rolroeren bevestigen

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door frank1728, 27 jul 2008.

  1. frank1728

    frank1728 Guest

    Hallo allemaal,

    Ik ben bezig met de bouw van mijn eerste grote 4m zwever, (tot hier toe heb ik steeds scharnieren gebruikt in mijn vorige modelletjes.kleine zwevers)
    Nu had ik graag met tape gewerkt om de rolroeren te bevestigen, dit vooral omdat er dan geen spleten tussen vleugel en rolroer zijn.
    Maar ik kom er echt niet uit hoe dit juist te doen.
    Welk is nu de juiste werkwijze om dit sterk en goed te verwezelijken ?
     
  2. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Hallo,

    Er zijn meerdere manieren.
    Wat ik zelf makkelijk vind: Rolroer op de juiste plek leggen (vleugel op de bouwtafel) Aan de achterkant vasttapen met vaste deel vleugel met klein stukje tape. Zodanig dat er een spleet van 1mm zit. Tape aan bovenzijde aanbrengen. Tapejes aan achterkant verwijderen en rolroer dubbelklappen. Dan tape aan achter/onderzijde aanbrengen. Op de scharnierlijn plakken onder en boventape aan elkaar vast en geven zo een soepel lopend scharnier wat stevig vast zit.

    Groet,
    Gerben
     
  3. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Hoi,
    Zelf heb ik op al mijn zwevers (ook een ASW van 4m) foliescharnieren gebruikt. Ik weet dat er meerdere mensen zijn hier op het forum die dat zo doen. Het is zeker weten sterk genoeg (de folie komt dubbel over de volle lengte van de aileron; probeer dat maar eens los te trekken.....), spelingvrij en zonder kier.

    Dit kan dus het best als je de vleugels nog in de folie moet zetten maar achteraf kan het ook. Persoonlijk zou ik dat liever doen dan met tape. Hoe?

    Eerst de kopse kanten van je aileron van folie voorzien. Dan de onderzijde van je vleugel folieën. Aan de achterlijst de folie in ieder geval 2x de dikte van je vleugel extra breed afsnijden. Bij de aileron aangekomen snij je de folie in tot aan het punt waar het scharnier moet komen. Dan leg je de aileron dubbel geklapt aan de bovenzijde van je vleugel en folie je de lap over de vleugel en aileron. Daarna doe je de bovenzijde van de vleugel waarbij je de aileron maximaal naar beneden laat hangen als je het "scharnier" vastzet.
    In feite is het exact hetzelfde als met tape maar mooier en wellicht sterker.

    Als je tape gaat gebruiken:
    Vleugel op tafel leggen met de aileron bovenop, alsof je hem dus helemaal omhoog hebt geklapt tot hij op de vleugel ligt. Dan tape aanbrengen op zeg maar de achterzijde van vleugel en aileron. Vervolgens scharnier maximaal naar beneden laten hangen en de tape aan de bovenzijde aanbrengen.

    -edit-
    Zoeken op foliescharnier geeft je onder andere dit draadje: foliescharnieren-voor-hoogteroer-en-ailerons-s
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  4. ked

    ked

    Lid geworden:
    25 dec 2009
    Berichten:
    869
    Locatie:
    Drachten
    Mooi beschreven Arjan.
    Toevallig zoekende op scharnieren en vooral op broging kom ik dit tegen.

    Zelf vond ik het altijd lastig om de positie van de roeren tijdens het folieen goed te krijgen.
    Dus voor het gemakkelijke bevestig ik tegenwoordig de roeren met stukjes folie aan de vleugel of stabilo of kielvlak.
    Op de foto heb ik doorzichtige folie gebruikt
    Dan is de positie van de roeren ( spleet en links en rechts) goed, gaat het aanbrengen van de folie ook makkelijker.

    [​IMG]

    Hier is het scharnier van de flaps te zien.

    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina