Rov

Discussie in 'Duikboten' gestart door borgo1, 5 aug 2015.

  1. Paul Konings

    Paul Konings

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Achlum - Friesland
  2. borgo1

    borgo1

    Lid geworden:
    1 jan 2012
    Berichten:
    72
    Locatie:
    overijssel
    Raspberry Pi Model 2B
    • 900Mhz Arm quad-core
    • 1024MB RAM
    • 4 x USB poort
    • HDMI connector
    • Micro SDHC slot
    • 40 pins GPIO
    zojuist gekocht zal in de loop nog wel wat kabels er bij moeten hebben maar dat zien we dan wel
     
  3. Paul Konings

    Paul Konings

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Achlum - Friesland
    "Kale" raspi of een beginnerssetje?
     
  4. borgo1

    borgo1

    Lid geworden:
    1 jan 2012
    Berichten:
    72
    Locatie:
    overijssel
    Kale... raspi...moet zelf nog allemaal extra dingen er bij kopen

    Alleen ff een vraag... power... doe jij via een lipo of accu
     
  5. Paul Konings

    Paul Konings

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Achlum - Friesland
    De ROV-accu die ik gebruik zijn LiFePo cellen, iets mindere capaciteit/gewicht ratio dan LiPo. Voordeel is dat ze veel veiliger zijn dan LiPo.
    Boven water keuze uit LiFePo, NiCad, lood of 230V uit generator.
    Ik had een setje besteld, zat ook een boek bij kon meteen aan de slag.
     
  6. borgo1

    borgo1

    Lid geworden:
    1 jan 2012
    Berichten:
    72
    Locatie:
    overijssel
    Oke.. en dan neem ik aan dat je 12v heb

    Watbetreft de rasp..... software kan je toch dowloaden van hun site?

    En verder komen er toch alleemaal randapparatuur aan dus het belangrijkste voor mij was het bord

    Verder kan ik zelf de cams en de sensoren er aan plakken

    Weet jij toevallig of er alleen hun cams oppassen of ook andere cams

    Ik heb bv een sony a 5000 die heb ik gebruikt bij mijn drone
     
  7. Paul Konings

    Paul Konings

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Achlum - Friesland
    De ROV draait op twee accu's van 8 cellen (12Ah) = 26,4v, motoren zijn 24V regelaar kan 30V 50A aan.
    Voor de besturing is in ROV een accu van 4 cellen (12Ah) = 13,2V.
    Generator is voor het optoppen van de accu's. In elke accutank zit een balanceerprint.

    Een usb cam zou met de juiste software ook moeten draaien.
    Er is een print te koop voor de Raspi waardoor die op Windows 10 kan draaien, van mij mag XP ook want het geheel gaat niet online.
     
  8. borgo1

    borgo1

    Lid geworden:
    1 jan 2012
    Berichten:
    72
    Locatie:
    overijssel
    Buj mij gaat hij ook niet online

    Dus jij geef de rov externe stroom
    Als ik dat goed begrijp?

    Dus stroom dooor de navelstreng
     
  9. Paul Konings

    Paul Konings

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Achlum - Friesland
    Nee, geen externe accu's. De accutanks gaan mee onder water. Het enige wat via de theter gaat is de besturing naar de ROV (1 twisted pair), voorlopig 2 composite video streams (elk 1 twisted pair) en heb ik nog 1 twisted pair in de Cat5 kabel als reserve.
    Als je geen accu's in je ROV wil hebben dan heb je dikke kabels nodig of je moet met hoge voltages gaan werken wat weer in de ROV omgezet moet worden naar je voedingsspanning. Mijn mening is dat voor de veiligheid geen 230V door de theter gaat.
     
  10. borgo1

    borgo1

    Lid geworden:
    1 jan 2012
    Berichten:
    72
    Locatie:
    overijssel
    Nou dat wil zelf ook niet 230v door een kabeltje het water in

    Due accubakken... maak je die zelf of zijn daar speciale waterdichte baken voor
     
  11. Paul Konings

    Paul Konings

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Achlum - Friesland
    De accutanks maak ik zelf, zie foto's, aluminiumpijp inw. 100mm wanddikte 5mm, gedraaide aluminium proppen met O-ringen voor de afdichting. In de proppen komen de aansluitingen.
     
  12. borgo1

    borgo1

    Lid geworden:
    1 jan 2012
    Berichten:
    72
    Locatie:
    overijssel
    Ach ja nu zie ik het.... dacht dat dat de buisjes waren voor he motoren

    Oke.. dus dat word de accu bak
    Ben benieuwt hie het er straks uit zie
     
  13. Gravity

    Gravity

    Lid geworden:
    6 jan 2015
    Berichten:
    18
    Ziet er degelijk uit Paul, die motortjes voor je ROV. Om jaloers van te worden! Ik heb nogal wat problemen gehad met mijn stroomvoorziening (raspberry, camera, sensors). Mijn oplossing uiteindelijk was een zware (2.1A) USB cigarette aansteker te kopen (dus om van lipo 3S, 5V te maken) en daar de stroom voor de raspi af te tappen. Hier gaat met een potmeter ook de stroom naar 3.3V. Beetje omslachtig, maar andere oplossingen leverden of te weinig stroom of werden te heet.
    De stroom voor de snelheidsregelaars (ESC) wordt door de ESC zelf naar 6V gebracht. (TIP: Let erop dat als je de input vd ESC-s met elkaar verbind dat je de positive kabel niet met elkaar doorlust.)
    Omdat ik geen ruimte heb aan de zijkant om de microUSB in te prikken, heb ik de 5V direct op de GPIO geinjecteerd. Hiervoor kan ik de breakout aanbevelen, bij mij zitten er allemaal losse female stekkers op de GPIO, wat een groot risico op storing en kortsluiting geeft. Je kan ook een flatcable gebruiken van een oude PC, dat staat nog op mijn todo lijstje.
    En die CNC freesmachine maak je toch ook gewoon met een raspberry pi zelf?????
     
  14. Paul Konings

    Paul Konings

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Achlum - Friesland
    @Gravity,
    Welkom in deze onderwaterhoek! Die snelheidsregelaars zijn dat gewone modelbouw regelaars met een servo-aansluiting? Zoals eerder vermeld heb ik regelaars die 30v 50A aankunnen maar wel aangestuurd moeten worden met een puls van 0,5 - 1,5 mS.

    Er is nog wel een fors probleem om die accutanks te bewerken, de tanks zijn 500mm lang, mijn draaibank heeft wel 300mm tussen de centers. Ok dacht ik zorg ik toch voor een vaste bril? Bingo, weer een probleem, probeer maar een een vaste bril te kopen die een pijp van 110mm uitwendig kan opnemen. Laten draaien is ook een mogelijkheid maar wel duur. Enfin een mooie bril via Ebay in Engeland op de kop getikt, nieuw blok voor het bed gefreesd want het blok dat erbij zat was voor een Myford draaibank. Bril gemonteerd op het bed, pijp ingespannen en ja hoor het werkt! Oeps moet nu de beitel met de hand vast houden, kom voor de langsslede wat bed te kort.
    Heb nu een mooie bank gevonden met 700mm tussen de centers. Iemand interesse in de kleine bank, weegt ongeveer 65 kg. Zonder de zojuist beschreven vaste bril overigens.
     
  15. borgo1

    borgo1

    Lid geworden:
    1 jan 2012
    Berichten:
    72
    Locatie:
    overijssel
    @Paul

    kan je ff eeen paar fotos sturen van je bank en richtprijs?
     
  16. Paul Benard

    Paul Benard

    Lid geworden:
    18 jun 2010
    Berichten:
    430
    Locatie:
    Odijk
    Beste Borgo,

    Je hebt de verkeerde paul getagd. :)

    mvg, Paul
     
  17. borgo1

    borgo1

    Lid geworden:
    1 jan 2012
    Berichten:
    72
    Locatie:
    overijssel
    ja sorry andere paul,


    @ paul koning..... heb bordje binnen.. alleen kreeg ik iets minder nieuws van de kunststof leverancier
    de bestelde producten zijn nu niet in voorraad......levertijd 3 a 4 weken

    dus das best ..... nou ja, geduld hebben kan ik ondertussen mooi wat info vergaren
    nog bedankt van je pb maar heb er geen interesse in... ik heb er geen ruimte nu voor en ik vind hem een beetje prijzig

    @ gravity.... je kan toch ook een zwaardere accu plaatsen van 12v? dan ben je er toch ook? of zie ik dat verkeerd
     
  18. Paul Konings

    Paul Konings

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Achlum - Friesland
    Grrr, net mijn oude laptop helemaal geupgraded met extra geheugen, groter hdd, alles prima. Mach3 geïnstalleerd voor de router, werkt naar behoren, daarna uitgezet. 's Avonds wilde ik verdergaan, pc gestart en hoor ik gekerm, blauw scherm en pc schakelt uit. Opgestart, nee dus, geheugen gecheckt = overleden, hdd is niet meer te initialiseren. Kortom rijp voor het afvalmuseum, ok hij was van 2003 maar had een parallel poort die ik gebruikte voor de router. Nou ja, niet getreurd heb nog twee desktops beide met parallelpoort. Nu even niet een werkende router.
     
  19. borgo1

    borgo1

    Lid geworden:
    1 jan 2012
    Berichten:
    72
    Locatie:
    overijssel
    Das pech hebben....
     
  20. Paul Konings

    Paul Konings

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Achlum - Friesland
    Nieuwste desktop nagezien, batterij vernieuwd, Windows Vista vervangen door Windows 7 en heeft al bijna 10 bedrijfsuren achter de rug. Zondag maar eens Mach3 met nieuwe license installeren en eens zien hoe de router hierop reageert. Was wel blij dat ik voor mijn nieuwe license niet moest betalen, waarvoor dank! ik maak weer voortgang, kan ik me nu eerst gaan concentreren op mijn accutanks. Gcode enzo.....
     

Deel Deze Pagina