Royal Caroline 1749 - Kitbashing - Werfregister

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Herby63, 22 dec 2020.

  1. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.040
    Locatie:
    Brugge
    Dank voor de wensen.
    Hopelijk hebben jullie allen nog al jullie vingers, na het vuurwerk afsteken van vannacht, want voor het vele friemelwerk komen die best wel van pas. :p

    Achteraan de marsen een noten balk van 2 x 4 mm aangebracht, die half over het platform uitsteekt.
    IMGP5072.JPG

    De hoeken ervan aangepast aan de richting van de snaphanen die ze begrenzen.
    IMGP5073.JPG

    Moge 2022 ons vele uren modelbouwplezier brengen en veel leesgenot hier op het forum.
     
    P Voogt, Ronald Vis, Jaques en 4 anderen vinden dit leuk.
  2. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Leeuwarden
    De allerbeste wensen voor het nieuwe jaar Herman, voor jouw en uiteraard ook voor je naasten
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  3. Heinrich

    Heinrich

    Lid geworden:
    26 jan 2020
    Berichten:
    2.382
    Locatie:
    China
    Yep - hullie is almal noch daar! In de kleinere chinese steden, (zoos Nantong), is de Westerse Nieuw Jaar maar een low-keyed affair. Zo hier bij mij was dit doodstil, met geen vuurwerken. Chinese Nieuw Jaar zal uiteraard een ander verhaal wees!
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  4. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.040
    Locatie:
    Brugge
    Dag 382: 30/12/2021 1u15

    Verder met het aanbrengen van zijbalken uit noten 1,5 x 5 mm. Opde fokkemars en kruismars worden die later nog afgeschuurd tot 3 à 3,5 mm. (foto links)

    Deze zijbalken worden aan de voorzijde weer begrensd door een snaphaan van noten 1 x 2 mm. (foto midden)

    Tegen de zijlatten, en tussen de reeds geplaatste snaphanen komt een noten balk van 2 x 2 mm waar de draaibassen op komen. (foto rechts)
    IMGP5074.JPG

    Veel modelbouwplezier,
     
    Bouke van der Voet, P Voogt, Ptèr en 4 anderen vinden dit leuk.
  5. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.731
    Locatie:
    Tilburg
    Mooie marsen zo Herman, knap stukkie werk :worship::worship:
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  6. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Mooi !!
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  7. robberdebop

    robberdebop

    Lid geworden:
    8 feb 2016
    Berichten:
    356
    Locatie:
    Nederland
    Top! Sluit allemaal erg mooi aan :worship:
    Het hele jargon zoals een snaphaan en een draaibas ken ik abs niet. Bizar hoeveel onderdelen er op zo’n schip gaan!
     
  8. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.040
    Locatie:
    Brugge
    Mijn parate kennis van de correcte termen is ook eerder beperkt. Maar best dat Piet ons af en toe bijstaat met de juiste benamingen.
    En vermits Piet net ook aan de marsen bezig was, moest ik niet ver zoeken. :)
     
    pietsan en Hans Groenenberg vinden dit leuk.
  9. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Wie verzon ooit zulke namen:rolleyes:
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  10. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Leeuwarden
    Prachtig hoor, dit is toch heel wat anders als wat meneer Artesania mee durft te leveren :rofl::rofl::rofl:
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  11. Avado

    Avado

    Lid geworden:
    2 mei 2020
    Berichten:
    119
    Locatie:
    Bommelerwaard
    Je maakt er een plaatje van Herman.
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  12. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.040
    Locatie:
    Brugge
    Dank allen voor de leuke reacties. Geen enkele kitbouwer levert zo'n gedetailleerde marsen, maar het meeste materiaal ervoor is wel in de kit aanwezig. Al wat je nodig hebt is gedetailleerde tekeningen van de opbouw, en een occasioneel latje uit de lokale modelbouwzaak (of de mogelijkheid om zelf latjes op maat te zagen/schaven).

    Dag 383: 31/12/2021 1u35

    Verder met het aanbrengen van snaphanen.
    IMGP5075.JPG

    Dag 384: 1/1/2022 1u20

    Verder met het aanbrengen van snaphanen.

    Begonnen met de gebogen voorlat. Deze wordt in 2 lagen opgebouwd. De eerste laag wordt gemaakt uit noten 1 x 6 mm. 4 of 5 stukjes in passende vorm geschuurd vormen de volledige ronding.
    IMGP5076.JPG

    Veel modelbouwplezier,
     
  13. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Ik vind de marsen super mooi worden Herby, ik heb wat foto's opgeslagen, wie weet maak ik ook ooit nog eens zulke marsen. Deze constructie zie ik voor het eerst :thumbsup:
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  14. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.040
    Locatie:
    Brugge
    Dank voor het leuke compliment Piet. De marsen van mijn Victory heb ik ook zo opgebouwd, zij het licht afwijkend, maar volgens de beschrijving in het boek van Longridge. Waarschijnlijk heb ik toen wat minder detailfoto's geplaatst :)
    Het papiertje zorgt ervoor dat de latjes mooi kunnen gelegd worden terwijl je opbouwt. Door een papiertje te gebruiken in plaats van een meegeleverd stukje triplex, wordt de mars niet te dik. De dubbele laag beplanking simuleert de wijze waarop de marsen in werkelijkheid opgebouwd werden en zorgen er voor, met voldoende lijmklemmen, dat het vlak ook vlak blijft.
    Met dat dunne latje rondom, wat jij ook geplaatst hebt, die je ook het papiertje niet meer aan de buitenkant.
     
    Bouke van der Voet, Pingu57 en pietsan vinden dit leuk.
  15. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.040
    Locatie:
    Woudrichem
    Hoi Herman. Het was alweer een poosje geleden dat ik op bezoek was geweest. Moest aardig wat bij lezen. Ik heb bewondering voor de details die je weet aan te brengen. En de scratch bouw van de nodige onderdelen zijn van grote meerwaarde voor je model. Top!
    Gr. Peter
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  16. Heinrich

    Heinrich

    Lid geworden:
    26 jan 2020
    Berichten:
    2.382
    Locatie:
    China
    Dit is prachtig gedetailleerde werk Herman! dit gaat een plaatje weest! Chapeau!
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  17. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.040
    Locatie:
    Brugge
    Dank voor de leuke aanmoedigingen en het op de leukknop rammen :)

    Dag 385: 2/1/2022 2u00


    De onderste laag van de gebogen voorlat afgewerkt op de 3 marsen.

    Eerst wordt de binnenrand op maat gemaakt.
    IMGP5077.JPG

    Pas na het drogen wordt de buitenrand in vorm geschuurd met een schuurschijfje in de Dremel.
    IMGP5078.JPG
    IMGP5079.JPG

    Veel modelbouwplezier,
     
    Fred5, Jaques, TIMBERWOLF en 5 anderen vinden dit leuk.
  18. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Leeuwarden
    Deze marsen zijn echt prachtig geworden Herman, als je het niet erg vind, ga ik dit ook voor de Hermione proberen. (duurt nog wel een poosje voor het zover is trouwens :rolleyes:)
     
  19. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.040
    Locatie:
    Brugge
    @Pingu57 Nog niet klaar hoor, nog enkele dagen prutswerk. en ik vind het helemaal niet erg dat anderen deze techniek ook willen uitproberen. Dit forum dient immers om te leren van elkaar. Ik heb al meerdere van die "aha, zo doe je dat"-momenten gehad bij het doorlezen van de vele topics hier.
     
    Hans Groenenberg en Pingu57 vinden dit leuk.
  20. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Leeuwarden
    En ik had niet anders verwacht Herman, daar doen we het tenslotte voor, en die momenten komen mij ook heel bekend voor.:rolleyes::rolleyes:
     
    Herby63 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina