Ryan STM-2 (1 op 8, scratch build)

Hoi Sinan.

Inderdaad, op mijn proefstukje komt de houtstructuur er door heen, op het toestel zit onder de aluminiumtape oracover, toch ook hier krijg ik geen glad resultaat.
Mogelijk dat je een dikkere tape gebruik zodat het geheel er strakker uit ziet.
Ik ben erg benieuwd naar jou eindresultaat.

Mvg Pascal

Wow, ik zie deze nu pas. Erg indrukwekkend :) Ik ben ook fan van de ryan st's, heb zelf een sta. Deze bouw methode gaat erg goed zo te zien :)

Klopt is veel te dun inderdaad. Zoals we al wisten ;)
Tsja, er ligt hier nog steeds een (halve) houtbouw Holiday die ermee bespannen moet worden. Ga ik doen zodra de 2 mustangs, de 2 vleugels, dat 3D kistje en de holiday en dart vliegen... XD

Vacuüminstallatie

Een beetje late antwoord op een oude vraag:

Hoi Sinan,
Erg mooi om het project te kunnen volgen. De gebruikte bouwtechnieken spreken mij erg aan. Nu vroeg ik mij af hoe u nou precies te werk gaat bij het vacuumbaggen. Wat voor pomp gebruikt u, en hoe krijgt de vleugel en glad oppervlak, met mylars? Ik heb er al veel over gelezen op verschillende fora maar uw methode lijkt me erg simpel uit te voeren.

Groeten Rick

Hoi Rick,

Hierbij wat foto’s van mijn vacuüminstallatie met de zelfgeknutselde tank. Hier staat het in een hoekje achter mijn bouwtafel.
full

De tank is gemaakt van een pvc pijp (10 cm diameter en 1 m lang) en tweebijbehorende afsluitdoppen. Ik heb de doppen er op gelijmd met ruime hoeveelheden pvc lijm zodat alles luchtdicht aan elkaar smolt. De vacuümmeter en de automatische schakelaar heb ik gecombineerd met een gaskraan.
full

De vacuümmeter is afkomstig van CarbonWinkel https://www.carbonwinkel.nl/Details/561/Vacuum-meter.html

De vacuumschakelaar is afkomstig van Conrad Vacuümschakelaar 1/8 NO/NC - Pneumatische drukschakelaar - Conrad Electronic

De kraan is een standard ding uit de bouwmarkt.

Voor de bevestiging van de kraan heb ik in de pvc afsluitdop een nette gat gemaakt die net een beetje kleiner is dan de diameter van de kraan. Daarna heb ik de kraan met wat geweld er ingedraaid waardoor een nette luchtdichte schroefdraad is ontstaan.

De slangen en de t-stukjes zijn afkomstig van de tuincentrum. Ze waren oorspronkelijk bedoeld voor druppel besproeiing geloof ik.

En, dit is het pompje dat ik gebruik.
full

Btw, de vacuümschakelaar van Conrad was relatief goedkoop en voldoet prima maar achteraf gezien zou ik een model met digitale display gekocht hebben. Ze zijn een stuk duurder maar ook veel duidelijker en gebruiksvriendelijker. En het spaart een aparte vacuümmeter.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Groet, Sinan

Laatst bewerkt door een moderator:
Rolroeren

Begin vorige week heb ik voortvarend de rolroeren en de flaps gesneden.

full

Daarna werd het een frustrerende week. Het begon met een doorgebrande computervoeding.
Toen ik die eenmaal vervangen had, ben ik aan het ontwerpen geslagen om aansturing van de rolroeren en de flaps helemaal inwendig uit te voeren. Natuurlijk heb ik iets “geniaals” bedacht maar de uitvoering viel nogal tegen. In een tekenprogramma kan je oneindig inzoomen en mooie constructies bedenken. Maar in werkelijkheid bleken de onderdelen heel priegelig te zijn om er iets betrouwbaars te maken. Het viel dus allemaal een beetje tegen.

Nu ben ik met een versimpelde versie bezig, ik hoop nu een beetje voortgang te boeken.
full

Ik heb ook pilotensjabloontjes op schaal getekend (1.75 lang). Ik weet niet of de zithouding klopt maar het is niet echt ruim in zo’n kistje. Op de oude foto’s zie je ook dat sommige piloten met hun kop er helemaal uitsteken.

Groet, Sinan

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Sinan,
Ontzettend bedankt voor de uitleg en moeite om er ook de foto's bij te plaatsen! Het is me nu allemaal weer een stuk duidelijker geworden.
Nu vroeg ik me nog wel af hoe de vacuümschakelaar in- en uitschakelt bij de gewenste waarde, is dit in te stellen oid?
En op de tweede foto zie ik bij de achterste afvoerslang een grijs plastic 'blokje' zitten. Heeft deze een bepaalde functie of heeft het gewoon met de bevestiging te maken?

Nog veel succes met het project!

Groeten Rick

Vacuumtank

Hoi,
Graag gedaan, ik ben blij dat je er wat aan hebt.

De vacuümschakelaar heeft een instelschroefje aan de binnenkant. Ik heb het nu zo ingesteld dat het begint te pompen bij ongeveer -0.4 bar en het gaat uit bij -0.7 bar. De hysterese (hoe noem je dit?), zeg maar afstand tussen -0.4 en -0.7 is niet instelbaar maar het komt in mijn geval prima uit. Het pompje gaat nu om de 3-4 minuten 30 seconden aan.

Die grijze blokjes zijn mijn koppelstukjes. Ze zijn afkomstig van een druppelwatering systeem (Gardena?). Ik heb ze verder niet bewust zo gekozen, ik had ze nog liggen. Ik heb alleen T-stukjes en meestal zijn de derde openingen niet nodig. Die maak ik dan dicht met een stukje buis die verstopt is met een klodder uit het lijmpistool. Dat zijn die korte stukjes op de foto’s.

Groet, Sinan

Back