Royal Caroline (koninklijk jacht uit 1749) schaal 1:47

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door pietsan, 18 okt 2019.

Tags:
  1. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.723
    Locatie:
    Tilburg
    Inderdaad ik bedoel uiteraard het voorste Piet, maarruh “ik was een beetje dom” ......;)

    Maar wat je laat zien is ook weer zo verbazend mooi en indrukwekkend, dat je gewoon vergeet wat nu voor of achter is.....:D
     
    pietsan vindt dit leuk.
  2. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.207
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Vandaag het beplanken van de verschansing afgerond aan SB, alles glad geschuurd en de poorten netjes in model gevijld, dus deze klus zit er op:)
    JPG_8208_4220_bewerkt-1.jpg
    In de vorige update (post 178) liet ik zien dat er tussen de blauwe pijltjes niet moest worden beplankt i.v.m. het dek wat er nog op komt, dit is bij nader inzien niet helemaal correct, want het dekje komt tot op de achterste dekbalk, dus het stukje net daar achter moet wel worden mee beplankt (bij het witte pijltje).

    Ook heb ik vandaag het 2e (achterste) dek-balkje gefineerd en voorzien van nieuwe steuntjes,
    JPG_8206_4218_bewerkt-1.jpg
     
  3. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.781
    Locatie:
    Ittervoort
    kun je hem toch beter helemaal beplanken en dan het dekje iets smaller maken. Of denk ik dan helemaal uit de doos.
     
  4. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.207
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Dat kan inderdaad ook, maar of dat beter is laat ik maar in het midden, het hele dek op maat vijlen of wat latjes aanbrengen terwijl je daar toch mee bezig bent... zo zal ieder bepaalde dingen op zijn eigen manier doen. Het feit dat ik het twee keer benoem is slechts om vergissingen te voorkomen en geen extra werk.
     
    Herby63, Hendrik mulder, Jaques en 2 anderen vinden dit leuk.
  5. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.207
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Het plan voor vandaag is; de verschansing schilderen (de kleur die ik gebruik na een aantal proefstukjes is; 2 dunne laagjes oker rood van adm. paints en daar overheen 1 laagje medium oak (beits van Kolderstok), waarna ik nadat de beits goed is gedroogd alles heel licht opschuur met korrel 600, zodat net de glans er weer af is, maar de kleur gehandhaafd blijft. Het resultaat is (vind ik zelf) een mooie roodbruine kleur. Alle andere items en details op de dekken krijgen allemaal houttinten, het is daarom dat ik het rood ietwat bruin getint hebt zodat het er niet 'uitspringt'.

    Daarna weer enkele huidplanken aanbrengen, waarmee de uurtjes wel weer gevuld zullen zijn:)

    (in post 174, waar het achterschip is geschilderd zat de beits er nog niet op, ik zal proberen om vandaag een foto bij daglicht te maken om het resultaat te laten zien)
     
    a3seidel, Herby63, TIMBERWOLF en 4 anderen vinden dit leuk.
  6. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Ik ben benieuwd naar het resultaat. Ook wat de afwerking met de beits betreft. Ik zelf heb hier met "Hans" overgesproken dit toe te passen op mijn blauwe fortuining. Maar heb het tot op heden nog niet aangedurft.
    Gisteren heb ik ook een nieuwe pot beits daartoe ontvangen om het eventueel toe te passen. Dus zie uit naar je foto's
     
  7. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.207
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Even een proefstukje maken en je weet het, :) Foto aan het eind van de middag Hans, het rood is wel snel droog, maar je moet het een paar uurtjes geven alvorens je de beits er op zet.
     
  8. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Ik heb het laatste stukje van het schip van Willem Barentsz ook rood gemaakt en een paar lagen donkere beits erop gezet. Dit geeft een zeer mooi diep oud rood resultaat.
     
    a3seidel en pietsan vinden dit leuk.
  9. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.207
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    De rode verf heeft ruim 3 uur gedroogd en ik heb er nu dus 1 laagje medium oak beits op gezet, waarvan ik denk dat dit voldoende is, omdat het rood (originele kleur voor de verschansing) nog wel een beetje op rood moet blijven lijken. Maar zoals @*Hans* hierboven al aangeeft, een aantal laagjes geeft inderdaad een prachtig veroudering effect.... Het is in dit stadium eigenlijk ook nog vroeg om de kleur naar juistheid in te schatten omdat er nog geen enkel detail op de dekken staat, maar het is nu wel makkelijk schilderen en je hoeft niets af te plakken... Misschien dat ik er nog één laagje over zet, maar daar denk ik nog een tijdje over na, eerst maar wat verder met beplanken.
    JPG_8211_4221_bewerkt-1.jpg
    JPG_8215_4223_bewerkt-1.jpg
    Zoals eerder vermeld schuur ik na het beitsen alles héél licht op met een zeer fijne korrel, waarna ik het nog eens na wrijf met gewoon keuken papier, hetgeen de glans weg neemt en je dus een meer matte afwerking krijgt hetgeen ik persoonlijk mooier vind. De eiken-beits van kolderstok is er in 3 varianten, licht, medium en donker en omdat ze waterdun is, daarom uitermate geschikt voor dit soort werk:yes:

    Het opschuren en na-wrijven is alleen nodig als je de beits op een kleur zet, direct op kaal hout (ook heel mooi) geeft al een matte afwerking, tenzij je meer dan 2 lagen gebruikt waarna het ook enigszins gaat glanzen omdat het dan niet meer in het hout trekt. Op bijv. het Statenjacht heb ik het met 2 dunne laagjes gedaan en we weten hoe dat er uit ziet;)
     
    Laatst bewerkt: 14 nov 2019
  10. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.207
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Vandaag buiten het schilderen van de verschansing nog 2 huidgangen aangebracht, dus een beetje een relax dagje, zo hou je het langer vol...:rolleyes:
     
  11. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Altijd naar het lichaam luisteren Piet, dat hou je het langste vol.:D:D
    Maar het is inderdaad een hele mooie kleur rood
     
    pietsan vindt dit leuk.
  12. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Mooi kleurtje zo Piet,
    Werd het een groot zichtbaar verschil nadat je de beits er op had gezet? Het getoonde resultaat qua kleur is in iedergeval wel mooi zo.
     
  13. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.207
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Het verschil is niet zo heel groot, omdat het maar één laagje is, daardoor is het rood iets bruiner geworden, het is wel goed te zien. Zeker als je de beide foto's naast elkaar vergelijkt.
     
    Hendrik mulder vindt dit leuk.
  14. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.207
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Vandaag verder met de huid-beplanking en om de boel wat recht te trekken zijn er enkele versneden latten ingelast zodat ik straks niet met rare puntjes moet gaan werken. bij de boeg 2 verjongde latten en bij het achterschip 3,
    JPG_8216_4224_bewerkt-1.jpg
    Bij de witte stippellijntjes zitten de versneden gangen, de bovenste eindigt zo'n 4 cm voor de steven en de onderste loopt door tot de steven, door het patroon in de latten is dit niet makkelijk te zien,
    JPG_8222_4226_bewerkt-1.jpg

    Op de volgende foto van de boeg is het wat beter te zien,
    JPG_8225_4229_bewerkt-1.jpg
    omdat de latten bij de steven nu iets te ver naar boven staan word de volgende lat ook weer een versneden lat om dit te corrigeren. Eén en ander heeft te maken met ronde/bolle vorm van de boeg en het natuurlijke verloop van de noten laten.

    Ook bij het achterschip zijn enkele verjongde latten ingevoegd zodat de beplanking mooi gelijk op gaat over de hele lengte van het model,
    JPG_8223_4227_bewerkt-1.jpg

    Het resultaat is te zien op het totaal plaatje,
    JPG_8224_4228_bewerkt-1.jpg
     
    Laatst bewerkt: 15 nov 2019
  15. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Weer een ijselijk strakke beplanking Piet, heel mooi
     
    Hendrik mulder, Herby63 en pietsan vinden dit leuk.
  16. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.207
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Het plan voor vandaag is om het campagne dek te beplanken (als dat al helemaal wil lukken...?) Op die manier blijft het bouwen leuk en ben ik niet constant bezig met de zelfde routine (zoals de huidbeplanking). De dekken worden beplankt met latjes van 0,5 x 3 mm, dus dat is op schaal een heel mooie maat:)
     
  17. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.207
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Wederom mijn plan bijgesteld, ik heb eerst het achterschot van het dek-huis beplankt en daarna alsnog een begin gemaakt met de dek-planken van het campagne dek...
    schot_bewerkt-1.jpg
    Het schot is beplankt met noten-fineer, was een tikkie lastig omdat het top-dek er een stuk overheen valt, maar is toch weer redelijk goed gekomen.

    En zoals gezegd (geschreven) een beginnetje met het dek,
    JPG_8233_4233_bewerkt-1.jpg
    het patroon komt er wat anders uit te zien als op de voorbedrukte dekken,, word vervolgt...
     
    Laatst bewerkt: 17 nov 2019
    Herby63, a3seidel, TIMBERWOLF en 4 anderen vinden dit leuk.
  18. Hans Tias

    Hans Tias Guest

    Strak beplankt Piet,

    Voor de romp beplanking;,Na aanbrengen van de houtlijm,wat is je techniek dat de tweede huid op
    zijn plaats huid blijft zitten ?
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  19. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.207
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Hiervoor gebruik ik van die pennetjes (zou niet weten hoe ze heten, zie onderstaand plaatje) die ook vaak gebruikt worden op bijv, een prikbord. Het hele proces gaat als volgt; Ik smeer de lat in met houtlijm, een dun laagje wat ik over de hele lat uitstrijk en verdeel met de top van mijn vinger. Dan lijm ik de lat op zijn plek en druk deze aan met een glad blokje hout, waarna ik de lat vastpin met de pennetjes die ik gewoon net onder de lat in de 1e beplanking prik, de plastic kop houdt de lat dan op zijn plek tot de lijm droog is. Als je de houtlijm goed reduceert dan kunnen de pennetjes er al na een minuut of 10 weer uit en kun je volgende lat aanbrengen.... (lijm word vaak veel te royaal gebruikt, waardoor je dus de droogtijd aanzienlijk verlengt en de lijm komt er tevens aan alle kanten weer uit als je de lat aandrukt, hetgeen al een duidelijk teken is dat je teveel hebt gebruikt, dus zo dun mogelijk aanbrengen, maar wel zorgen dat de hele lat is bestreken en het komt nooit meer los:))
    JPG_8184_4207_bewerkt-1.jpg
     
    Laatst bewerkt: 17 nov 2019
    SjorsZ, Stephan Kertész en Hendrik mulder vinden dit leuk.
  20. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.207
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Vanmorgen (terwijl sommige dachten dat ik in de kroeg zat:rolleyes:) het campange dek afgewerkt met de beplanking,
    JPG_8253_4249_bewerkt-1.jpg
    Ik vind het twee-weg systeem op de voorbedrukte valse dekken te druk, gezien de overmaat aan details die er op dit model komen, dus ik heb gekozen voor een andere vorm van beplanken. Er komt slechts één dun laagje matte lak op waterbasis overheen om kleurverschil te voorkomen en verder niets. Misschien dat ik de breeuwnaden nog suggereer met een dun potlood, maar zelfs dat is nog niet zeker omdat de latten niet zo strak tegen elkaar liggen als op de huid is het motief zo al goed te zien...
     
    Herby63, Prutsertje, TIMBERWOLF en 4 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina