Rotor draait erg strak op Jazz 40-6-18

• Topicstarter Topicstarter Nillfist
  • Startdatum Startdatum
N

Nillfist

Guest
Hallo,

Nu werkt mijn Jazz wel, maar hij draait op 10% power heel bruut volle toeren.

Dit probleem moet een enkeling bekend voorkomen want zowat exact dezelfde vraag is al eens gesteld hier. En het antwoord daar was de vraagstellende zelf achtergekomen, namelijk hij stond geprogrameerd in mode 1 en niet in 4.

Nu weet ik wat de manual zegt, even vol gas draaien en dan leren ze mekaar wel kennen, 't motortje en de regelaar. Nu neem ik aan dat ik de regelaar moet resetten en dan mode 4 moet instellen maar dan met dat vol gas, is het waarschijnlijk de bedoeling dat de heli vastgetimmerd moet worden ofzo?? Ik probeer dit wel te doen maar dan gaat ie op een gegeven moment toch wel zo imbeciel tekeer dat ik niet verder durf!

Ben dus bang dat mijn motortje stuk draait, kan dit? Of beter nog hoe krijg ik 'em zo dat ie normaal handelbaar word, die gasschuif?

1: Programmeer een 0,100,100,100 gascurve in de zender
1: Initialiseer de regelaar door de akku aan te sluiten (Uiteraard met zender aan)
2: Na de 3 oplopende tonen trek je de jumper van de regelaar
3: Er komt een signaal van drie aflopende tonen
4: Wacht op 4 tonen bij de oplopende tonenreeks
5: Direct na de 4 tonen gasknop op zender helemaal omhoog
6: Bevestiginstoon 3x aflopend
7: Controletoon 4 piepjes
8: Batterij afkoppelen en jumper terugzetten (Maakt niet uit op welke)

De Jazz is nu geprogrammeerd in mode4+helicopter mode.

9: Sluit de batterij weer aan
10: Breng gasknop op zender omhoog voorbij tweede positie (100%) gedurende 5 seconden.
11: Klaar!

De jazz heeft een dermate soepele start dat de rotorbladen nog niet op volle toeren draaien. Je kunt natuurlijk de heli vastzetten maar dat is niet nodig. Als het goed is staat je pitch bij de 2e of 3e positie in de zender op 0 graden en gaat de heli er bij vol gas nog niet vandoor (Afhankelijk of je een 3- of 5 punts gascurve hebt.

Als alles gedaan is kun je je gascurve terugzetten naar wens. Ga niet hoger dan 90% omdat de Jazz anders geen extra vermogen overhoud om bij volle pitch de toeren te compenseren. De mijne staat op 90-90-90-90-90 in idle up en 0-90-90-90-90 in normal mode.

Succes![/list]

Hallo,

er is me wat ergs gebeurt! Heel mijn tandwiel gestript, pinion 13... Na een seconde vol gas, of anderhalve seconde hooguit liep mijn rotorsnelheid terug... 8O

Andere pinion erop gezet, pinion 11, heel mijn(tweede) tandwiel ook gestript, ook bij volgas -een seconde of twee op zijn hoogst..!! :puppydogeyes:

Nou moe!? Bij Mfis lachen ze zich krom ondertussen..! Hoe kan dit nou.., pinion te dichtbij het tandwiel geplaatst?? :oops:

Ik had hem overigens met plenty tape op tafel geplakt, en ik had de pitch over de hele curve op 0 staan. Hmm... bedenk ik me nu... dan was mijn pitch dus -10 ongeveer? Dat kan helemaal niet de bedoeling zijn natuurlijk... :onweer:

P.S. ik heb de emoticons ontdekt -lol- :music:

Ik zou toch een variant op het eerste punt van de lijst van jeroen toepassen.
Als je de Jazz initialiseert leert ie ook de knuppel uitslag.
dus initialiseren doe je met een 0, 25, 50, 75, 100.
Volgens mij staat dat in de manual omschreven als een "lineare gascurve".

Pas nadat je die seconde volgas hebt gegeven (na een herinitialisatie zoals in jouw andere draadje reeds genoemd kan je de gascurve weer aanpassen naar het percentage wat je wil.
Het volgas geven na initialisatie zal nooit moeten leiden tot direct volgas. De Jazz staat er juist om bekend dat ie een hele fijne softstart heeft. binnen die seconde haalt ie wellicht 100 omwentelingen.

Op bovenstaande manier heb ik meerder keren een Beat en een Jazz succesvol geïnitialiseerd

Zo staat het inderdaad in de manual, maar probeer het maar eens op mijn manier.......ik heb geen verschil kunnen ontdekken. De jazz leest 100% gas van de zender, niet de uitslag van de knuppel.

Als ik een nieuwe regelaar ga instellen op de heli, schuif ik altijd de motor van het hoofdtandwiel weg. Dan hoef je niet bang te zijn en je hoeft de heli niet vast te timmeren aan de werkbank. Als je een foutje maakt bij het programmeren kan het gebeuren dat de regelaar plots vol open gaat en dan gaat de heli inderdaad tandjes spugen.

Dat gaat helaas anders bij de Jazz: Deze "leest" de eeste paar seconden na het opstarten de totale kracht/weerstandverhouding en het is dus zeer belangrijk dat zelfs de rotorbladen aangesloten zijn.
Anders krijg je een compleet verkeerde instelling.

BarnOwl zei:
Dat gaat helaas anders bij de Jazz: Deze "leest" de eeste paar seconden na het opstarten de totale kracht/weerstandverhouding en het is dus zeer belangrijk dat zelfs de rotorbladen aangesloten zijn.
Anders krijg je een compleet verkeerde instelling.

Bedankt ! ik de mijne nog programmeren op de x-400. Je moet de lipomodus toch ook nog instellen ?

De lipo modus stel je in nadat je de heli modus hebt ingesteld.

Is volgens mij wachten op 9 piepjes.

Daarna zal de Jazz bij het opstarten een ander riedeltje laten horen om aan te geven dat de lipo save modus is ingeschakeld.

Groet,

Marc

Mensen, in heli mode stel je geen vermogen in op de regelaar dus die gascurve kan je vergeten. Afhankelijk van je motor / overbrenging kan het zijn dat je al vol toeren hebt bij 10% cascurve. Je stelt in heli mode namelijk een toerental in op de regelaar en geen vermogen. 30% op je zender kan dus al 80% vermogen op de regelaar zijn. De regelaar gaat bij het opstarten nooit over de 80% zodat hij een marge heeft onder belasting. Daarom altijd op 0% pitch laten optoeren.

Je hoeft dus niet volgas te draaien hoor. Gewoon resetten en dan langzaam curve opvoeren totdat je het gewenste toerental hebt bereikt en klaar.

@Laurens,
Ik ga er maar vanuit dat de bec van de 40-6-18 genoeg kan leveren aan het geheel.

@Tadango,

Dat instellen van het toerental (bij deze ESC) gebeurt dat eenmalig dan ?
en wel alleen gelijk de EERSTE keer (na 'm in heli-mode4 te hebben gezet) nadat je de accu weer hebt aangesloten en optoert
t/m 100% throttle (in de zender) gedurende 5sec. ?
Dit is dus de setup van de Jazz ?!?!

mvg, Z

Heb ik nog nooit gedaain, 100% volgas. Hij meet inderdaad de eerste keer de motor maar daarvoor heb ik nooit volgas gegeven. Het vliegt zo super in beide heli's dus ik zou niet waarom waarom dat anders moet :) Instellen gebeurd dacht ik ook elke keer als je je voor het eerst optoert na de accu te hebben aangesloten. Daarom ook altijd met 0 pitch optoeren, niet alleen de 1e keer.

Tadango zei:
Instellen gebeurt dacht ik ook elke keer als je je voor het eerst optoert na de accu te hebben aangesloten. Daarom ook altijd met 0 pitch optoeren, niet alleen de 1e keer.

ehhmmmm, dacht ja ^^, maar is hier zekerheid omtrent te geven door iemand? (klote duitse handleiding)

Vanmiddag test gevlogen en de staart blijft nu wel perfect (zie onder "Model Elektronica").................. 8)

De regelaar moet toch wel de max. toeren eerst meten (100% gas) om zelf die marge in te bouwen voor zijn govenor ?

Kun je een lineaire vlakke gascurve aanhouden van 100-100-100-100-100 (idle-up) en houdt de regelaar dan rekening met het
extra vermogen wat ie soms moet geven om zijn rpm constant te houden in bepaalde situaties ? of moet je toch op een
vlakke gascurve van 90-90-90-90-90 (idle-up) gaan vliegen ?

mvg, Z

nogmaals, je stelt een toerental in. Als je 100% instels kan je misschien net zo veel toeren hebben als met 50%. De regelaar houdt zelf rekening met een marge, daarom optoeren met 0 pitch

ik word gek van deze rgelaar (alhoewel ie het wel aardig lijkt te doen nu, maar je wilt optimale performance he)
hoe kan ik nu toerental instellen? moet je eerst je rpm meten dan ?
en nu wel of niet met 100% gas de setup voltooien (5sec) ?

grrrrrrrrrrrrrrr ;)

Als je een exact toerental wilt instellen, dan ontkom je niet aan een goede toerental meter.
Dat is de enige manier om zeker te weten wat de snelheid op de kop echt is.
De Jazz leert elke keer als de accu wordt aangesloten opnieuw de aandrijving in. Daarom wordt altijd optoeren bij dezelfde pitch (0 graden is vaak makkelijk) geadviseerd. Als je dat niet doet dan kan het toerental de ene vlucht bv 2300 en de andere 2150 zijn (zelf ervaren). Voor de duidelijkheid: dan is in de zender voor alle vluchten bv 60% ingesteld.
Optoeren tot 100% is NIET nodig, en kan zelfs gevaarlijk zijn bij bepaalde setups omdat de kop dan veel te hard draait.
In andere fora is vaak geschreven over wel of niet 100% op de Jazz instellen m.b.t. de marge die er wel of niet in zit. In het algemeen wordt een wat lagere (~80%) regelaarinstelling toch beschouwd als de beste oplossing. Plettenberg adviseert zelfs 70%. Maar of je het verschil gaat merken is de vraag, anders had iedereen het wel geweten.

Bedankt voor de duidelijke verhelderende uitleg _Dekker !

We gaan met deze info verder op het veld "testen".....

(en wat die echte RPM betreft...ja dat had ik ook wel geweten ;) ....maar het ging me erom
of je die op een bepaalde manier in de Jazz moest programmeren zeg maar).

mvg, Z

Back