ff voor mij persoonlijk:
wat uitzoeken, tuurlijk.
dat is de lol van de hobby, voor een deel van de hobbyisten
velen gaan voor plug and play, wijzigen nooit iets (terwijl het misschien wel nodig is..)
Lol van het uitzoeken is inderdaad zeker een deel. Toen ik begon met vliegen, nog niet zo heel lang geleden in 2021 weet ik nog dat ik niet snapte hoe de linkerstick (mode2) werkte. Hoe kan je nu throttle en collective tegelijkertijd geven

ik weet van vroegah met de eerdere stabilisaties dat het ook wel eens even klooien was om het goed te krijgen.
maar, in de regel was de basis instelling wel vliegbaar. (als je de setup lijst goed had gevolgd)
daarna kon je met een reeks sliders en troep, waarbij de uitleg van de werking netjes erbij verteld was in het programma, de boel scherp zetten
en dat was de 3g, kon je mee omgaan of niet.
tegenwoordig heb je de microbeast en vbar en dergelijke, vanaf een basis installatie, zie ik zelden echt veel wijzigingen nodig om goed te vliegen
Rotorflight is zeker vliegbaar na de laatste update van de defaults. Voor sportvliegen zal je alleen je tail moeten tunen. Lees de gains verhogen. Wat ik overigens niet helemaal met je eens bent is dat vbar en Beastx geen aanpassingen nodig hebben om al goed te vliegen. Sinds ik gedwongen ben om meer aan de PID's te doen heb ik ook bijvoorbeeld voor een clubmaat zijn vbar neo afgesteld en het is bizar hoeveel meer je er nog uit kan halen. Er is bijvoorbeeld ook een standaard vbar tuning pdf die je bij de eerste setup helpen om je heli goed afgesteld te krijgen (tail optimalisaties, governor, precomps etc.). Daar ben je zeker ook 5 vluchtjes mee bezig maar het vliegt beduidend beter, alleen weinig mensen doen dit of nemen er de tijd voor.
Als ik dan zie dat hier al zoveel sites mee bezig zijn, filmpjes, blijkbaar nog iemand met een los setup programma..
ga je hiermee dan niet een stuk terug in de tijd?
dat de prijs aantrekkelijk is, ok
maar je bent zo te lezen ook wel even een weekje bezig om in te lezen, daarna nog heel wat testvluchten verder voor het goed is
of lees ik alleen de slechte dingen van het ding?![]()
Het is iets nieuws. Dat betekend dat er een hoop mensen filmpjes maken, en mensen ideeën krijgen. Wat SystemX betreft dat is gewoon een community. Dat is dus geen setup programma. Waarom zoiets in een 35 minuten durende video moet worden uitgelegd begrijp ik ook niet helemaal

Als ik kijk naar hoeveel ik heb gelezen toen ik begon met heli vliegen dan vind ik het eigenlijk ook weer niet zo'n verschil met wat ik nu aan informatie doorgenomen heb met Rotorflight. Daarnaast moet je niet vergeten dat rotorflight pas 2 jaar bestaat. Als ik zie hoeveel er het laatste half jaar al is aangepast en de eerste heli die ik omgezet heb vrij slecht vloog met de defaults en nu met defaults al een goed vliegende heli heb ben ik heel benieuwd wat er volgend jaar nog allemaal uitkomt.
Wat ook leuk is dat er verschillende hardware mogelijk is. Nu vroeg iemand waarom gebruiken we van die flut servo connectors voor de servo voorziening van nitro heli's. Is het niet mogelijk om een xt60 connector in de behuizing van een fbl te krijgen. De developer van de flydragons zei: "laten we het is proberen of dat past". Binnen een dag was er een voorbeeld design en het lijkt erop dat deze ook uitkomt.