Royal Caroline (koninklijk jacht uit 1749) schaal 1:47

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door pietsan, 18 okt 2019.

Tags:
  1. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Vandaag een begin gemaakt met het roer. In de beschrijving word de roerkoning rond gemaakt (3 mm dik) en gaat dan via het helmgat in de wulf/hek waarna de roerkoning door het campagne dek tussen de steunen van de vlaggenmast weer boven komt. Dat kwam echter niet helemaal goed uit, omdat het gat iets te ver (paar mm) naar voren zit. Dus heb ik de roerkoning van het roer gezaagd en monteer ik de beide onderdelen apart, hetgeen na montage niet meer te zien zal zijn.
    JPG_8745_4551_bewerkt-1.jpg
    Op de foto het roer met de afgezaagde roerkoning. Daar ik geen noten fineer meer in voorraad heb word het roer bekleed met noten latjes van 1x 3 mm om de zelfde kleur te krijgen als de kiel en stevens. Hiervoor heb ik het hele roer iets dunner geschuurd zodat het de zelfde dikte krijgt als de achtersteven.

    De roerkoning is nu in het (iets te grote gat) gezet en om dat te compenseren heb ik er nieuw kleiner gat op gelijmd,
    JPG_8738_4546_bewerkt-1.jpg

    Op de roerkoning komt een blok van notenhout van 6x6 mm waar aan de onderkant een gat in is geboord van 3 mm en aan de voorkant een gat van 2 mm voor de helmstok. De helmstok is gemaakt van rond messing van 2 mm dik en in model gebogen, waarna ik hem metaal zwart heb geschilderd, met aan het einde een sierlijke knop die goud is geschilderd,
    JPG_8744_4550_bewerkt-1.jpg

    De kop met helmstok zit nog niet vast, daar dit best wel een kwetsbaar geheel is en ik de hele buitenkant nog moet doen van het model,
    JPG_8743_4549_bewerkt-1.jpg
     
  2. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.748
    Locatie:
    Ittervoort
    Wil je een paar velletjes noten van mij hebben. Is wel dat donkere gewaterd walnoot. Stuur anders maar een privé bericht.
     
    Jos Noordkamp vindt dit leuk.
  3. Jos Noordkamp

    Jos Noordkamp

    Lid geworden:
    2 dec 2019
    Berichten:
    61
    Locatie:
    Losser
    Ik heb weer verschillende zeemanswoorden geleerd..:wave
     
    Hans Groenenberg en pietsan vinden dit leuk.
  4. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Dat is natuurlijk heel aardig van je Stephan, maar ik vrees dat het kleurverschil te groot gaat zijn, dus vriendelijk bedankt, maar niet nodig.
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  5. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.718
    Locatie:
    Tilburg
    Het mag allemaal weer gezien worden Piet, ziet er prachtig uit :thumbsup::thumbsup::thumbsup:
    Was wel even op een dwaalspoor gebracht door jou, toen je in een van je vorige posten schreef over de kolderstok :hammer::hammer:maar nu snap ik het weer helemaal, het moet zijn:
    Dus ook dit misterie is voor mij opgelost.....;);)
     
  6. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.748
    Locatie:
    Ittervoort
    Geen probleem. Ik heb er teveel om op te maken. En een hele vloot zwarte bootjes........:rolleyes:
     
  7. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Het roer is bekleed met noten latjes,
    JPG_8749_4553_bewerkt-1.jpg
    En evenals de steven behandeld met danish oil voor de juiste kleur,
    JPG_8760_4559_bewerkt-1.jpg
     
  8. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Vandaag ook nog de ringen in de verschansing voor het geschut weer weggehaald omdat ik ze verkeerd had gemonteerd, dat viel uiteraard niet mee, maar is toch nog goed gekomen,
    My Collage_bewerkt-1.jpg
    Boven zoals ik het eerst had gedaan en onder zoals het moet:rolleyes:
     
    SjorsZ, Herby63, Peter de Vries en 5 anderen vinden dit leuk.
  9. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    En nu snap ik het dan ook :rolleyes::rolleyes: Het ziet er weer mooi uit.
     
    Jaques en pietsan vinden dit leuk.
  10. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Vandaag de vingerlingen en roerhaken gemonteerd en het roer afgehangen..

    My Collage_bewerkt-1.jpg
    (A) De roerhaken worden aan de vingerlingen welke aan het roer komen gesoldeerd (hoe dit in zijn werk gaat vind U in de topic 'vaardigheden, tips en weetjes' (historische zeilschepen) op de 1e pagina post 20). De vingerlingen die aan de steven komen worden los om de roerhaak gezet (B). (C) vingerlingen + roerhaken vast genageld aan het roer en op plaatje (D) zijn de vingerlingen voor de steven om de roerhaken gelegd. (lijm word hier dus helemaal niet gebruikt)

    JPG_8771_4566_bewerkt-1.jpg
    Nadat de vingerlingen in de steven zijn genageld kan het roer gewoon draaien omdat de onderste vingerlingen los om de roerhaken zitten en kun je het roer in iedere stand zetten die je wenst. De kleur ben ik nog niet uit, zwart vind ik hier niet mooi omdat dat er niet goed bij past, dus misschien laat ik de tijd maar zijn gang gaan omdat het onbehandelde messing dan vanzelf donkerder word en op kleur brengen kan altijd nog. De foto hier boven is in het daglicht genomen, dus de kleuren kloppen met de werkelijkheid.

    JPG_8776_4568_bewerkt-2.jpg
     
    Laatst bewerkt: 22 jan 2020
    Hans Groenenberg, SjorsZ, a3seidel en 6 anderen vinden dit leuk.
  11. Eduard Renger

    Eduard Renger

    Lid geworden:
    6 mrt 2017
    Berichten:
    604
    Locatie:
    Veenendaal
    Waarom was het fout? Komt dat doordat in het onderste gat de broeking komt en de ringen daarvoor zitten aan de broeking en plaats je dus pas later. Terwijl de bovenste ringen voor de haken aan de bakstalies (?) zijn en die kun je dus in de ring haken? Of heb ik het weer helemaal verkeerd begrepen. Ik ben bij de Diana ongeveer op hetzelfde punt, dus vandaar de vraag.
     
  12. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Dat klopt Eduard, de broekings komen onder en daar zitten de ringen al aan, vandaar:rolleyes: (ik word een dagje ouder dus dan ga je zulke foutjes maken;))
     
    Hans Groenenberg en Eduard Renger vinden dit leuk.
  13. a3seidel

    a3seidel

    Lid geworden:
    22 nov 2012
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Assen
    Nou jij zegt het Piet, maar dan ben je niet de enige want ik betrap me de laatste tijd ook op
    enkele "foutjes" waar ik tien jaar geleden mezelf wel "voor de kop kon slaan" :frustie:
     
    pietsan vindt dit leuk.
  14. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Ik heb nog eens naar de foto's van de Sovereign gekeken omdat ik daar eigenlijk het zelfde had wat de kleur van de vingerlingen betreft wegens de houttinten van het model. Uiteindelijk heb ik ze behandeld met transparante eiken beits hetgeen best wel een aardig resultaat gaf, dus ik denk dat ik dat hier ook zo ga doen,
    JPG_2586_1772_bewerkt-1.jpg (foto als het klaar is)

    Inmiddels ben ik zover dat ik met de buitenkant van de romp ga beginnen, zoals de spiegel, galjoen, schilderwerk, ornamenten enz. enz. Gisteren al wat voorbereidend werk gedaan en het word nog een hele opgaaf zo te zien:rolleyes:
     
    Fvrank, Eduard Renger, TIMBERWOLF en 2 anderen vinden dit leuk.
  15. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Paar dagen buiten dienst geweest wegens een griepje:(. Vanmiddag weer wat kunnen doen... Eerst getracht de messing glans weg te werken van de vingerlingen,
    JPG_8804_4578_bewerkt-1.jpg
    en daarna de twee apostelen/knechten voor op de luizenplecht gemaakt, twee pilaren van 6x6mm noten op maat gemaakt en vorm gegeven en daar de twee koppen/ornamentjes op gelijmd en goud geschilderd,
    JPG_8798_4575_bewerkt-1.jpg
     
    SjorsZ, Herby63, a3seidel en 8 anderen vinden dit leuk.
  16. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Mooie ornamenten! En ik dacht al.. waar zit die Piet toch??
     
    pietsan vindt dit leuk.
  17. CXello

    CXello

    Lid geworden:
    4 okt 2018
    Berichten:
    385
    Locatie:
    Purmerend
    Hij wordt steeds mooier Piet, het is echt weer genieten.
     
    pietsan vindt dit leuk.
  18. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Gisteren een aantal ornamenten schoongemaakt geschilderd en de ankerkluizen gemaakt. De kluisgaten moesten zowel in de huid aan de boeg worden geboord als door het voorschot, zodat straks de ankertrossen onder de bak via de ankerbeting en door de kluisgaten achter de beting in het dek lopen. Daar het schot zo'n 2 cm verder als de boeg staat was dit best wel een opgaaf om het netjes te boren. Het afwerken van de gaten aan de binnenkant was bijna niet mogelijk daar ik er nauwelijks bij kan, dus dit had eigenlijk moeten gebeuren vóór het bakdek word geplaatst... Voordeel is dat je er nagenoeg niets van ziet (van de gaten) omdat ze dus aan het zicht worden onttrokken door het bakdekje.
    My Collage_bewerkt-1.jpg
    Op de foto boven; de kluisgaten en onder; de gaten in het voorschot.
     
    a3seidel, TIMBERWOLF, Fvrank en 8 anderen vinden dit leuk.
  19. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.718
    Locatie:
    Tilburg
    Nou Piet dat begint een juweeltje te worden :wave
     
    pietsan vindt dit leuk.
  20. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.570
    Locatie:
    noord-holland
    :thumbsup:
     
    pietsan vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina