RVS buigen met buigtang

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door marcel01, 11 apr 2009.

  1. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.483
    Locatie:
    Schoonhoven
    Even wat over RVS

    Even een miniscuul overzichte van wat nu RVS, of te wel roestvast staal, is.
    (of het interessant is voor dit draadje weet ik niet):

    Men neemt "pisbakken" staal, ofte wel ongelegeerd koolstofstaal met een ferritische structuur en voegt daar 12% chroom aan toe. Men heeft dan een "RVS". Materiaalkwaliteit 410 bijvoorbeeld. Het spul is magnetisch, ferritisch van structuur en te bwerken als een ongelegeerd staalsoort.

    Ga je naar zo'n 18% Chroom en 8% Ni dan kom je op de 304 kwaliteit. Dit materiaal is niet meer magnetisch en het heeft een (meta) stabiele austenitische structuur. Het is goed vervormbaar, heeft een lage rekgrens. Dit komt door het kubisch vlakke rooster met 4 glijvlakken in 3 richtingen. E.a. is wel wat afhankelijk van de leveringskwaliteit. Daarmee bedoel ik koudgewalst of oplosgegloeid. (iets wat koudgewalst, gedeformeert, is heeft al een deel van zijn vervormingscapaciteit afgegeven)

    Mik je bij bovenstaand materiaal nog een slordige 2.5% Molybdeem erbij dan heb je een 316 kwaliteit. Austenitische structuur. Zo'n beetje de zelfde eigenschappen als de 304. Betere corrosie eigenschappen.

    Breng je uit de 304 en de 316 het koolstofgehalte naar max. 0.04% dan levert dat de "L" kwaliteit op van Low carbon. Levert nog een ietsie lagere rekgrens op. Veel prettiger lasbaar. Zaken als "lasbederf" treden niet meer op.

    Bindt je in de 304 en de 316 materialen het koolstof met titaan, dan heb je een duidelijk stugger en harder materiaal.

    Je hebt honderden soorten RVS. Van ferritisch, austenitisch, austenitisch/ferrietisch(duplex) tot martensitisch. Ook nog de superaustenieten, ferrieten, duplexen en martensieten. Varieert van hard, naar zacht, magnetisch en niet magnetisch.
     
  2. Rene Witteman

    Rene Witteman

    Lid geworden:
    12 aug 2005
    Berichten:
    489
    Locatie:
    Utrechtse Heuvelrug
    rvs

    Even voorop gesteld de rvs soorten welke voor de meeste van ons hobbyisten te krijgen zijn in de reguliere handel.
    Ben ik het met Jahre niet eens, die rvs typen 304 en 316 zijn zeker niet hard.
    Wel taai...........maar zeker goed te bewerken met (normaal) gereedschap.
    Even terug naar de onderdelen welke door ons hobbymatig worden vervaardigd, zijn deze met standaard metaalzagen, frezen of boren te bewerken.
    Let wel natuurlijk wel HSS of HSS met cobalt-coating (goud kleurig).

    De grote fout welke wij binnen ons bedrijf elke keer weer terug zien, is dat mensen er met een (normale) redelijke snelle snijsnelheid het materiaal te lijf gaan.
    Hier gaat het dus altijd fout, de boor of zaag wordt rood en verbrand direct.

    Gebruik het laagst mogelijke toerental van de kolomboormachine of zaag heel rustig met een GOEDE snijolie, SCHERPE zaag, boren, tappen enz.

    Je zult zien het materiaal voor ons doel is perfect te bewerken.

    mvg Rene
     
  3. trapper

    trapper Guest

    rvs buigen

    rvs buis, mits gegloeid, is t/m 28 mm diameter, en minimaal 1,5 mm wanddikte, gewoon uit de hand te buigen. Wel zorgen dat de buigtang dezelfde diameter heeft als het te buigen materiaal. Buis wordt gewalst van plaat, waardoor de buis na het walsen een bepaalde spanning heeft. Door deze spanning is hij harder en ook eerder aan corrosie onderhevig, ook rvs. Door de buis te gloeien na produktie, wordt de spanning uit de buis gehaald, is hij zachter, meer corrosie bestendig en makkelijker te bewerken. Dus vraag altijd naar gegloeide buis.
     
  4. Kevin 3D

    Kevin 3D

    Lid geworden:
    1 sep 2009
    Berichten:
    1.240
    Locatie:
    Sittard Limburg. Toestel: sukhoi
    zou ik niet doen met die tang goed verwarmen tot het op drilpudding lijkt en dan buien en af laten koelen
     
  5. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Ik weet zeker dat je nog nooit zo een buis vervormt hebt.

    Mvg Johan
     
  6. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Een RVS buis verwarmen tot hij de consistentie heeft van drilpudding? Daar wil ik wel eens een filmpje van zien :rolleyes:
     
  7. Kevin 3D

    Kevin 3D

    Lid geworden:
    1 sep 2009
    Berichten:
    1.240
    Locatie:
    Sittard Limburg. Toestel: sukhoi
    krijk net pudding
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  8. MPXfan

    MPXfan Guest

    @Twinstar: dit is een filmpje over het buigen van een PVC-pijp (plastic). Is dus géén RVS (staal)!!
     
  9. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Sorry hoor, maar we hebben het over RVS (roestvaststaal) en niet over PVC (polyvinylchloride) Volgende keer toch maar het hele topic lezen?
     
  10. Jaap Gaasbeek

    Jaap Gaasbeek

    Lid geworden:
    22 apr 2006
    Berichten:
    2.691
    Locatie:
    Eerbeek
    Ik lig weer helemaal strak in de stoel hier van het lachen.


    Gr Japioooooooooooo
     
  11. mukkus

    mukkus

    Lid geworden:
    23 feb 2008
    Berichten:
    21
    Locatie:
    hallum
    afhankelijk van de radius die de bochten zouden moeten krijgen
    zijn er ook lasbochten verkrijbaar
    deze hebben een zeer korte radius

    wat betreft buigen denk ik wel dat het lukt
    ik zou zeggen probeer het
     
  12. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Ik moet ook maar eens popcorn gaan kopen. :D

    Mvg Johan
     
  13. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    buigen geen probleem... of moet die binnen ook goed blijven :lol:...

    het probleem is dat je het niet echt buigt maar gaat knikken. je drukt de buis plat op het knikpunt. en smelttemperatuur rvs is 416 graden?

    WikiAnswers - What is the melting point of Stainless Steel

    met een fikse brander haal je het wel.. maar zelfs dan nog
     
  14. skiff

    skiff

    Lid geworden:
    16 okt 2003
    Berichten:
    1.397
    Locatie:
    Banned user
    Met PVC heb ik dit wel eens met 40 en 50 mm pijp gedaan, zonder een centje pijn.

    Maaruh, als de TS wil weten of het lukt, is er een simpele manier om daar achter te komen. Gewoon proberen dus...
     
  15. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Daarom moet je de buis dus vullen met fijn zand. Er zijn natuurlijk wel grenzen aan, o.a. afhankelijk van de doorsnede en de wanddikte van de buis en de straal en hoek van de bocht.

    En 416 graden? Ik denk dat ze daar een nulletje zijn vergeten:
     
  16. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    ik denk een 1tje johan :lol:..

    vond het al raar maar kon geen betere bron vinden hiervoor.
    en had geen zin mijn tabellenboek op te zoeken.
     
  17. evanse

    evanse

    Lid geworden:
    13 jan 2012
    Berichten:
    2
    buigtang

    Werkt perfect met deze tang. RVS dient wel gegloeid te zijn. Ik buig rvs t/m 28 mm en een wanddikte van 1 1/2 mm met dit type tang
     
  18. haje74

    haje74

    Lid geworden:
    1 aug 2010
    Berichten:
    612
    Locatie:
    Zutphen
    RVS Buigen

    Evanse,

    Mag ik vragen welke radius je bocht wordt als je rond 25 mm uitwendig buigt? Elke diameter buis heeft zijn eigen buigtang, correct?
    De afgebeelde buigtang buigt een enkele raduis, dit kun je niet instellen dacht ik...
    Gebruik jij misschien ook nog ander gereedschap, of is het mogelijk om onderdelen zoals rollen te verwisselen?

    ik vraag dit omdat ik waarschijnlijk zelf een header moet maken voor mijn model, in rond 25 mm.


    Mvg HJ
     
  19. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Gewoon een paar bochten kopen is veel goedkoper .

    En een 25 mm RVS buis buigen met zo,n tang gaat je niet lukken.:D

    Mvg Johan
     
  20. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Deze RVS buis (AISI 316 / 1.4401) kan je in ieder geval plooien (met een manuele plooimachine enkel kleine diameters, bijv. 12 mm of 15 mm) met een minimale buigstraal van 3,5 x buitendiameter van de buis. Het is een dunwandige buis die voor oa. drinkwaterinstallaties wordt gebruikt:

    Geberit B.V - Online catalogus

    Bochtstukken bestaan ook en worden geperst op de buizen:

    Geberit B.V - Online catalogus

    Te verkrijgen bij de betere sanitaire groothandel
     

Deel Deze Pagina