Rupsbanden

Discussie in 'Tanks / Rupsvoertuigen' gestart door Biggles, 24 nov 2003.

  1. Jurgen,
    Ik weet niet of het antwoord op je vraag over de aandrijving van die zeswieler bij je terecht is gekomen. Zag 'm niet, dus nog eens:
    Rijden doet het ding met twee motoren. Elke motor heeft z'n eigen tandwielkast, de motor die eigenlijk tegen z'n voorkeursrichting in zou draaien heeft er ook nog een keerwieltje bij zitten, want hamerborstels.
    Een regelaar per motor, en het loopt.
    De voorste assen worden aangedreven en met rollenketting van 4 mm. binnenmaats de midden- en achterassen. Zou ook met tandriemen kunnen natuurlijk, maar ik had al een eind ketting liggen uit een defect copieerapparaat.

    Over rupsen van Conrad: Ben er mee aan de slag geweest. De fiberglas versterkte rupsen (zwarte kunststof schakels) zien er mooi uit en zijn ijzersterk, maar ze zitten met vingerverbindingen aan elkaar. Die vingers passen zo strak dat de boel amper draait, dus elke vinger van elke schakel moet je apart ietsje afvijlen. Met een uurtje per avond ben ik er twee weken mee bezig geweest.
    Zitten ze in elkaar, dan schuif je er een pen door. De bijgeleverde pennen zijn stukjes lasdraad. Verkoperd pisbakkenstaal dus. Word de rups vochtig, dan roest dat als ik weet niet wat, en doordat roesten=opzwellen is dat niet bevorderlijk voor de buigzaamheid van je rups.
    Mocht je ermee aan de slag: Eerst rupsen maken op de goeie maat, en die gebruiken voor de as-afstanden. Of een verplaatsbare as inbouwen, zodat je de boel kunt spannen.
    Succes!
    Leo
     
  2. Jurgen,
    Sorry dat ik er wat laat mee ben...
    De foto's en het hele bouwverhaal van die amfibische zeswieler staat in de RadioControl van uitgeverij Quicklink, en je moet het nummer van januari 2002 hebben.
    Ik had er digitale foto's van, maar die zijn inmiddels weg. Tekst heb ik nog, dus als je het niet kunt vinden, en je denkt iets aan de tekst te hebben, mail me dan even, dan mail ik je die wel terug.
    Groet,
    Leo
     
  3. Jugge

    Jugge Guest

    Ik heb er via via al het een en ander over gevonden. Heel erg bedankt.

    Jurgen
     
  4. togt

    togt Guest

    Wie zou mij kunnen helpen aan dat artikel?! Ik ben op dit moment bezig een 6-wieler te bouwen in schaal 1/6.
     
  5. Blurbb

    Blurbb Guest

  6. Biggles

    Biggles Guest

    Hallo,

    Eindelijk, de keuze is gemaakt:

    onze rupsbanden worden gemaakt van aandrijfriemen die aan buitenkant (origineel aan de binnenkant) getand zijn. De binnenkant is vlak.
    In de rupsband komen gaatjes om de twee tanden. Op het aandrijfwiel (en ook op het andere uiterse wiel) komen 8 pinnen die 5mm uitsteken, die in de gaatjes van de rupsband passen. Op die manier slipt de band niet door en loopt hij er niet af.

    (Kost = 41€ per rupsband)

    Iedereen wordt bedankt voor z'n ideën.

    Groeten.

    Biggles
     
  7. togt

    togt Guest

Deel Deze Pagina