Rotor draait erg strak op Jazz 40-6-18

• Topicstarter Topicstarter Nillfist
  • Startdatum Startdatum
Op de Trex500......

Ja daar wassie weer.....

Omdat ik de Jazz 40-6-18 lekker vond vliegen op de 450 (goede govenor mode ^^)
heb ik besloten 'm op de 500 ook een kans te geven.

Met mijn 500 setup trek ik niet meer dan 45A.......

Vanmiddag ff een statische (heli vast op grond) datalog gemaakt, benieuwd naar de toeren.
Met optical RPM meter exact dezelfde toeren gemeten.

2x 3S2100mAh TP LiPo, 13T, 90% flat, bij die stroom pieken gaf ik ongeveer -5gr op de bladen de rest is op 0 gr. pitch.

RPM drop van +/- 100toeren per minuut.....netjes ?

Trex500_6STP_13T_90_5degr.jpg

volgas?

Ik vlieg al jaren met de Jazz, programmeer ze bijna wekelijks (modus 4), maar heb nog nooit volgas gegeven na programmering.
Volgens mij is dat ook niet nodig.

Maar ja, dit draadje heeft me er toch toe gezet om de de Jazz-handleiding voor programmering van modus 4 toch nog maar weer eens doorgelezen (pag. 11 + 12).
En........ er staat nergens dat je bij/na de programmering volgas moet geven, zoals in dit draadje wordt beschreven.

Het volgas-gedeelte staat op pag 5 van de handleiding, maar....... dat heeft te maken met de APM = Auto Programmeer-Modus = Modus 1.
Modus 1 wordt echter niet geprogrammeerd, maar modus 4.
Dus: volgas geven na programmering van modus 4 is mijns inziens dus overbodig (zo niet ongewenst).

De toerentalregeling werkt alleen als er "Schwungmasse" is dwz met gemonteerde hoofdrotorbladen.

In het gascurve-menu wordt een horizontale lijn gemaakt. Dit wordt door de regelaar herkend en als referentie gebruikt voor de instelling van het toerental (het kan ook met een schuif. Dan bepaalt de positie van de schuif het ingesteld toerental).
Voor programmering van de Jazz is dus een diagonale curve (= oplopende percentages) vereist, geen horizontale curve (= alle percentages gelijk) om de simpele reden dat de regelaar gasdicht en volgas moet worden "aangeleerd" (handleiding pag. 12).

Als de regelaar na het programmeren wordt ingeschakeld, begint hij met een softstart en "leert/herkent" dan het ingesteld toerental. Dat is ook hoorbaar. Als je goed luistert loopt het toerental omhoog tot een bepaald punt en loopt dan ietsjes terug en blijft op dat niveau. Op dat punt heeft de regelaar het ingesteld toerental herkend.
Deze calibratie dient bij 0 graden pitch te gebeuren (pag. 11 handleiding).
Dat betekent dat je elke start altijd bij 0 graden pitch de motor moet laten optoeren.

Het is niet zo dat in modus 4 de regelaar telkens opnieuw de motor uit/volgas positie leert.
Modus 4 heeft vaste knuppelposities, die bij de programmering worden vastgelegd (vandaar beginnen met gasdicht en later in de procedure volgas).
Bij aansluiting van een programmeerkaart wordt "Knüppelposition fest" dan ook keurig aangegeven.
Op pag 5 van de handleiding wordt dit vermeld: "In alle andere modi (behalve modus 1 = APM modus) wordt de knuppelweg vast geprogrammeerd en dient niet bij elke start opnieuw te worden aangeleerd......."

Vandaar dat in de programmeer-procedure van deze modi 2 tm 8 de gasknuppelposities "gasdicht" en "volgas" zijn opgenomen.
Na het programmering van deze modi heeft volgas geven geen enkele zin omdat de gasknuppelweg immers al vastligt.

Aldus de handleiding..........lees het zelf maar eens na.

Ik moet zeggen, dat ik bij alle Jazz-programmeringen die ik tot nu toe deed, nog nooit heb meegemaakt dat de motor ongewild ging draaien.

Trouwens, op mijn site staat een nederlandse vertaling van de handleiding van de Jazz.

vr.gr.

Joyce

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Joyce,

Het volgas-gedeelte staat op pag 5 van de handleiding, maar....... dat heeft te maken met de APM = Auto Programmeer-Modus = Modus 1.

Nou volgens mij niet, het staat namelijk voordat men over APM (mode1) begint.

In het gascurve-menu wordt een horizontale lijn gemaakt. Dit wordt door de regelaar herkend en als referentie gebruikt voor de instelling van het toerental (het kan ook met een schuif. Dan bepaalt de positie van de schuif het ingesteld toerental).
Voor programmering van de Jazz is dus een diagonale curve (= oplopende percentages) vereist, geen horizontale curve (= alle percentages gelijk) om de simpele reden dat de regelaar gasdicht en volgas moet worden "aangeleerd" (handleiding pag. 12).

Dit gebeurt dus m.i. wat onderaan blz 5 beschreven staat.
(die diagonale curve is dat dan altijd van 0% tot 100% tijdens programmatie?)

Als de regelaar na het programmeren wordt ingeschakeld, begint hij met een softstart en "leert/herkent" dan het ingesteld toerental. Dat is ook hoorbaar. Als je goed luistert loopt het toerental omhoog tot een bepaald punt en loopt dan ietsjes terug en blijft op dat niveau. Op dat punt heeft de regelaar het ingesteld toerental herkend.
Deze calibratie dient bij 0 graden pitch te gebeuren (pag. 11 handleiding).

met welke gascurve doe jij dat ?

Thanks voor de uitleg !

mvg, Z

lezen..

hallo Z (afkorting van zondernaam? ;) )

Pag 5 van de handleiding begint met de mededeling dat de regelaar wordt uitgeleverd in de APM-modus. Dat staat inderdaad vóór de programmering van modus 1.
Maar dat doet niets af aan mijn uitleg over APM.
Die uitleg is correct.

Dat de programmeer-procedure van modus 1 op pag. 6 staat beschreven, heeft er mee te maken, dat je met deze modus 1 ook de regelaar reset naar de uitlevertoestand.
Dus als een gebruiker een andere modus heeft geprogrammeerd en dan om een of andere reden de regelaar wil resetten, dan programeert hij modus 1.

Ik heb op mijn FX40 en FC28 zenders verschillende toerentallen ingesteld die afroepbaar zijn door middel van een schakelaar (Idle Up-schakelaars).
Ik laat de motor altijd beginnen met een laag toerental. Dat ligt gemiddeld rond de 1100 rpm.
Mijn Logo 10 start met 1150, mijn Logo 500 met maar 900 rpm !!!
Dan breng ik de heli in de hover en schakel naar een hoger toerental.
Mijn ingestelde toerentallen zijn meestal
Logo 10 Normaal 1150, Idle Up 1 1340, Idle up 2 1640
Logo 500: Normaal 900, Idle Up 1 1140, Idle UP 2 1380, Idle Up 3 1650

Met die 900 komt de Logo 500 nog net los.
Natuurlijk is dat geen toerental om mee te vliegen.
Ik vind het gewoon prachtig om te horen, dat het opstarten met een laag rpm gebeurt en dan overschakelen naar iets hoger en vliegen maar.........

vr.gr.

Joyce

Wat een "ingewikkelde" procedure heeft deze jazz toch om de govenor goed te laten werken.....

Je hebt gelijk wat de APM mode betreft idd. (nogmaals gelezen en het klopt wat je zegt).

- Met welke gascurve laat je de jazz de knuppeluitslagen leren ? (0-100% diagonaal)
(als je dan naar "volgas" gaat dan begint de motor op te toeren? en na 1 sec kun je het gas weer dicht doen?).

- en die verschillende toerentallen die je kant kiezen per vliegmodus, die stel je dus in de zender in met vlakke gascurves? bv 60-60-60-60-60 (normal) en bv 90-90-90-90-90 (idle-up) ?

- op welk moment (na het aansluiten van de LiPo) gaat de Jazz nou zijn toeren aanhouden ?

mvg, Z

hallo Zondernaam,

- Met welke gascurve laat je de jazz de knuppeluitslagen leren ? (0-100% diagonaal)?).
ja.

(als je dan naar "volgas" gaat dan begint de motor op te toeren? en na 1 sec kun je het gas weer dicht doen?).

Als je de programmeer-procedure stap voor stap volgt dan begint de motor NIET op te toeren.
Alles wat over volgas en een aantal seconden is geschreven, kun je rustig vergeten. Dat staat niet in de programmeerprocedure voor modus 4.
Dat programmeren valt best mee.
Kijk op mijn site voor de nederlandse vertaling daarvan.
Doe dat stapsgewijs en dan zul je zien dat het niet zo moeilijk is.

- en die verschillende toerentallen die je kant kiezen per vliegmodus, die stel je dus in de zender in met vlakke gascurves? bv 60-60-60-60-60 (normal) en bv 90-90-90-90-90 (idle-up) ??).

ja, maar pas NA het programmeren van de Jazz

- op welk moment (na het aansluiten van de LiPo) gaat de Jazz nou zijn toeren aanhouden ? ?).

Ik weet niet hoe jij het hebt geregeld, maar als ik de lipo aansluit, gebeurt er niets, behalve dan dat ik 2 tonen-reeksen hoor ten teken dat de regelaar in lipo-modus staat. De motor begint pas te draaien als ik de motor-uit schakelaar omzet, dus omschakel naar Normal.

vr.gr.

Joyce

Toch praten ze in de manual over: If the motor fails to start.....

dus zou je verwachten dat ie wel moet gaan draaien met het knuppelleerproces, toch ?

en na die ene sec volgas...... batterij afkoppelen of eerst nog weer low stick ?

beste Zondernaam,

Toch praten ze in de manual over: If the motor fails to start.....

Dat staat bij mij op pagina 5 en pagina 29 van de handleiding en dat gaat over de APM = Auto Programmeer Modus.
Die tekst staan NIET in mijn handleiding bij de modus 4-programmering.

Bovendien staat er op pag 5+29 niets bij over 1 sec volgas, maar: reverse het gaskanaal als de motor niet start......

Dus als je de regelaar in modus 4 wilt programmeren, gewoon stapsgewijs de programmering doen zoals vermeld op pagina 36 (=engels), pagina 12 (=duits) of mijn site (= nederlands) volgen.

Ga daar eerst maar eens mee aan de slag.......dan zal het ongetwijfeld goed komen.

vr.gr.

Joyce

apm

... zoals ik al zei: dat heeft te maken met de APM. Als die niet werkt, moet je het gas op de zender reversen.
Het heeft niets te maken met modus 4.

vr.gr.

Joyce

Jeetje lezen is lastig he....haha

Ik las dus:

Dat staat bij mij NIET op pagina 5 en pagina 29.......
(verplaatste ongewild dat "NIET" een regel naar boven.....) grrrrrrrrrrr.

Maar goed heb het nogmaals gedaan:

1. weer APM mode 1 geprogrammeerd
2. LiPo aangesloten en gelijk full throttle gegeven (1 a 2 sec.).

Gebeurt niks (op een paar piepjes na)

dan zegt de manual "klaar", mja wat te doen dan...

- LiPo afkoppelen?
- of eerst Throttle dicht ?

Nou dat laatste deed ik dus, maar goed dat ik 1 motoraansluiting los had gemaakt,
want de motor begon dus te stotterig te draaien (had gelukkig ook de kop vast).
(Ja als je align ESC's gewend bent kun je dat dus wel doen in programmeer mode en soms juist een must).

Waarschijnlijk dus de LiPo afkoppelen (waarom vermelden ze dat niet in de manual...zoals ze later wel doen met de mode4 setup...?)

Anyway, vanavond maar ff gevlogen en gelogd:

- max 33A bij 10 a 11gr pitch en 2x 3S2100mAh (=6S) LiPo's
- RPM drop van 2500 naar 2200RPM bij full collective.

lijkt me niet juist, wel ?

datalog op aanvraag ;)

wat wil je nu??

Hallo Zondernaam,

1e vraag: waarom ben je zo anoniem?
2e vraag: wat wil je? Modus 1 of modus 4?
3e vraag: als het antwoord modus 1 is, waarom kies je dan voor modus 1?

vr.gr.

Joyce

Waarom haal je 1 motorpool los ?
Zo zal de regelaar nooit goed opstarten namelijk !

Bovendien moet je "slow-start" inschakelen, dan kun je rustig 1 seconde volgas geven zonder dat er veel toeren worden gemaakt.
De regelaar toert namelijk erg rustig op.

Hallo Zondernaam,

1e vraag: waarom ben je zo anoniem?
2e vraag: wat wil je? Modus 1 of modus 4?
3e vraag: als het antwoord modus 1 is, waarom kies je dan voor modus 1?

vr.gr.

Joyce

1. Hoezo anoniem ? Z900, Z, Tha-Z, Gerrit.
(Joyce ? who's is that?) m.a.w. doet het er wat toe ^^ ;)
2. Mode4 (heli) dat mag toch duidelijk zijn geweest of niet? (uiteindelijk he, als laatste stap)
3. eerste 1 zal een 4 moeten zijn vermoed ik, nou om de knuppeluitslagen te leren aan de Jazz.

Ter Info:
Op RCGroups loopt een thread waar men er ook niet uitkomt hoe de Jazz nu precies geprogrammeed moet worden en zijn er vragen omtrent de manier van werken van de Jazz.

Laatst bewerkt:
Waarom haal je 1 motorpool los ?
Zo zal de regelaar nooit goed opstarten namelijk !

Dit ging puur om de APM mode1 te programmeren (dat is puur om de knuppeluitslagen aan de Jazz te leren, maar aangezien je ff volgas moet geven.....puur veiligheid dus en maar goed ook blijkt achteraf ( ja er zijn andere methodes ;) ).

Gerrit,

Nee, dat was mij niet duidelijk (meer).

Het heeft geen zin om eerst modus 1 te programmeren om de knuppeluitslag vast te leggen.
Modus 1 werkt daarin anders dan modus 2 tm 8.
2 tm 8 werken met een vaste knuppeluitslag.
Lees de berichtjes daarover nog maar eens goed na.

Bij de procedure voor het programmeren van modus 4 staat nergens genoemd dat je daarbij eerst modus 1 moet doen.
Trouwens, dat staat bij geen enkele programmer-procedure van modi 2-8.

Houd je nu gewoon eens aan die procedure volgens de programmeer-handleiding voor modus 4 en haal er niets extra's meer bij.
Dat probeer ik je nu al de hele tijd duidelijk te maken...............

Dus nogmaals: als je modus 4 wilt, programmeer die dan.
Daarin leert de regelaar de knuppelweg, die daarbij hoort.

Succes.

vrgr

Joyce

Ja modus 4 programmeren is een makkie ^^ (dacht dat sowieso modus 1 voor de knuppel uitslagen doorlopen moest worden).

Ok laten we ervan uitgaan dat modus 4 goed geprogrammeerd is.

Waarom heb ik dan een 300rpm drop bij full collective? (2500->2200rpm).

Lijkt mij wat veel ?

Ok laten we ervan uitgaan dat modus 4 goed geprogrammeerd is.

Waarom heb ik dan een 300rpm drop bij full collective? (2500->2200rpm).

Lijkt mij wat veel ?

Laten we er van uitgaan..........??
Dat is voor mij geen uitgangspunt.
Je hebt modus 4 geprogrammeerd of je hebt hem niet geprogrammeerd.
En ik krijg de indruk dat je dat nog niet hebt gedaan.........

vr.gr.

Joyce

Is de programmatie van mijn 80-6-18 hetzelfde?
Zo ja..Ik was in een zucht klaar met instellen van mode 4 (heli governor
Eric

Hallo Eric,

Ja, die wordt op dezelfde manier geprogrammeerd.
Ik vind het zelf ook gemakkelijk te doen.
Ik kan me voorstellen dat het moeizamer is als men geen of onvoldoende duits of engels beheerst. Maar van de andere kant........ een nederlandse vertaling/handleiding staat op mijn site.

vr.gr.

Joyce

Back