Saab Viggen (BosModelAir)

Zo :D gas buitenkabel hier en daar nog vastlijmen en dan zit dat ook.

Dan echt op naar de rolroeren ;-)

Ha die Berto
Je schiet weer aardig op.
Nu het landingsgestel nog lucht dicht zien te krijgen.

Groeten Onno

Hee Onno (nog even...... ;-) ).

Yep, gaat zeker lekker, alle drie de gears werken wel goed maar nu nog goed werkend en luchtdicht in de kist zien te krijgen.

Ach zal vast wel los lopen.

Spreek je snel weer ;-)

is toch wel bijzonder gezicht, zo'n knetterpot achterop.
Ton zal binnenkort wel weer betogen dat dit een ideaal electrokistje zou zijn :mrgreen:

Mooi kistje, wat weegt ie?

b

Hehe, van Ton moet ie elektro worden en van Hans een Turbine erin ;-)

Gewicht? ergerns rond de 5 kg denk ik, hoop, of gok op iets minder.......

Hee Gert,

Leuk dat je ook meeleest en ja wij zijn ook benieuwd hoe dit vliegt.
Nog even geduld en we weten het.

De "maiden" is lichtelijk bijgesteld, ik hoop deze maand deze kist te kunnen proberen :roll:

En de tank zit ook:
viggen17.jpg

Heb net ook de servoplaat voor beide rolroerservo`s gelijmd dus dat kan er straks ook op.
Heb nog even zitten dubben om de rolroerne met 1 servo aan te sturen maar heb toch gekozen voor 2.
Waarom? zo kan ik misschien nog wat experimenteren met beide rolroeren iets up of down en kan ik de uitslagen beter differentieel in stellen voor nettere rollen (nu de piloot nog ;-) ).

Kom nu op het punt dat ik de luchttank/schakelaar en servo daarvoor kan gaan monteren.
Zit nog even te prakizeren wat ik zal doen, alles in de romp of alles op de vleugel monteren?

Mhhh, ben er nog niet uit maar het gaat zo wel gebeuren :-)

En hier moeten de rolroerservo`s komen:
viggen18.jpg

En toch besloten om de luchttank + schakelaar en servo in de romp te monteren:
viggen19.jpg

Nu volgt nog het moeilijkste werk, ik moet het neuswiel er noguit zien te krijgen om dan alle speling etc. te verhelpen en dan de slangen te vervangen.

Man met deze snelheid is de kist deze week al af ;-)

Hoi Berto,
Ik heb ook ooit zo'n zelfde Viggen bij een partij vliegtuigen gekocht, echter nooit mee gevlogen.
Ik vroeg mij altijd af hoe effectief die voorvleugels zouden zijn om een high alfa approach te maken.
Zeer benieuwd naar hoe deze vliegt.
Je mag trouwens wel opletten dat de hoofdpoten lang genoeg zijn om een beetje te kunnen roteren met die enorme prop.
Suc6

Hee Robke,

dat vraag ik me dus ook af en dat gaan we dus ook testen.
Aan de hoofdpoten kan iok verder niets veranderen, wel mag de prop nog iets ingekort worden want ik denk dat de belasting anders net te groot is.

Ik zal de kist zo eens even licht in elkaar zetten en kijken wat de maximale invalshoek kan zijn maar tov de echte veelste weinig :-(
(Al is dat niet zo heel erg, de dornier-do-335-pfeil-1-7-bosmodelair-denk-er-elke-dag-aan kan amper met het neusje hoog binnenkomen).

Heb jij enig idee van welk merk cq. tekening deze kist is aangezien jij er ook 1 hebt???

De piloot is ook gevonden ;-)
viggen20.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Nah, dit ziet er best nog wel geinig uit:
viggen21.jpg

Die High Alpha landingen kunnen we wel vergeten (aanvliegen wel maar niet doorzetten ;-) Pfeil landingen dus :roll: ).
Heb nu iets van 1,5cm speling tov van de grond met de prop, zal iets meer worden maar niet zo gek veel meer.

Verlengen van de hoofdwielpoten is een optie maar denk dat we het eerst zo maar eens ga proberen, zo`n ding moet toch vliegen dus geen schaallandingen moeten we maar voor lief nemen.

Ook hiervoor heb ik de 2 rolroerne apart aangestuurd, kunnen ze met eeen kleine uitlsag ook een beetje als flaps dienen om de landingen iets te vertragen.

Het zwaartepunt ligt helemaal niet verkeerd, wel te achterlijk en dat zelf met een lege tank (deze kist moet met volle tank gebalanceerd worden) maar het valt me niet tegen dus dat gaat goed komen.

Nou eerst maar eens wat aan de kinderkamer doen voor de toekomstige kleine meid en tzt weer wat vorderingen.

Zo net even een Master Airscrew 13x8 P(usher) 3-blads besteld, deze gaat zowiezo gekortwiekd worden naar 12" geeft al weer iets meer speling en als blijkt dat de belasting dan nog iets aan de hoge kant is gaan we er nog een fractie afhalen :-)

Straks maar eens aan het gear beginnen :D

neem aan dat jij niet komende woensdag maar de woensdag daarop bedoel??

Maar we gaan het proberen :D

Net even berekend waar het zwaartepunt zou moeten komen te liggen en met het oude lood voorin (maar zonder ontvanger akku en zonder peut) was de kist veelste neuslastig.

Met ontvangerakku + lood voorin en brandstof achterin zou het aardig uit moeten komen.

Het landingsgestel is van de gebroeders Muster???? oftewel MWA, zegt mij helemaal niets maar als het werkt vindt ik het goed ;-)

Berto, volgens mij is de kist van Topp Rippin.
En ze is al oud, de deal die ik destijds deed was ergens halverwege jaren 80.
Mijn kist heeft altijd in de hoek gelegen, en is weer weggegeven.
Toen ik de mijne kreeg had deze bovendien een vast ladingsgestel. Een kameraad heeft nog tijd besteed aan retracts, maar is nooit tot vliegen gekomen.
Ik zat zo te denken, de positie van de hoofdpoten geeft ongeveer aan waar de ontwerper het CG heeft willen hebben, meestal ligt dat een cm of 4 voor de assen.

Ga je de canards meemixen onder een schakelaar?
Denk eens over het volgende na.
Ik heb veel met een grote Rog gevlogen. Oorspronkelijk had deze een hoogteroer en twee losse ailerons aan de tip. Op de totale spanwijdte was de verhouding ongeveer 60/40. De kist rolde iets te lui naar onze zin, maar de approaches waren prachtig met high Alpha te maken.
Nadien hadden we 2 elevons. De kist rolde veel beter natuurlijk, maar die mooie hoge neus landingen zaten er niet meer in.
Bovendien kwam de kist ook veel harder binnen en zakte sneller door.
Ik denk dat door de hele achterkant als hoogteroer te gebruken, er gewoon teveel lift verloren ging. M.a.w. er ontstaat teveel neerwaardse druk die ten koste gaat van lift.
Ik vraag mij dus af of het bij de Viggen nuttig is om (zeker in de landing) alleen op de canards te vliegen. Je draait bij de maiden de mixfunctie dan gewoon om.
Normaal hoogteroer dus op de canards, dan met de mixer de elevons erbij in het geval dat je met de canards alleen niet genoeg te zeggen hebt.
Maar ik denk dat de kist met alleen Canards wel eens veel beter te landen zou kunnen zijn, dan met alleen de elevons.
Je kunt dat in de lucht immers goed uitproberen op veilige hoogte.

Laatst bewerkt:
Je hebt helemaal gelijk :thumbsup:
Ik dacht al dat het een Topp model was maar daaronder kon ik niets vinden, maar met dat Rippin erbij wel.

Hier staat ie tussen (2x motorflugzuge aanklikken en dan bijna helemaal onderaan).
ONLINE SHOP RC-TRONICS-TOPP-RIPPIN

Ook wij hadden een versie met vast landingsgestel maar die hebben wij ergen vorig jaar verkocht.

Wat betreft jouw opmerking kan ik me daar wel in vinden, zat er zelf ook al over na te denken naar aanleiding van diverse posts op het RC-Universe forum.

Daar komt niet deze kist voor maar wel Saab Viggens en Gripens met een turbinemotor en daar komen ze vaak ook terug van het gebruik van de canards tijden het vliegen.
Velen hebben daar de canards vastgezet en gebruiken alleen maar elevons (geen ailevons ;-) ).

Het zou dus een optie kunnen zijn om dit schakelbaar te maken of zoals je ook al aangeeft om de elevons mee te mixen.
Al kunnen we de hoge alpha landingen niet geheel doorzetten :-(

Mhhh, daar gaan we nog even goed over brainstormen en bij deze kist zal de maiden een hele spannende worden :banana:
Denk dat ik eerst maar een paar high speed take off runs ga maken met een klein sprongetje erin ;-)

Wel zou de kist voldoende vermogen moeten hebben, Topp Rippin geeft maar 8 tot 10cc aan.

Heb momenteel ook 2 emails verzonden naar mogelijke vliegers van deze kist voor de exacte plaats van eht zwaartepunt en uitslagen, hopenlijk reageren ze dat maakt de kans op een geslaagde maden iets groter (iets maar want hewt is altijd nog ik die aan de knuppels zit ;-) ).

Ook maar eens een mail gestuurd naar Topp Rippin met de vraag naar juiste cg, de beste uitslagen en wat wel of niet te doen met de canards.

Eens kijken of ze reageren.

Zo nu m`n bed eens opzoeken.

Sorry om even off topic te gaan... Maar wat is Bosmodelair nu eigenlijk?? Jullie verkopen niks? in de zin van commerciele winkel oid. Waarom al dat promotie materiaal (gezien op jullie site)?? Ik snap het niet?

ok.. nogmaals sorry.

On topic nu!

Back