Royal Model ASW28-18

Filmpjes

Ik heb vandaag twee filmpjes gesneden en op youtube gekwakt.

Eerste filmpje: tweede vlucht, ik had het cunning plan om op de asfaltbaan te landen, maar de prop bleef ineens doordraaien (tijdens de eerste vlucht werkte de rem perfect). Die YEP regelaars hebben een beetje een eigenaardigheid dat motor uit op 10% van de throttle range is.

ASW28 18 2nd flight Germany 2014 - YouTube

Tweede filmpje: vierde vlucht. Vanuit de cockpit gefilmd met een Liuid Image cam in full HD mode. Aan het einde van de klim hoor je de motor doordraaien terwijl te prop vertraagt.

ASW28 18OnboardGermany2014 - YouTube

Ik ga in de toekomst zeker meer vanuit de cockpit filmen. Ziet er cool uit. :cool:

De regelaar moet je alsvolgt inregelen.
Gasweg in de zender op 80-85% zetten, dan de start en stop punten op de regelaar inlezen.
Als alles ingeprogrammeerd is op de regelaar, de zender weer terugzetten op 100 of 105% gasweg.
Dan zal de rem altijd werken en weet je ook dat de regelaar altijd volgas staat als je volgas geeft.
Dit is een bekend probleem bij YGE software.

GJ

De regelaar moet je alsvolgt inregelen.
Gasweg in de zender op 80-85% zetten, dan de start en stop punten op de regelaar inlezen.
Als alles ingeprogrammeerd is op de regelaar, de zender weer terugzetten op 100 of 105% gasweg.
Dan zal de rem altijd werken en weet je ook dat de regelaar altijd volgas staat als je volgas geeft.
Dit is een bekend probleem bij YGE software.

GJ

Ik heb inderdaad de rem op -110% (DX18 gaat van -100% tot +100% voor nominale travel) gezet, en toen werkte de rem betrouwbaar.

R.I.P.

Vandaag het plan opgevat om een vluchtje te maken met de 28, en dat ook te filmen.

Alles in elkaar gestoken, accu erin, alles checken (zelfs zwaartepunt gerechecked met zwaartepuntsschommel, omdat er een andere motor in zat) en start. De klim verliep netjes, maar eenmaal de motor uit vloog de kist als een natte dweil. Snelheid liep er telkens uit, op een gegeven moment tipstall met een duikvlucht erachteraan, trekken aan het hoogteroer gaf resultaat, maar kreeg de kist daarna niet echt onder controle. het leek, of er geen gevoel in het hoogteroer zat. Om een lang verhaal kort te maken: hij is erg hard de grond in gegaan. Beide vleugels beschadigd, een vleugel met liggerbreuk, maar ook de andere vleugel heeft erg verdachte kreukels. Romp gespleten op meerdere plaatsen en achter de vleugels gebroken. De drek zit tot aan het wiel.

Kortom: total loss. Ik ben momenteel de video aan het snijden, die zal ik straks wel uploaden.

De vraag knaagde wel aan me: wat is er in vredesnaam mis gegaan?
Ik weet het niet helemaal zeker. Wat erg verdacht was bij de wrakstukken, is dat het stabilo van het kielvlak is afgerukt (voorste nylon schroef gebroken, achterste schroef heeft de moer uit het kielvlak gescheurd) Echter, de roerhoorn waar de haak van de stuurstang in ging, was nog helemaal intact. Ik had op zijn minst verwacht, dat het gat waardoor de stuurstang gestoken werd uitgescheurd zou zijn. Dus mijn conclusie is dat ik op een of andere manier het hoogteroer niet op de servo heb aangesloten bij het monteren van het stabilo. Ik heb na montage vergeten om het aktief te checken. Dom....

Een andere uitleg kan ik voor het ongeval op dit moment niet vinden.

Kortom: zeker voor dit soort vliegtuigen met een waslijst aan aandachtspuntjes moet je op een DI-achtige (DI = Dagelijks Inspectie) manier de eerste vlucht na montage uitvoeren. Alles controleren en rustig de tijd nemen. Ik denk, dat de temperatuur en het stralende zonnetje niet ten goede zijn gekomen van mijn concentratie.

Duur leergeld, en zonde van een hele mooie kist.

Mvrgr, Fokke.

Het klinkt erg naar een te achterlijk ZW-put.
Zonde, dan in ieder geval.

Dacht ik eerste instantie ook. ZWP lag echter op 70mm, heb ik nadat ik de kist inelkaar had gestoken voor de zekerheid gechecked. Het zou misschien 71mm kunnen zijn geweest (kist was in evenwicht met de neus iets naar beneden), volgens de beschikbare info zou het ZWP tussen de 65 en 70mm moeten liggen. De eerdere vluchten met het ZWP op 70mm waren als op rails. Als het dan 1mm naar achter verschuift zou de kist toch ineens niet onbestuurbaar worden?

Heb de video geupload:

[media=youtube]tE6tCfdQos0[/media]

Een aantal keer heb ik goed down gegeven, en je ziet de kist op die momenten wel even levelen, maar nooit doorzetten. De enige keren dat de neus naar beneden gaat is na een overtrek.

Volgende keer maar iets conservatiever zwaartepunt dan. (EN goed checken na opbouw....)

Laatst bewerkt door een moderator:
Ai! Zonde man van deze mooie kist! Ik las in mijn draadje al dat je "woog" schreef.... Dat vond ik al een beetje vreemd.

Je ziet hem in het filmpje heel erg "pompen". Kan je accu niet verschoven zijn oid? Hij lijkt wel te reageren op hoogte, als je snelheid hebt klimt hij en als je snelheid eruit is zie je hem stallen. 1 mm naar achteren zal dit grote resultaat niet geven denk ik.

Laatst bewerkt door een moderator:
Heel raar.
Pompen doet een model bij een te voorlijk zwaartepunt.
Stall krijg je makkelijker bij een te achterlijk zwaartepunt.
Dus dat is wat tegenstrijdig.
Je zou inderdaad denken dat je het hoogteroer niet aangesloten had, hoewel hij dan ook met motor aan raar zou moeten reageren.
Mijn Royal Model ASW vloog zelfs met een zeer achterlijk zwaartepunt nog redelijk (er moesten behoorlijk wat steeksleutels in de cockpit gelegd worden om hem goed te krijgen).

Het blijft gissen wat er nu gebeurd is, dat is altijd heel vervelend.

Ik heb al even gekeken wat een set vleugels en een romp kost maar dat is niet echt interessant.
Helaas....

GJ

Echter, de roerhoorn waar de haak van de stuurstang in ging, was nog helemaal intact. Ik had op zijn minst verwacht, dat het gat waardoor de stuurstang gestoken werd uitgescheurd zou zijn. Dus mijn conclusie is dat ik op een of andere manier het hoogteroer niet op de servo heb aangesloten bij het monteren van het stabilo.

Ik kan dit niet helemaal volgen . . . :nooo:

Bedoel je dat je een stuurstang met omgebogen staaldraad in de roerhevel gehaakt hebt (als het goed zit), en dat die er nu naast lag? :confused:

jan.

De accu kan tijdens het vliegen geen kant op. Voor tegen een bulkhead, achter zit de cockpit kuip ertegenaan, en verder zit de accu met klittenband op de bodem met een klittenband strap eroverheen. Ik denk niet, dat het zwaartepunt een probleem was. Als het iets te achterlijk was, heb ik wel voldoende ervaring om daarmee te kunnen vliegen. Duikproeven tijdens eerdere vluchten lieten ook zien dat de 70mm niet op het randje was, de neus kwam netjes omhoog uit de duik wanneer het hoogteroer terug naar neutraal ging.

Hoe meer ik erover nadenk, hoe meer ik tot de conclusie kom, dat ik niet bewust de hoogteroer aansturing heb ingeschoven tijdens montage, en heb het naderhand ook niet goed heb gecontroleerd. Het is in de 1:1 vliegerij dus niet voor niets, dat ook als je voor de vlucht zelf je kist opbouwt, je heb daarna nog gewoon een reguliere DI geeft alsof je hem voor de eerste keer ziet die dag. Check, check, recheck. Domme fout ga er alles aan doen om dat niet nog een keer te laten gebeuren...

Heb pas geleden bij mij HF Duo Discus een soortgelijk iets gehad, normaal de lucht in en op gegeven moment vrijwel niets meer mee te doen. collega vlieger vroeg of ik wou laten zien dat ik laag over het hele en naast gelegen veld kon vliegen om daar op andere veld te landen maar dit nagenoeg oncontroleerbaar vliegen bleek achteraf door een gebroken nylon schroef, de voorste, van het stabilo. Stabilo kon dus op en neer en bediening gaf een extreme reactie. Wel ontzettend jammer van die mooie kist.

groeten Peter.

Echter, de roerhoorn waar de haak van de stuurstang in ging, was nog helemaal intact. Ik had op zijn minst verwacht, dat het gat waardoor de stuurstang gestoken werd uitgescheurd zou zijn. Dus mijn conclusie is dat ik op een of andere manier het hoogteroer niet op de servo heb aangesloten bij het monteren van het stabilo. Ik heb na montage vergeten om het aktief te checken. Dom....
Dat moet je toch gemerkt hebben tijdens het sturen!? Of hij stuurde helemaal niet op hoogte, of alleen down c.q. alleen up. Niets van gemerkt?

Een andere uitleg kan ik voor het ongeval op dit moment niet vinden.
Ja, alhoewel ik ook nog aan storing/lege/slechte accu/lage spanning op de ontvanger, denk. Waarom geeft jouw motor zo nu en dan één tikje? Ik zie dat vanaf pakweg de 2e helft een aantal keren gebeuren. En tijdens de eerste helft van het filmpje vliegt hij nog best redelijk. Later wordt het steeds erger ...

Duur leergeld, en zonde van een hele mooie kist.
Als het niet-aangesloten-stabilo inderdaad de oorzaak was: ja duur leergeld.
Zonde sowieso.:(

Als je het hoogteroer niet inhaakt kan je nog wel steeds up geven.
Dus je komt wel los van de grond en waarschijnlijk heeft de motor zoveel downthrust dat hij het allemaal wel levelt.
Totdat de motor uitgaat en dan gaat je model staan pompen omdat je hoogteroer waarschijnlijk wat up blijft staan.

Als je zwaartepunt redelijk goed licht zou het model niet moeten pompen.
Pas bij een veel te voorlijk zwaartepunt krijg je het effect wat jij had.
Maar we kunnen alleen maar gissen... iedereen maakt wel eens een domme fout.
Ik kan me nog goed herinneren dat ik met een simpel hoogdekkertje even keek of alle roeren werkten en daarna opsteeg.
Bleek achteraf dat het verkeerde model in de zender stond.
Nu controleer ik echt alles 2 a 3 keer.. leergeld helpt wel degelijk.

GJ

Nog een keer...

Ik heb afgelopen week een nieuwe besteld. Staufenbiel had hem weer op voorraad en na lang nadenken ben ik tot de conclusie gekomen dat ik langer wilde genieten van deze kist dan de paar vluchten die ik tot op heden ermee gemaakt heb.

Het vliegtuig is inmiddels onderweg, hopelijk komt hij schnell binnen. :)

Had het even gezegd, ik kan hem een stuk goedkoper krijgen...
Had je minimaal 150 euro gescheeld.

GJ

Back