarmee lijn en grootzeil aan de mast verbonden zijn en daarna laat ik het zeil zakken.
4) Dan wordt het grootzeil strak opgerold om de giek en terug geplaatst. De buis er over geschoven en neerhouder bevestigt aan de mast.
5) De los genomen ringen bevestigd en het zeil doorgezet (o.a. klauwval).

De lijn door de broek in het voorlijk zit vast aan het begin de giek t.p.v. de halshoek. Deze lijn wordt gelijk met het zeil opgerold. Deze lijn is niet van staal maar Dacron. Goed doorgezet gedraagt het zich als "staal"draad.

Het zo reven/oprollen van het grootzeil is nogal omslachtig.

In de praktijk werkt het systeem. Na een testperiode hoop ik wel het een en ander te kunnen verbeteren.

Suggesties zijn welkom!

Goed vaarweer,

Mario

Laatst bewerkt:
Bedankt voor je uitgebreide uitleg.

Het is idd een vernuftig stukje techniek zoals Jan-Willem zegt. De fok lijkt me heel netjes en handig, maar het grootzeil wel omslachtig. Over-engineering? Ik zou denk ik toch nog geneigd zijn naar een 'normaal' bindrif-systeem. Het opbinden zou ik dan niet met reefknuttels (touwtjes) doen, maar gewoon vastplakken met tape aan de giek lijkt me makkelijker.

Ben benieuwd naar het filmpje. Het lijkt me dat anderen ook baat hebben bij dit soort experimenten. Dank voor het delen.

groet, bram

ps: zonder gaffel met klauw ook geen klauwval. Een torentuig wordt gehesen met een grootval of grootzeilval.

Ik heb nog niet kunnen constateren of de Tekla last heeft van het "uitrollen" van de fok tijdens het zeilen. Het zou wel gunstig zijn omdat er dan weer zeilprofiel/bolling in komt.
Opgerolde fok in het midden dikker.
Dat kan volgens mij komen omdat een fok, in ieder geval op de Tekla, een zeilprofiel/bolling heeft. Ter plekke, horizontaal en verticaal, is daar meer zeillengte aanwezig. Om dat per omwenteling op te bergen is meer ruimte/lengte nodig. Door daar dan een grotere diameter te laten ontstaan kan meer zeillengte worden opgeborgen. Ik zal er eens over nadenken hoe dat rekentechnisch kan worden onderbouwd.

Zeil reven door het op te plakken lijkt mij niet handig aan de waterkant. Meestal zullen het zeil en de koker nat zijn ten gevolge van de voorgaande zeil escapades.

Goed zeil weer

Mario

Beste HarryW,

Windsnelheden kan ik op het water niet meten. Ook aan de kant (in de wijk) zijn de metingen onbetrouwbaar. De meteo's in de buurt (Volkel, Eindhoven en Gilze) verschillen regelmatig 1 Bft van elkaar.
Maar onderstaand een filmpje van een relatief harde wind voor mijn Tekla (niet gereefd). De Tekla bereikt snelheden, zo schuin varend (40' t.ov. het water) rond de 4,8 km/h. Haar theoretische rompsnelheid is max. ca. 5,5 km/h. Er valt dus zo'n 10-15% in snelheid te winnen.
Het filmpje is in slow motion (50%) om een rustiger beeld neer te zetten.

Goed vaarweer

Mario
hallo mario.

nou ze zeilt mooi hoor.maar wat ik doe als ze zo overhelt is de zeilen wat laten vieren.
ben niet een ervaren zeiler,maar heb van pro's gehoord dat de snelste boot degene is die het meest rechtop vaart.
waar blijft jan pompebled?

hallo mario.

nou ze zeilt mooi hoor.maar wat ik doe als ze zo overhelt is de zeilen wat laten vieren.
ben niet een ervaren zeiler,maar heb van pro's gehoord dat de snelste boot degene is die het meest rechtop vaart.

Het meest rechtop is niet helemaal waar. Het is altijd zoeken naar een tussenvorm waarbij de boot zich het prettigste gedraagt.
In het verleden had ik zelf een 1:1 klassieke langkiel S spant en spreek vanuit die ervaring.
Door helling van het schip kan of zal, afhankelijk van de gekozen rompvorm, de waterlijn lengte nog iets toenemen en dit komt tot op zekere hoogte de rompsnelheid weer ten goede.
Rompsnelheid is een gegeven uit berekeningen van de rompvorm waarbij een niet planerend schip zich optimaal, zonder als een ploeg door het water te gaan, kan verplaatsen.
Een schip plat varen, lees teveel tuig, zal er voor een leek wel stoer en spektaculair uitzien maar in de praktijk getuigt het vaker een bepaalde onkunde van de schipper.
De wind blaast het schip plat, waait er vervolgens gewoon zonder rendement voor voortgang overheen, loopt kans op uit het roer lopen en is voor zich zelf meer bezig met een vorm van overleven.
Op een winderig dagje aan het water gaan kijken en hopen dat er zo'n schipper en liefst een die wel weet hoe het moet voorbij komt zal je veel duidelijk maken.
Dus zoeken naar die tussenvorm waar je scheepje zich het beste bij gedraagt en reageert.
Rechtop en snel varen doe je alleen vóór de wind en achter een spinaker aan.

M.v.g. Bert

Vandaag stond er een prima wind om filmpjes te kunnen maken van ongereefd en gereefd zeilen met het rolreefsysteem.
Pech was echter dat tijdens het ongereefd zeilen het voorstag met de fok los kwam. Om te huilen! . . .
Duidelijk is dat er had moeten worden gereefd; maar ja, je wil kunnen vergelijken.
De (RVS) kabel (0,6 mm) had ik door een oog gehaald aan de fokkeboom en vastgedraaid; zoals je een bindertje om een boterhamzakje vastdraait. Door de krachten op het zeil en dus op voorstag/kabel is die daar losgedraaid en uit het oogje geslipt.
Volgende keer beter!

Het filmpje is in slow motion.

Goed vaar-weer,

Mario

Hoi Mario,
Jammer dat de fok is losgeschoten , maar ongereefd weet je nu wat de boot doet....
We kijken uit naar de film als het zeil gereefd is...
Volgende keer meer succes.

Gents,

Ik heb vorige week weer proefvaarten gemaakt; W 3 Bft. Met niet en 60% gereefde zeilen. De zeiloppervlakten zijn van 2x 0,41 naar 2x 0,165 m² gegaan. Voor de proefvaart met 60% gereefde zeilen is door een onhandigheid de mast verbogen. Ondanks de verandering in de opbouw heb ik toch de proefvaart gemaakt en aan het onderstaande filmpje toegevoegd.
Het is zichtbaar dat met ongereefde zeilen bij windstoten van 7 - 9 m/s er niet scherp aan de wind kan worden gezeild. De zeilen moeten worden gevierd anders loopt het schip constant uit het roer. Bij 60% gereefde zeilen en 3 Bft kan niet hoog aan de wind worden gezeild maar wel tijdens de windstoten.
Ik ga een nieuwe mast maken en diverse verbeteringen toevoegen. Diverse schuif-klem verbindingen klemmen onvoldoende. Deze zijn gemaakt van kroonsteentjes. De dacronlijnen (in plastiek buisjes van wattenstaafjes) en pike-wire slipt er tussen door.

Goed vaar-weer

Mario

Hallo Mario standaard heeft de smaragd te veel zeil tov gewicht in de kiel. Mijne is zwaarder op kiel en de mast en dus ook zeil oppervlak is kleiner. Vaart prachtig en blijft op koers. Ben net op dit medium begonnen maar zal ook wat posten. Groet freek

Freek en anderen,

Het project met het rolreefsysteem had 2 doeleinden;
1) Mijn Tekla/Smaragd had een sterke neiging tot oploeven bij een beetje wind.
2) De mogelijkheid snel op veranderende wind snelheden te reageren

ad 1) Bij narekenen bleek dat de fok een te kleine oppervlakte had. In middels heb ik het oppervlak vergroot en is de sterke nijging tot oploeven "genormaliseerd".
ad 2) Er kan inderdaad snel op veranderende wind worden gereageerd. Helaas bleek als ik het zeil uitrolde er een krul in het achterlijk van het fok te blijven zitten en in ook in het onderlijk van het grootzeil. Ook bleven er kreukels in de zeilen achter. Waarschijnlijk ten gevolge van de extra bolling die ik in de zelfgemaakte heb aangebracht. Een onbevredigend uiterlijk. Vandaar dat ik het project rolreefsysteem heb afgeblazen cq in de ijskast gezet.

Helaas heb ik geen verdere filmpjes van het project gemaakt.

Momenteel ben ik bezig met een GPS tracker op de Tekla;
Tekla (RC Robbe Smaragd) with 2 Lasers, 7 Aug. 2016;

Goed vaarweer,

Mario

Back