Saab Viggen (BosModelAir)

Wij zijn gewoon een stel vrienden (zwagers) die van modelvliegen houden.
Berto heeft daarbij de website onder beheer en is onze meester plakker.
Maar het geheel draaid vooral om de lol van het vliegen en bouwen.
Daar laten we iedereen van mee genieten of het nu goed of fout gaat.
Er schuild niks commercieels achter maar we zijn wel lekker herkenbaar met de shirts en jassen voor een ieder die vragen heeft.
En we zijn nooit te beroert om iemand te helpen op deze wijze zijn we dus altijd te herkenen.

Groeten Onno

Yep, Onno heeft helemaal gelijk.

Naast bovenstaande argumenten houden Onno en ik ook van de niet alledaagse modellen die je jammer genoeg alleen op meetings en dergelijk tegenkom en maar zeer weinig op de "gewone" vliegdagen.

Dit blijk oa uit de diverse twins (Skymaster, Nomad, Pfeil, Twin Ace), 4-motorig (Hercules), duwprop (Viggen) modellen waarvan menigeen ze al snel te gecompliceerd of moeilijk vindt.

Wij houden wel van net even iets anders ;-)

Berto ik heb hier nog een nieuw sakje met slangen voor een robart retracks,, eventueel kan ik die wel aan me vader mee geven de 20e en als jij hem dan het geld heeft is het wel goed.

Grt,

Berto, luchtslang even halen bij de Festo dealer o.i.d. Die Robart slang rekt veel teveel.
Ik heb nu profi slangen gemonteerd, en de boel is beter dicht.

Hee Raymon en Robke bedankt voor het meedenken.

Ik heb intussen ook niet stil gezeten en gewoon de oude slangen gebruikt, misschien een slecht idee maar momenteel nog steeds luchtdicht.

Waarom eigenlijk? nou ik heb wel genoeg luchtslang ben ik achter gekomen maar die is net een maatje te groot.
De Robart slangen schuiven net even te makkelijk op (en er dus ook vanaf).

+ vooralsnog lek dicht dus ga ik even zo proberen.

Ook heb ik reaktie gehad van Top Rippin:
Topp Rippin zei:
Schwerpunkt 14,5cm Nasenleiste nach hinten gemessen
Einstellwinkel Canards 0 Grad
Startstellung 3 Grad
Vollausschlag 20 Grad
Höhenruder und Querruder max. 12mm oben und unten.
Bugfahrwerk sollte 10-15mm höher sein als das Hauptfahrwerk
Sie können auch einen Plan bestellen Preis 10,00€ plus Versand

Blijkbaar gebruiken hun dus voornamenlijk de elevons dus we gaan dat maar even zien te mixen op de 1 of andere manier met de Canards :cool:

Mhhh, de maiden zal waarschijnlijk even op zich laten wachten, de bestelde 3-blads pusher is er waarschijnlijk pas over een week of 2 (heel misschien in 1 week maar dat zien we wel).

En van Rainer kreeg ik het volgende antwoord en foto`s van zijn Viggen:
Hello Berto,

yes, you are right. I still posess an old-fashioned Saab Viggen from TOPP
which is driven by a 10ccm Rossi with a pusher prop. In former times I flew
it quite often but it isn't an easy-to-fly model. The wing load is quite
high. Because of the canards, the center of gravity is in a more forward
position than it is the case with a TOPP-MIRAGE. To balance it, it requires
an extra weight of lead in the nose. In my model - probably in yours, too -
the position of the landing gear is far behind the CG. That creates a high
nose-down momentum and makes take-off not easy. To compensate it and to
facilitate take-off the nose gear leg must be so long that a considerable
angle of attack results.
The actual position of the GC is 51 cm from the trailing edge on.
I quickly attached 2 photos of my Viggen. The red strip at the fuselage
marks the CG position.

Good luck!

Rainer
viggenrainer1.jpg

viggenrainer2.jpg

Zit nog even te dubben wat te doen:

1 canard ten alle tijden aansturen en de elevons schakelbaar maken,
of
2 elevons ten alle tijden aansturen en de canard schakelbaar te maken.

Heb de vraag ook bij Rainer neer gelegd, ik nieg zelf naar 1 toe, zo heb ik het ook nu ingesteld maar is dat wel de beste optie?!?!?

Ik ben er eigenlijk al wel uit na de mail van Rainer:
Hi Berto,

mostly I used no deflection. In some cases - less wind - I applied very
little canard deflection (ca. 10 °) for take-off. I never used the canards
as elevators but the control surfaces at the delta wing as mixed tailerons.
On the ailerons I fly to a certain degree dual rate because the model is
extremely agile along this axis.
By the way: In my opinion the original canards and their mechanical design
seemed to be two "flexible" and not stiff enough (construction of balsa
sheets with ribs). Therefore I replaced them by a rigid balsa plate of the
same thickness sheeted with 50g/m2 glass (same airfoil). As a result my
canards have no V-form.

Regards

Rainer

Het wordt dus opstelling 2, met dit verschil dat ik de canards dubbel ga aansturen als wijze van test.
Onder een schakelaar kan ik de canards gewoon laten meesturen als bijvoorbeeld hoog/laag.
Onder een andere schakelaar kan ik via een vooraf ingestelde waarde (of dmv de schuif) de canards een bepaalde uitslag geven, als zijnde flaps.

Kijk dat zijn weer leuke experimenten :D

Berto, Aansluitend op Rainers verhaal over het loskomen.
Je zit natuurlijk met een aantal problemen die de situatie verergeren:
1 CG ligt dus behoorlijk voor de wielen.
2 Pusher, dus geen propwash over de stuurvlakken, echt op zijn "jets"
3 Als je de canards uitschakeld heb je een enorm verlies aan momentum om de kist te laten roteren.
De vraag is waarom de meesten de canards niet mee laten sturen. Is dat om:
A de canards zijn te effectief en de kist reageerd er heftig op.
B Je merkt er niet veel van, dus kun je net zo goed alleen op de elevons vliegen.

Stelling A is op te vangen met een flinke dosis exponential, iets wat tijdens de vroege jaren 80 meestal niet beschikbaar was op zenders.
Stelling B zie ik eigenlijk niet zitten, er zitten toch welk flinke deuren aan die canards, en echt klein zijn die canards zelf ook niet bepaald.
Ik zou toch gaan voor een "total lift" situatie, dus nergens een neerwaardse kracht maken, vooral niet op de elevons. Mocht dat te weinig zijn, dan de elevons erbij om de kist goed af te ronden.
Tijdens de high speed trails kun je proberen welke optie het beste werkt. Als ik jou was zou ik de maiden doen op een veld waar je behoorlijk wat baan hebt om even goed door te kunnen "bollen". Van de grond trekken lijkt me geen goede optie bij een hoge vleugelbelasting.

Hee nog zo`n brainstormer :d

1 CG ligt wel wat voor de wielen maar behoorlijk valt nog wel mee,
2 daar verwacht ik geen moeite mee te hebben, maakt het alleen maar spannender,
3 deze kist hoef je niet te laten roteren en "vliegt zichzelf" van het dek af.
Vandaar dat iedereen er ook op hamert om het neuswiel redelijk hoog te houden zodat er al een positieve invalshoek is en dus voldoende lift om de kist het luchtruim te laten kiezen.

3a dat vermoedt ik een beetje, als je ook kijkt naar bijvoorbeeld de Speed Canard die heeft maar een hele klein oppervlak, tevens zijn die uitslagen ook minimaal.
Deze Viggen heeft een groot oppervlak en blijkbaar zijn ze daarom erg gevoelig.
Expo toepassen is een optie echter weet je nooit hoe of wat.
Daarom zal onder een schakelaar de canards aan en uit te zetten zijn met de gegevens van de fabrikant die zullen het toch wel eens getest hebben en ze mogen best wel wat gevoelig zijn daar hou ik wel van ;-)

3b wordt echter wel veel toegepast op de turbine jets, ook op de Saab Viggen (en op de Gripen heb ik het ook al gezien) deze jongens vliegen puur alleen op de elevons en laten de Canards vast zitten.

Ik denk dat het bij mij allemaal uitkomt op testen, ik heb namenlijk de canards het liefst werkend (al moet het systeem tzt wel aangepast worden) in de hoop redelijk hoge neus naderingen te kunnen maken om op het laatst de kist vlak te leggen om de prop te sparen.

Wat betreft de vleugelbelasting vindt ik het nog wel mee vallen, 106 gram/dm2 uitgaande van 5000 gram en alleen de hoofdvleugel.

En ja het test veld wordt gewoon het vertrouwde Ede, als we geluk hebben kunnen we de 100 mtr baan gebruiken en anders gewoon lekker vanaf 80 meter ;-)

Wordt in ieder geval een spannend vluchtje (of deel daarvan ;-) ).

Laatst bewerkt:
Zat net onder de douche weer wat te bedenken mbt het gebruik van de canards tijdens start en landing.

Kan hem natuurlijk koppelen aan het gear, gear down canard werkend, gear up canard gelocked. Met dan een schakelaar als mogelijke override om toch ook eens met canards te sturen terwijl het gear up is.

Mhhh, eens komen we er wel ;-)

Zo zat ik ook te denken aan

Waar een douche toch al niet goed voor is hé.
Gaat goed komen lees ik hier!:thumbsup:
Ik zeg als zeiler altijdt zo maar:als je de wind aan de goede kant hebt dan kom je altijdt vooruit.:)

Mvgr hans

Zat net onder de douche

zittend douchen? Zo oud ben je nu toch ook weer niet? :P

Wat betreft die Canards.. zuiver mijn mening, maar als ik een dergelijke kist zou hebben, zou ik die Canards werkend willen hebben.. gewoon vanwege de techniek. Desnoods met 90% expo en 1mm uitslag :P

Even off topic vanwege mijn nieuwsgierigheid.

Is de romp op de achtergrond van een F15 en is de kist linksvoor zo een kist met die enorme vleugels en als ik me niet vergis een vrij ronde neus? (Gloster Meteor schiet door mijn hoofd, figuurlijk gelukkig)

Hoe langer ik dit topic volg hoe gaver ik de Saab vind. Zou hier aan de muur niet misstaan :)

(vliegen niet want dan is het heel snel schroot)

Laatst bewerkt door een moderator:
Hee Hans,

goed komen gaat het zeker een keer :yes: (denk ik ;-) )

Hee Henri

Ouwer dan je denkt en na een dag hard werken en een avondje stucen is onder de douche zitten best wel eens lekker ;-)

1mm uitslag is zinloos dan kun je ze net zo goed niet gebruiken ;-)

Maar ik weet wat je bedoel daarom ga ik denk ik ooko voor mijn gedachtes welke ik onder de douche kreeg (nee niet die maar die andere ;-) ).
Zo kan ik toch de canards optimaal benutten tijdens de langzame start en landing en tijdens het rondracen doen ze niets (althans zo heb ik dat nu bedacht ;-) ).

wat betreft de techniek die moet eigenlijk tzt echt wel verstevigd worden maar dan ook de hele kist even aanpakken (jaja :roll: ).

@ rcbuggy,

Je hebt gelijk de romp op de achtergrond van de Viggen van Rainer is een F-15 romp.
De kist linksvoor is de Topp Mirage.

Leuk ook dat je meeleest en waarom zou zo`n kist niks voor jouw zijn?
Ook bij ons kan die in schroot veranderen, we zullen zien tijdens de eerste vlucht(en).

Hoi,

Ik kan nog niet vliegen. Vierkantjes vliegen als iemand anders de kist in de lucht hangt voor me lukte een aantal jaren geleden wel maar meer niet, 2x zelf opgestegen en dat is het.

Iemand van een club heeft aangeboden mijn autogyro in te vliegen als die klaar is. Ben wel 2 keer lid geweest van een club hier in de buurt maar dat was geen succes.

De kist die ik in gedachten had is trouwens geen meteor. Volgens mij een Engels ding, bijna een vliegende vleugel en enorm groot en log om te zien.

Ik heb vroeger bij een open dag in Kaatsheuvel twee F16's zien vliegen en sindsdien wilde ik zo'n kist. Helaas vlogen ze tegen elkaar aan tijdens de demo en eindigden in het maisveld. Kan goed 25 jaar geleden zijn. Omdat ik zelf een Saab rijd (ik ben niet rijk hoor, eerder arm door dat ding) zou het grappig zijn zo'n kist aan de muur te hebben hangen en uiteindelijk te vliegen.

Jij bedoeld de Avro Vulcan:
Avro_vulcan_XH558.jpg

En veel oefenen dan kan jij ook zo`n model vliegen en deze horen niet aan de muur maar in de lucht ;-)

Ja die bedoel ik. Mooi he?

Ik voel alweer veel te veel projecten opkomen, autogyro, autogyro, autogyro.

Back