Ombouw Marblehead naar RC

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door joost vS, 18 dec 2015.

  1. Tom.Koornhof

    Tom.Koornhof

    Lid geworden:
    17 dec 2006
    Berichten:
    447
    Locatie:
    Ouderkerk aan de IJssel
    Joost ziet er goed uit wat de lekkage kan een heel klein lucht gaatje zijn in de neus van de romp
    En als hij te veel duikt naar je zin maak je een hulpstuk op het voordek dat zie je wel eens bij de Franse zeilers
    Bantock heeft dat ook wel eens gedaan bij de eerste Quarks hadden een vlak dek van voorschip tot het achterschip met bij de mast een bult
    Later is er een voorschip verhoging gekomen
     
  2. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Vlaardingen
    Tom,
    anti duik hulpstuk:
    dat hulpstuk om het teveel aan duiken te voorkomen ligt als tekening al klaar. Maar ik wil eerst zien
    -Hoe doet hij het zonder
    -Het zou dan iets worden zoals ik dat op mijn oude M heb (zie begin van dit draadje)
    -voor de "precieze" maat en lokatie vertrouw ik op mijn visuele waarnemingen die ik nu nog niet voldoende heb.

    En
    het kan ook zijn dat gewoon naar een lager tuig gaan een betere oplossing is.

    Als er echt een andere boeg opkomt dan gaat de zaag erin.

    Verder
    Vandaag nog een proefvaart in lichte wind 3-4 m/s ?, zie de foto. Op grond daarvan gekonstateerd dat de voorlopige plek van het loodje OK is. Dus die nu definitief "vastgezet". Met "jes omdat je hem altijd makkelijk los kan halen en met een andere vin (carbon en eventueel korter) kan gebruiken.

    Joost vs
     

    Bijgevoegde bestanden:

  3. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Vlaardingen
    Afgelopen zondag met de ploeg het Rondje Zegerplas gedaan. Leuk om dat eens mee te maken, diversiteit van bootjes, RG65, Marbleheads, 10R's, een 6M, een Smaragd, Vrouwe Elisabeth, ABNAMRO, skutjes en nog wat spul.

    Vergeleken met de tour de Fossa van verleden jaar waar ik met mijn oude boot niet echt meekwam, ging het nu wel goed. Het bootje voldoet wat mij betreft dus . Ook samen met ARD en zijn nieuwe Spetter een keer gezeild en beide bootjes zijn echt een verbetering vergeleken met het oude omgebouwde vaan zeil spul.

    Zoals hierboven reeds aangegeven zit er halverwege een waterdicht schot in mijn boot. De voorkant was vrijwel droog. Echter achter lekte het nogal. Wat lekjes gevonden, maar ik vermoed dat er ook via de roerkoning water naar binnen gaat. Dat is een 6-4 mm pijpje dat in de boot eindigt zodat er niets boven het dek steekt. Er zit geen afdichting (bv een O ring) in. Ik overweeg om toch maar naar een bovendekse structuur te gaan.
    Bijgaand nog een foto met details en het golfpatroon. Dat laatste is voor ontwerpers en hydrodynamici wel interessant lijkt me.

    Verwacht weinig nieuws van mij verder op dit draadje. Het maken van de carbon vin komt er natuurlijk nog bij, maar dan is het wel op met deze nieuwbouw.

    Vragen mag altijd!

    En, een ieder die bijgedragen heeft, mijn dank. Ik heb veel gehad aan alle suggesties, zowel op dit forum als langs de waterkant. Met carbon werken was nieuw en vereiste toch wat nieuwe technieken vergeleken met polyester van 40 jaar geleden.
    Ik heb ook veel gehad aan de toegankelijke technische informatie zoals van Graham Bantock en anderen.

    tot aan de waterkant,
    joost vs
     

    Bijgevoegde bestanden:

  4. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Vlaardingen
    Even een uistapje naar... 1975
    Toen gingen we in Nederland zeilen met Marbleheads. Ik was de gelukkige met zeil nummer no .... 1!
    Dat was een beetje een hybride ontwerp want zoals op de foto was het een Marblehead. met een extra kontje werd het een Nationale Reeks!
    Ik kwam dit tegen bij een vriend die mijn bootje gekregen had en het al die tijd heeft bewaard. Hij heeft het loodje ook maar dat was ver weg gestopt, dus daar heb ik geen foto van. De laatste foto (van Creten) toont de gehele boot.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  5. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    426
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    Hoi Joost,
    Those were the days....Foto img111: genomen tijdens een NR wedstrijd in Antwerpen , rechts nog vaag te zien een NR met de lichtgroene kiel waarmee het draadje "ombouw 45 jarige vaanzeiler etc..." begon:)
    Ard
     
  6. vrijevaarder

    vrijevaarder

    Lid geworden:
    7 nov 2014
    Berichten:
    443
    Locatie:
    ROTTERDAM
    ter kennis geving,de yellow boomerang is weer terug bij zijn vorige eigenaar hans dus,dit omdat ik haar ivb mijn gezondheid niet meer kon handelen,kon het niet over mijn hart krijgen haar te verkopen ,dus heb ik haar terug geschonken en is ze weer waar ze thuis hoort.vgr tonsr
     
  7. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    426
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    Wisten we al:(
     
  8. ahcling

    ahcling

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    625
    In 2017 was de snelste boot in 77 seconde aan de andere kant.
    Schijnt dat het record op 67 sec ligt.
     
    Ard vindt dit leuk.
  9. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    426
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    In 1961 (!) brak een Highlander - een ontwerp uit 1956/57 van B.H.Priest - het record met 68 seconden en behaalde een snelheid van 8.6 knots, komt overeen met ongeveer 4,4 m/sec.
    Bron " Model Racing Yachts " van Priest & Lewis.
    Ard
     
  10. ahcling

    ahcling

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    625
    Het grappige in 2017 was, dat de 2 snelste tijden werden gehaald door een ouder ontwerp (VC2) en pas de 3e tijd door een moderne boot (ontwerp ergens rond 2015 naar ik meen).
    Derek Priestley had het over 67, maar 68 sec kan ook heel goed. Snel is het wel en met een goede trim gezeild.
     

Deel Deze Pagina