Rory's opknapper (RC Products :wink:)

• Topicstarter Topicstarter Arvid
  • Startdatum Startdatum
A

Arvid

Guest
In dezelfde tweede hands partij als de gele zwever, de fun fly, het schuimpje en de hotshot, zat deze. Ik heb me alleen suf gezocht, maar kan er niets van terug vinden. Weet iemand van welke fabrikant het is en of Rory wel de echte naam is?

Om maar te beginnen, de naam :wink:
Rory-004.jpg

En de toestand waar deze in verkeerd(e)
Los gelaten wingtippen, beide zijde
Rory-006.jpg

Rory-007.jpg

Gekrakt romp
Rory-008.jpg

En nog een krak in de beplating van de vleugel, heb ik helaas geen foto van.

Hop, wat bruislijm en wat wasknijpers
Rory-001.jpg

En het resultaat
Rory-002.jpg

Omdat ik had vermoed dat er niet veel meer over zou zijn van het piep, was dit mijn grootste opluchting. Het was alleen de abachi plaat die geknakt was. En een stukje voorlijst. Chirurgisch geopend en de voorlijst al weer een stukje in gelijmd
Rory-003.jpg

Omdat ik de voorlijst niet vertrouw, een kleine versteviging die ook aan 1 kant onder de plaat doorloopt.
Rory-009.jpg

Ook vertrouw ik de stevigheid niet meer helemaal omdat de plaat onderbroken is. Bij veel up komen nu juist de krachten aan de onderkant van de vleugel. Dus ook hier maar een ligger in geduwd die aan beide kanten onder de beplating doorloopt.
Rory-010.jpg

De beplating is nu weer gesloten en ligt lekker te drogen.

Was nog even vergeten om de opgebouwde versie te plaatsen. Zonder neusje waar een elektra motor in moet, zonder kap en zonder stabilo. Maar geeft wel een idee over het toestel. Span is 215 cm.
Rory-005.jpg

Nog een vraagje:
Wat is nu precies het verschil tussen de twee onderstaande en voor welk doel zijn ze specifiek geschikt?

Geknikte vleugel iets dikker vleugel profiel:
Elektra_zwever-02.jpg

Dunner profiel en afgeronde tips (even de tip dicht denken):
Rory-006.jpg

Heb geen ideee wat voor een kistr het echt is maar ga je opknappers natuurlijk wel weer volgen ;-)

Zooo, de Rory heeft ook de luchtdoop gehad. Foto's van de reparatie volgen nog. Helaas is er geen video van.

Waar ik inmiddels achter ben, is dat de Rory een toestel is geweest van Dymond. Dymond maar eens een mailtje gestuurd voor meer informatie. Op het internet is in ieder geval weinig te vinden en bij Dymond is het toestel ook niet meer leverbaar.

Tijdens mijn vakantie maar eens het toestel meegenomen. Alleen bleek dat de CG veel te ver voorlijk was. Dat resulteerde bij het "ingooien" op een losse firewall. Dat was nog wel te repareren, maar daarna was het weer niet meer zo dat een vlucht er in zat.

Afgelopen zaterdag was het dan wel zo ver. De CG lag goed en ik wilde niet meer risceren dat het toestel tegen de grond zou kwakken door mogelijke stall bij een te langzame handstart. Dus de keus was snel gemaakt. Gewoon motor aan, de lucht in tossen en maar eens kijken wat het gaat doen. Zo gezegd zo gedaan. In de avond nam de wind nog verder af, dus ideaal. Motor aan, alle uitslagen controleren en op in de lucht.
Maar dat ging toch even iets anders dan verwacht. Door de vertraging op de speed 600 kreeg het toestel niet echt een hoge snelheid en klimmen was maar bijzonder moeizaam. Het was spelen tussen wel niet klimmen, tegen stall aan zitten en de kist in de lucht houden. Toen toch maar besloten om niet verder door te duwen en terug te keren naar het veld.

Misschien was de batterij niet helemaal vol? Dus maar even aan de lader gehangen. Later die avond nog een keer geprobeert en dat ging een stuk beter. Stijgen ging goed, hoewel wel traag (volgende keer maar de vertraging er af halen en eens kijken hoe dat gaat). Toch vliegt het nog niet helemaal lekker. Ik heb moeite om de kist in de lucht te houden. Nu speelt het gewicht misschien ook mee. Eens kijken of wat zwever experts op de club er de volgende keer naar kunnen kijken.

Back