N
nosmo
Guest
Hoi,
Ben nog bezig met het fine-tunen van m'n Ark X400 en zit nu op het punt om de % RPM in te stellen in mijn zender.
Ik heb echter wat vragen hierover, wie kan er wat licht schijnen hierop?
1)End points/EPA/AFR
Als eerste heb ik de endpoints van de throttle ingesteld, de max tot dat het rode lampje van de regelaar ging branden. Nu heb ik dus het volledige bereik in mijn zender staan die de regelaar aankan.
Is dit een correct methode? Een ervaren iemand gaf dit als tip, echter als ik de Bob White heli video's bekijk zegt hij weer dat je geen end points moet instellen bij de throttle... Wie heeft er gelijk of vergis ik me?
2) In de Electric Helicopter Beginner's Guide staat een stukje over dat een te laag throttle % in de zender, de motor te heet kan worden. Do not use a maximum throttle value of less than 85% because this may overheat the motor. See Section 30.1.10, “How ESCs work” for an explanation. Ik gebruik trouwens een CastleCreations 35 regelaar. Wat is jullie ervaring met (lage) throttle %?
3) Ik heb gister het RPM gemeten, deze verschilt nogal van de theoretische snelheid, dat klopt natuurlijk wel, door weerstand etc... Maar toch even de gemeten en theoretische RPM neergezet, zitten deze in range, heb ik alles goed gemeten?
Theoretisch: Accu V * Kv / Gear ratio || 11,1 * 3704 / (138/10) = 2980 RPM
0% throttle = 0 RPM / 0 RPM
80% throttle = 2384 RPM theoretisch / 2000 RPM gemeten
85% throttle = 2533 RPM theoretisch / 2150 RPM gemeten
90% throttle = 2682 RPM theoretisch / 2250 RPM gemeten
Moet je de RPM eigenlijk meten met je bladen 0graden pitch? Dan heb je de minste weerstand lijkt me.
Mn regelaar staat nog niet in Governor modus, dit heeft toch geen invloed op de gemeten RPM toch?
4) Voor een beginners snelheid zit ik te denken aan 85% throttle=2150 RPM, het klinkt mij als beginner nog vrij snel, dat ding draait als een gek, heel wat anders dan mn FP heli
Het zal vast wennen zijn allemaal.
5) Ik heb de standaard bladen van Ark, houten, 290mm. Wat is de max RPM die houten bladen aankunnen?
Groet
Ido
Ben nog bezig met het fine-tunen van m'n Ark X400 en zit nu op het punt om de % RPM in te stellen in mijn zender.
Ik heb echter wat vragen hierover, wie kan er wat licht schijnen hierop?
1)End points/EPA/AFR
Als eerste heb ik de endpoints van de throttle ingesteld, de max tot dat het rode lampje van de regelaar ging branden. Nu heb ik dus het volledige bereik in mijn zender staan die de regelaar aankan.
Is dit een correct methode? Een ervaren iemand gaf dit als tip, echter als ik de Bob White heli video's bekijk zegt hij weer dat je geen end points moet instellen bij de throttle... Wie heeft er gelijk of vergis ik me?
2) In de Electric Helicopter Beginner's Guide staat een stukje over dat een te laag throttle % in de zender, de motor te heet kan worden. Do not use a maximum throttle value of less than 85% because this may overheat the motor. See Section 30.1.10, “How ESCs work” for an explanation. Ik gebruik trouwens een CastleCreations 35 regelaar. Wat is jullie ervaring met (lage) throttle %?
3) Ik heb gister het RPM gemeten, deze verschilt nogal van de theoretische snelheid, dat klopt natuurlijk wel, door weerstand etc... Maar toch even de gemeten en theoretische RPM neergezet, zitten deze in range, heb ik alles goed gemeten?
Theoretisch: Accu V * Kv / Gear ratio || 11,1 * 3704 / (138/10) = 2980 RPM
0% throttle = 0 RPM / 0 RPM
80% throttle = 2384 RPM theoretisch / 2000 RPM gemeten
85% throttle = 2533 RPM theoretisch / 2150 RPM gemeten
90% throttle = 2682 RPM theoretisch / 2250 RPM gemeten
Moet je de RPM eigenlijk meten met je bladen 0graden pitch? Dan heb je de minste weerstand lijkt me.
Mn regelaar staat nog niet in Governor modus, dit heeft toch geen invloed op de gemeten RPM toch?
4) Voor een beginners snelheid zit ik te denken aan 85% throttle=2150 RPM, het klinkt mij als beginner nog vrij snel, dat ding draait als een gek, heel wat anders dan mn FP heli

5) Ik heb de standaard bladen van Ark, houten, 290mm. Wat is de max RPM die houten bladen aankunnen?
Groet
Ido