Rotor RPM/toerental onduidelijkheden, wie kan me helpen?

• Topicstarter Topicstarter nosmo
  • Startdatum Startdatum
Ik denk dat het altijd om twee dingen gaat , ten eerste
de voorwaarden voor een goede regeling moeten aanwezig zijn , ten tweede moet de regelaar de gevraagde regeling aan kunnen , toppers zullen het vaak anders doen omdat ze nu eenmaal het gedrag van hun heli kennen .
Ervaring spelt dus een belangrijke rol zeker bij heli vliegen , maar voor beginners blijft het leuk om meerdere mogelijkheden [ optie,s ] te hebben .
Van voor of tegen is dus geen spraken , eerder om de mogelijkheden te kennen die de hobby leuk te maken .

Rhelie zei:
Het door jou ingestelde toerental vasthouden, meer niet.
Stel, je hoovert op 80 % vermogen, als je ploteling pitch geeft, zal het toerental inzakken, de governermodus geeft gas bij om het toerental te behouden, er is immers nog 20 % power achter de hand.

vergeet vooral niet het optoeren bij het wegnemen van de belasting (gas/Pitch terugnemen)
dat corrigeert de govenor ook.

Gerard_nl zei:
Rhelie zei:
Het door jou ingestelde toerental vasthouden, meer niet.
Stel, je hoovert op 80 % vermogen, als je ploteling pitch geeft, zal het toerental inzakken, de governermodus geeft gas bij om het toerental te behouden, er is immers nog 20 % power achter de hand.

vergeet vooral niet het optoeren bij het wegnemen van de belasting (gas/Pitch terugnemen)
Wij (de nieuwste gebruikers van de governor-mode :lol: ) maken daar ook graag gebruik van.
Tijdens bijv. de linkerzijde van een vierkante loop voorover gaat het met 90 kmh naar beneden, je wilt dan graag dat de snelheid niet oploopt. Anders kon je wel eens vroeger dan verwacht bij de hoek linksonder aankomen en dat heeft mogelijk nare consequenties.
Dat de motor-regelaar combinatie het al heel aardig doet zie je hier (de hoek voorover wordt ingezet net boven het midden van het boompje en eindigt in rugvlucht op ooghoogte):
verticaler2.jpg

Bij een borstelloze setup heb je geen last van optoeren als de belasting weggaat, enkel de stroom zakt dan. Eventueel zal het voltage van de accu iets oplopen (door de lagere belasting) maar optoeren zoals je gewend bent met een brandstofheli en 100% gas zul je niet meemaken. Toerental heeft een direct verband met het voltage, niet met de belasting van de motor :wink:

Als je met dit in het achterhoofd gaat shoppen voor een nieuwe accu, begrijp je dat het ERG belangrijk is dat het voltage constant blijft, ook onder zware belasting. Bij goedkopere accu's zakt het voltage vaak sneller naar een lager niveau en zakt harder onder belasting, dit geeft het gevoel van minder vermogen, ondanks dat de accu eenzelfde capaciteit kan hebben als een "betere" accu.

Cheers,

Richard

Leo, er zijn geen accu's die een constante spanning leveren! Er zit echter wel veel verschil in de verschillende merken met betrekking tot de ontlaadcurve, bij de duurdere merken is deze AANMERKELIJK platter en blijft de spanning tijdens piekbelastingen hoger. (Kokam is overigens geen voorbeeld van een "goed" merk vind ik persoonlijk, ondanks dat ze duur zijn)

Zoals je ziet staat dit topic in de subcatagorie "electroheli's" en mijn commentaar slaat dus op electroheli's. Voor deze helicopters maakt het geen klap uit of de rotor een paar toeren langzamer draait aan het einde van de vlucht. Een constant toerental is leuk, maar het blijft een streven... onmogelijk te behalen. Met brandstofmotoren heb je redelijk diepe dalen tijdens flinke belasting, er is echter geen verloop van het toerental zoals bij mij met de 100% curve zonder governor. Dit verloop is overigens MINIMAAL en niet waarneembaar, behalve met een toerenteller. Inzakken tijdens flinke belasting is met een goede electrosetup echter veel minder dan met een brandstofmotor, ik heb nog geen OS50 gezien die kortstondig boven de 2000watt kon leveren :wink:

Cheers,

Richard

Oftewel een govenour kan gebruikt worden om de hele vlucht een constant toerental te houden,
zodra de accu wat inzakt zal de govenour gaan bijregelen.

Toerental heeft een direct verband met het voltage

Ja en nee, bij zwaardere belasting zal de stroom toenemen,
en als gevolg daarvan weer het voltage inzakken, en daarmee ook het toerental.
Bij een sterke motor/lipo zal dit minder merkbaar zijn dan met een zwakkere combo.
Het toerental zal dus meetbaar wieberen met de belasting bij een vaste gassetting.
Dan toch een lichte v curve nodig.
Een govenour zal het toerental constanter houden bij een rechte curve.

Dat een govenour kan oversturen en daardoor de gyro t terecht op zijn heupen krijgt is weer een ander probleem.
Met de nieuwere versie software CC 1.55 (productie, dus geen beta softeware) is dit bij te regelen/programmeren.

t wordt er alleen niet makkelijker door.. Waardoor hunt de heli? Gyro/Govenour/Balancering/Meganiek ?

De stappen die ik zou doen:
- regelaar in heli fixed throttle mode met rechte gas curve (betekend dus een wat wieberend toerental)
- gyro afregelen dat de staart strak volgt
- govenour modes instellen, en de versterking dusdanig (terug) regelen dat ie weer strak vliegt.

-

- govenour modes instellen, en de versterking dusdanig (terug) regelen dat ie weer strak vliegt.

En dat kunnen de meeste regelaars dus niet en daarom is het vaak beter om geen governor mode te gebruiken.

Ja en nee, bij zwaardere belasting zal de stroom toenemen,
en als gevolg daarvan weer het voltage inzakken, en daarmee ook het toerental.

Dan heeft het toerental toch een direct verband met het voltage?

Verder ben ik het totaal met je verhaal eens hoor!

Cheers,

Richard

Ik denk toch dat je de meeste regelaars onderschat , als je de juiste voorwaarden en dymensie,s niet schept , kan geen enkele regelaar goed regelen .
Het gaat nu eenmaal altijd om de combinatie .
Ik vind het verhaal van Niek daarin nog al duidelijk .

Ik denk toch dat je de meeste regelaars onderschat , als je de juiste voorwaarden en dymensie,s niet schept , kan geen enkele regelaar goed regelen .

Ik onderschat niks, de meeste hier vliegen met Align regelaars of andere goedkope prut uit Azie en nogthans doen die het PERFECT alleen niet op governor mode :wink: (Ik vlieg zelf ook met 3 Align regelaars!)

Cheers,

Richard

Back