Rotor RPM/toerental onduidelijkheden, wie kan me helpen?

• Topicstarter Topicstarter nosmo
  • Startdatum Startdatum
leo van den haak zei:
Door het kiezen voor het vliegen met deze regelaar in de z.g. heli of "governor modus" wordt het mogelijk het gas (toerenregelen) los te koppelen van de pitchknuppel en op een ander vrij kanaal (b.v. een schuif of draaiknop) het toerental te regelen.

Het is ook mogelijk om in het gascurve menu een horizontale curve te maken (dus op alle punten een gelijk percentage).
Ook dan wordt de regelaar aangestuurd met een constant toerental (mits natuurlijk de govornormodus in regelaar is geactiveerd).
Het voordeel hiervan is dat je per schakelaar verschillende toerentallen kunt instellen en afroepen.
Ik vind het gemakkelijker om tijdens het vliegen per schakelaar van toerental te wisselen dan per schuif.

vr.gr.

Joyce

Maarten2 zei:
Raptor Rulezzz zei:
Het is een feit dat alleen de Jazz regelaars een echte goede governor hebben, daarna komen Castle Creations en enkele andere goede merken die er 1 hebben die werkt.
Ervaring met een Jazz heb ik niet maar met Shultze en Castle Creations wel. En ik moet zeggen dat die Shulze veel en veel beter zijn werk doet dan die Castle Creations. Het begint al met optoeren (in governor mode uiteraard :lol: ) Die CC staat te jengelen als ik weet niet wat, die Shultze toert als een streep op. En met wisselende belastingen (wat minder wisselend dan bij jouw natuurlijk) hoor ik in ieder geval niet dat het toerental verandert.
Heb een Castle Creations USB link van iemand overgenomen en de CC Phoenix regelaar van de laatste software voorzien. Ik moet toch mijn mening over deze regelaar wat bijstellen. Toert nu heel mooi op, niks geen gejengel meer! Motor kan nu ook meer toeren maken. Door die link heb je nu ook meer instelmogelijkheden: Motor Start Power, Throttle Respons en Governor Gain Scale. Door dit alles ben ik die CC meer gaan waarderen.

hoi Maarten, goed om te horen dat ze toch wel wat problemen kunnen oplossen met firmware updates.

Welke regelaar heb je van CC, welke type?

Ik heb zelf de CC35 en heb ook dat USB link kabeltje, ook stuk makkelijker instellen.

Hallo nosmo,

Heb zelf een CC phoenix-25. Heb hem ongeveer 2 jaar geleden aangeschaft voor een FP micro helitje. Ik had een CC 10 besteld maar een CC 25 gekregen (lekker niets gezegd, voor een CC 10 betaald). Komt nu goed van pas; zit nu op een SJM400. Ik zat ook altijd een "uur" te rommelen via de zender om een andere instelling te krijgen. Via de interface is dit zo gebeurd!

Wat mij verbaasde is dat met de nieuwe sofware de motor meer toeren kan maken.

Het is ook mogelijk om in het gascurve menu een horizontale curve te maken (dus op alle punten een gelijk percentage).
Ook dan wordt de regelaar aangestuurd met een constant toerental (mits natuurlijk de govornormodus in regelaar is geactiveerd).
Het voordeel hiervan is dat je per schakelaar verschillende toerentallen kunt instellen en afroepen.
Ik vind het gemakkelijker om tijdens het vliegen per schakelaar van toerental te wisselen dan per schuif.

Ook zonder governor mode blijft het toerental vrijwel gelijk bij wisselende belasting als je een vlakke curve gebruikt, dit komt omdat wij vliegen met borstelloze motoren vliegen.

Nu voor de laatste keer. Governor mode heb je niet nodig, zul je niet nodig hebben en ga je nooit nodig hebben. Alle "top" piloten vliegen ook zonder, tenzij ze een Jazz regelaar gebruiken. Die heeft geen helimode zonder governor, maar deze governormode is zo goed dat het wel de loonte moeit om hem te gebruiken.

Governors kosten ten alle tijden vermogen, het beste kun je je pinions zo afstellen dat je met 100% gas kunt rondvliegen. Je toerental blijft vrij constant en je regelaar blijft koel. Zo haal je het maximum uit je setup.

Van een echte heli deskundige ;

Wie of wat zou dat dan wel niet zijn?

Cheers,

Richard

Ik weet niet van wie deze deskundigheid is ,
maar vond het voor beginners een goede tip .
De basis voor heli vliegen , is nu eenmaal beter te leren met een constant toerental tijdens de gehele vlucht .

Als je het wil kan ik het voor je opzoeken .

Ik weet niet van wie deze deskundigheid is ,
maar vond het voor beginners een goede tip .
De basis voor heli vliegen , is nu eenmaal beter te leren met een constant toerental tijdens de gehele vlucht .

Leo, wij gebruiken borstelloze motoren. Deze worden op frequentie aangestuurd en mocht je dus met 100% gas vliegen dan is het toerental altijd constant.

Voltage x Kv x rendement/effectiviteit = toerental

Zo simpel is het, dit toerental zal erg weinig varieren zolang het voltage constant blijft, tijdens belasting loopt enkel het verbruik (de amperes) omhoog. En aangezien met Lipo's het voltage redelijk constant blijft en maar langzaam afloopt (zeer zeker bij beginners) heb je en hou je dus een constant toerental. Geen noodzaak voor een governor functie.

Zoals ik al zei zijn veel governor functies niet goed genoeg en zorgen voor problemen met de staart (gyro raakt overspannen :wink: ). Ook kost het vaak energie en zorgt het voor een lekker veel warmte afgevende regelaar (zeker als je een te laag toerental wil vliegen).

Cheers,

Richard

Je laat toch wel wat vragen liggen voor mij ,
Wanneer is een goed rendement te verwachten ?
Dat is alleen maar te verwachten als de motor de juiste dymensie heeft .
Ten tweede hebben we het over de reeele kv en die is weer volledig afhankelijk van de overbrengings verhoudingen , als motor een kv heeft van 4100 zal de combinatie bij een verhouding 1 : 20 hou je een toerental van 200 per volt over .
Bij een verloop van de spanning van 3 Volt toch al 600 toeren verliezen , dat vind ik tochwel vrij veel , vandaar dat ik als beginner voor de optie kies die ik beschrijf .
Die 100% heb ik dan alleen aan het eind van de vlucht nodig , daar wil ik ook het beste rendament en efficientie boeken .

Leo, de grotere helicopters gebruiken lage KV's en een veel lagere verhouding dan jij beschrijft, het verloop zal zo'n 100 a 200 toeren zijn (onder hoge belasting, als het voltage zakt) en is absoluut geen probleem. Een electroheli die 600 size is zal al snel 2000 - 2300 toeren draaien terwijl je met een brandstofheli maar 1600 - 2000 toeren draait. Een kleine heli zoals de T-rex 450 draait meestal dik boven de 2000 toeren en daar merk je het verschil dus ook niet.

Het is niet allemaal te berekenen met geinige calculatortjes, ervaring heb je meer aan :wink:

Cheers,

Richard

Dat ben ik wel met je eens , maar mijn regeling blijft afgestemt op efficientie , dus de hoge belastingen vermijd ik , ik probeer de conditie te scheppen die een optimale regeling mogelijk te maken , van begin tot het eind van de vlucht , als het echt snel aan toeren gaat ombreken .
Dat het ook anders kan weet ik , maar je hebt altijd te maken het verminderen van de spanning , een 0.9 volt per lipo cel vind ik reeel , hoe dit verloopt is volledig afhankelijk van de belastingen en de gekozen dymensie,s . .
Wat dat betreft zou ik de ervaringen van de top wel willen kennen .
Je raakt bij lipo,s +/- 1/4 van spanning kwijt [ 0.9 volt ] , dus ook 1/4 van de mogelijke toeren , bij de regeling die jij gebruikt .
Bij een mooi verloop zal dat inderdaad weinig problemen geven

Bij gebruik van een governor modus word er geadviseerd om op 80% van je toeren te beginnen , die speling heb je nodig voor een goede regeling in deze modus , de een noemt dat een nadeel de ander een voordeel .
Mijn advies begin bij 75% , dan zit je helemaal safe .

Even voor de duidelijkheid; Ik ben niet tegen het gebruik van een governor mode!!

Ik zeg alleen dat verreweg de "meeste" regelaars een te slechte governor mode hebben om nuttig te zijn, deze kosten meer (vaak ook irritatie!) dan het oplevert. Uiteraard zijn er "goede" regelaars met een governor mode die perfect werkt, zelfs gebruik ik het normaal niet maar ik heb sinds kort een Jazz 55 en die doet dat dus echt perfect.

Cheers,

Richard

Maarten2 zei:
Ik vrees dat de voor en tegenstanders van de governor mode niet tot elkaar gaan komen. :lol:

eh eh, denkt dat het ook een persoonlijke keuze is bij een regelaar met goede governor functie. Ik heb een CastleCreations 35 regelaar met de nieuwste firmware software, heeft deze een goede governor functie?
Ik denk dat is ziezo mn regelaar voorlopig op heli modus laat staan en geen govenor gebruik, het verschil voor een beginner zal niet zo groot zijn lijkt me, wel of geen governor, na het verhaal van Raptor Rulezzz.

Wat ik me wel afvraag en ik niet echt in de discussie naar voren heb zien komen, wat voor extra's doet de governor functie? Als de brushless regelaar+motor al het toerental nagenoeg constant houdt, wat voor "extra's" doet de governor dan?

Het door jou ingestelde toerental vasthouden, meer niet.
Stel, je hoovert op 80 % vermogen, als je ploteling pitch geeft, zal het toerental inzakken, de governermodus geeft gas bij om het toerental te behouden, er is immers nog 20 % power achter de hand.

Ik snap wat de governor functie doet, maar als ik het verhaal van Raptor Rulezzz bekijk, die zegt dat een brushless setup het toerental zoiezo redelijk constant houdt. Dus wat is dan de meerwaarde van de governor?

De governor functie houdt wel degelijk het toerental constanter dan zonder.
Iedere motor die belast wordt, zal in toeren inzakken, ook een brushless motor. Het verschil tussen een brushless en brushed motor is dat de "mechanische" collector van de brushed motor bij een brushless is vervangen door de "draaistroom" electronica in de regelaar, maar in principe is de werking hetzelfde.
Door de lage verliezen van een brushless en de vlakkere rendementscurve zal deze wel wat minder in toeren inzakken, dus is het best te begrijpen dat het zonder governor in veel gevallen ook prima werkt :wink:

Raptor Rulezzz zei:
Het is een feit dat alleen de Jazz regelaars een echte goede governor hebben, daarna komen Castle Creations en enkele andere goede merken die er 1 hebben die werkt.
Grappig toch hoe ervaringen kunnen verschillen... Bij testen bleek bij ons de CC 45 een belastingssprong van 400 naar 750 Watt onmeetbaar snel te verwerken (toerental zakte niet terug). De Jazz 55 had daar bijna 1 seconde voor nodig....
Dit verklaart waarom ik tijdens veel vermogen vragende figuren (vierkante acht, zandloper) de indruk kreeg dat het weliswaar goed te doen was, maar toch wat aan de 'dunne' kant bleef.
De Jazz was inderdaad wel efficienter. Aangezien we toch maar 60% accu capaciteit gebruiken, is dat niet belangrijk.
Bovendien kan bij governor-mode wel de EMK rem worden ingeschakeld, iets dat bij CC ten enen male onmogelijk is.
Daarom hebben we de CC dus niet gebruikt op het WK en de Jazz wel. Gevolg was dus dat onze set-up de enige was die (zoals het reglement voorschrijft) met stilstaande prop aan de landing begon:
landingyl9.jpg

Toch hopen we op een update voor CC, zodat we de motorrem wel kunnen combineren met governor, want dan hebben we wat we eigenlijk willen.

Back