De rode verf heeft ruim 3 uur gedroogd en ik heb er nu dus 1 laagje medium oak beits op gezet, waarvan ik denk dat dit voldoende is, omdat het rood (originele kleur voor de verschansing) nog wel een beetje op rood moet blijven lijken. Maar zoals
@*Hans* hierboven al aangeeft, een aantal laagjes geeft inderdaad een prachtig veroudering effect.... Het is in dit stadium eigenlijk ook nog vroeg om de kleur naar juistheid in te schatten omdat er nog geen enkel detail op de dekken staat, maar het is nu wel makkelijk schilderen en je hoeft niets af te plakken... Misschien dat ik er nog één laagje over zet, maar daar denk ik nog een tijdje over na, eerst maar wat verder met beplanken.
Zoals eerder vermeld schuur ik na het beitsen alles
héél licht op met een zeer fijne korrel, waarna ik het nog eens na wrijf met gewoon keuken papier, hetgeen de glans weg neemt en je dus een meer matte afwerking krijgt hetgeen ik persoonlijk mooier vind. De eiken-beits van kolderstok is er in 3 varianten, licht, medium en donker en omdat ze waterdun is, daarom uitermate geschikt voor dit soort werk
Het opschuren en na-wrijven is alleen nodig als je de beits op een kleur zet, direct op kaal hout (ook heel mooi) geeft al een matte afwerking, tenzij je meer dan 2 lagen gebruikt waarna het ook enigszins gaat glanzen omdat het dan niet meer in het hout trekt. Op bijv. het Statenjacht heb ik het met 2 dunne laagjes gedaan en we weten hoe dat er uit ziet