Rotor draait erg strak op Jazz 40-6-18

  • Topicstarter Topicstarter Nillfist
  • Startdatum Startdatum
programmeercard

Ik gebruik altijd een programmeerkaart.
Daarmee kun je wat gedetailleerder programmeren dan met de zender.
Via de zender staat de akkubewaking meestal op "uitschakelen".
Met de programmeerkaart verander ik dat in "afregelen". Daarbij begint de motor langzamer te lopen als de akku bijna leeg is.
Ook kun je daarmee de uitschakelspanning per cel instellen.
De akkukeus doe ik ook met de programmeerkaart.

Dan kun je de voerige instellingen van de regelaar meteen even controleren...... werkt goed, vind ik

vr.gr.

Joyce
 
Laten we er van uitgaan..........??
Dat is voor mij geen uitgangspunt.
Je hebt modus 4 geprogrammeerd of je hebt hem niet geprogrammeerd.
En ik krijg de indruk dat je dat nog niet hebt gedaan.........

vr.gr.

Joyce

Tjeess, zeker heb ik die geprogrammeerd maar of het in totaal goed gegaan is dat is altijd maar de vraag ......maar de regelaar geeft netjes 4 (dezelfde toonhoogte) piepjes zoals in de manual....ik bedoel meer met de "totale calibratie".
 
Ik moest dus proefondervindelijk vaststellen dat de regelaar ging aftoeren bij een te lage spanning.

Zo`n kaart zou ik ook best willen. Heb jij een linkje waar ik die kan bestellen ?
 
Het is zeker makkelijk, vergeet hem trouwens niet in de lipo modus te zetten.

Heb ik eigenlijk met opzet niet gedaan.
Ik vlieg altijd strikt op tijd (80% regel, en zelfs iets minder).
De headspeed wordt meestal gehalveerd als de regelaar een te laag voltage meet, en dat kan vervelend zijn als je net die laatste inverted hover eruit perst...
Is er een bepalende rede om het wel te doen met de Kontronik's?

Eric
 
Die mode4 programmeren is zo makkelijk als wat...het gaat erom of je alles juist doorloopt en niks vergeet.

Kijk hier maar eens en lees alles ! :

Jazz 40-6-18 Throttle range question - RC Groups

wat een meningen !!

Ik had dit draadje al gelezen, ben er nu nog eens doorheen gegaan...
De meeste schijnen de werking van een governor niet te snappen.
En om antwoord te geven op de vraag of de ESC bij iedere lipo aansluiting dezelfde controlle uitvoerd, denk ik persoonlijk "ja"
Ik heb meerdere draadjes gevolgt voordat ik hem aanschafte en de mannen die er KEIhard 3D mee vliegen komen allemaal op dezelfde methode uit.

Als je de instellingen gemaakt hebt en gaat vliegen:

Nooit starten in normal mode en later overschakelen naar idle-1, maar gewoon de throttle-hold aan, idle-1 aan (vlakke gascurve), lipo aansluiten.
Dat heeft dan met die throttle controlle te maken denk ik...
throttle hold eraf, je stick op middenstand houden = 0º pitch (belangrijk),
de helie met softstart op laten toeren.
En vliegen maar..

Verder wordt hij alom gezien als de beste Governored ESC die er te vinden is.

Eric
 
Laatst bewerkt:
programmeerkaart

Ik moest dus proefondervindelijk vaststellen dat de regelaar ging aftoeren bij een te lage spanning.

Zo`n kaart zou ik ook best willen. Heb jij een linkje waar ik die kan bestellen ?

Nee, ik heb daarvoor geen link.

De kaart kost Euro 22,90 exclusief verzendkosten.
En daar zit 'm de kneep.
Kontronik berekent mij (ivm de vliegschool kan ik rechtstreeks bij Kontronik bestellen), euro 20,00 verzend- en afhandelingskosten per bestelling.

Dus...... als er nu wat meer liefhebbers zouden zijn, dan wil ik wel zo'n bestelling doen.

Maar dan zijn we er nog niet, dan moet de kaart nog van hier naar jullie toe.
Dus al met al best een kostbaar kaartje.........

vr.gr.

Joyce
 
Als je de instellingen gemaakt hebt en gaat vliegen:

Nooit starten in normal mode en later overschakelen naar idle-1, maar gewoon de throttle-hold aan, idle-1 aan (vlakke gascurve), lipo aansluiten.
Dat heeft dan met die throttle controlle te maken denk ik...
throttle hold eraf, je stick op middenstand houden = 0º pitch (belangrijk),
de helie met softstart op laten toeren.

Idd Eric zo doe ik het nu ook.

Wat nog een vraagteken was/is, is dat hoeveel percentage je die vlakke curve meegeeft:
40%, 60, 80, 90%?

Heb zelf ook op 100% gevlogen wat gevoelsmatig prima ging......
 
maar gewoon de throttle-hold aan, idle-1 aan (vlakke gascurve), lipo aansluiten.Eric

Eric,

Heb jij geen flight "normal" op jouw zender of heb je de namen van de flights veranderd/aangepast??

Op b.v. de Robbe-Futaba zenders FX18 en FX40 beginnen de flight met normal, dan idle up 1, idle up 2 enz.

Dat betekent dat voor het aansluiten van de lipo de throttle-cut actief is, dan lipo aansluiten (je hoort de initialisatie-toontjes) en klaar. Om te gaan vliegen stick op 0 graden (hoeft niet per sé de knuppelmiddenstand te zijn !!), dan de Throttle Hold schakelaar omzetten, waarna de zender in de Normaal modus komt (met daarin de horizontale gascurve voor de aansturing van de regelaar) en de motor gaat optoeren......... etc.

vr.gr.

Joyce
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Idd Eric zo doe ik het nu ook.

Wat nog een vraagteken was/is, is dat hoeveel percentage je die vlakke curve meegeeft:
40%, 60, 80, 90%?

Heb zelf ook op 100% gevlogen wat gevoelsmatig prima ging......
Hoi Gerrit,

Ik vlieg nu met een vlakke curve van 70%, maar ben hem nog aan het afstellen.
Zal uiteindelijk ergens tussen de 70 en 80% uitkomen.
De Governor heeft namelijk spelingsruimte nodig om naar boven bij te kunnen stellen.
Kom je niet in dat regelgebied terecht en moet je boven de 90% instellen om je gewenste headspeed te halen, dan moet je denk ik naar een andere tandwielverhouding / motor Kv gaan kijken om de Jazz regelaar optimaal te laten werken...

Eric,

Heb jij geen flight "normal" op jouw zender of heb je de namen van de flights veranderd/aangepast??

Op b.v. de Robbe-Futaba zenders FX18 en FX40 beginnen de flight met normal, dan idle up 1, idle up 2 enz.

Dat betekent dat voor het aansluiten van de lipo de throttle-hold actief is, dan lipo aansluiten (je hoort de initialisatie-toontjes) en klaar. Om te gaan vliegen stick op 0 graden (hoeft niet per sé de knuppelmiddenstand te zijn !!), dan de Throttle Hold schakelaar omzetten, waarna de zender in de Normaal modus komt (met daarin de horizontale gascurve voor de aansturing van de regelaar) en de motor gaat optoeren......... etc.

vr.gr.

Joyce
Hoi Joyce,

Ik heb gewoon drie flight modussen.
Normal, idle-1 en idle-2
Ik zou i.d.d. gewoon een vlakke gas curve in normal modus kunnen programmeren, en zelfs een vlakke 0º pitchcurve...( doen we maar niet want negatieve pitch kan wel handig zijn bij het optoeren met veel wind...)
Maar voor het programmeren van de regelaar heb ik een lineaire gascurve nodig, dus vandaar dat ik hem voorlopig nog opstart in idle-1 modus..
en normal gebruik om eventueel nog wat te kunnen wijzigen in de Jazz.
Ik heb zowiezo genoeg aan twee flightmodussen.

Uhhmm, ja klopt dat midstick niet altijd 0º hoeft te zijn...:sleeping:
Bij mij dus wel, omdat ik met een lineaire pitchcurve vlieg in idle-1 (0-25-50-75-100 en + - 13º pitch...)
En de heli zowel normaal als inverted gelijk presteert..

Hoop snel mijn onderdelen weer binnen te hebben om mijn heli te herstellen, kan ik weer verder met fijnafstellen.. :)

Vr.Gr.,
Eric
 
Laatst bewerkt:
Hoi Gerrit,

Ik vlieg nu met een vlakke curve van 70%, maar ben hem nog aan het afstellen.
Zal uiteindelijk ergens tussen de 70 en 80% uitkomen.
De Governor heeft namelijk spelingsruimte nodig om naar boven bij te kunnen stellen.
Kom je niet in dat regelgebied terecht en moet je boven de 90% instellen om je gewenste headspeed te halen, dan moet je denk ik naar een andere tandwielverhouding / motor Kv gaan kijken om de Jazz regelaar optimaal te laten werken...

Eric,

Ik zit nu op 85% en 2550rpm (optisch gemeten met aparte rpm meter aan het begin van de vlucht) op 6S lipo met 13T.......

Mja volgens de logjes zakt het toerental dus nog wel met zo'n 300rpm....

vind ik vrij veel (teveel m.i.)

mvg, Z
 
Zakt hij 300 Rpm en blijft dat zo of zakt hij onder belasting zoveel in?
Is i.d.d. te veel...
Op 100% vlak deed hij het beter dan, of heb je toen niet gelogd?
 
Puur onder belasting van de pitch (+/- 11graden.)

100% vlak (nog) niet gelogd...... eagletree kapot.

Die grafiek van de vorige pagina is met 90% en max. 5gr pitch (statisch gemeten)

Wat ook opvallend is dat ik maar 31A maximaal trek bij 11gr. pitch....
 
Wat ook opvallend is dat ik maar 31A maximaal trek bij 11gr. pitch....

Blijkt dat het niet zo opvallend is als ik de logjes zie van andere 500 vliegers......
zitten vaak ook aan de 30-40A.

Iemand die de rpm-drop icm de Jazz kan verklaren?

mvg, Z
 
Zo we zijn wat wijzer in de Jazz technology..... je moet 'm eerst doorgronden zeg maar wil je het fijne er van weten hoe die eigenlijk z'n werk doet zeg maar.
(mode4 instellen ja...das simpel ^^)

Vond een goede uitleg op ReadyHeli (let vooral op de keypoints onderaan !) :
========================================================

Ok so there seems to be some confusion on how to program the Kontronik Jazz ESCs'. I can tell you in full confidence these are the easiest ESC to program bar none.

Here we go, as best as I can explain this.
**If this is your first time, take off main blades for safety and peice of mind**
1.) Ensure your transmitter is on, ensure you are in normal mode with a linear throttle curve 0-100.
2.) Now ensure your tx throttle stick is low, @ 0.
3.) If your receiver is powered by a seperate battery source please plug it in now.
4.) Now with the "black jumper" on your Jazz esc please plug in your Jazz esc and allow it to initiate, you will hear the indication beeps.
5.) Now you have heard the beeps, please pull the jumper off the Jazz esc pins, you will now hear it confirm this action by a series of quick beeps.
6.) Now to program to mode 1 which is factory default you will listen for the Jazz to ring out 1 beep, when you hear this one beep count put your throttle stick to full 100%, do not worry the heli will "NOT" spool up! Leave the stick at full till you hear confirmation beeps, then you will hear a single beep confirming mode 1, then pull off the power to ESC.
7.) You are now programmed to Mode 1 which is factory default base setting.
8.) Now you want to have your esc into "Heli Governor" mode, you are looking to program the Jazz ESC to "Mode 4".
9.) Put the "black jumper" back on the esc, and put your throttle stick on tx back to 0%
10.) Now plug your esc back in, wait for the conformation beeps once again.
11.) Pull off the black jumper, wait for (4) beeps now. Once four beeps put throttle stick to 100%, again do not panic no blades will turn etc, wait for the confirmation and the four single beeps then unplug the esc again.
12.) Return the throttle stick to 0% once again.
13.) Now you are programmed to Heli Mode Governor!
14.) Next step is to ensure that your motor is spinning correct direction.
15.) With blades off preferably for safety or on and standing ways away plug everything in, allow the confirmation beeps to take place and spool up heli.
16.) If heli is spinning correct way you are basically done with one small step left. Disconnect the ESC from lipo and put on blades if blades are on goto next step.
17.) If heli is going correct way mount your blades as mentioned and simply spool up in Idle 1 with a value for example of 70% flat throttle curve, allow the rotor disc to find a stabalized speed, once that is acheived you can now enjoy your jazz and it will have learned its timing for the motor you are using. If heli is spinning wrong way goto next step.
18.) Heli motor spinning wrong way? No problem, mode 7 is what you need to do! "OR" you can swap the wires around if that works for you, want to do it through programming in a simple step, read on, .
19.) Again have black jumper on the pins, tx stick at zero and plug in the ESC.
20.) Confirmation beeps and then pull jumper, wait for (7) beeps then full throttle, again do not worry heli will not spool up. Confirmation beeps and seven single beeps then dis connect lipo from esc. Your motor direction is now reversed and you can go back to step 16.


Key points to know about Jazz after this is done.

1.) If you change your pinion size you should do a Mode 1, than Mode 4 etc to your heli again. By changing pinion you have changed how the motor will load and the Jazz esc may need to adjust to that change. Same goes for a big lipo or battery source change. Also in this regards if you change transmitters you should do this so the ESC can learn the full throttle path of your new transmitter and know 0% and 100% of your throttle points.

2.) Once all programming is done keep the black jumper in a secure location in case you need it again. They are easy to lose so keep them somewhere safe!

3.) Use flat throttle curves for idle 1 and 2 "DO NOT USE V CURVES", the Jazz governor is God of all ESCs'

4.) Your esc % "throttle" can be as low as 57% with no negative heat effects to the Jazz, it is not advised to run lower than this value however.

5.) Jazz escs love "low pole" count motors and with 100% certainty perform better with them ie: Actros, Orks, however they can and have worked with basically every motor on the market I have tried.

6.) There are even far more settings within the Jazz, read your manual if you wish to venture past these points, but these truly are all you need to do, .

I hope this clears up any questions, any add in key points will be added in etc so this provides good instruction to those new to the Jazz escs.

This contribution courtesy of Shawn Scott (OICU812).

mvg, Z
 
Laatst bewerkt:
Back
Top