Royal Model ASW28-18

Hoi allen,

Tijdens het lange wachten op mijn ASW24 van Topp-Rippin (is er nog steeds niet) viel mijn oog op een volglas ASW28-18 van Royal Model in de advertentie sectie. Ongevlogen, bouw nog niet af, alles erop en eraan behalve ESC en ontvanger. Da's toch wel even andere koek dan tempex vleugels van de Rippin.... De ASW24 zou mijn eerste 4 meter projekt worden....

Na lang wikken en wegen (ik had immers al een soortgelijke kist onderweg) toch de knoop doorgehakt en tot koop overgegaan. Vandaag de kist opgehaald. Ben erg blij dat ik deze ASW28 gekocht heb. De kwaliteit is echt uitstekend, er zit goed beslag bij (niet standaard), goede motor, mooie carbon folding prop en alle servo's. Kist is standaard uitgerust met intrekbaar wiel en remkleppen.

Wat fotootjes voor een eerste indruk:
full

full

full

full

De passing van de vleugels aan de romp is echt naadloos, mooie gebogen wortelribben, de vleugels zijn aalglad, zoals dat allen met vleugels uit een negatiefmal kan. Hij lijkt net echt. :D

Propellor en motor zijn een Axi2826 1130kV met vertraging en 20x12 carbon folding prop:

full

full

Die prop is echt een joekel. :cool:

Dus... Rustig aan ga ik hem opbouwen. Later meer. :yes:

Mvrgr, Fokke.

Laatst bewerkt door een moderator:
gefeliciteerd met je aanwinst!

Ziet er erg mooi en netjes afgewerkt uit.

Terence

Thanks!

Echt schitterend inderdaad. Alles past zuigend, scharnieren allemaal uitgevoerd als siliconen scharnieren (behalve richtingsroer, die prik je zo op een paar "vorkjes").

Heb zojuist bij Petrausch een mailtje naar binnen gegooid om te kijken of ze een alternatief voor de vleugelverbinder hebben. De meegeleverde verbinder is rond staal, 14mm (zo te zien gedraaid, past precies), weegt 476 gram. Lijkt me toch wel zinnig om te kijken of hier 400 gram vanaf te halen is, zonder qua sterkte in te leveren.

Bij Petrausch lijkt 14mm echter een beetje een minder gangbare maat te zijn. Ik wacht even rustig zijn antwoord af. En als het niets wordt: met staal zal-ie ook wel goed vliegen. :yes:

Da's toch wel even andere koek dan tempex vleugels van de Rippin....

Het komt enigszins negatief en denigrerend over, gezien de lange wacht tijd kan ik het mij wel voorstellen hoor. Heb je wel eens Rippinvleugels in je handen gehad? Ze leveren wél kwaliteit, ik spreek uit ervaring gezien mijn Salto vleugels. Ja, ook ik heb er lang op mogen wachten maar dat mocht de pret niet drukken. Ondanks alles laat ik weer een setje vleugels maken door Rippin. De wachttijd neem ik met een korreltje zout... ;-)

Het is sowieso appels met peren vergelijken, zo'n kist die je nu hebt is van een hele andere orde. Ik wens je veel plezier met de nieuwe kist, zo'n kist altijd mooi om te zien...

Ik zou maar oppassen met je tapijtje.
Ik bedoel, met al die dingen erop uitstallen!

Strak beschadig je het tapijt en heb je tijdens het vliegen een afwijking!
Is het wel een vliegend tapijt, want ik zie nergens een kickstarter?

Ha ha...het moest even!!

Mvg. Richard

Je maakt me nieuwsgierig, wat weegt de kist zo als hij nu naast het arabische rc tapijtje;) ligt?

Thanks!

Echt schitterend inderdaad. Alles past zuigend, scharnieren allemaal uitgevoerd als siliconen scharnieren (behalve richtingsroer, die prik je zo op een paar "vorkjes").

Heb zojuist bij Petrausch een mailtje naar binnen gegooid om te kijken of ze een alternatief voor de vleugelverbinder hebben. De meegeleverde verbinder is rond staal, 14mm (zo te zien gedraaid, past precies), weegt 476 gram. Lijkt me toch wel zinnig om te kijken of hier 400 gram vanaf te halen is, zonder qua sterkte in te leveren.

Bij Petrausch lijkt 14mm echter een beetje een minder gangbare maat te zijn. Ik wacht even rustig zijn antwoord af. En als het niets wordt: met staal zal-ie ook wel goed vliegen. :yes:

Ik heb ook de Royal Model ASW gehad.
Gerben heeft hem nu.
Hardstikke fijn model en vliegt prima.
Over die vleugelbuis zou ik me geen zorgen maken.
Er moet een partij lood in om hem lekker te laten vliegen (wat is dat toch dat iedereen maar zo licht wil bouwen!).
Bij de eerste vlucht hebben we de halve gereedschapkist van de club in de cockpit leeggegooid, toen vloog ie leuk en pakte hij (tot vervelens toe) thermiek.

Hij heeft geen nare eigenschappen, alleen de aansturingen zou ik wat meer aandacht aan besteden want wat ik me kan herinneren waren de roerhoorntjes van kwalitatief minder plastic.
En die vorkjes van het richtingroer.. zoek daar even een andere oplossing voor, dat rammelt nogal.

GJ

Inderdaad, gewicht is heel vaak fijn in een zwever. De groten nemen ook niet voor niets ballast mee. Alleen floaters bouw je heel licht. Maar de rest, waarmee je normaal lekker wil zweven, hoeft allemaal niet zo extreem licht. Je wil ook af en toe eens door een daalwindveld steken of tegen de wind in terug. Sommige profielen houden ook van wat tempo om effectief te zijn. Duzzzzz...... :-)

Zelf zou ik met zo'n kist wel graag onder de 5.5 kilo blijven.
Niet om het vliegen zelf maar de landing snelheid is dan vaak zo hoog.
Met butterfly binnenkomen blijf ik lelijk vinden bij een schaalbak.
Wat dat aangaat lijkt mij een fles water aan boord heerlijk.
Voor de landing lozen en heerlijk rylaxt landen.
verstuurd met mijn smartphone

Ik weeg nooit mijn modellen maar hij zal zo tussen de 5,5 en 6 kilo gewogen hebben.
Butterfly heeft ie niet, hij heeft ailerons en airbrakes en komt, ook met dat gewicht, schaalgetrouw binnen.
Jammer dat je hem electro maakt, doet wat mij betreft afbreuk aan een zwever.

Maar tja, als je geen sleper beschikbaar hebt, dan moet je toch wat.
De AXI sleurt hem waarschijnlijk moeiteloos omhoog.

GJ

Ja de motor vind ik ook jammer.
Is het een optie om er een sleephaak bij te maken?
Je haalt dan als er een electro sleepmeeting is de prop er af en we hebben er weer een zwever bij.:D

verstuurd met mijn smartphone

Het komt enigszins negatief en denigrerend over, gezien de lange wacht tijd kan ik het mij wel voorstellen hoor. Heb je wel eens Rippinvleugels in je handen gehad? Ze leveren wél kwaliteit, ik spreek uit ervaring gezien mijn Salto vleugels. Ja, ook ik heb er lang op mogen wachten maar dat mocht de pret niet drukken. Ondanks alles laat ik weer een setje vleugels maken door Rippin. De wachttijd neem ik met een korreltje zout... ;-)

Het is sowieso appels met peren vergelijken, zo'n kist die je nu hebt is van een hele andere orde. Ik wens je veel plezier met de nieuwe kist, zo'n kist altijd mooi om te zien...

Weet ik wel, Ik heb een 2 meter Pilatus B4 van Rippin, en de kwaliteit va ndie kit heeft me doen besluiten om de ASW24 te bestellen. Maar zoals je zegt: dieze Royal Model is een hele andere orde. Ben daarom blij dat ik het gedaan heb.

Wat betreft het startgewicht: dank voor de info! Hoef ik me dus niet zo'n zorgen te maken over een paar grammetjes. :-) Ga hem gewoon lekker bouwen en aan de tand voelen. Wat betreft het beslag: dat is niet origineel van de kit meer. Allemaal degelijke GFK roerhoornjes en kogellinks. Gaat helemaal goed komen.

Ik wist dat er wel wat opmerkingen over het neusje zouden komen... Ik heb echter geen slepers beschikbaar, en zo'n opsteekpaal vind ik dus helemaal geen gezicht. Aangezien ik hem waarschijnlijk altijd elektrisch ga vliegen, zou die paal er dus altijd op zitten. Komt nog bij, dat ik hem zo gekocht heb. Fait accompli, valt niets meer aan te doen.

Grappig is trouwens, dat er op RC Network nu een hele discussie gaande is over klapprops op schaalmodellen,aangezien de echte zweefvliegwereld die dingen nu ook aan het ontdekken is, compleet met elektrische aandrijvingen. Er zijn waarachtig al zelfstarters op de markt. Dus... klapprops zijn in de toekomst helemaal schaal. :yes::D

Even alle gekheid op een stokje, ik vind een zweefvliegtuig zelf ook het mooist als de neus er nog aan zit. Maar ja, ik wil ook vliegen... En een klapprop is minder mooi dan een inklapbare aandrijving tussen de vleugels, en ook een stuk minder ingrijpend om in te bouwen.

mvrgr, Fokke.

Deze heeft de neus er al af. Je zou witte klappropbladen kunnen overwegen, dan valt de aandrijving al veel minder op. Freudenthaler levert ook in het wit. :-)

Je zou ook een motor met een hoger toerental of kv kunnen kiezen dan kan de propellor afmetingen ook omlaag. In een witte uitvoering valt dat nog minder op.

Volgens mij heeft hij de motor al.
Gewoon lekker de motor plaatsen en vliegen met de kist.
Onder de motor een sleephaak bouwen dan kan je zowel alleen als met een sleper omhoog.

Je kan de bladen ook gewoon wit spuiten(dunne laagjes), gaat prima en je ziet ze bijna niet meer.

Succes

Terence

Hier het grote voorbeeld.
Of hebben ze juist ons als voorbeeld?:p

Laatst bewerkt door een moderator:
Back