Fotor
Forum veteraan
Afgelopen zomer heb ik van iemand die al jaren geleden is gestopt met de modelbouw een grote tas hout, een tekening en een stel halfgebouwde onderdelen gekregen. Kosten: niets. Altijd leuk. Ik ga deze winter proberen dit project tot een goed einde te brengen en er een mooi vliegtuig van te bouwen.
Het gaat hier om een zwever van 2,5 meter. Volgens mij is het geen bestaand model, iemand (Ab Kort? deze naam staat op de tekening) heeft deze tekening helemaal zelf gemaakt. Dat betekent dat er geen bouwbeschrijving bijzit en dat het zeker geen uitontwikkeld geheel is. Bijkomend probleem is dat ik vrijwel geen bouwervaring met hout heb. Afgelopen jaar heb ik een bonsai gebouwd. Nou ja, bouwen is een groot woord. De onderdelen van deze kit pasten zo mooi in elkaar dat er amper nog lijm tussen kon. Dit project is andere koek. Ik zal nog eea zelf uit moeten gaan vinden en zal daarbij wellicht regelmatig de hulp van jullie kennis inroepen.
Ik ga niet al te spastisch doen over het gewicht tijdens het bouwen. Ik zie dit vooral als een project om veel bouwervaring op te doen, ik hoef geen topzwever te bouwen. Het vliegtuig mag daarbij best wat aan de zware kant worden. Bovendien heb ik geen hekel aan vliegtuigen die wat aan het gewicht zijn. Ik hou wel van een beetje vlotte zwevers die lekker aan de knuppels liggen. Liever een iets te zwaar vliegtuig dat lekker vlot vliegt dan een kist die niet stevig in elkaar zit en aan de lier spontaan tot ontbinding overgaat.
Wat foto's:
De hoofdtekening
De romp bestaat uit glasvezel met een mooie gladde laag aan de buitenkant. De voorkant van de neus kan eraf worden geschoven. In het midden zit een plaat waar later de servo's, ontvanger en accu op gemonteerd kunnen worden.
De staartvlakken zijn al keurig gemonteerd. Deze zien er prima uit.
Met de vleugels is een begin gemaakt
Er liggen nog een aantal ribben los. Deze zijn 2,5 of 3 mm dik. 3 ribben zijn van multiplex gemaakt ipv balsa. Zou daar een reden voor kunnen zijn? Op de vleugel waar wel de meeste ribben vast zitten lijken wel alle ribben van balsa te zijn gemaakt. Ik vermoed hier een stukje materiaalgebrek.
De tekening bevat geen rolroeren, maar de vorige bouwer heeft die wel willen toepassen. Dat ga ik zeker gebruiken. De rolroeren zijn gemaakt van een balsa profiel dat aan een buis is gelijmd. Deze buizen komen dan om assen aan de uiteinden te draaien. Ik heb deze constructie nog nooit gezien, maar geloof wel dat het moet gaan werken.
Ik heb nu al een aantal modificaties ten opzichte van de originele tekening in mijn hoofd:
- het toepassen van de rolroeren
- de tekening gebruikt een dubbele V-stelling, waarbij de 2e knik 10 graden is. Als er ook rolroeren op de kist komen lijkt 10 graden me niet nodig. Dit wil ik reduceren tot enkele graden.
- er komen remkleppen in de vleugel. Ik heb een setje Multiplex remkleppen liggen van 19 cm breed. Volgens de doos zijn deze geschikt voor zwevers met een span van 1,5 tot 2,4 meter. Misschien zijn ze dus wat aan de kleine kant, maar ze zullen altijd helpen met de landingscontrole.
Ook heb ik nu al wat vragen:
- Zal ik de vleugels helemaal indekken met hout of zal ik een gewone D-box maken en de achterkant bespannen met folie? De laatste optie lijkt me de lichtste en misschien ook wel de makkelijkste.
- Kan ik voor het maken van de D-box gewoon balsa gebruiken of is een andere houtsoort hier meer op zijn plaats?
- Moet ik washout toepassen in het buitenste deel van de vleugel en hoe kan ik dat het beste bewerkstelligen?
Er zullen ongetwijfeld nog vele vragen volgen. Ik hoop op wat hulp te kunnen rekenen.
Het gaat hier om een zwever van 2,5 meter. Volgens mij is het geen bestaand model, iemand (Ab Kort? deze naam staat op de tekening) heeft deze tekening helemaal zelf gemaakt. Dat betekent dat er geen bouwbeschrijving bijzit en dat het zeker geen uitontwikkeld geheel is. Bijkomend probleem is dat ik vrijwel geen bouwervaring met hout heb. Afgelopen jaar heb ik een bonsai gebouwd. Nou ja, bouwen is een groot woord. De onderdelen van deze kit pasten zo mooi in elkaar dat er amper nog lijm tussen kon. Dit project is andere koek. Ik zal nog eea zelf uit moeten gaan vinden en zal daarbij wellicht regelmatig de hulp van jullie kennis inroepen.
Ik ga niet al te spastisch doen over het gewicht tijdens het bouwen. Ik zie dit vooral als een project om veel bouwervaring op te doen, ik hoef geen topzwever te bouwen. Het vliegtuig mag daarbij best wat aan de zware kant worden. Bovendien heb ik geen hekel aan vliegtuigen die wat aan het gewicht zijn. Ik hou wel van een beetje vlotte zwevers die lekker aan de knuppels liggen. Liever een iets te zwaar vliegtuig dat lekker vlot vliegt dan een kist die niet stevig in elkaar zit en aan de lier spontaan tot ontbinding overgaat.
Wat foto's:
De hoofdtekening

De romp bestaat uit glasvezel met een mooie gladde laag aan de buitenkant. De voorkant van de neus kan eraf worden geschoven. In het midden zit een plaat waar later de servo's, ontvanger en accu op gemonteerd kunnen worden.

De staartvlakken zijn al keurig gemonteerd. Deze zien er prima uit.

Met de vleugels is een begin gemaakt


Er liggen nog een aantal ribben los. Deze zijn 2,5 of 3 mm dik. 3 ribben zijn van multiplex gemaakt ipv balsa. Zou daar een reden voor kunnen zijn? Op de vleugel waar wel de meeste ribben vast zitten lijken wel alle ribben van balsa te zijn gemaakt. Ik vermoed hier een stukje materiaalgebrek.

De tekening bevat geen rolroeren, maar de vorige bouwer heeft die wel willen toepassen. Dat ga ik zeker gebruiken. De rolroeren zijn gemaakt van een balsa profiel dat aan een buis is gelijmd. Deze buizen komen dan om assen aan de uiteinden te draaien. Ik heb deze constructie nog nooit gezien, maar geloof wel dat het moet gaan werken.

Ik heb nu al een aantal modificaties ten opzichte van de originele tekening in mijn hoofd:
- het toepassen van de rolroeren
- de tekening gebruikt een dubbele V-stelling, waarbij de 2e knik 10 graden is. Als er ook rolroeren op de kist komen lijkt 10 graden me niet nodig. Dit wil ik reduceren tot enkele graden.
- er komen remkleppen in de vleugel. Ik heb een setje Multiplex remkleppen liggen van 19 cm breed. Volgens de doos zijn deze geschikt voor zwevers met een span van 1,5 tot 2,4 meter. Misschien zijn ze dus wat aan de kleine kant, maar ze zullen altijd helpen met de landingscontrole.
Ook heb ik nu al wat vragen:
- Zal ik de vleugels helemaal indekken met hout of zal ik een gewone D-box maken en de achterkant bespannen met folie? De laatste optie lijkt me de lichtste en misschien ook wel de makkelijkste.
- Kan ik voor het maken van de D-box gewoon balsa gebruiken of is een andere houtsoort hier meer op zijn plaats?
- Moet ik washout toepassen in het buitenste deel van de vleugel en hoe kan ik dat het beste bewerkstelligen?
Er zullen ongetwijfeld nog vele vragen volgen. Ik hoop op wat hulp te kunnen rekenen.
Laatst bewerkt: