Romp Willem Barentsz

Hete ziet er allemaal weer zeer netjes uit Hans, mooi werk :thumbsup:
Komt er nog iets van beits op of blijft het zo??
Bedankt Piet voor deze woorden. Zelf ben ik bijna klaar met de romp. Straks zal degene die er mee verder gaat de afwerking gaan doen. Ik geloof wel dat het eikenkleur zal blijven en geen beits. Ook de verdere tuigage wordt verder door hemzelf gedaan.

Het is geen grote update deze keer maar voor een schip wel een noodzakelijke.
Hierbij de ankerspil.
Deze is even los geplaatst en blijft even los tot de afwerking er op zit.
20250216_113353.jpg
20250216_115733.jpg
20250216_120851.jpg

Op de kanonsluiken moeten de scharnieren nog worden gemaakt.
Hiervoor wordt een messing nagel van 10mm zo kort mogelijk tegen de kop haaks gebogen.
Deze worden in de hoeken gelijmd met de lange poot in de romp.
20250216_133333.jpg
20250216_133646.jpg

Voor het blad van het scharnier knip ik deze in het oog open.
20250216_133730.jpg

Dit is anders dan in de beschrijving aangezien deze met een gesloten oog rond het spijkertje gaat. Ik laat ze dus met een opening over het spijkertje vallen. Hierdoor liggen ze wat vlakker op de poort.
20250216_134032.jpg

Hierna pak ik vloeistof oftewel patineer van Kolderstok en breng dit aan met een penseel.
Je kan dit overigens ook van te voren in de vloeistof dopen.
In 10 sec zie je het donker kleuren.
20250216_134143.jpg

En het resultaat het hout moet hier nog wat verder drogen.
20250216_141200.jpg

Pure vraag :
Heeft het oxide middel wat je gebruikt, negatieve effecten op het onbewerkte hout ?, neem aan dat het gedeeltelijk wordt geabsorbeerd door het hout. ?.

Inmiddels ben ik aan de 2 bijbootjes begonnen.
20250216_171228.jpg

Onwillekeurig denk je ff in elkaar plakken. Toch is ook dit weer een secuur werkje om alles recht en ontdaan van roet in elkaar te lijmen.
Ik heb deze al eerder gemaakt en weet dat dit soort klein spul een uitdaging is om straks een mooi beplankt rompje te krijgen.
Ik wenste mezelf dus succes;)
20250219_202416.jpg
20250219_202431.jpg

Ik ben benieuwd wat je met de bij-bootjes gaat doen, op SOS zijn hele discussies gevoerd over het plaatsen van de bootjes en ook over het ankerspil trouwens, maar die laatste staat al op de bak heb ik gezien :)

Ook hier op het forum is deze discussie gevoerd in 2019. Zoals je weet bouw ik deze romp in opdracht en de bijbootjes zaten erbij en zal ze samen met de romp straks overhandigen. Ik ga er dus niet over nadenken waar ik ze zal plaatsen:) Het zijn zeker interesante discussies en veel meningen. Ook hoe de ankerspil er uitzag en waar wordt geplaatst.
Ook hier, op het forum, worden aannamen met de grootste stelligheid uitgevoerd.
Later blijkt ook dat weer niet te kloppen en ondertussen zijn verschillende navolgende bouwers ook weer verkeerd gaan na apen:rolleyes:
Zeker met tuigage is dat vaak het geval. En wie weet het? :worship:
Ik denk dat we met elkaar er toch wel een beetje er uit komen en dat is de kracht van ons forum.

Laatst bewerkt:
Ook hier op het forum is deze discussie gevoerd in 2019. Zoals je weet bouw ik deze romp in opdracht en de bijbootjes zaten erbij en zal ze samen met de romp straks overhandigen. Ik ga er dus niet over nadenken waar ik ze zal plaatsen:) Het zijn zeker interesante discussies en veel meningen. Ook hoe de ankerspil er uitzag en waar wordt geplaatst.
Ook hier, op het forum, worden aannamen met de grootste stelligheid uitgevoerd.
Later blijkt ook dat weer niet te kloppen en ondertussen zijn verschillende navolgende bouwers ook weer verkeerd gaan na apen:rolleyes:
Zeker met tuigage is dat vaak het geval. En wie weet het? :worship:
Ik denk dat we met elkaar er toch wel een beetje er uit komen en dat is de kracht van ons forum.
In feite maakt het ook niet echt uit, zolang je maar plezier hebt in het bouwen :D

Wat ook nog aan het schip hoort is uiteraard een roer.
Roerijzers maken en het roer hangen is nooit zo mijn favoriet.
20250301_191115.jpg

Ook het gaatjes boren in deze roerijzers horen er bij. Deze boor ik als ik dit er op hebt gelijmd.
20250301_202356.jpg

Dat valt nog niet mee om dit op een rechte lijn te boren op een breedte van 2mm.
Maar ze zitten.
20250301_204740.jpg

"Little pro tip" (maar waarschijnlijk ken je die al) volgende keer het messing even verhitten tot het oranje kleurt, maakt het na afkoeling wat gewilliger om nog beter te vormen (showing who is boss ;))

Wat ik me afvraag, zit er wat tussen het roer en de romp gelijmd of zit dat aan het roer, iets van een spacer ofzo, is het roer ook nog te bewegen naar plaatsing ?

Laatst bewerkt:
Back