@(Btw, je schrijft dat je nu vakantie hebt.....maar als pensionada hebt je toch voortdurend vakantie)
Wonend in Spanje en op vakantie gaan in je geboorteland is pure stress :razz:
Voor wat betreft de
Sagitta013 er bestaat nu ook een heel mooie, gerestaureerde met een intrekbaar langingsgestel en staartwiel:
Whispering Wings Gliding Club Gallery :: Sagitta
Mijn
Sagitta, de gerestaureerde heeft styropor/abachi vleugels met een Eppler-profiel 'strak', ik heb de profielen nu niet bij de hand, wordt nageleverd. :grin:
De
Sagitta(s) is/zijn schaal 1:3.75 dus iets minder dan 4 meter spanwijdte.
De twee die ik nu aan het bouwen ben krijgen
HQ3.5/13 als vleugelprofiel met 1 graad tip- verdraaiing.
Een
Sagitta nabouwen, zeker in een schaal/semi schaal versie is niet makkelijk danwel onmogelijk indien men niet over de originele bouwtekening beschikt.
Ook zijn er zeer veel persoonlijk uitgevoerde modificaties waaronder wheel en wing fairings en de meest vreemde canopies.
Ook is bij veel toestellen het richtingsroer iets groter gemaakt.
Enkele typische kenmerken:
Het stabilo heeft V-stelling
Het kielvlak en richtingsroer lopen op ongeveer 1/4 van de onderkant breder uit in de vorm van een driehoek. (hierdoor is de romp van de KNVvL tekening
Sagitta aan de achterkant te smal)
Alleen het prototype had druppelvormige tip-elementen, later vervangen door platte profiel-vormige.
Alleen het prototype en de Sagitta's 1 e 2 hadden die vreemde uitstulping aan het einde van de romp.
De Sagitta romp is aan de onderkant van de romp, ter hoogte van het wiel afgeplat.
Al men al, wil men een
Sagitta als modelvliegtuig nabouwen dan is de gecertificeerde cq productie versie de
013 de beste keuze, ook heeft dit type zoals later de meeste
Sagitta's, zover ik weet,
Schempp-Hirth remkleppen.
Zijn er nog vragen, laat maar komen.
Harry