rolroeren

• Topicstarter Topicstarter Janhughes
  • Startdatum Startdatum
J

Janhughes

Guest
Vraagje ik ga een electro kist kopen met rolroeren ,maar heb daar geen ervaring mee,nou hoorde ik laatst dat je de rolroeren ook gewoon kan mixen en op het rchtingsroer functie kunt zetten zodat je er geen extra stuurbeweging voor hoeft te doen.
Heeft iemand hier ervaring mee ?.
En gebruik je de rolroeren ook als rem en hoe werkt dat dan.
Groet Jan. :lol:

ha jan,

heb je al eens gevlogen?
zonee, het beste advies is om naar een club te gaan. Je kan hier zoveel lezen als wilt(en dat is heel leerzaam, en zou ik ook zoveel mogelijk toejuigen) maar als je het werkelijk voor ogen ziet, snap je het veel beter. En weet je ook wat het allemaal inhoud.

Je hebt trianers met of zonder rolroeren. Als je geen rolroeren hebt, stuur je met het richtingroer. Als je een trainer hebt met rolroer, stuur je daar vooral mee. overigens hebben deze trainers bijna allemaal ook nog een richtingroer.
met rolroeren stuur je directer. Het is daardoor ook iets moeilijker.
met computerzenders, kan je inderdaad het richtingsroer mixen met je rolroeren. Dan hoef je dus maar met 1 knuppel te bewegen, terwijl er 2 stuurfuncties gebruikt worden.
In de praktijk wordt dit, volgens mij, maar weinig gebruikt. Dit omdat je eigenlijk het richtingroer helemaal niet meer nodig hebt(voor het gewoon vliegen)
rolroeren kan je ook mixen in een zender, maar dan moet je wel een computerzender hebben, en 2 rolroerservo's in plaats van 1.
Je kan dan beide roeren naar beneden(flaps), of beide naar boven(rem).
in de praktijk heb je dit eigenlijk niet echt nodig voor een moter kist. Zeker niet voor lichte elektro kistjes.

zo duidelijk?

Maak je geen zorgen Jan je zult merken dat met een beetje hulp het allemaal erg zal meevallen. De knuppel waarmee je nu het richtingroer mee stuurt ga je straks de rolroeren mee besturen. Het richtingroer komt op de andere knuppel op het kanaal dat je nu nog niet gebruikt. Indien nodig kan je het richtingroer mee mixen met de rolroeren maar dat is niet persé nodig. Het richtingroer zal je namelijk steeds minder gebruiken als je eenmaal met de roelroeren vliegt. Zo gebruik je het alleen nog tijden sde start en de laatste fase van de landing en tijdens speciale figuren zoals een tolvlucht. Maar dat duurt wel even voordat je zo ver bent.
O ja, de rolroeren als remkleppen gebruiken. Ik zou het niet doen, meestal levert dat meer problemen op dan ze eventueel oplossen. Als de "faps" naar beneden staan kan je veel moeilijker sturen met de rolroeren en de kans dat de vleugel overtrekt wordt erg groot. Als je remkleppen nodig hebt kan je beter speciale remkleppen in de vleugel bouwen dat werkt beter en is ook veiliger.

Valt me wel op dat bij de meeste vliegclubs ze je niet eens willen laten beginnen met een trainer met rolroeren :evil:
Rolroeren vliegt/stuurt wel 10 keer beter dan alleen richtingsroer. :D

Gammapooka zei:
Valt me wel op dat bij de meeste vliegclubs ze je niet eens willen laten beginnen met een trainer met rolroeren :evil:

Is bij mij geen enkele disucssie over geweest hoor.
Gewoon lekker met rolroeren.
Stuurt inderdaad lekker direct.

Gammapooka zei:

Met rolroeren vliegt een toestel precieser en met scherpere bochten (als de piloot vaardig genoeg is :D ), Maar het is ook een stuk lastiger vliegen. Ben pas lid geworden van een vliegclub en heb daar al geoefend op een RC vliegsimulator. Met rolroertrainers had ik de ene crash na de andere crash en met de de staartroertrainers vloog ik een stuk beter.

Afgelopen week ik een Robbe Charter gekocht (ARF pakket), dit is een staartroertrainer. Hij heeft als interessante optie dat je, als je genoeg vaardig bent, de rolroeren kunt activeren. Ze zitten nu nog vast in de folie maar je kunt ze lossnijden, servo's erin en je hebt een rolroertrainer. (maar je moet het vliegtuig tot dat moment natuurlijk wel heel houden :D :D :D )

skywalker zei:
Ben pas lid geworden van een vliegclub en heb daar al geoefend op een RC vliegsimulator. Met rolroertrainers had ik de ene crash na de andere crash en met de de staartroertrainers vloog ik een stuk beter.

Ik vlieg juist perfect met rolroer trainers in simulators, alleen met richtingsroer vind ik het voor geen meter vliegen.

Gammapooka zei:
Bij mij op de club willen ze gewoon iedereen laten beginnen met een Robbe Charter zonder rolroeren ieder geval.

das maf, bij mij op de club is een instrukteur die niet eens met kisten vliegt zonder rolroeren. Ik mocht met mijn chartertje een andere instrukteur uitzoeken. (nu was dat verder geen probleem hoor)

Marijn van D. zei:
Gammapooka zei:
Bij mij op de club willen ze gewoon iedereen laten beginnen met een Robbe Charter zonder rolroeren ieder geval.

das maf, bij mij op de club is een instrukteur die niet eens met kisten vliegt zonder rolroeren. Ik mocht met mijn chartertje een andere instrukteur uitzoeken. (nu was dat verder geen probleem hoor)
Wie zonder rolroeren geen instructie kan of wil geven moet het verder ook maar laten. Als je met alleen richting niet behoorlijk kunt sturen ben je nog steeds geen goede RC-piloot. Dus Gammapooka, je hebt er nog het nodige bij te leren... :D

Bij onze club, MVC DELTA Vlissingen, is het geen enkel probleem.
leren vliegen met rolroeren of alleen richting,kan beide.
dat je richting niet meer gebruikt als je rolroeren hebt, is niet helemaal waar, ga maar eens airobatics vliegen.......
maar, als recreatief vlieger zalje je richting idd niet veel meer gebruiken.

Bruno van Hoek zei:
Wie zonder rolroeren geen instructie kan of wil geven moet het verder ook maar laten. Als je met alleen richting niet behoorlijk kunt sturen ben je nog steeds geen goede RC-piloot.

Denk dat ik wel weet wie Marijn bedoelt, en dat is de persoon waar ik altijd het liefst mee vloog toen ik nog niet zelfstandig kon vliegen. Oordelen is makkelijk zonder iemand te kennen. :)

hallo nog een vraagje ik heb ervaring met easystar dus zonder rolroeren .nu kan ik een electrokist kopen met rolroeren .
kan ik ook de rolroeren eerst uitschakelen en alleen zoals ik gewend was met het richtingsroer sturen ,ps de kist is 2,2 kg zwaar.
groet Jan.

Even ter verduidelijking (en voorkomen dat ik een knuppel in m'n nek heb de komende keer bij aankomst op het veld :D ):

Mijn verhaal was niet een stelling van wat beter of slechter is, wel vind ik het vreemd dat op mijn club bepaalde instrukteurs zijn die zweren bij een trainer met rolroeren terwijl er dus een club is waar het verboden is om als eerste kist met iets anders aan te komen dan een charter zonder rolroeren..

@ Jan.

om wat voor kist gaat het eigenlijk? Gewicht en wel of geen rolroeren is erg weinig informatie om te kunnen beoordelen of het een goeie trainer is.
Ik zou als ik jou was proberen informatie te winnen bij een dichtbij gelegen club.
Je ziet en hoord dan zoveel dat het eigenlijk alleen maar moeilijker word om een keuze te maken :D maar het is wel heel leerzaam!

DualdudE zei:
Bruno van Hoek zei:
Wie zonder rolroeren geen instructie kan of wil geven moet het verder ook maar laten. Als je met alleen richting niet behoorlijk kunt sturen ben je nog steeds geen goede RC-piloot.

Denk dat ik wel weet wie Marijn bedoelt, en dat is de persoon waar ik altijd het liefst mee vloog toen ik nog niet zelfstandig kon vliegen. Oordelen is makkelijk zonder iemand te kennen. :)
Precies! Ik ben 100% onbevooroordeeld en kan dus 100 % achter mijn constatering blijven staan.... :D Misschien moet ik in plaats van 'goede' hier 'complete' schrijven, dat wel....
Maar geen instructie willen geven zonder rolroeren vind ik een soort zelfdiskwalificatie. :roll:

Janhughes zei:
hallo nog een vraagje ik heb ervaring met easystar dus zonder rolroeren .nu kan ik een electrokist kopen met rolroeren . Kan ik ook de rolroeren eerst uitschakelen en alleen zoals ik gewend was met het richtingsroer sturen ,ps de kist is 2,2 kg zwaar. groet Jan.
Om alleen met richtingsroer te kunnen sturen, heeft de vleugel v-stelling nodig. Een toestel met rolroeren zal weinig v-stelling hebben en sturen met alleen richtingsroer zal daarom niet gaan.

de mpx magister is een hele leuke kist.
heb hem nu al een aantal keer zien vliegen en het zag er goed uit. helaas nog niet de magister zelf in handen gehad.

Om alleen met richtingsroer te kunnen sturen, heeft de vleugel v-stelling nodig. Een toestel met rolroeren zal weinig v-stelling hebben en sturen met alleen richtingsroer zal daarom niet gaan.

Dit is niet helemaal waar. Heb ik tot mijn schande zelf ondervonden.

voor de clubdag had ik nog even snel het heveltje van de servo afgehaald en de stuurstangetjes verder naar buiten gezet.
Na het opstijgen eerst een paar rustige rondjes gemaakt. daarna een paar rols achterelkaar en ineens als hij op z'n kop hangt reageet de rol niet meer. Ik denk meteen sh*t daar gaat hij. Ik gaf vol richting in de richting waari de rol was ingezet samen met het hoogteroer uit de rol weten te halen en het model weer recht gekregen. daarna op ALEEN het richtingroer geland op de baan.

snel de vleugel eraf om te kijken wat er aan de hand was. wat bleek ik was het schroefje van het servoheveltje vergeten er weer op te doen :oops: :oops:

gelukkig geen crash.

PS: het model was een (klein beetje aangepaste) Graupner Sky Hero

Laurens

Back