Rubber conversie?

Ziet er op het eerste gezicht uit als een variant van hardschuim (roofmate e.d.) Dat spul is makkelijk te verwerken en te lijmen en makkelijk verkrijgbaar (iedere bouwmarkt). Ook voldoende sterk om een holle plug van te maken tr beperking van het gewicht. Maar of het voor deze gewichtsklasse voldoende dun bewerkt kan worden? Ik zou dan toch eerst een hardhouten binnenplug maken waarvan de contour overeenstemt met de gewenste eind (buiten) contour maar dan slanker. Vervolgens een blok hardschuim nemen en dit uithollen totdat het exact overeenkomt met de houten binnenplug.
Pas als het blok exact over de binnenplug zit zou ik gaan werken aan de buitencontour. Op deze wijze worden alle bewerkingskrachten zo gelijkmatig mogelijk overgebracht op de binnenplug en heb je kans en onbeschadigde vorm te schuren die je dan ook nog zou kunnen bespannen(Gampi-papier?).
Pas als dat allemaal klaar en hard is kan je hem in twee helften snijden, van de houten plug afnemen en op je romp lijmen.

Lijkt mij ook een hardschuim. Is denk ik goed te gebruiken maar zorg wel dat je voor de bevestiging van de motor een goede constructie hebt. Lijm bijvoorbeeld een laag van 5 mm balsa op de voorkant van het schuim om zo de krachten te verdelen. Verder is het een kwestie van een blok tegen de romp lijmen, in model brengen en dan uithollen totdat je tevreden bent over het gewicht en de stevigheid. Een wanddikte van 3 mm is waarschijnlijk voldoende. Bij het bespannen kan je een acryl-lak gebruiken zoals bijvoorbeeld parket plus. Of misschien is dit schuim bestand tegen spanlak?

Ik vraag mij alleen af of het niet eenvoudiger is een stuk depron 3 mm in de juiste curve te buigen. Het van binnen naar buiten uithollen van hardschuim zonder al te veel volume van buiten lijkt mij een groot risico op breuk/uitscheuren inhouden.
Of moet je een bolling in meerdere richtingen creëren?
Dan zou je dieptrekken van depron over een mal kunnen overwegen. Google maar eens op de ervaringen van Lutz Näkel op dat vlak. Die man doet geniale dingen met depron (en is als mens prettig in de omgang en goed benaderbaar).
Zie als voorbeeld onderstaande Learjet die hij uit depron heeft getrokken (tiefziehen).

a3151744-113-Lear_Lutz.jpg

Hey Schwarzadler

blij te zien dat er nog liefhebbers zijn van dit soort modellen! Heb je de Slicker Mite ondertussen afgewerkt?
'k Heb zelf vorig jaar een aantal kits van EasyBuilt gekocht en voor de "longerons" (in de kit zit voldoende hout maar dat moet je soms "splicen" om langere stukken te bekomen en daar ben ik niet zo goed in...) heb ik het ideale hout gevonden bij Schleiper (speciaalzaak voor kunstenaars, architecten, etc.).

groeten

Karel-Jan

Ik zou overigens adviseren om toch het te zachte hout te gebruiken, met uitzondering van spant F3. Lichter is echt beter, en de stevigheid krijgt het model door de bespanning met spanpapier. Voor met folie bespannen RC-modellen is dit anders.

Een beetje een late reactie, maar dat kan natuurlijk altijd. Ben benieuwd of het vliegtuigje inmiddels af is aangezien de draad niet meer verder gaat.
Toch wilde ik een vraag stellen aan moerman over bovenstaande.
Ik heb eerder een vrijevluchtzwever gebouwd en bespannen met het bijgeleverde spanpapier en spanlak. (west wings amethyst: zie: West Wings Amethyst | MijnAlbum - Fotoalbum Gratis Online!)
Ik ben nu een 2e identieke zwever aan het bouwen en overweeg in plaats van papier, krimpfolie te gebruiken. Echter, dit mag niet ten koste van de sterkte van de vleugel gaan. Zou je bovenstaande wat meer kunnen toelichten en welke folie zou je me aanraden: oracover?
bedankt,
Michel

Hey Schwarzadler

blij te zien dat er nog liefhebbers zijn van dit soort modellen! Heb je de Slicker Mite ondertussen afgewerkt?
'k Heb zelf vorig jaar een aantal kits van EasyBuilt gekocht en voor de "longerons" (in de kit zit voldoende hout maar dat moet je soms "splicen" om langere stukken te bekomen en daar ben ik niet zo goed in...) heb ik het ideale hout gevonden bij Schleiper (speciaalzaak voor kunstenaars, architecten, etc.).

groeten

Karel-Jan

Dit project ligt jammer genoeg stil. Ik heb mij verkeken op de neus van het model. Ben wel bezig met een ander model, de Civy Boy 24.

Laatst bewerkt:
Back