Saint-Philippe 1693-1715, schaal 1:48

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Gino SLOCK, 25 nov 2020.

  1. Gino SLOCK

    Gino SLOCK

    Lid geworden:
    21 jan 2018
    Berichten:
    182
    Locatie:
    Zottegem
    Ik dacht aanvankelijk om gewoon beide planken op dezelfde maat te nemen, maar de vervallen (de connecties) zorgen voor een extra tekening over de hele lengte van het schip. Dus eerst het moeilijkste proberen en zien wat het geeft.
     
  2. Gino SLOCK

    Gino SLOCK

    Lid geworden:
    21 jan 2018
    Berichten:
    182
    Locatie:
    Zottegem
    (foto 201201 B): Vooraanzicht van spant 28 uitgetekend op kalkpapier.
    De donkere vakjes zijn genoemde vervallen (connecties)

    upload_2020-12-1_10-38-4.jpeg
     
  3. newbie

    newbie

    Lid geworden:
    3 jan 2008
    Berichten:
    1.155
    Locatie:
    belgie Limburg
    http://www.amarsenal.be/fr/stages-apprentissage/stages-de-modelisme-d-arsenal

    Gino, in luik kan je een stage volgen , speciaal om deze plannen te begrijpen, 1keer per maand.

    Heb er veel bijgeleerd. Er is iemand die kan vertalen naar het nederlands. Henri , de voorzitter en lesgever spreekt spijtig genoeg geen nederlands maar legt alles zeer goed uit met tekeningen.

    ps; dat overtekenen op kalkpapier gaat kleine foutjes geven, mijn gedacht.

    Gewoon dat deel van het plan opnieuw kopieren en uitsnijden met een scalpel. Ook steeds dezelfde kopieermachine gebruiken, elk machine heeft een andere afwijking.
     
  4. Gino SLOCK

    Gino SLOCK

    Lid geworden:
    21 jan 2018
    Berichten:
    182
    Locatie:
    Zottegem
    Lijkt me interessant. Het Frans zou geen problemen mogen geven. Ik verdiep me verder en super bedankt voor jouw advies.
     
  5. Gino SLOCK

    Gino SLOCK

    Lid geworden:
    21 jan 2018
    Berichten:
    182
    Locatie:
    Zottegem
    Ik heb ondertussen de mensen aangeschreven en wacht op nieuws.
    De bouwwerken liggen momenteel eventjes stil want ik steek al mijn tijd in de renovatie van onze badkamer; kwestie om vrouwlief ook eventjes zoet te houden ;-)
     
    TIMBERWOLF vindt dit leuk.
  6. newbie

    newbie

    Lid geworden:
    3 jan 2008
    Berichten:
    1.155
    Locatie:
    belgie Limburg
    Stuur mij anders je emailadres eens door, dan zal ik je de inschrijvingsbrochure eens doorsturen en de laaste mails .
     
  7. Gino SLOCK

    Gino SLOCK

    Lid geworden:
    21 jan 2018
    Berichten:
    182
    Locatie:
    Zottegem
    @ newbie:
    Probleem is dat mijn Monograaf van dit schip 45 plannen bevat. Ik heb die op ware grootte laten kopiƫren in een kopiecenter en dit zijn dan mijn 'werkplannen'. Elk plan meet zo'n 160 x 60 cm en dit kost me behoorlijk wat duiten. Daarom dat ik ze niet in stukken snijd om ze op het hout te kleven en naar maat te schuren. Ik las trouwens dat gekleefd papier op hout, bij het schuren, de neiging heeft om aan de rand te krullen waardoor een fijne afwerking ook niet optimaal is. Een tweede probleem bij gekleefd papier is dat, als je bijvoorbeeld een heel smalle vorm kleeft het papier zijn kromme weg zoekt. Ik verduidelijk: bijvoorbeeld een smalle perfect rechte dunne strook van laat ons zeggen 4mm breed & 7 cm lang zal bij het kleven plots niet meer 'perfect recht' zijn ('t is maar een voorbeeld dat ik geef).
    Het kalkpapier gebruik ik om de stukken (vanop mijn 'werk'plannen) over te tekenen op het hout. Eenmaal die op het hout zijn getekend kan ik ze ruwweg op maat zagen en verder fijn afwerken met maatname op de originele 'werk'plannen. Op die manier bekom ik nauwelijks millimetervervorming.
    Steeds bereid om suggesties en/of tegenspraak te aanhoren... zo kan ik altijd iets bijleren ;-)
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  8. newbie

    newbie

    Lid geworden:
    3 jan 2008
    Berichten:
    1.155
    Locatie:
    belgie Limburg
    Mailtje is verstuurd met inschrijvingsbrochure.

    ikzelf rij er een uur over, er komen mensen van luxemburg, namen, brussel enz.

    je mag ook gerust 2 a 3 keer langskomen om te kijken of het je bevalt voordat je betaald.

    ik persoonlijk stop na dit jaar en ga bij de club. Alles afhankelijk van corona natuurlijk.
     
  9. newbie

    newbie

    Lid geworden:
    3 jan 2008
    Berichten:
    1.155
    Locatie:
    belgie Limburg
    Ik gebruik gewoon een a3 printer om het deel dat ik wil maken van mijn origineel plan te kopieren. Moet je je plannen niet voor stuk knippen.

    een stukje van 4 op 70mm van een krom onderdeel bv, trekt inderdaad krom als je het op je hout plakt . Daarom het groter uitsnijden . Bv 20 op 70mm

    behalve bij spanten. daar zou ik nog anders werken, met schade en schande geleerd.

    daar zou ik gebruik maken van een standaard breedte van plankjes en achteraf je groter uitgeknipt spantenplan erop plakken. In de les leren ze je een andere methode, is veel minder houtafval.

    ps, alle machines zijn er behalve een draaibank en een vandiktebank.

    het perenhout krijg je gratis , zoveel als je wilt, maar het is wel 2de keus en niet gestoomd,
     
  10. newbie

    newbie

    Lid geworden:
    3 jan 2008
    Berichten:
    1.155
    Locatie:
    belgie Limburg
  11. Gino SLOCK

    Gino SLOCK

    Lid geworden:
    21 jan 2018
    Berichten:
    182
    Locatie:
    Zottegem

Deel Deze Pagina