Royal Caroline (koninklijk jacht uit 1749) schaal 1:47

Ik zie wit touw dat volgens mij niet lopend is. Bv bij de stag en puttingen en bij blokken
Dan zie je toch meer dan ik Hans, al het staand want is donker (zwart of donker bruin) en talrepen en takels zijn blank (ook de stroppen van de takel blokken zijn blank) en de puttingen (puttingwant is ook zwart), dus ik zie echt niet wat je bedoeld....

Ik heb met geel een aantal aangegeven wat (volgens wat ik begrijp) niet bewegend touw is.

Het is totaal geen kritiek hoor Piet, ik begrijp het niet, das het probleem.

Naamloos 2.jpg

Eigenlijk zijn alleen de belangrijke touwen (zoals wandtouwen, stagen etc) bekleed en daardoor zwart. Al het overige had gewoon een neutrale touwkleur. Dus bindsel, talies en touwen om blokken blijven eigenlijk blank. Om het optisch mooier te maken is het beter om sommige bindsels zwart te maken, bijv, de lussen van de wandtouwen, de bindsels aan de jufferblokken aan het wandtouw, de bindsels aan de hartblokken die aan de stag zitten.
Zo heb ik het begrepen uit de boeken van curti en anderson

Ik heb met geel een aantal aangegeven wat (volgens wat ik begrijp) niet bewegend touw is.

Het is totaal geen kritiek hoor Piet, ik begrijp het niet, das het probleem.

Bekijk bijlage 379485
De bovenste gele lijntjes zijn de stroppen van de blokken (horen niet tot het staand want), die maak ik altijd blank, de middelste is de schenkel van de sloep-talie die kan in principe ook zwart zijn, maar worden ook wel in blank touw uitgevoerd en de onderste gele lijnen op de foto zijn de talrepen om de stagen stijf te zetten en die horen bij het lopend tuig, dus ook blank. Het overige staand want, zoals alle wanten dus, de pardoens en de stagen die allemaal een vaste positie hebben en dus niet bewegen zijn zwart.

Ook ik, gooi toch nog maar even een balletje op:rolleyes:. Want om de blokken en juffers werd wel degelijk geteerd touw gebruikt, aangezien dit ter verduurzaming was en niet of nooit los hoefde. Dus niet al het overige had een neutrale kleur, maar had een functie van verduurzaming en was geteerd bij Hollandse schepen. Dit is denk ik de achterliggende vraag van Hans vermoed ik.

Laatst bewerkt:
Ook ik, gooi toch nog maar even een balletje op:rolleyes:. Want om de blokken en juffers werd wel degelijk geteerd touw gebruikt, aangezien dit ter verduurzaming was en niet of nooit los hoefde. Dus niet al het overige had een neutrale kleur, maar had een functie van verduurzaming en was geteerd bij Hollandse schepen. Dit is denk ik de achterliggende vraag van Hans vermoed ik.
Het teren van touwwerk werd gedaan tegen verrotten door vuil en voornamelijk zoet water (regen) (om die reden werden de zwaartouwen voor de ankers altijd gespoeld met zeewater). Daarom werd het staand want niet alleen geteerd, maar ook gekleed. Omdat het kleden nagenoeg geen water doorliet, door de smarting (geteerde repen zeildoek), hoewel hier verschillende nadelen aan verbonden waren. Het verkreeg een zekere stramheid, waardoor het moeilijker te behandelen was, het werd zwaarder en was meer aan slijtage onderhevig. Bovendien verloor het door het teren een gedeelte van zijn kracht. Wat tevens de grootste reden is dat het lopend want niet geteerd werd. Daarom werden stroppen, staart (van de staartblokken) en schenkels niet geteerd, om de eenvoudige reden dat deze soepel en sterk moesten zijn. Het teren omdat het nooit of niet los hoeft is geen reden omdat alle touwwerk geteerd of on-geteerd maar een beperkte levensduur heeft/had en daarom regelmatig vernieuwd moet/moest worden.
Het geteerde touw om de juffers (uitzondering) zijn de hoofdtouwen zelf die om de juffers liggen (ook op mijn model) evenals de stagen om de hartblokken, dus die zijn dan ook donker van kleur. Op Hollandse schepen werden soms (of altijd, dat weet ik niet) de talrepen en weeflijnen ook geteerd, maar de Royal Caroline is een Engels schip en daar werden weeflijnen en talrepen niet geteerd.

Teer is al zeer lang bekend. Wellicht ben je in de war met de teer die uit aardolie kwam.

In de 16de eeuw is de teerproductie in Scandinavië tot bloei gekomen. Veel kleine boeren in Noord-Zweden stookten houtteer als bijverdienste. Hiervoor werden vooral de wortels van de grove den gebruikt. Dit leverde de hoogwaardige Stockholmer teer. Ook de beukenteer is van goede kwaliteit. Door de intensieve handel in de 17de eeuw tussen Nederland en de Oostzeelanden kwam dit product ruimschoots voorhanden. In oude bestekken lezen we dikwijls dat het houtwerk bij stallen moest worden ingesmeerd met teer: Dan zal men de geheele schuur van buyten tweemaal teeren en ook de deuren van binne met fijne Stokholmer teer (boerderijbestek IJsselstein 1779).

Strak hoor, alleen een leukknopje vind ik toch niet afdoende
x2

ik zie in de documentatie zo 1, 2, 3 niet of dat de zwichtings alleen op het groot/voor/bezaan wandkwamen. (Engels lezen is soms moeilijk, die hebben overal rare namen voor en soms noemen ze iets in 1 adem 2x anders:confused:)
Mijn idee is alleen op onderste wand en niet op de hogere, zoals het stengenwand

x2

ik zie in de documentatie zo 1, 2, 3 niet of dat de zwichtings alleen op het groot/voor/bezaan wandkwamen. (Engels lezen is soms moeilijk, die hebben overal rare namen voor en soms noemen ze iets in 1 adem 2x anders:confused:)
Mijn idee is alleen op onderste wand en niet op de hogere, zoals het stengenwand
De zwichtings komen ook voor in de stengentop . (in o.a. het boek van Mondfeld staat op pagina 276 rechtsboven een tekening van een zwichting in de stengentop).

De functie van de zwichting; Het inzwichten, of het naar elkaar toe halen van het want deed men om de raas wanneer deze scherp waren aangebrast niet tegen het want te laten aanlopen, hetgeen natuurlijk geld voor al het want, dus ook voor het stengenwant. (op je model kun je de zwichting ook gebruiken om te veel spanning op het puttingwant waardoor het hoofdwant wat uiteen word getrokken te reduceren)

in mijn geval moet ik ze dus nog 2x maken. Die krengen monteren is nogal een gefriemel. Ach ja houd me van de straat. Thanks Piet. (Mondfeld had ik niet ingekeken, stom ja)

in mijn geval moet ik ze dus nog 2x maken. Die krengen monteren is nogal een gefriemel. Ach ja houd me van de straat. Thanks Piet. (Mondfeld had ik niet ingekeken, stom ja)

Het is zeker niet stom hoor Stephan, de zwichtings worden niet altijd toegepast in de stengenwanten, op de Caroline zitten ook geen zwichtings in de stengenwanten. Het ligt geloof ik ook uit welke eeuw het schip is en of er wel of geen putting en bramwant aanwezig is. Mondfeld schrijft er wel het één en ander over in de rubriek 'wanten' . Hoe het op jou model zit zou ik niet weten...

Laatst bewerkt:
Back