Rubber conversie?

Zou graag de Slicker Mite willen ombouwen naar rubberaandrijving:

http://www.benbucklevintage.com/index.php?main_page=popup_image&pID=23

Kan dat, of is dat onmogelijk op rubber te laten vliegen vanwege specifieke modelkenmerken? Vind een boel over dit soort modellen op het internet maar niemand die dit soort modellen heeft omgebouwd tot een rubber aangedreven model. Iedereen vliegt dit soort modellen blijkbaar op brandstof of elektro. Bestaat er overigens een officiële naam voor dit soort modellen vanwege de specifieke vleugelopbouw ?

B.V.D.

Laatst bewerkt:
Hallo Schwarzadler, ich antworte dir auf deutsch da ich zwar niederländisch lesen kann aber das schreiben ist doch schwierig.

Diese Modelle nennt man Parasol-Modelle.

Nun zu deiner Frage. Wegen der Rumpfform des Sliker Mite ist es fast nicht möglich das Modell mit Gummiantrieb zu fliegen. Wenn du dir einmal F1B-Modelle (Wakefield) anschaust wirst du feststellen das die Rümpfe zum aufnehmen des Gummistranges länger sind. Auch ist die Laufzeit des Gummimotors sehr begrenzt, bei F1B-Modellen mit 30 Gramm Gummi ungefähr 40 Sekunden. Weiter müßtest du eine Luftschraube von mindestens 50 cm Durchmesser nehmen.
Da du das Ganze ja wahrscheinlich auch noch mit RC ausrüsten willst ist ein Electromotor viel besser geeignet.

Schöne Grüße Heinz

Laatst bewerkt:
@hastf1b Jammer, ik vind dat zo'n mooie modellen. Is er nergens een rubberaangedreven model in die stijl te vinden? Was overigens niet van plan er RC in te zetten, en er ook niet mee van plan competitie te vliegen. Maar afgaande op uw antwoord is het niet de moeite deze Slicker Mite te kopen en te proberen deze met rubber te laten vliegen?

Schau einmal ob hier etwas für dich dabei ist: Easy Built Models - Free Flight Rubber Powered Airplane Kits

Es gibt noch mehr Modelle in dieser Art mal Google benutzen.
Nach "Rubber powered sport plane" suchen.

Veel success Heinz

( Ich würde dir abraten den Sliker Mite zu kaufen, das Modell wurde für Verbrennermotoren konstruiert, stell dir nur mal eine Luftschraube von 50 cm Durchmesser an diesem Modell vor das würde garnicht aussehen. Jeder Gummimotor verlangt eine große Luftschraube.) Nehme doch mal Kontakt zu Wout Moerman auf.

Laatst bewerkt:
Zou graag de Slicker Mite willen ombouwen naar rubberaandrijving:

http://www.benbucklevintage.com/index.php?main_page=popup_image&pID=23

Kan dat, of is dat onmogelijk op rubber te laten vliegen vanwege specifieke modelkenmerken? Vind een boel over dit soort modellen op het internet maar niemand die dit soort modellen heeft omgebouwd tot een rubber aangedreven model. Iedereen vliegt dit soort modellen blijkbaar op brandstof of elektro. Bestaat er overigens een officiële naam voor dit soort modellen vanwege de specifieke vleugelopbouw ?

B.V.D.
Ja hoor, die is prima voor rubber te gebruiken. Er zijn ook wel soortgelijke rubberontwerpen maar als dit je favoriet is zie ik geen probleem. Het enige wat een ontwerp voor rubber onderscheid van dit model is:
- de neus is langer omdat er geen zware motor voorin zit
- de houtdiktes zijn minder.

De geringe neuslengte is te ondervangen door meer lood. Of de neus gewoon wat langer maken. Voor het hout is 1,5 mm balsa meestal een goede dikte voor rubbermodellen.

Succes!

Wout

Slicker Mite

@Wout

Bedankt, welke andere soortgelijke rubberontwerpen bestaan er dan?

Eigenlijk zoek ik een kleiner model, de Slicker Mite is de kleinste die ik kan vinden. Bestaan er kleinere soortgelijke kits te vinden, rond 24 inch spanwijdte, eventueel geschikt voor CO2 (Modela) aandrijving?

Groetjes

Moet het echt een kit zijn of mag een bouwtekening ook? In kits ben ik niet zo thuis, maar ik wil best wel eens zoeken.

Maar voor bouwtekeningen ben je aan het juiste adres. Voordeel van een bouwtekening is ook dat je hem naar believen kunt vergroten of verkleinen.

Ik meen me te herinneren dat er een CO2 versie van een Mite in de Aeromodeller heeft gestaan en misschien heb ik hier een scan van.

Wout

Hallo Wout, welche Gummimenge und welchen Prop würdest du denn vorschlagen.

Gruß Heinz

Heinz,

De lengte van een wakefieldromp moet je je niet op verkijken, niet alles wordt gebruikt voor de rubbermotor. Ik zou denken aan een plasit 9,5" prop zoals voor P-30 modellen worden gebruikt. Of zelf een prop snijden, maar daar kan ik nog weinig mensen enthousiast voor krijgen. Als rubbermotor kan dan 3 lussen van 3 mm een goede start zijn.

Schwarzadler,
Ik zou in plaats van de Slicker Mite ook eens kijken naar de Kitten van Bob Hildebrand. Deze heeft naar mijn mening een zelfde uitstraling als de Mite en is al ontworpen voor rubber. De spanwijdte is 28 inch, maar is ook te verkleinen. De neus is wel heel anders, maar dat is zelf wel aan te passen.

Kitten:
sm-kitten.jpg

Slicker Mite:
Image2264.jpg

004296%20SLICKER%20MITE.jpg

Laatst bewerkt:
Ja, nu je de naam noemt herinner ik het me weer. Dat maakt het zoeken op mijn pc een stuk makkelijker. Of mijn scan beter is weet ik niet, die op het duitse forum zien er ook best netjes uit.
Maar we hebben het origineel op de club dus als het niet goed genoeg is kan het gewoon opnieuw.

Wout

Drawf

Ja, nu je de naam noemt herinner ik het me weer. Dat maakt het zoeken op mijn pc een stuk makkelijker. Of mijn scan beter is weet ik niet, die op het duitse forum zien er ook best netjes uit.
Maar we hebben het origineel op de club dus als het niet goed genoeg is kan het gewoon opnieuw.

Wout

Ik heb onderstaand bouwtekening zelf gefabriceerd. Vraag mij af of die goed genoeg is om een poging te wagen? Model wordt 30cm lang met een spanwijdte van 54 cm.

Groet

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Keurige tekening om zo te zien. Ik heb mijn scans gezocht maar kan ze niet vinden, balen....

Bij elke tekening is het verstandig om een paar steekproeven te nemen om te zien of er geen vervorming is opgetreden. Zijn rechte lijnen echt recht? Zijn beide vleugels even groot? Is de vleugelaanhechting op de romp even groot als de wortelrib? Etcetera.

Over de geplande maat in verhouding tot de Modela motor kan ik niets zeggen.

Ik ben benieuwd!

Wout

Dwarf

Ben begonnen, tenminste, met het kopiëren van de bouwtekening en hout zoeken. Heb wel balsa gevonden maar dat is te zacht voor de opbouw van de romp. Heb ooit eens een Guillow's 500 serie Messerschmitt BF-109 kit gehad, van die kit heb ik nog wat hout over (onbruikbare kleine resten:(). Dat hout is veel steviger maar toch licht. Alle hobbyzaken en de weinige modelbouwzaken in de buurt kunnen niet zeggen welk soort dat "Guillows"hout is en hebben of helemaal geen, of heel zacht balsa.

Zijn er ook andere houtsoorten die ik daarvoor kan gebruiken?

Groetjes

Laatst bewerkt:
Over guillows hout wordt weleens gefluisterd dat het eiken is.... Het is soms zo zwaar en hard dat het er inderdaad op lijkt. Tegenwoordig schijnt het wel beter te zijn dan vroeger, maar hier heb ik geen ervaring mee. Het best kan je bij de modelbouwzaken zelf je hout uitzoeken en wegen van het hout is hierbij een goede methode. Voor vrije vlucht modellen kan je het best hout hebben met een gewicht van 10 gram per mm dikte van het plankje. 1/16" is 1,5 mm dikte, een goed plankje zou dan 15 gram wegen. Als je voorkeur uitgaat naar wat steviger hout kan je tot 20 gram gaan, maar zwaarder zou ik niet adviseren. Verder moet je plankjes met een interessante nerftekening laten liggen, hoe saaier het hout er uit ziet hoe beter. Kromgetrokken plankjes laat je natuurlijk ook liggen.

Andere houtsoorten kan ook, je kan je ribben en spanten ook van 0,5 mm dik vuren, linden, populier of wilg maken als je dat makkelijker vindt om te kopen....

Ik zou overigens adviseren om toch het te zachte hout te gebruiken, met uitzondering van spant F3. Lichter is echt beter, en de stevigheid krijgt het model door de bespanning met spanpapier. Voor met folie bespannen RC-modellen is dit anders.

Hallo schwarzer Adler, man kann weiches Holz härter machen indem man das Holz vor dem bearbeiten auf beiden Seiten mit Bespannpapier beklebt. Als Kleber eignet sich sehr gut "dicker" Tapentkleister. Aber immer beide Seiten bespannen sonst wird das Holz "rund". Gut trocknen lassen und während des trocknens beschweren.
Eine andere Möglichkeit ist, zwei dünne (1 mm) Balsabrettchen gesperrt zu verkleben. Einmal die Faser waagerecht einmal senkrecht.
Das bespannen mit Papier hat den Vorteil das auch die Ränder nicht "ausfasern" und durch das verkleben mit Tapetenleim nur ein ganz geringer Gewichtszusatz entsteht.
Ich hoffe das ich alles hinreichend erklärt habe sonst kannst du gerne nachfragen.

Gruß Heinz

Hallo Heinz,

war in Deutschland in einem richtigen Modellbauladen...;) Da habe ich härteres Balsa gefunden.

Gruss,
Schwarzadler

Laatst bewerkt:
Mooi dat je gevonden hebt wat je zocht. Maar gebruik het met mate. Vooral de staartvlakken moet je echt van licht balsa maken. Of van depron.

Dwarf

Ik heb het model 10% groter gemaakt en heb de vleugels gesneden en in elkaar geplakt.
Ze zijn elk 30 cm breed en hebben elk een gewicht van 3 gram (heb ze laten wegen op de weegschaal van 't postagentschap). Is dat te zwaar?

full

Wat ik altijd moeilijk vind is de V-stelling goed te verkrijgen, verschil per vleugel is 2 inch. Enige tips?

Groetjes

Laatst bewerkt door een moderator:
Back