Rupsbanden

Discussie in 'Tanks / Rupsvoertuigen' gestart door Biggles, 24 nov 2003.

  1. Biggles

    Biggles Guest

    Hallo iedereen,

    We zijn bezig met een technische voorstudie voor het compleet zelf bouwen van een tank. Het wordt eigenlijk meer soort marslander (maar dan op aarde...op het strand) met draadloze camera, data-overdracht e.d.

    Hiervoor hebben we rupsbanden nodig:
    -het tuig wordt ongeveer een halve meter lang
    -liefst hadden we vrij brede rupsbanden gehad (zo'n 10 cm)
    -een aandrijfwiel ervoor moet ook bestaan
    -de rupsbanden bij voorkeur uit rubber: er wordt in (zout) zand gereden
    -zo licht mogelijk

    Heeft iemand een idee vaarvan we die rupsbanden kunnen maken? Een of ander aandrijfriem of zo? Of bestaan er zo'n rupsbanden die je appart kan kopen?

    vriendelijke groeten!

    Biggles
     
  2. toneburst

    toneburst

    Lid geworden:
    16 apr 2003
    Berichten:
    969
    Locatie:
    Nederland
    Hoi,

    neem 's contact op met http://www.dunlop-enerka.com/ Deze firma maakt ook 'tracks' voor pisten-bullies (die dingen die ski-pistes egaliseren). Daarnaast hebben ze een enorm asortiment aan 'lopende banden' o.a. voor de voedsel-industrie. Lijkt mij dat die wel zeewater-bestendig zijn.
    Misschien kunnen ze je matsen....

    Jos.
     
  3. goos

    goos Guest

    hoi,

    ik heb ook het idee om een groot track aangedreven voertuig te maken.
    nu was ik bij een vriend en die had een aantal getande aandrijfriemen. als je die binnenste buiten gebruikt heb je volgens mij redelke grip. en je kan ze in dieversen maten bestellen. ben nu bijna aangekomen om van die twee die ik heb gekregen een proef te maken of het haalbaar is en ook ivm de aandrijving en de besturings software

    mvg goos
     
  4. Jelle-

    Jelle- Guest

    Ik heb veel gedoken(met velssen enzo dus) in zoutwater(rode zee) en daar moest ik van de duik leraaren het rubber goed afspoelen(waren ze erg streng op) om dat zout zeer slegt is voor rubber, dus een tip spoel na het rijden in zout de banden goed af met kraan water, uiteraard niet met zee water want dan zou je echt een nobrain zijn :D
     
  5. Biggles

    Biggles Guest

    Ik heb gezien dat er ook dubbelzijdig getande aandrijfriemen bestaan wat dan ideaal zou zijn. Deze worden gebruikt wanneer de aandrijfriem ook langs zijn buitenkant moet aandrijven. Het probleem zou misschien wel kunnen zijn dat de rupsband dan van de kleinere wieletjes kan aflopen.

    neem eens een kijkje op: http://www.gallon.be

    En dan is er nog iets: wat kost zo'n aandrijfriem en aandrijfwiel ??

    Groeten!

    Biggles
     
  6. goos

    goos Guest

    Hy

    heb geen idee. ik nl die band die nl gekregen. de afmeting er van was breedt +- 50 mm en in doorsnee +- 35 cm.

    mvg goos
     
  7. joco

    joco Guest

    Hallo, ik ben ook met iets dergelijks bezig en dus ook op zoek naar een rupsband. ik denk is binnen te wandelen in een autoshop om er 4 aandrijfriemen te halen (of een garage die hebben een rubber container en een versleten riem is misschien nog bruikbaar en GRATIS). Het "platform" moet ook zo'n 50 bij 30cm worden en zal moeten dienen om mijn waterraketten af te "waterren" (lees vuren)
    ik wil er ook nog een beetje logica op zetten om de raket te laten kantelen, ter plaatse op druk te brengen (ik wil niet onmiddellijk nat zijn hihi) en om dit alles van aan de kant te monitorren(draadloos). (ook cam)

    maar nu de rupsbanden... neem geen dikke rekkers die zijn te dun (heb ik al is geprobeerd => [url]http://on1dny.amateurtv.be/robotica [/url]) die lopen er immers telkens af vooral als je gaat sturen. der is mij verteld geweest dat je een dikke riem moet nemen en dat je die voor 2/3 in de wielen moet laten lopen??? nu dit ga ik is proberen. wat de grip betreft waren die rekkers wel heeeel goe... ik kon mezelf verdertrekken op een bureaustoel en had het gekunt dan waren de muren geen hindernis meer ;) ik hoop hetzefde te verkrijgen met de aandrijfriemen en dit voor alle ondergronden (eventueel een getande binnenste buiten keren)

    de wielen die ik wil gaan gebruiken zijn zelf gemaakte uit plexiglas => met een klokboor voorzichtig enkele schijven boren => voor 1 wiel heb je er (in mijn geval) drie van 80mm nodig en twee van ... 70mm afhankelijk van de dikte van de riemen => in die plexi schijven kun je ook heel gemakkelijk kogellagers plaatsen gewoon het centergat iets groter maken...

    dit is allemaal om de kostprijs te drukken ;)
     
  8. paulvdree

    paulvdree Guest

    MCC - Modular Conveyor Components.
    Zie www.mcc-nl.nl. Dit bedrijf levert bandtransportsystemen voor uiteenlopende industriële toepassingen. De tracks zijn van RVS. Ik denk dat ze ook RVS 316 (1.4404) kwaliteit leveren, deze is ook zeewaterbestendig. Ook zijn er uitvoeringen met gevulcaniseerde rubber loopvlakken, deze zouden perfect zijn voor een tank (alleen minder voor mul zand). Voor zand zou je strips dwars op de RVS tracks kunnen TIG lassen. Voordeel van deze systemen is dat ze in de industrie worden toegepast, vaak in 24-uurs productieomgevingen en dus duurzaam zijn. Ook is het een compleet systeem (sprockets e.d.) zodat het niet moeilijk is deze in je aandrijfsysteem op te nemen.
    Gezien het brede toepassingsgebied en de grote aantallen denk ik dat de prijzen mee zullen vallen.
    Overigens zullen er vast nog andere spelers in deze markt zijn behalve MCC, maar deze ken ik niet.

    Paul van der Ree - RND Productietechniek BV - Zutphen
     
  9. m577apc

    m577apc Guest

    Bij de firma conrad hebben ze goede modelrupsbanden met bijbehorende sprockets maar deze zijn +/- 63mm breed.
    Ze zijn goed slijtvast, redelijk licht dus voor een model van zo'n halve meter dat niet te zwaar mag worden om ook nog van zijn plaats te komen wel handig en ze zijn nog betaalbaar ook.
     
  10. paulvdree

    paulvdree Guest

    Voor wat de Conrad rupsen betreft: ze lijken me technisch zeer bruikbaar, maar de prijzen vind ik juist erg stevig. Een kettingwiel is al 30 euro per stuk. De 205031-8B rupsketting is 6,95 euro voor 160 mm. Bij een voertuig van ca. 500 mm lengte heb je toch minimaal 1000 mm rupslengte per kant. Dit komt dus neer op 2000/160*6.95 = 90 euro aan rupsen. Alleen rupsen en kettingwielen kosten dan samen toch gauw 150 euro. Conrad heeft nog een paar alternatieven maar die zijn nog eens twee tot drie keer duurder.
     
  11. Jugge

    Jugge Guest

    Ik ben ook een beetje aan het rondzoeken geweest. Geen concrete plannen voor een rupsvoertuig, maar het lijkt me wel leuk om een keer iets te bouwen...
    Nou hebben de jongens van Tamiya 1/16 tanks, die zijn ook +/- een halve meter lang en hebben rupsbanden. Ik denk dat die ook wel als reserveonderdelen te verkrijgen zijn ofzo...
    Ik heb verder nog niet er naar gezocht, maar ik kan me niet voorstellen dat die niet te krijgen zijn :p

    P.S. Foto's van rupsvoertuigen zijn altijd vet :thumbsup:

    Jurgen
     
  12. toneburst

    toneburst

    Lid geworden:
    16 apr 2003
    Berichten:
    969
    Locatie:
    Nederland
    Hi Jurgen,

    er zijn een aantal firma's die voor alle Tamiya 1/16 perfecte metalen tracks leveren. Nadeel is dat deze tracks zo rond de 150 Euro's kosten....
    Daarnaast is er van alles op de markt om je Tamiya zowel technisch als optisch te verbeteren of veranderen. Ook bij dit materiaal is de prijs wel vaak effe schrikken!
    Het is net wat je er voor over hebt.

    Jos.
     
  13. Jugge

    Jugge Guest

    Hmm, had niet gedacht dat die dinge zo duur zijn :(
    Dan toch maar weer even doorzoeken :p

    Jurgen
     
  14. Biggles,
    Tijd terug ben ik ook bezig geweest met rupsbanden. Traditioneel spul van schakels heeft last van zand/vuil. Wat ik van drijfriemen, getand of niet, ken heeft een vrij hoge buigweerstand. Raak je dan niet veel vermogen kwijt?
    Misschien een idee om naar 6 of 8 wielen te kijken. Die kan je net zo sturen als rups; gescheiden aandrijven en toeren varieren.
    Heb zo een zeswieler gebouwd. Bevalt goed. Kan er zelfs mee varen.
    Als je iets geschikts vind als rups uit 1 stuk, laat je dat dan horen?
    Succes!
    Leo
     
  15. Jugge

    Jugge Guest

    Hoe heb je die aangedreven? Met 2 motoren en 2 regelaars op de middelste banden of alle 6 wielen aandrijven, met apparte motor en regelaar per helft?
    Is denk ik trouwens wel een redelijk goed alternatief op tracks van € 150 :eek:

    Jurgen
     
  16. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    @Leo: heb jij indertijd dat stuk in de kwiklink geschreven over die amfibische zeswieler? Zo ja: Mooi stukje werk!

    Roel
     
  17. Jurgen,
    Die zeswieler heeft 2 rijmotoren met elk een aparte regelaar en tandwielkast (een kast met keerwiel, zodat rijmotoren niet tegen voorkeursrichting in hoeven. Hamerborstels). De voorste wielen worden aangedreven en de kracht wordt naar midden+achter overgebracht met rollenketting van 4 mm. binnenmaats. Dat komt overigens uit een oud copieerapparaat.
    Het hele ding staat in de Modelbouw Actueel van maart..eh...2002 geloof ik. zoiets. Kan ik opzoeken als je wilt.
    Bandjes en velgen voor monstertruck "Midnight Pumpkin" maarluchtdicht op velg gekit, alle gaatjes dicht, ventielen gedraaid, binnenzijde bandjes insmeren met siliconenkit. Kan bandjes nu oppompen naar 12 mm.
    Alle wielen aandrijven is een dikke must; op ruwer terrein licht-ie regelmatig een pootje.
    Groet,
    Leo
     
  18. Jugge

    Jugge Guest

    Dat zou ik heel vet vinden, als je dat zou willen doen. Lees pas sinds kort de Modelbouw Actueel, dus van 2002 heb ik er zo geen liggen :p.
    Ik heb ook al ff gegoogled maar kon geen RC model vinden.

    Jurgen
     
  19. m577apc

    m577apc Guest

    Nu ben ik niet zo thuis in het wielen gebeuren maar als ik het zo lees ben je bij gebruik van wielen ook niet voor € 25,- klaar.
    Wielen kosten toch ook wel wat en de koppelingen naar de motoren ed zijn ook niet gratis.
     
  20. Jugge

    Jugge Guest

    Maar je zit nog niet aan € 150,- ... :p

    Jurgen
     

Deel Deze Pagina