Rumst gaat dicht (na bijna 30jaar)

• Topicstarter Topicstarter Angel
  • Startdatum Startdatum
Iets waar de FIFA, FIA en dergelijke organisaties inderdaad meer aandacht aan besteden.

Maar money talks en bij dergelijke organisaties en sporten praat men over een economie in dorpen en steden.

Jammer dat er naar buiten toe voor een gemeentebestuur niet veel prestige mee kan gewonnen worden door een RC circuit aan te leggen. Met voetbal en wielrennen komt een gemeente of stad veel mee in de kijker. En zien ze uiteraard al eens iets (overlast voor de buren) door de vingers. De subsidies die een club krijgt van de sportraad in een gemeente is niks in vergelijking met wat ze aan voetbal uitgeven.

Zou wat druk van de FBA misschien kunnen helpen? 't is ook geen FIA of FIFA waar ze geld genoeg hebben.

Het BK had al maar 5 pistes in Belgie met nog een wedstrijd in Luxembourg. Als er dan nog één wegvalt wordt het maar een triestig BK meer. Men gaat al meer dan één wedstrijd op een piste moeten geven of naar nog een andere buitenlandse piste gaan om een deftig BK te krijgen.

Het is vooral ook jammer voor de vele gelegenheidsrijders die af en toe eens gaan rijden zonder dat ze wedstrijden meedoen. Als ze geen piste meer dicht in de buurt hebben, zullen er vele afhaken.

Als ik in de start lees dat de club er al 30 jaar zit lijkt het mij dat de gemeente enige verplichtingen heeft om oplossingen aan te bieden......

30jaar ... inderdaad zeer belangrijk maar :

- Toen RTR 27jaar (of was het 28 jaar) geleden het circuit begon op te bouwen is er steevast een PV opgesteld. Doordat Fons Wuyts (eigenaar) goede connecties had in het gemeente bestuur van Rumst (en nog steeds trouwens) is dit 'geklasseerd' en zodoende gedoogd.
Het Vlaams Gewest heeft beslist om daar een op-en afrit te voorzien maar dit kan volgens mij nog even (jaren) duren. Hell, er is trouwens enkel sprake van een ONDERZOEK of het daar wel kan. Diegene die RTR weten liggen zullen wel beamen dat daar echt geen op en afrit kan door verschillende reden. Eentje is een veeeeeeel te korte oprit is enkel mogelijk imo. Of ze moeten het tankstation verderop ook weg doen (maar dat lijkt enorm onwaarschijnlijk).

Nu, in Belgie is een PV verjaard wanneer deze 30j is. Dan zou men het circuit niet meer mogen afnemen. Een verworven recht zeg maar.
Men wil dit verworven recht natuurlijk vermijden door nu reeds het 28jaar oude PV terug actueel te maken.

Dat Fons heeft beslist om niet verder te gaan zoeken naar een nieuwe plaats is misschien meer omdat hij niet meer de jongste is (alhoewel) en dit tevens ook veel geld kost. Wie gaat dat betalen? De gemeente Rumst? Tuurlijk niet....

Ik weet alvast 3 pogingen voor een nieuwe circuit ergens te Antpwern waarvan 2 zeer concreet en ver uitgewerkt waren.
Resultaat telkens met een negatief advies (vooral milieu) van de stad A'pen.

Face it! In A'pen zal nooit nog een circuit komen (toch zeker niet voor Nitro wagens).

Inderdaad, nitro's en benzine daar kan je nu deze tijd nog onmogelijk een nieuwe vergunning voor bekomen. Geluidshinder en milieuhinder krijgen nu steeds alsmaar méér houvast. 10 Jaar terug mocht nog alles, nu ieder geluid of reukhinder maakt direct ophef.
Waarom ? Waarom ? deze hobby rc mensen doen niemand kwaad tenslotte. Federaties zullen ook aan onze clubs weinig kunnen veranderen. Straks mogen alle benzine rijders de overstap naar electro uitvoeren,toch spijtige zaak. Help RTR ,RCR om toch minimum een deftig bestaan te mogen behouden zonder klachten en nog tientallen jaren te mogen verder doen. HELP DE RC WERELD !!!
Wat kunnen we hieraan doen ???

mrctmd ik zal maar eens de absoluute brenger van het slechte nieuws zijn.
je kunt er wijnig tot niets aan doen.
zo als de mensen hier boven al zeiden er zit geen groot geld in de rc hobby zelfs niet in de modelluchtvaart. ook al zie je soms hele mooie grote modellen vliegen.
het gebrek aan grote sponsors en media aandacht is de grote fout van bijde partij'n.
de rc wereld die liever niet hun bezig heden aan de grote klok hangen omdat je dan mischien uit gelachen word.
nou ik garandeer je dat er nu echt hard gelachen word door de tegen standers die de media wel gebruiken. maar zelfs nu is het te laat om de media in te schakelen denk ik

30jaar ... inderdaad zeer belangrijk maar :

- Toen RTR 27jaar (of was het 28 jaar) geleden het circuit begon op te bouwen is er steevast een PV opgesteld. Doordat Fons Wuyts (eigenaar) goede connecties had in het gemeente bestuur van Rumst (en nog steeds trouwens) is dit 'geklasseerd' en zodoende gedoogd.
Het Vlaams Gewest heeft beslist om daar een op-en afrit te voorzien maar dit kan volgens mij nog even (jaren) duren. Hell, er is trouwens enkel sprake van een ONDERZOEK of het daar wel kan. Diegene die RTR weten liggen zullen wel beamen dat daar echt geen op en afrit kan door verschillende reden. Eentje is een veeeeeeel te korte oprit is enkel mogelijk imo. Of ze moeten het tankstation verderop ook weg doen (maar dat lijkt enorm onwaarschijnlijk).

Nu, in Belgie is een PV verjaard wanneer deze 30j is. Dan zou men het circuit niet meer mogen afnemen. Een verworven recht zeg maar.
Men wil dit verworven recht natuurlijk vermijden door nu reeds het 28jaar oude PV terug actueel te maken.

Dat Fons heeft beslist om niet verder te gaan zoeken naar een nieuwe plaats is misschien meer omdat hij niet meer de jongste is (alhoewel) en dit tevens ook veel geld kost. Wie gaat dat betalen? De gemeente Rumst? Tuurlijk niet....

Ik weet alvast 3 pogingen voor een nieuwe circuit ergens te Antpwern waarvan 2 zeer concreet en ver uitgewerkt waren.
Resultaat telkens met een negatief advies (vooral milieu) van de stad A'pen.

Face it! In A'pen zal nooit nog een circuit komen (toch zeker niet voor Nitro wagens).

Hoi Atarikid, lang geleden, hopelijk alles ok.

Toch, ..., het bericht dat we kregen is definitief, Zondag jl. was het onderwerp het gesprek van de dag.
Iedereen bij ons is er niet goed van, en het sloeg ook in als een bom. Nog erger, ..., Het blijkt dat alles te gebeuren staat op zeer korte termijn. ( tussen September en December)

Dus onderzoek of niet, de beslissing is definitief, ... , dus we zullen moeten opzouten

Hetgeen jij aanhaalt is me onbekend, dus kan ik niet over oordelen, maar, ...., ik neem aan dat hetgeen je schrijft dan ook bekomen hebt via Fons of de Officiele weg, daar niemand wil dat er verkeerde informatie wordt verspreid, en misschien ongewenst kwaad bloed zou kunnen zetten, ...

Ik geef dit toch maar even mee, ...

MVG Xtophe

Toch, ..., het bericht dat we kregen is definitief, Zondag jl. was het onderwerp het gesprek van de dag.
Dus onderzoek of niet, de beslissing is definitief, ... , dus we zullen moeten opzouten

Dat RTR weg moet is inderdaad een vaststaand feit.

Maar dat die op- en afrit er volgende jaar al gaat zijn is zeker niet zo hoor.
Dat RTR nu weg moet is gewoon omdat het 27jaar oude PV niet kan verjaren. Dat is toch wat Fons W. me zelf zei.

sluiting rumst

dit is een drama maar zo als ik de reactie's lees leggen jullie er al bij neer
we moeten godverdome naar de gazet stappen het loopt gewoon de spuigaten uit alle rc car rijders moeten dit niet over hun laten gaan. we mogen wel ons kloten afdraaien belastingen betalen. 1.5euro aan de pomp
als je dan 65 bent hopen ze da je zo raap mogelijk krepeerd da moeten ook al geen pensioen betalen. das hier gewoon een fucking klote land en één bende hypocrieten (regering). nee nu ga je me toch niet zeggen dat er nergens in de haven geen plaats is voor zoiets aan te leggen nee weet wa het is dat brengt niets op. maar die paljas in brussel met heel zen bende klowns die kosten ons 1 mil euro per weet je wa we gaan in die zijne tuin rijden.ach tis gewoon voor te kotsen ik ga stoppen want ik ben me aant opdraaien ik word er gewoon niet goed van.
groetjes arm belgie

Marc Melis heeft het bij het rechte stuk. Een quote uit een eerdere post:

Dus omdat Fons geen zin meer heeft houdt het op ?
Enige (negatieve) media aandacht zou best kunnen helpen om de gemeente of misschien wel de provincie over te halen en dat kan alleen als de hele club en mogelijk de FBA daaraan mee helpt.

sluiting rumst

hi,
ik heb juist naar het gemeente bestuur antwerpen gemaild naar stu bru en de gazet van antwerpen we moeten actie ondernemen dus komaan allemaal in actie schieten ze moeten luisteren naar ons ik begrijp da fons en louiza daar de fut niet meer voor hebben maar ik denk wel dat we het zelf opnieuw kunnen opstarten ergens anders met de juiste personen
en de asfalt komt er wel we moeten allemaal wat meer bijdragen maar tis voor ons eigen ik denk wel dat sponser kunnen vinden en als efra en consorten zelf geen actie onderneemt komen ze er nadien ook niet meer in zo zie ik het we kunnen best wedstrijden op ons zelf organiseren en misschien wel beter.
mvg MM

sluiting rumst

positief denken marc oommh oomh diep ademen in and out:rainbow1: amaai begin al alle kleurtjes te krijgen LOL tis maar een graptje hé
ja tgaat al beter

hi,
ik heb juist naar het gemeente bestuur antwerpen gemaild naar stu bru en de gazet van antwerpen

Stad A'pen (geen gemeente hé) en StuBru (Nationale 'hippe' radio in België) lezen je mailtje niet eens.
GvA lijkt me een goed begin om iets te publiceren. Koptitel 'Rumst laat hobbyisten in de steek'. :-)

Maar imo, zoals reeds hier meer gezegd, wie ligt daar van wakker?

Stad A'pen (geen gemeente hé) en StuBru (Nationale 'hippe' radio in België) lezen je mailtje niet eens.
GvA lijkt me een goed begin om iets te publiceren. Koptitel 'Rumst laat hobbyisten in de steek'. :-)

Maar imo, zoals reeds hier meer gezegd, wie ligt daar van wakker?

Tja, wie ligt er wakker van enkele hobbyisten.
De kranten zijn maar weinig geinteresseerd denk ik. Zolang er geen groot publiek bij betrokken is dan toch. Vorig jaar is de Weekbode (bekend weekblad in roeselare en omstreken met de drukkerij zelfs in Roeselare) op het EC-B in Roeselare geweest om foto's te nemen. Er is daarover geen artikel verschenen. Een hele tijd later stond er dan wel een foto van het EC in de krant... bij een artikel over geluidshinder. Klachten en negatieve zaken willen sommigen maar al te graag lezen. Ik had zelfs gehoord dat de lokale nieuwszender niet geinteresseerd was tenzij je zelf betaalde. Dan wilden ze wel komen filmen.

Marc ge hebt 100% gelijk, maar wa moeten we doen?
Ik weet nog vroeger toen er bij ons in st job sprake was van onteigening voor den TGV.
Der is toen massaal een petitie opgestart, betoogt enz enz.... maar den TGV ligt er hé!
Als die mannen daarboven hun klakske op 90° sta zal alles ook op 90° uitgevoerd worden!
Het enige wa ge kunt proberen is iemand van binnenuit het dossier laten wegsteken of den burgemeester van kant maken:D maar das hier geen optie!
Een andere lokatie is volgens mij de enige optie maar wie gaat da betalen!

Tja, wie ligt er wakker van enkele hobbyisten.
De kranten zijn maar weinig geinteresseerd denk ik.

Het is maar hoe je het brengt.. Dat een club opgeruimd moet worden voor een oprit of dat de gemeente weer een stuk recreatie en onderdak voor de jeugd wegneemt......

Ik vindt ook dat jullie het wel gemakkelijk accepteren ! Ik zou de gemeentelijke politieke partijen benaderen ,zeker die in de oppositie zitten zoeken graag redenen om de zittende om de oren te slaan . Dat je daar weg moet ,oke ,maar dan wel een ander terrein toegewezen krijgen en een subsidie regeling voor nieuwe aanleg.
Politici zijn gevoelig voor mogelijkheden voor de jeugd zeker op technisch vlak !
Probeer ook eens bij een advocaat je licht op te steken ,vaak kan je daar een 1e gesprek gratis krijgen waarbij de (on)mogelijkheden in kaart worden gebracht.

Ik vindt ook dat jullie het wel gemakkelijk accepteren ! Ik zou de gemeentelijke politieke partijen benaderen ,zeker die in de oppositie zitten zoeken graag redenen om de zittende om de oren te slaan . Dat je daar weg moet ,oke ,maar dan wel een ander terrein toegewezen krijgen en een subsidie regeling voor nieuwe aanleg.
Politici zijn gevoelig voor mogelijkheden voor de jeugd zeker op technisch vlak !
Probeer ook eens bij een advocaat je licht op te steken ,vaak kan je daar een 1e gesprek gratis krijgen waarbij de (on)mogelijkheden in kaart worden gebracht.

Het mag natuurlijk niet zomaar geaccepteerd worden maar ik denk dat het zeer moeilijk is/wordt om de politieke partijen mee te krijgen in zoiets. Tenzij iemand van de politiek in deze sport geinteresseerd is.
Ik denk ook dat de politiek wat achterdochtig staat tegenover een nieuw circuit gezien de klachten over geluidshinder bij andere pistes. Als buurtbenowers van een speelpleinwerking of openluchtzwembad al klagen over spelende kinderen, wat doet een racecircuit dan. En een goeie correct inplantingszone is moeilijk te vinden: het moet recreatiezone zijn. Zo'n circuit mag blijkbaar niet in industriegebied of landbouwgebied.
Ik hoorde vorig jaar dat ze bij de club in Roeselare ook subsidies krijgen van de sportraad van stad Roeselare. Maar dat dit slecht een miniem bedrag is. Zeker niet genoeg om te beginnen met een nieuw circuit. Hoeveel kost het niet om een circuit aan te leggen. Ik heb er geen idee van maar het zal toch wel niet niks zijn.
Een goeie grote sponsor zou een grote hulp zijn. Helaas zijn deze voor zo'n kleine sport ook niet makkelijk te vinden. Misschien vele kleintjes...
Als het huidige bestuur het niet meer ziet zitten om nog eens opnieuw te beginnen (door de leeftijd of wat dan ook) zijn er hopelijk andere leden die willen verder doen. Maar als die piste tegen eind dit jaar weg moet, zal het al moeilijk worden om tegen volgend seizoen een nieuwe lokatie en piste te hebben.

Is er in de buurt eigenlijk nog een ander alternatief dan rumst?

Ik ben van bornem, onderaan A'pen.

Spijtig om te horen dat het weg gaat, ik had wel zin om eens te komen kijken...

Back