S75?

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door Neel, 17 apr 2020.

  1. Tom.Koornhof

    Tom.Koornhof

    Lid geworden:
    17 dec 2006
    Berichten:
    448
    Locatie:
    Ouderkerk aan de IJssel
    Joost een boot ontwerpen op een computer gaat tegenwoordig sneller maar wat jij zegt het is niet even achter de PC zitten en daar hebben we een model je moet terdege weten wat een M klasse doet en wat verwacht je er van
    Het belangrijkst is wind en golven Wind welke windkracht heb je voordelen maar bij de wind heb je golven hoe hoog komen die gaat de romp gemakkelijk over de golven bij die golven komt weer de vraag hoe hoog moet het voorschip wezen
    want als je een voorschip heeft wat niet over de golven gaat maar er door heen remt je moet een lift in de boeg (voorschip) dus je mag een niet te slank voorschip hebben
    Ik weet van zeilers dat ze met meerdere kiel gewichten werkten als zij bij voorbeeld op een plaats zeilde waar weinig wind was zeilde ze met een gewicht van 3.2 kg en kwamen ze meer naar de kust gebieden kwam er meer gewicht onder het schip 3.4 tot 3.6 kg
    Er werden zelfs rompen ontworpen waar er werd gezeild voor b.v een w.k
    En natuurlijk de man achter de knoppen van de zender
    Maar ik wil wel eens weten van je wat is in jouw ogen het beste ontwerp
    Dan is het leuk van de mensen hier wat die er van vinden
    gr Tom
     
  2. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Vlaardingen
    Tom, je vraagt : Maar ik wil wel eens weten van je wat is in jouw ogen het beste ontwerp ?
    Tja, als ik dat wist.
    Gezien de hoeveelheid variabelen (wind, golven) is het een zoektocht naar een ontwerp met optimale balans zodat het ontwerp in de verscheidenheid van omstandigheden goed scoort.

    Alvorens verder te gaan toch nog een opmerking:
    er is blijkbaar altijd een sterke focus op het rompontwerp, maar de motor (het zeil) krijgt vaak beduidend minder aandacht. In de vaan tijd was het zeil vaak een vlakke lap (dacron, spinnakerdoek) waarin een beetje ronding zat. Graham Bantock begon toen met zeilen opgebouwd uit banen met een mooie snit.

    Naast de romp hebben we ook nog de vin en het loodje als weerstand element, niet vergeten!

    In het rompontwerp is er na de vaantijd (zeg na 1980) een stevige ontwikkeling geweest. Vornamenlijk doordat we nu opeens in diep water gingen zeilen (lange vin!) en het gebruik gingen maken van moderne materialen (carbon). Ik had al een redelijk diepstekende vaan M die in Gosport prompt vastliep. Tegenwoordig wordt het grootste deel van de stabiliteit uit het loodje gehaald, niet meer uit de vormstabiliteit van de romp.

    Ook is (mede door Graham B) inzicht ontstaan in de weerstand van de romp. Omdat de boot zo klein is is de wrijvingsweerstand hoger dan voor een groot schip. Dus zomaar een groot schip kopieren is niet de oplossing. Vandaar die bijna ronde grootspantvormen om een zo klein mogenlijk nat oppervlak te creeren. Dat is echter niet het hele verhaal (voorzover dat er is). Immers we moeten ook letten op duiken (bredere boeg ?) en een goede voor de windse snelheid halen (platter achterschip)

    Gewicht is een factor, maar minder belangrijk dan de meeste denken. Mijn vorige boot (met die wave piercing boeg) was redelijk zwaar (ca 5.4 kg, terwijl een M tegenwoordig ca 4.8 kg weegt). Desondanks kon hij aan de wind best wel meekomen! (zie https://www.modelbouwforum.nl/threads/ombouw-marblehead-naar-rc.237053/page-18, #343)

    Hoe ziet de M er over X jaar uit ? geen idee. Ik zou wel eens wat meer snelheid voor de wind willen zien. In de grotere zeilerei wordt bij wat meer wind geplaneerd, maar dat betekend een brede boot, met weer meer weerstand. Wat ik ook gemerkt heb is dat het eerste aan de windse rak erg belangrijk is (samen met de start!) Dus je boot moet aan de wind goed kunnen varen om bij de eerste boei niet achteraan te zitten.

    Ik heb dus geen "silver bullet", een ontwerp dat beter scoort dan de rest. Op ditmoment zijn er goede ontwerpen (Quark, Niotram en sinds kort de FreakWave) waarje prima mee kan varen in de competitie.

    Voor degene die zelf aan de slag willen is het boek van Fossati (aero-hydrodynamics and the performance of sailing yachts) een aanrader. Daarin wordt ook ingegaan op gebruik van de Delft Systemic Series (DSS) waarmee je de weerstand kan uitrekenen. Maar een Marblehead valt buiten de toepasbaarheid van de DSS. Dat is dan alleen de weerstand, de andere aspecten (duiken) wordt niet meegenomen.

    Delftship kan ook de weersdtand uitrekenen gebruik makend van de DSS. ECHTER>>>>> bij zo'n klein bootje heb je er niets aan. Ik weet niet wat er gebeurt, maar ik krijg allemaal nullen. Wat helpt is om je vorm met een factor 10 om te schalen, maar dan zie nog steeds nullen voor de wrijvingsweerstand. Overigens zou je die toch moeten corrigeren want het Reynolds getal is vanwege de omschaling veel te hoog waardoor de wrijvingsweerstand voor je kleine boot. onderschat wordt.

    Verder. vraag maar!
     
  3. Tom.Koornhof

    Tom.Koornhof

    Lid geworden:
    17 dec 2006
    Berichten:
    448
    Locatie:
    Ouderkerk aan de IJssel
    Joost ik heb een ander topic aan gemaakt over ontwerpen van rompjes
    Jij bent bezig geweest met de New Weaf
    Ik denk ook dat je moeilijk een romp kan ontwerpen want als je een boot heb die goed mee moet gaan dan zal je dingen moet toegeven en laten
    ik denk ook dat bepaalde ontwerpers een gemiddelde nemen
     
  4. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Vlaardingen
    Tom,
    Chris Vaes had eerst de New Wave, nu is er dus een opvolger, de FreakWave.

    Overigens is de New Wave van Paul d'Arnsud te koop. Info bij Chris
     

Deel Deze Pagina