Vacuüminstallatie
Een beetje late antwoord op een oude vraag:
Hoi Sinan,
Erg mooi om het project te kunnen volgen. De gebruikte bouwtechnieken spreken mij erg aan. Nu vroeg ik mij af hoe u nou precies te werk gaat bij het vacuumbaggen. Wat voor pomp gebruikt u, en hoe krijgt de vleugel en glad oppervlak, met mylars? Ik heb er al veel over gelezen op verschillende fora maar uw methode lijkt me erg simpel uit te voeren.
Groeten Rick
Hoi Rick,
Hierbij wat foto’s van mijn vacuüminstallatie met de zelfgeknutselde tank. Hier staat het in een hoekje achter mijn bouwtafel.
De tank is gemaakt van een pvc pijp (10 cm diameter en 1 m lang) en tweebijbehorende afsluitdoppen. Ik heb de doppen er op gelijmd met ruime hoeveelheden pvc lijm zodat alles luchtdicht aan elkaar smolt. De vacuümmeter en de automatische schakelaar heb ik gecombineerd met een gaskraan.
De vacuümmeter is afkomstig van CarbonWinkel
https://www.carbonwinkel.nl/Details/561/Vacuum-meter.html
De vacuumschakelaar is afkomstig van Conrad
Vacuümschakelaar 1/8 NO/NC - Pneumatische drukschakelaar - Conrad Electronic
De kraan is een standard ding uit de bouwmarkt.
Voor de bevestiging van de kraan heb ik in de pvc afsluitdop een nette gat gemaakt die net een beetje kleiner is dan de diameter van de kraan. Daarna heb ik de kraan met wat geweld er ingedraaid waardoor een nette luchtdichte schroefdraad is ontstaan.
De slangen en de t-stukjes zijn afkomstig van de tuincentrum. Ze waren oorspronkelijk bedoeld voor druppel besproeiing geloof ik.
En, dit is het pompje dat ik gebruik.
Btw, de vacuümschakelaar van Conrad was relatief goedkoop en voldoet prima maar achteraf gezien zou ik een model met digitale display gekocht hebben. Ze zijn een stuk duurder maar ook veel duidelijker en gebruiksvriendelijker. En het spaart een aparte vacuümmeter.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Groet, Sinan