Russische OSA II

Discussie in 'Marineschepen' gestart door MFR, 8 aug 2009.

  1. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Ik heb hem eindelijk van zolder gehaald, een model van een jaar of 25 geleden, het idee is om hem weer te restaureren naar werkende staat.
    Het zal een langzaam verslag gaan worden aangezien de VIIC ook nog de nodige aandacht nodig heeft.
    Als romp heb ik de PT 15 toen gebruikt, voor de rest alles scratch gebouwd, het is wel aan te zien dat de bouwervaring nog niet zo optimaal was, het verblijf op de zolder en de nodige verhuizingen hebben hem ook niet echt goed gedaan.
    Ik zal binnenkort de foto's van de huidige staat aan dit draadje toevoegen, wordt vervolgd.
     
  2. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Hier zijn de foto's zoals de boot er nu uitziet, ik heb in ieder geval nog voldoende werk eraan.
    Het plan is, alles strippen wat niet klopt en stuk voor stuk weer opnieuw opbouwen, dit geldt voor zowel buiten als binnen.
    Ik heb via het net voldoende info verzameld om de basis weer goed op te bouwen.
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Zo zou het er uit kunnen zien als alles weer opgebouwd is, dit is een zweedse uitvoering, zelf wil ik gaan voor de russiche uitvoering, eerst maar de basis maken voor een goede start.
     
  3. gbosman

    gbosman

    Lid geworden:
    6 jun 2005
    Berichten:
    160
    Locatie:
    kampen
    Hallo Manfred,
    Leuk, apart model!

    Ben benieuwd hoe het er straks uit ziet:)

    groet,
    Gerben
     
  4. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Hoi Gerben,

    Deze heeft vroeger gevaren als een OSA I, na de boel verandert te hebben naar OSA II kwam de VIIC in het spel, het leek mij leuk om weer eens een bovenwater schip te maken.
    In al die jaren heb ik er nog geen gezien als rc boot, mocht dat wel het geval wezen info is altijd welkom.
    Ik ga het geheel op mijn gemak doen, dus snelle updates zullen er niet zijn, eerst alles strippen tot de basis, de componenten die nog bruikbaar zijn worden hergebruikt.
    Voordeel is wel dat de techniek veel kleiner is geworden, dus er zijn veel meer dingen mogelijk, al met al weer een leuk project.
     
  5. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Het makkelijkste deel heb ik gehad, het strippen van de boot, veel ellende ben ik niet tegengekomen want het is maar een eenvoudig bootje qua opzet, wellicht dat dat beter gaat worden in de toekomst.
    [​IMG]

    De romp ontdaan van de deels aanwezige railing en de lanceerbuizen, nadeel was wel, dat bij het verwijderen van de buizen er gaten in het dek zijn gekomen.
    Alle gaten zal ik moeten gaan afdichten, ook de schroefgaten die erin zijn gemaakt voor het vasthouden van luiken, moet daarvoor de constructie aanpassen om het onzichtbaar vast te zetten.
    [​IMG]

    De bovenbouw ontdaan van alles, deze basis is goed te gebruiken voor de nieuwbouw, uit info is gebleken dat de bovenbouw niet geheel klopt, dat zal gewijzigd moeten worden.
    De radardome is eigenlijk het enige deel wat nog bruikbaar is om weer terug te plaatsen, de rest is onbruikbaar en moet opnieuw gemaakt worden.
    [​IMG]

    Als er niet aan gewerkt kan worden hangt ze hier als herinnering dat het nog afgebouwd moet worden, het is een betere plek dan op zolder.
     
  6. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Tijd voor een update, er is nog niet veel gebeurt, gaten in het bovendek zijn al gedicht door er stukjes plastick plaat achter te lijmen.
    Dat gaat een hoofdstuk schuren en plamuren worden, ik ben ondertussen wel bezig geweest de romp aan te passen volgens tekeningen en foto´s.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Er zitten een soort verbredingen op het dek ter hoogte van de lanceerbuizen, deze gemaakt van plastick strippen.
    [​IMG]

    Aan de onderkant van de strippen kleine verstevigingsribben geplaatst, deze worden afgeslepen onder een hoek van 45 graden.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Over de gehele lengte van de boot lopen strippen, werderom met plastick strippen dit nagemaakt, tot zover ben ik nu.
    Volgende fase wordt het maken van de motoruitlaten en koelwateruitlaten, ik wil dit gaan maken uit dunwandige messing buis.
     
  7. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    [​IMG]

    De uitlaten en de koelwateropeningen zijn klaar, ik heb ze gemaakt van dunwandige messingbuis, om alles goed vast te kunnen lijmen heb ik er flensen aangemaakt van 0,3 mm koper.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Zo zijn beide zijden voorzien van de benodigde openingen, bij het maken van de koelwateropeningen leek het mij wel leuk deze werkend uit te voeren, de uitlaten zijn afgedicht aan de binnenzijde en krijgen geen functie.
    [​IMG]

    Om dit te kunnen doen heb ik een inlaatopening onder de waterlijn geplaatst.
    [​IMG]

    Alles gekoppeld met siliconenslang en T koppelingen aan een tandradpomp, het idee wordt om de pomp tegelijk met de motor te laten draaien.
    Dus hoe meer snelheid des te meer "koelwater" er naar buiten spuit, het geheel is volledig cosmetisch en wordt niet gebruikt om de aandrijfmotor te koelen.
    Voorlopig ga ik me nu werpen op het plamuur en schuurwerk van het dek, ik moet de nodige gaten opvullen, en de overgang naar de buiten het dek stekende delen opvullen.
     
  8. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Het schuren en plamuren heb ik maar even laten zitten aangezien het wel tijd werd voor wat techniek in de boot.
    [​IMG]

    Alles effe vast op de houtje touwtje manier om het te kunnen testen.
    [​IMG]

    Met een 12V accu en een illegale ontvanger/zender de boel getest, de koppeling tussen waterpomp en motor werkt naar behoren.
    [​IMG]

    De accupacks van tweemaal 6 V 4,5 Ah, en de oude trouwe robbe navy motor, doet het nog steeds na al die jaren, een beetje herrie mag wel bij zo'n boot.
    [​IMG]

    Roerservo erin op de vaste plek, de achterste geschutstoren blijft afneembaar voor onderhoud aan het roer.
    [​IMG]

    Ik zat alleen nog met het aan/uit zetten van de boot, aangezien ik niet telkens de bovenbouw eraf wil halen, heb ik het voorste kanon daarvoor gebruikt.
    [​IMG]

    Je trekt simpelweg de geschutskoepel uit de houder, en daaronder zit de aan/uit schakelaar en tevens de laadpunten voor het opladen.
    De cilinder waarin alles zit is waterdicht verlijmd met het dek tegen opspattend water, tevens zo gemaakt dat als de boot varen kan, de laadpunten dan niet verbonden zijn met de accu's.
     
  9. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Dank zij het mooie hollandse weer is het schuren en plamuren even on the hold, geeft zo'n rotzooi in huis.
    Ik heb hierdoor wel tijd gehad mij eens te buigen over de lanceerbuizen die op de boot komen, uit foto's kon ik halen dat de gehele deksel over de buis openschuift.
    [​IMG]

    Hier het prototype om te zien of het allemaal onder de 12 mm pijp bovenop past.

    [​IMG]

    Zo ziet het mechaniek eruit, door het aanwezige veertje klapt de deksel weer terug wanneer de servo het trekdraadje laat vieren.
    [​IMG]

    Zo ziet het eruit met de trekdraad op spanning, de deksel wordt over de buis heen getrokken, voor deze test heb ik de deksel wat verzwaard met lood, anders klapte hij niet volledig terug.
    Om te laten zien hoe het hele mechaniek werkt ben ik al wat aan het downloaden naar youtube, dus even geduld het komt eraan.
     
  10. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Zo werkt het mechaniek, ik moet alleen nog iets bedenken om de koppeling te maken met de servo, en wel zo dat ik er altijd nog bij kan in geval van onderhoud.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  11. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Het dek is geschuurd en klaar om gespoten te worden dit weekeinde, ik heb ook nog wat geknutseld aan de lanceerbuis.
    Kijk hier maar,

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  12. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Het bovendek is gespoten voor de eerste maal, alle nog aanwezige oneffenheden komen nu tevoorschijn, dus het wordt weer plamuren en schuren.
    [​IMG]


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De uitvoering die ik wil maken heeft een roodbruin bovendek en een groene onderzijde, kenmerkend voor boten in de pacific.
    Voorlopig weer terug naar het schuren en plamuren.
     
  13. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Afgelopen week goed opgeschoten met de bouw, het dek opnieuw geschuurd, geplamuurd en gespoten.
    Ook de bovenbouw aangepast met de dremel, en de nieuwe railingen geplaatst op de boot.
    [​IMG]

    Alles eruit gezaagd wat niet klopte met de tekeningen.

    [​IMG]

    Het geheel was te lang, dus 8 cm afgekort.

    [​IMG]

    Positie van het voorste geschut was niet goed, dus alles verplaatst naar vlak voor de bovenbouw.

    [​IMG]

    Overzicht zoals ze er nu uitziet na de wijzigingen.

    [​IMG]

    Lanceerbuizen ook ingekort, waren per stuk 4 cm te lang.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het opnieuw opbouwen van de bovenbouw is ook begonnen, hier zal ik nog aardig wat werk aan hebben, aangezien alleen het formaat klopt en de rest volledig nieuw gemaakt moet worden.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het begin met het bouwen van de nieuwe railingen, ik heb dit gedaan met 1 mm koperdraad, eerst de layout gemaakt waar alle staanders komen te staan.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Het maken van de railingen is in deze uitvoering niet echt ingewikkeld, voor het bepalen van de juiste verdeling heb ik strookjes lood van 1 cm geknipt waardoor de eerste laag opgezet kan worden, de tweede laag wordt gewoon bovenop de staanders gesoldeerd.
    [​IMG]

    Dit zijn de uitklapbare delen van de railing in wording, ze zijn draaibaar uitgevoerd.
    [​IMG]

    Zo zien ze eruit voorzien van gaas, dit gaas heb ik van een spatscherm dat voor de koekepan wordt gebruikt, het is van zeer dun aluminium en makkelijk te knippen met de gewone schaar.
    [​IMG]

    Er zitten totaal acht van deze uitklapbare schermen op, ze worden gebruikt om op te staan voor onderhoud aan de buitenkant van de lanceerbuizen.
    [​IMG]

    Als laatste de kettingen om de toegangen naar het dek af te sluiten.
    Ik ga nu de bovenbouw aanpakken, alle hoeken aan de voorzijde moeten afgerond worden en alle aanwezige oude gaten gedicht, een nieuwe radar post achterop, nieuwe deuren etc, voorlopig ben ik hier wel mee bezig totdat het ergens op begint te lijken.
     
  14. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Effe een update over de bouw van de OSA II, te druk gehad met andere projecten om de voortgang te posten.
    Een van die projecten was dus ook het dremelen van mijn linkerhand met de slijpschijf, conclusie, geeft een hoop rotzooi en je kan voorlopig je hand niet gebruiken.
    Dus maken we maar gebruik van het 1 vingersysteem om dit verslag te schrijven.
    [​IMG]

    De hoeken van de bovenbouw moesten afgerond worden, allereerst stukjes plastick plaat op de hoeken vastgelijmd, daarna rijkelijk besmeerd met plamuur.
    [​IMG]

    Dit is dan het resultaat van een paar keer schuren en plamuren.

    [​IMG]

    Ook de aanvang van de houders van de ramen waarachter de bemanning staat.

    [​IMG]

    Dit was het enige onderdeel van de radarunit wat nog te bruiken was, hiervoor heb ik een nieuwe opbouw moeten maken.

    [​IMG]

    De nieuwe opbouw heb ik gemaakt van 0,3 mm koperplaat, meer met het vooruitzicht van de railingen en de houder waarop de radardome komt te staan.

    [​IMG]

    Het uitrichten van de dome voor de juiste hoek bovenop de opbouw.

    [​IMG]

    De nieuwe railingen en het laddertje, meteen afgetekend waar de deur moet komen voor toegang tot de opbouw.

    [​IMG]

    Op foto's was te zien dat er een soort panelen zitten op de zijkanten van de opbouw, deze gemaakt van 1 mm plastick plaat gesneden in stroken.

    [​IMG]

    De kadertjes rondom de ramen en de nieuwe railingen tegen de opbouw.

    [​IMG]

    Begin van de nieuwe deuren en aftekenen van de ladder die er moet komen.

    [​IMG]
    De nieuwe ladder en de nieuwe deur compleet met knevels om hem af te sluiten.

    [​IMG]

    Aan de achterkant zit zo'n zelfde deur alleen het formaat is kleiner.

    [​IMG]

    Ook de radarpost is voorzien van zo'n een deurtje.

    [​IMG]

    Aan de onderzijde van de radardome zitten een paar kasten, gemaakt van koperen doosjes, ik had maar 1 redelijk duidelijke foto waarop dit goed te zien was, dus het formaat is een beetje op zicht gemaakt.

    [​IMG]

    Effe een totaal overzicht zoals het eruit ziet, het is nog een kale boel zonder de lanceerbuizen, ik heb al een werkend prototype met bewegend voorluik, moet deze verder uitwerken tot de definitieve versie, en dan vier maal gaan bouwen, dus werderom genoeg te doen.
     
  15. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Ik heb de bovenbouw voorzien van de eerste laag primer, meer om te zien of ik nog punten moet bijwerken.
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Vooral op de afgeronde delen zitten nog wat onregelmatigheden die bijgewerkt moeten worden, dat wordt dus weer plamuren en schuren.
     
  16. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Ook nog een filmpje gemaakt van de bijna uiteindelijke uitvoering van de lanceerbuis, moeten nog wat kleine dingen aangepast worden.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  17. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Mooi werk, Manfred!
    Wat waren die dingen overigens spuuglelijk... Nou ja, we zullen het maar "functioneel" noemen...;)
     
  18. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Hoi Roel,

    Met ethiek hebben de russen niet veel, het moet praktisch zijn in gebruik en inderdaad het blijft spuuglelijk, maar dat is weer de uitdaging om te bouwen.
     
  19. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Even een kleine update over de bouw van de lanceerbuizen, ik heb wel het filmpje laten zien van hoe het geworden is, maar het is wellicht ook leuk om te zien hoe de stappen zijn geweest van het bouwen.
    [​IMG]

    Dit moet de munitie worden van de boot, een simpel babyraketje gestript van alle onnodige dingen.

    [​IMG]

    Stabilisatie vinnen erop gelijmd, en op de achtergrond de vuurvaste container waarin hij geplaatst wordt.
    Moet overgens nog testen of de babyraket een beetje recht vliegt, ga dat pas doen in de laatste fase wanneer alle buizen klaar zijn.

    [​IMG]

    Zo wordt het babyraketje op de geleidestang geschoven.

    [​IMG]

    En dan wordt het geheel in de lanceerbuis geschoven.

    [​IMG]

    Het begin van de bouw van een lanceerbuis, het vlak voorop de buis gelijmd, dit wordt in vorm gedremeld tot een soort flens.

    [​IMG]

    Eerst de binnenzijde eruit gefreesd, de buitenkant gebeurt later ivm het luik wat eroverheen valt.

    [​IMG]

    Om de buis heen zitten verstijfingsringen, heb deze gemaakt van 1 mm plastick strip, en vastgelijmd met secondenlijm.

    [​IMG]

    Standaard eronder, en nog wat aan de nodige frutsels geplaatst aan de buitenzijde van de buis.

    [​IMG]

    Van dit exemplaar moeten er dus nog drie bijgebouwd worden, het kost aan tijd ongeveer 5 avonden om er een te bouwen, dus ik heb nog aardig wat werk, voordeel is wel dat de eerste buis een goede leerschool was.
     
  20. han mul

    han mul

    Lid geworden:
    27 dec 2005
    Berichten:
    305
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Hoi manfred,
    Mooie lanceerinstallatie.
    Leuk om te zien hoe je dit hebt gemaakt.

    Han.
     

Deel Deze Pagina