Ryan STM-2 (1 op 8, scratch build)

Je zou ook op rcgroups kunnrn kijken in het FMS mustang draadje. Iemand daar heeft acryl plakplastic gebruikt (op ebay te koop voor een paar dollar per foot) wat je kennelijk makkelijk verwerkt en ook netjes rond de 'bochtjes' krijgt. Misschien een idee?

Je zou ook op rcgroups kunnrn kijken in het FMS mustang draadje. Iemand daar heeft acryl plakplastic gebruikt (op ebay te koop voor een paar dollar per foot) wat je kennelijk makkelijk verwerkt en ook netjes rond de 'bochtjes' krijgt. Misschien een idee?

Ik heb een beetje gezocht en dit draadje gevonden. Het ziet er goed uit maar ze hebben het in dit geval met acrylverf gedaan. Ik denk dat je ander draadje bedoelde.
Heb je misschien een link naar dat dradje?

Groet, Sinan

Herstart

Na 6 maanden pauze wordt het tijd om dit mooi kistje weer aan te pakken.

Die P-51 ziet er inderdaad gelikt uit.
Naar aanleiding hiervan heb ik een aantal folie samples verzameld en uitgeprobeerd door ze simpelweg naast elkaar op de romp te plakken. Ik heb ook stukjes met verschillende zilvergrijze lakken geverfd. Mijn conclusie is dat geen van de alternatieven in de buurt komt van de aluminium folie. Achteraf gezien is het natuurlijk niet zo verbazingwekkend dat aluminium het beste nagebootst kan worden met een laagje... aluminium :rolleyes:.
Jammer genoeg heb ik toen geen foto’s gemaakt van die proefstukjes.

Voor de vleugels heb ik een lapje Oratex Zilver aangeschaft. De textielstructuur is naar mijn smaak iets te grof voor een 1/8 kistje maar ik denk dat het hoe dan ook mooi wordt.
Maar eerst de vleugels voorbereiden voor de servo’s en het landingsgestel. Daarna ga ik ze eerst voorzien van een laagje glas.

Een super 2012 voor allen!
:music:
Groet, Sinan

Oratex zilver i.c.m. 2.4GHz ontvanger

Een vraag over de metallic bekleding:

Ik vlieg met Fasst 2.4 GHz ontvangers. Ik kan de antenne niet in de body plaatsen i.v.m. de aluminium bekleding. Daarom had ik bedacht om de antennes in de vleugel te plaatsen die met Oratex Zilver worden bekleed.

Mijn vraag is, is de Oratex Zilver zodanig metaalhoudend dat het de ontvangst nadelig beïnvloedt? En, is er een manier om het betrouwbaar te testen?

OK, het zijn er twee vragen geworden…

Groet, Sinan

Mijn vraag is, is de Oratex Zilver zodanig metaalhoudend dat het de ontvangst nadelig beïnvloedt? En, is er een manier om het betrouwbaar te testen?

ik weet niet of je een range check doet voor je gaat vliegen maar dat is in elk geval iets wat je een model kan besparen.

laatst was het ook in een draadje langs gekomen en daar stond dat het niet kon vanwege het metaal

metaal dat weerkaatst straling het absorbeert het niet dus als je een ontvanger gebruikt met satelliet en die gewoon zo maakt dat er in elke hoek die je maakt met je vliegtuig er een antenne zichtbaar is dan het je geen problemen

Hoi Bulent, bedankt!

@Robert
Goed idee om het met range test uit te proberen. Weet je nog in welk draadje dit probleem werd besproken?

Ik heb net mijn ontvanger in Oratex zilver gewikkeld en de zender in rangetest mode gezet. In mijn kamer kon ik geen verschil zien tussen wel of geen Oratex.

Wanneer het weer het toelaat ga ik het buiten proberen:
1. Zender aanzetten met range test
2. Lopen tot de ontvangst minder wordt
3. Ontvanger wikkelen in oratex
4. Kijken of er nog ontvangst is
5. Zo niet, teruglopen tot er weer ontvangst is

Als het niet of relatief weinig scheelt hou ik de antenne in de vleugel. Anders ga ik de steunen tussen de voorpoten van glas maken, stop ik de antennedraadjes daarin. Ze staan ook nog eens mooi haaks op elkaar.

Groet, Sinan

Tjonge, wat een lelijk ding, ziet er niet uit, die kleur, niets voor mij, en dan de manier van bouwen......

Jaloers, eg nie!!!

Helemaal mijn ding, schiterend toestel!!!

Mvg Pascal.

'smooi! 'sheelmooi! Notabene op -voor wie het digitaal- ontvangen kan, Notalgienet. Januari, maand van de NL luchtvaart!
Ondermer een journaal uit 1941. Koninklijke Marine Nederlands Indië... met Ryans... en die ook op drijvers... en verder Catalina's en Dornier!
Opvallend is te zien hoe compact eigenlijk de Ryans zijn.

Hoi Sinan.

Misschien heb ik er over gelezen maar welke voeding gebruik jij voor je snijdraad?
Heb dit trachten te doen met een zware trafo voor modeltreinen omdat deze regelbaar was, maar hierin zit een beveiliging voor kortsluiting of overbelasting, telkens de snijdraad op de goede warmte was om te snijden zonder dat het middendeel van de draad achteraan volgde met een 3 cm verschil, schakelde deze uit.
Trafo was 3 amp en leverde maximaal 21V.

Johan.

'smooi! 'sheelmooi! Notabene op -voor wie het digitaal- ontvangen kan, Notalgienet. Januari, maand van de NL luchtvaart!
Ondermer een journaal uit 1941. Koninklijke Marine Nederlands Indië... met Ryans... en die ook op drijvers... en verder Catalina's en Dornier!
Opvallend is te zien hoe compact eigenlijk de Ryans zijn.

Dat klinkt bijzonder. Enig idee hoe ik deze uitzendingen kan bekijken?

Voeding voor het schuim snijden

Hoi Sinan.

Misschien heb ik er over gelezen maar welke voeding gebruik jij voor je snijdraad?
Heb dit trachten te doen met een zware trafo voor modeltreinen omdat deze regelbaar was, maar hierin zit een beveiliging voor kortsluiting of overbelasting, telkens de snijdraad op de goede warmte was om te snijden zonder dat het middendeel van de draad achteraan volgde met een 3 cm verschil, schakelde deze uit.
Trafo was 3 amp en leverde maximaal 21V.

Johan.

Hoi, ik gebruik een regelbare laboratoriumvoeding voor 30v 5A.
Het ziet er zo uit:
Regelbare%20voeding%200...30v%200...5A.bmp

Het is te vinden op: http://www.verlichtingkopen.nl/catalog/product_info.php?cPath=133&products_id=679 voor 64 euro. Ik ben er tevreden mee maar ik zou nu voor een paar tientjes meer de 10A versie gekocht hebben.

Laatst bewerkt:
Tjonge, wat een lelijk ding, ziet er niet uit, die kleur, niets voor mij,...;)

Het is inderdaad best opzichtig, zo'n glimmend aluminium bekleding...:D

Dit is een proefstukje (let niet op de stickertjes, ik was ook aan het uitproberen hoe verschillende beletteringssystemen werken)
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Je kunt natuurlijk in plaats van metallic ook gewoon bekleden met papier, een keer lak erop nevelen en dan met matte drab olijf spuiten :)

ziet er natuurlijk niet zo imponerend uit als de zon erop weerkaatst in de lucht... :D

Ik vraag me af hoe zo’n metalen kistje er uitziet in de lucht. Het wordt in ieder geval moeilijk oriënteren denk ik.

Intussen zijn de vleugels voorzien van een paar laagjes glas.
Eerst heb ik de neuslijst voorzien van een strookje glas:
- 50 grams diagonaal (10cm breed)
- 20g epoxy
Hier zijn de strookjes van de neuslijst zijn aan het harden in een provisorisch rekje.
full

Na ongeveer 4-5 uur, voordat het epoxy van de neuslijst helemaal uitgehard is heb ik de vleugels verder beglaasd en in vacuümzakje gestopt met gaatjesfolie en keukenrol.
- 50 grams recht + 50 grams diagonaal (volledige vleugel)
- 50 grams recht (strook van 12 cm bij de wortels)
- 80g epoxy
Mijn eerste vleugels in vacuüm.
full

Na 16 uur de bovenmal en de gewichtjes verwijderd. Heel mooi zoals het overtollige hars er uitgezogen wordt.
full

Tadaaa…
full

Ze voelen overdreven stijf en sterk aan. Met een gewicht van 95g per stuk zijn ze niet heel licht maar voor een eerste keer ben ik zeer tevreden.

Groet, Sinan

Laatst bewerkt door een moderator:
Hier wat foto's van diverse mustangs in vlucht, een aantal daarvan zijn alu/onbewerkt.

"Cloud9Photography.US -- Peter J. Mancus" Original High Res Historical and Modern Military and Civilian Airplane Pictures For Sale; A Wide Variety of Original High Res Flying Airplane Pictures For Sale : Photo Keywords : high res north american p51 m

(mijn favoriet, Princess Elizabeth zit er ook tussen :) )

Ziet er goed uit die vleugels, heb je eerst de liggers of gaten voor de liggers gemaakt? Anders heb je straks weer last met netjes strak krijgen

Wat een schoonheden!

Het is opvallend hoe oneffen de onbewerkte aluminium bekleding er uitziet. Zo te zien, hoef ik me straks ook niet te pijnigen om de ondergrond perfect te krijgen. Beetje hobbels&bobbels = betere schaalgevoel.

Ik gebruik geen ligger in de vleugel. Alle krachten worden opgenomen door de glasvezel huid. Het kan omdat ik de vleugel toch niet deelbaar ga uitvoeren. Straks maak ik ze met een paar laagjes glas aan elkaar vast. Maar eerst een landingsgestel ontwerpen en bedenken hoe de roeren bediend moeten worden.

Back