sagitta 900

serge pot

Forum veteraan
gezocht, een tekening van een sagitta 900.
vandaag deze zwever zien vliegen en besloten dat deze ook aan de stal toegevoegd moet worden .

sagitta1.jpg

Serge, ik heb een tekening van de Sagitta 900, maar niet de originele. Deze tekening is een soort eigen ontwerp van Albert Kort, maar uiterlijk en in gedrag is het een Sagitta900. Volgens mij heeft Maarten zijn vleugels ook volgens deze tekening gebouwd. De romp was van glasvezel, dus daar zal je zelf iets moeten knutselen (houten romp of zelf rompje glassen). De constructie schijnt een stuk eenvoudiger te zijn dan het origineel, en mijn Sagitta was oersterk.

Mijn Sagitta (gebouwd volgens deze tekening) is helaas verloren gegaan, en daar baal ik nog steeds van. Het was een heerlijk vliegtuig, ondanks dat ik geen grote aanhanger ben van 2 kanaals zwevers. Hij kon heerlijk langzaam vliegen, belletjes werden als vanzelf gedraaid, maar hij heeft ook loeihard aan de Wasserkuppe gevlogen. Ooit gaat er een nieuwe gebouwd worden.

Filmpje:

Beelden van mijn kist op de Wasserkuppe:

Laatst bewerkt door een moderator:
heb die van maarten zien vliegen ,vandaar .

als de romp er ook op staat met boven en zij aanzicht (of enkelt zij aanzicht )

dan is deze tekening mij prima genoeg

De romp staat er alleen als kleine afbeelding op, niet genoeg voor een goede bouw. Maar Maarten kennende wil hij hem vast wel even op papier overtrekken. Het is een zeer simpele romp die redelijk hoekig is, omtrek is voldoende om te hebben.
Ik kan de tekening laten kopieren, zal met versturen onder de 10 euro blijven.

ik doe het er voor (heb toestemming van moeders de vrouw)

lengtemaat van de romp is ook goed ,foto's staan er genoeg op het web dus verhoudingen zijn door te berekenen ,schatten .wil hem dan toch omzetten naar electro ,aangezien dit praktischer is .

heb ik een mooi aanstaand project .

Hoi Serge,

volgens mij heb ik daar een originele tekening van liggen, ik zal morgen even kijken.
Ik woon zelf in lunteren dus dat is mooi dicht bij.

M.v.g.

Addy

ook ardy hartstikke dank.

dit gaat een leuke zwever worden . geen remkleppen wel rolroeren (maakt in gewicht niks uit ,well effectiever )

Serge, over die rolroeren moet je nog even goed nadenken. Ik wilde het eerst ook doen, maar heb toch besloten het niet te doen en was later blij met die keuze.
Rolroeren maken op het vliegtuig zoals hij op de tekening staat haalt niet zoveel uit, met zoveel V-stelling doen rolroeren niet zoveel. Als je de rolroeren effectief wilt maken moet je dus de V-stelling verminderen. En dan gaat het zo mooie relaxte karakter er mogelijk aan. De kist is goed zoals hij is, ik zou er niet aan gaan knoeien. De Sagitta is een heerlijke kist, lekker bouwen zoals hij op tekening staat (of wel remkleppen inbouwen).

Serge, over die rolroeren moet je nog even goed nadenken. Ik wilde het eerst ook doen, maar heb toch besloten het niet te doen en was later blij met die keuze.
Rolroeren maken op het vliegtuig zoals hij op de tekening staat haalt niet zoveel uit, met zoveel V-stelling doen rolroeren niet zoveel. Als je de rolroeren effectief wilt maken moet je dus de V-stelling verminderen. En dan gaat het zo mooie relaxte karakter er mogelijk aan. De kist is goed zoals hij is, ik zou er niet aan gaan knoeien. De Sagitta is een heerlijke kist, lekker bouwen zoals hij op tekening staat (of wel remkleppen inbouwen).
v stelling van de hoofdvleugel wordt 0 ipv 3 en de tippen blijven de 10 graden behouden . hierdoor blijft hij stabiel . re rolroeren zijn dan om hem goed in een bocht te leggen en om hem recht te drukken . tevens zijn ze dan mooie spoilers welke beter werken dan de remkleppen . qua gewicht maakt het niks uit .heb al een paar avondjes zitten studeren .

Back