Saab Viggen (BosModelAir)

Berto

verslagschrijvers
Forum veteraan
Dacht dat ik ooit al eens een draadje had aangemaakt van deze kist maar ik zal wel zitten te dromen.

Naja, dit draadje zal gaan over het weer vliegend zien te maken van een Saab Viggen.

Deze kist is begin 2007 aangescahft met een andere Saab Viggen die verkocht is en 2x een Do-335 Pfeil waar er 1 van ondertussen gevlogen heeft en gecrashd is...... (de andere zal na deze weer op de bouwplank komen ;-) )

Nu de lopende projecten weer afnemen in aantal :confused: gaan we dus rustig aan deze kist beginnen.

Wat ik van plan ben met de Pfeil gaat met deze kist niet gebeuren.
Deze Viggen gaan we voorlopig alleen vliegend maken, verder weinig qua uitstraling etc. (mhhh, misschien een voorgevoel ;-) ).
Het is namenlijk de bedoeling om tzt de Pfeil wel netjes "schaal" te maken maar da`s een ander draadje.

Terug weer naar de Viggen, zoals gezegd hadden we 2 van deze kisten, de verkochte zag er minder goed uit en had een vast landingsgestel.

Deze Viggen is op een afstansje nog toonbaar en is voorzien van retracts.
Maar nog zat aan te doen, de retracts moeten allemaal schoon/ en gangbaar gemaakt worden + nieuwe luchtschakelaar en slangen.
Verder moet de kist hier en daar een beetje gerepareerd worden.

Als motorisering komt er een 15cc`er achterop met duwprop.

Genoeg gejeweetwelt, hier een foto:
viggen1.jpg

wat gegevens:
spanwijdte: 1200 mm
lengte: 1370 mm

Zo langzaam aan kunnen jullie weer wat bouw/reparatie/vermakingsfoto`s van mij verwachten.

Met natuurlijk als eindloel ene vermakelijk maiden filmpje ;-)

Hee Gary,

Ik heb foto`s van deze Saab staan bij de eerste post in het Pfeil draadje.
Dacht dat ik al eens een draad over de Saab begonnen was maar niets kunnen vinden dus maar een nieuw draadje gestart.

Deze kist moet begin 2009 toch wel gemaidend kunnen worden op Ede (hopelijk eerder ;-) ).

Dat is een gemoderniseerde X1200 van Graupner beste Berto:rolling:
Vliegen goed ,hard en strak.
Je zou er een Turbine op kunnen zetten.Toch(zo effe lekker stange).
Zo en nu even serieus!
Lijkt me een strak te vliegen kistje te zijn Berto.
Alleen denk ik dat het wel even wennen is bij het reageren van de canard vleugel!

Mvgr hans

Hee Hans,

volgens mij (weet het eigenlijk wel zeker) was de X1200 van Graupner:
1106247659.jpg

Aha, zie hier:
1106392449.jpg

Wat betreft dat jet vliegen gaat dat er zeker nog eens van komen :yes:
Maar ben nog jong dus heb nog even ;-)

Kist ziet er vanaf een afstandje strak uit maar je mag niet dichterbij komen dan 5 meter (mhhh, net als de andere BosModelAir kisten ;-) ).

Ben ook wel benieuwd hoe dit model zal vliegen, heb wel eens eerder met een canard gevlogen, een omgebouwde Kormoran: [1176] de-robbe-kormoran-canard-vliegt

Vliegt wel wat anders maar dat maakt het ook weer leuk.
In de toekomst wil ik ook nog wel eens de Speed Canard van Onno`s vader na bouwen waar wij onderhoude aan plegen:
0305966.jpg

Roke heeft een mooi model hiervan maar iets te duur en eigenlijk ook wel wat te groot:
ROKE-Modelle SC 01 b Speed-Canard SC01B160GT GT speedcanard r/c-motorplane rokemodell Roland Kern Modellbau 72827

Maar we dwalen af..........

Hoop deze week een begin te maken met reparatie/inbouw, misschien vandaag al wat fotootjes.

Laatst bewerkt door een moderator:
Saab

Hoi,

mooi ding hoor, wat voor snelheden moet je aan denken met een duwprop ? Imposante verschijning zo'n Saab Viggen.

Het is maar goed dat er af en toe wat crasht en dat je af en toe wat verkoopt, anders zou je huis te klein worden Berto :)

Grtz,
Menno

Snelheden zullen niet veel verschillen dan met een gewone trekprop, maar werkelijk verder geen idee.

En tja, het huis is al te klein dus staat al het vliegend spul op m`n werk :D

Hier wat huidige staat Viggen foto`s.

Op zich ziet het er best leuk uit:
viggen5.jpg

viggen6.jpg

viggen7.jpg

viggen8.jpg

Mhhh, waar heb ik dit zo eerder gezien???
viggen9.jpg

Onder de cockpit kap huizen de servo`s van het gas, richting en hoogte = hier ook ergens de ontvanger en ontvangerakku,
Helemaal voorin de neus lag ook nog iets van 400 gram lood (mhh waar heb ik ook dit eerder gezien ;-) ) dat gaan we proberen te vermijden:
viggen10.jpg

De rolroerservo lokatie + de aansluitingen voor het main gear maar dat moet kompleet vernieuwd worden:
viggen11.jpg

Even zijn aandrijfbron een Super Tigre 15cc er achter gehangen:
viggen12.jpg

viggen13.jpg

Volgende week is wel heel snel maar ik denk dat het op redelijk korte termijn wel moet lukken.

Heb net even alles eruit gesloopt en tot de volgende conclusie gekomen:
- alle retracts werken prima, hier en daar alleen iets speling zien te verhelpen,
- alle luchtslangen dienen wel vernieuwd te worden (die heb ik niet meer liggen geloof ik, misschien Onno nog?),
- de luchtschakelaar zou nog wel eens kunnen werken, zo niet, ook niet erg ik heb er nog 1 liggen,
- er zit een zelfgemaakt luchtfles in, mocht die werken prima, zo niet dan heb ik die ook nog wel,
- veel lood voorin de neus, zo`n 400 gram, dit gaan we zien te verminderen door de servo`s, ontvanger + akku zover mogelijk voorin te zetten,
- de motorbok past precies op de Super Tigre 15cc dus da`s klaar,
- alle roeren lopen soepel,
- de kist ziet er verder niet uit maar daar doen we het even mee,
- het zwaartepunt zullen we even met de welbekende rekenprogramma`s nog even moeten bepalen.

Al met al dus best te doen en misschien ook wel redelijk snel, hoop dus ergens in oktober een maiden ermee te maken :D

Erg leuk om te lezen. Zal dit draadje met belangstelling volgen ( zoals voor zwaarte punt en dergelijke ;) ) en dan toch maar eens ''die andere'' afmaken.

Grt,
Jan-Willem

Hoe zit het met de koeling van zo`n duw-systeem ?
Propwind lijkt mij anders dan de aanzuigwind :confused:

Yep, en vooral niet vergeten de vliegwind ;-)

Op de grond zouden ze eerder warmlopen dan vliegend, blijkt dat op de grond de koeling wel eens te wensen overlaat.
Maar eenmaal vliegend heb ik op de diverse trek/duw combinaties nog geen warmlopen geconstateerd.

Qua servo inbouw moet dit het ongeveer worden:
viggen14.jpg

Daarvoor dan de ontvanger en ontvangerakku.

Ik weet niet wat voor servo's je nog hebt liggen maar misschien is het wijs om de Zwaarste servo's in gewicht te gebruiken en die ook nog eens sterk genoeg zijn voor hun functie!
Ook een hele zware ontvanger accu voorin(kan je lekker lang vliegen met de nodige tank stops).

Mvgr hans

Hee Hans,

Het geen wat ik heb liggen zijn voornamenlijk standaard servo`s met allemaal ongeveer hetzelfde gewicht dus daar red ik niet veel mee.

Wel hebben wij 2 zware 1900mAh akku`s waarvan ik er dus 1 wil misbruiken voor voorin de Viggen (die gebruik ik ook voorin de Herky en de Nomad ;-) ).

Zal vast wel goed komen allemaal en wat lood is niet erg de Pfeil had er ook 500 voorin maar zonder zou mooier zijn maar vaak ontkom je er niet aan met dit soor projekten.

Zo, deze 3 servo`s zitten definitief gemonteerd.
viggen15.jpg

Op naar de rolroerservo`s :-)
Of toch eerst de motor maar definitief monteren ;-)

Zo de motor zit ook nu de aansturing nog:
viggen16.jpg

Heb de motor ook nog 1 cm meer naar voren gekregen scheelt toch ook weer een paar gram lood in de neus ;-)

Jammer dat ik zo weg moet anders zou de Viggen vanavond al een heel stuk vliegwaardiger zijn geweest.

Back