sagitta900 aerotronics met een vleugje van mij

Maar ik kan nog niet over ervaring spreken met de sagitta ,jij wel .
Hoe reageert jouw sagitta op thermiek (vooral de lichte variant)?

da reicht ein ameisenfurz :D:D:D

Nee serieus wat thermieken betreft gaat die van mij echt super. Ik ben nu ook lid van de VZG dus je moet er maar een keer meer vliegen. Het is echt een superkist. Niets voor niets heeft de Sagitta 900 een legendarische reputatie.

Ik speel niks vals ,ik heb de gegevens al eerder geroepen .En de sagitta is bekend .;)
'Vals' spelen was een geintje. Wat ik wel probeerde duidelijk te maken is dat je de vorm en de positie veranderd had. Verder niks. Als dat fout is overgekomen: sorry!
... Zoals je het nu zegt dirk ,zou je dus pontificaal de vleugels met stabilo kunnen verwisselen en maakt dat niks uit (aangezien volgens jou een oppervlakte verschil op het stabilo niks doet,zou dit dus ook niks op je vleugel uitmaken ).;)

En dat klopt niet ,Zwaartepunt is afhankelijk van je nulpunt . en je nulpunt wordt mede bepaald door de armlengte tussen stabilo en vleugel ,maar vooral ook tussen de oppervlakte verschillen .Ik ben geen wetenschapper en wil niet betweterig overkomen ,maar dit snap ik als pap en lepel.
Nee dat heb ik niet beweerd c.q. proberen te beweren. Vorm en oppervlakte maken wel degelijk uit en zeker als je de grote en de kleine met elkaar verwisselt.

Ik heb eens nagerekend op deze site
Vleugel 200 mm koorde recht, span 2000 mm
stabilo 100 mm recht, 400 mm span
afstand vleugelneus.stabiloneus 800 mm
N-punt = 82,32 mm

Nu stabilo 110 mm koorde en 420 mm span
N-punt = 86,98 mm

een verschil van 4,66 mm.

Dat is in mijn ogen niet relevant om gewicht te besparen.

Dirk.

Dus als het stabilo met die maten een 2 gram zwaarder wordt per helft .Dus totaal 4 gram en je hebt een boom van 80 cm tov een neus van 20 cm heb je 4 x zoveel gewicht nodig in de neus (16 gram).

Bij mijn sagitta is dit dus ongeveer de zelfde rekenfactor (grof weg genomen )
Alleen dan verschuif ik een 11mm naar achteren en kan ik dus er van uit gaan dat het materiaal bij elkaar een 7 gram max is wat ik toevoeg (dus 28 in de neus )maar omdat het zwaartepunt een11 mm naar achteren kan scheelt me dit 100 gram in de neus ,dus grof weg een 75 gram goed berekent.Scheelt me 4,7% op gewicht totaal.
als dan de neus een 10cm verlengd wordt (Daar word de sagitta lelijk van en lijkt dan op het zusje van pinokkio )Zou ik theoretisch zonder lood kunnen .

Toch leuk zo lekker bomen .

Wat me er nog van af houdt is de goede respons op het stabilo wat de Sagitta nu heeft .Door de pijlstelling wordt dit nog meer versterkt als het oppervlak vergroot wordt .

Ik kan hem wel lichter willen maken ,maar 1600 gram met elektro aandrijving(6kanaals) tov origineel zweef(2 kanaals) ook 1600 gram heb ik het nog niet verkeerd gedaan .Als ik het reeel bekijk.
Neemt niet weg dat ik baal van die klomp lood in de neus van 250 gram.

Nu zit ik op 27,6 gram dm/2
ipv 23,3 gram dm/2.

Ik zou me niet zo blind staren op die cm die je naar achteren wilt. Het zwaartepunt dat voor jou goed is moet je door vliegen zien te vinden. Als je een cm naar achteren kan: prachtig, maar mogelijk is dat ook gewoon te ver en vliegt de kist dan niet meer lekker voor jou.

En dat lood: dat hoort nu eenmaal bij zwevers. Mijn Sagitta had ook een enorme bonk lood voorin, woog ook ruim 1600 gram en hij vloog daarmee geweldig. Tuurlijk is lichter (meestal) beter, maar als hij goed vliegt moet je het gewoon lekker zo laten.

Douglas heeft de DVD van Performance Tuning for Sailplanes van Radio Carbon Art. Daar wordt dit uitgebreid beschreven, alsmede het voordeel van vliegen met een klein instelhoekverschil.....

Serge als je wil kan je die wel een keer bekijken. Je krijgt echt een hele andere kijk op de dingen. Mij mening, laten zoals het is en niet te moeilijk doen als het eenvoudig kan.

Starthaak zit er onder heb ook de bodem beetgepakt om de krachten te verdelen .
zwaartepunt in de vleugel hartlijn . vanuit horizontale lijn (vlieglijn ) 15graden naar voren . dit zou ongeveer de plek moeten zijn .

Gisteren lekker gevlogen .ook de f3j lier uitgeprobeerd van paul op halve kracht . dat gaat goed ,alleen dat duikje moest ik maar niet doen ala f3j .Dat vond mijn hoogteroer aansturing niet fijn .na dat duikje wilde ik up geven , geen respons ,dan vol down dat wilde wel aangezien er dan aan de kabel getrokken werd .geen schade aan overgehouden ,ik weet nu wel ongeveer de grenzen .De vleugel is sterker als ik verwacht had .
Het lichtere gewicht wat hij nu als puur zweef heeft is voordeliger .zwaarte punt licht op het achterste punt mogelijk (herstel uit duikproef is heel langzaam ).
Starthaak is 5mm naar achteren gegaan wat mij prima is .
Bij een landing in de hei enkelt een scharniertje van het richtingsroer gebroken . deze zijn dus gisteravond vervangen door ca scharniertjes omdat deze minder breuk gevoelig zijn .
al met al is hij nu klaar .
nu ligt er nog een oude f3b zwever op het schap welke gecombineerd gaat worden met een gekregen romp van Maarten met gekraakte vleugels . gekregen f3b vleugels van terence .
Ook hier moest ik maar eens werk van maken . dat lijnstarten heeft gewoon meer dan een wentelteefje in de neus .

Gisteren lekker gevlogen .ook de f3j lier uitgeprobeerd van paul op halve kracht . De vleugel is sterker als ik verwacht had .
Het lichtere gewicht wat hij nu als puur zweef heeft is voordeliger .zwaarte punt licht op het achterste punt mogelijk (herstel uit duikproef is heel langzaam ).
dat lijnstarten heeft gewoon meer dan een wentelteefje in de neus .

full

full

Ongetwijfeld,
Van mijn electro's heb ik ook een romp zonder motor apart (dus, zuiver zweven).
Het vliegt beter en zuiverder zonder dit wenteelteefje zoals je zegt.

Het toestel hierboven is ongeveer in de klasse van de Sagitta.
1500gr zonder motor en 2000gr met motor.

Probleem is dat een lier heel wat ruimte vergt wat niet altijd voorhanden is.
Vandaar het electro-alternatief.

Mvg,
Aurectar

Laatst bewerkt door een moderator:
Back