Ryan STA 2.35m electro 3KW

En een houten prop, niet zwaar en vervormt minder.
Ikzelf vlieg een Xtra 60 met een houten 17x8 en dit gaat prima.
En voor een schaal prop moet je bij Sjaak Schepers in Helmond zijn.
_wsb_370x306_1.+Propeller_Alu-Schlagkante.jpg

Groeten Hans

Laatst bewerkt:
Ik wil er een menz s opzetten voor de looks, maar had gehoopt op een 19x10. 19inch is de juiste schaal maat. 18x10 kan ook uiteraard. Als alles koel genoeg blijft komt er toch een 19x10 op, dan voorzichtig met het gas.

Buiten nog eens flink staan draaien met de kap erop, max 60 graden gemeten op de spoelen. Valt mee dus. Timing moet nog wel op hoog want hij wil heel af en toe haperen bij snel gasgeven. Hij trek toch best aardig, zelfs met 1/2 gas en +/- 30A

Even off topic, maar hoe kan ik Sjaak Schepers bereiken? e-mail ofzo? mag via pb'tje..

Je hebt een pb met emailadres van Sjaak.
Sjaak maakt elk model prop tot 1 meter en in welke vorm je wilt, dus heb je een apart model schaal prop of afwijkende spoed Sjaak kan het maken.

Groeten Hans

JAAAAAAAAAAAAA, dat ging heerlijk :) Vanochtend 5 vluchten gemaakt met de nieuwe motor en regelaar. Eerst even een vlucht van 5 minuten om de kijken of alles koel blijft en wat het verbruik is. Niet heel wild gevlogen, maar ook niet bijzonder rustig. Motor koel :) Verbruik slechts 1550 mAh!!! Timer op 8 minuten gezet en 2 vluchten gemaakt zoals het hoord, lekker acro vliegen. Verbruik toen 2600 en 2800 mAh! Dat is echt een stuk minder dan verwacht, heel mooi. Motor temp maximaal 41.5 gemeten. Ook niet gek. 2800 mAh in 8 minuten zou een gemiddeld verbruik van 21A betekenen, en dat is beter dan ik had gehoopt. Zeker als je lekker acro vliegt.

Vermogen is ook mooi zo, zeker niet teveel maar ook niet te weinig. Loopings zijn mooi te doen op vermogen, geen enkel probleem. Hij trekt ook aardig door verticaal. Helaas nog wel een side-thrust probleem. Hij trekt erg naar links. Gaan we aanpassen :) Zwaartepunt is wel zo goed als perfect. Deze ryan vliegt niet lekker als hij te licht is maar met het zwaartepunt wat naar voren vliegt hij toch redelijk strak. Ik merk nu wel dat hij iets lichter is en iets het zwaartepunt naar achteren heeft maar dat vliegt beter. Inverted toch nog genoeg down nodig. Hoogte heb ik ook niet getrimd, staat mooi recht.

Vanmiddag nog een mooie rode spinner gekocht dus die komt er ook op, staat beter. Dan nog de motor bevestiging nakijken en even kijken hoeveel ik moet bijladen in de ontvanger accu (1800mAh 2s 20C lipo). De 3A bec doet het ook prima, genoeg voor zo'n formaat kist.

Net even de ontvanger accu opgeladen. Ging 225 mAh in na 5 vluchten :) Dat is dus een heel weekend vliegen zonder probleem.

Ook even de motor ophanging nagekeken en extra vastgezet omdat het hout nog een beetje inwerkt. Meteen maar een foto gemaakt:
CIMG7216_JPG.jpg

CIMG7218_JPG.jpg

Accu's zijn nog net bereikbaar, maar zitten wel mooi in het toestel. Aansluiten van de stekkers wil eigenlijk alleen op de kop al krijg je de laatste ook inelkaar als hij normaal staat. Je moet wel je best doen dan :)

CIMG7219_JPG.jpg

Spinner zit er ook op, maar krijg ik niet perfect recht. Trilling valt erg mee dus dat is geen probleem maar het klopt gewoon niet :) Er moet maar een alu versie op, dat zit wat strakker. Rood staat wel mooi....

CIMG7231_JPG.jpg

Net de accu's van de laatste vluchten opgeladen. 2500 en 2600 erin geladen tot 100%. Dat blijft me verbazen :) Timer dus maar naar 10 min gezet, maar 12 moet ook geen probleem zijn, dan 75 a 80% leeg. Dat is toch erg mooi voor dit formaat. High voltage setup is dus zeker geslaagd. En dan voor dit geld, geweldig.

Laatst bewerkt door een moderator:
Vandaag weer 5 vluchten gemaakt. Timer staat nu op 10 minuten. Gascurve heb ik aangepast zodat de regelaar bij 1/2 gas op 65% staat. Ze hou je de snelheid er makkelijker in. Verbruik is nu 3165 mAh maximaal. Nog steeds weinig :) Ik vlieg de 10 min ook niet uit, vaak 9 minuten. Ontvanger accu ging 209 mAh in.

Spinner staat ook een stuk beter.

IMG_20111023_113914_jpg.jpg

IMG_20111023_113926_jpg.jpg

Laatst bewerkt:
Nog het mooiste vergeten eigenlijk :) Het geluid is heel mooi, niet electro. Hij is vrij stil maar er zit een mooie zwaar diep geluid in. Je hoort bij 1/2 gas al een mooi geluid, beetje als het snerpen van een prop maar zachter en constant. Lastig te omschrijven. Het klinkt vrij snel en krachtig.

18x10 en 19x10 maar besteld, ben benieuwd hoe die draaien. Ik hoor er wel vaker iets over. APC E draait ook al zuinig opzich, dus nog beter zou super zijn. Straks 15 min acro vliegen :) Moet niet gekker worden.

18x10 nog even snel veranderd in 18x12. Snelheid blijft er dan wat makkelijker in voor hetzelfde vermogen als de apc e nu :) 19x10 is dan mooi als vergelijk voor wat betere verticale performance.

Btw, dit zijn de gebruikte motor en regelaar:
Turnigy Aerodrive SK3 - 6364-190kv
TURNIGY Sentilon100A HV 5-12S BESC (Ver4)

18x10 nog even snel veranderd in 18x12. Snelheid blijft er dan wat makkelijker in voor hetzelfde vermogen als de apc e nu :) 19x10 is dan mooi als vergelijk voor wat betere verticale performance.

Btw, dit zijn de gebruikte motor en regelaar:
Turnigy Aerodrive SK3 - 6364-190kv
TURNIGY Sentilon100A HV 5-12S BESC (Ver4)

Dank;)

Ook maar even een dergelijk setje bestellen voor mijn toestel.

Stevo

Motor is er eindelijk, stomme douane. Snel er even opgezet om te kijken wat het stroom verbruik is bij volgas. Helaas, 70A ipv 50A volgens de calc. 7600 toeren. 1/2 gas nog een lage stroom maar bij ongeveer 70 / 80% gas komt er een bijgeluid in en schiet de stroom omhoog. Ik denk dat de prop vervormd en dat daardoor het rendement van de prop instort. Wellicht valt het in de lucht mee. Timing staat op medium, lager is ook geen optie denk ik. Nog hoger en het stroom verbruik gaat nog meer omhoog.

Morgen vliegen :)

Herman,
Heb je een oplossing gevonden voor bovenstaande 'problemen' ?

Verder super verslag, goed om te horen dat die SK3 serie een succes is.
Zojuist even een snelle berekening gedaan (echte hollander) maar zo'n 30cc electro vervanger sleutel je voor 10,- per CC op je kist (met 1 accu (2x6S 5000)). En dat zijn hele goeie berichten :-)

Probleem zit in de props en merk je in de lucht eigenlijk niet. In de lucht hoor je het volgas ook niet. Ik heb nu xoar pjn props besteld en wil volgend weekend daarmee testen. Wel voorzichtig landen! Apc E veert mee, xoar breekt. Dat wordt nog een uitdaging......

Back