Saito FG-36

Discussie in 'F3A' gestart door Hans Meij, 1 apr 2008.

  1. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    mss een apart draadje starten over de OS 160 FX benzineconversie? Mogelijk dat je dan meer propdata krijgt.

    Ik heb zelf een paar keer met een F3A kist met OS 160FX gevlogen. Daar stond een APC 17x12 PN (pattern narrow) prop op; dat scheen de OS wel te waarderen.

    Waar het uiteindelijk om begonnen was; is deze setup nu inderdaad stiller dan de Saito?

    Je kunt een PB wagen aan Br@m, die vliegt met een OS 160FX op een Adrenalin.
     
  2. rwijnhov

    rwijnhov

    Lid geworden:
    3 nov 2008
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    St.Anthonis
    Ja deze setup is een stuk stiller. Ik moet alleen nog even meten hoeveel db ik nu zit.
     
  3. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg PH-SAM

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.558
    Locatie:
    Oegstgeest
    Hey Allemaal,

    Ik had probleemen om mijn ontsteking van de FG 36 aan het vonken te krijgen. In eerste instantie dacht ik dat mijn ontsteking stuk zou zijn. Dus vervolgens contact opgenomen met Dennis (Hobby in). Hij dacht in eerste instantie ook aan een kapotte ontsteking.

    Éen dag later lagen de spullen van hobbyin al op de deurmat om te kunnen testen. Dennis had er wel bij gezegd dat ik alleen een 4 cellen 4.8V accutje moest gebruiken.
    Dus druk aan het testen geslagen om er vervolgens achter te komen dat mijn eigen ontsteking ook werkt. Ik gebruikte in eerste instantie 2 A123 cellen die zouden dan 6,6 tot 7V moeten geven. Vervolgens heb ik de ontsteking van Dennis met een 4.8V accutje geprobeerd en die werkte meteen. Toen ik mijn eigen ontsteking op een 4,8V accutje probeerde werkte die ook opeens. Du is de conclusie dat de ontsteking alleen tussen 4,5 en 6 V werkt!! Als je er een hogere spanning opzet gaat de ontsteking niet kapot maar ontstaat er geen vonk. Een soort beveileging dus. Misschien ook handig voor andere om te weten.

    Dus van het weekend weer opnieuw proberen met mijn eigen ontsteking. Wel weer een super service van Hobbyin!!

    Groeten Martijn
     
    Laatst bewerkt: 22 apr 2010
  4. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Nog mazzel dat je ontsteking nog werkt dan:)
     
  5. rwijnhov

    rwijnhov

    Lid geworden:
    3 nov 2008
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    St.Anthonis
    Dit verhaal is overigens wel wat vreemd. Horizon hobby namelijk net aangegeven dat je ook gewoon een 2 cellen lipo rechtstreeks op de ontsteking aan mag sluiten dat dit geen enkel probleem is, en ook gedekt word via de garantie. Dus zijn die a123 cellen wel goed?
     
  6. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

  7. rwijnhov

    rwijnhov

    Lid geworden:
    3 nov 2008
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    St.Anthonis
    Dit is wat horizon hobby (pete bergstrom) eergisteren op rcuniverse heeft geschreven:

    Guys,

    We ave recently been doing sone testing with 2 cell LiPo packs and the ignition runs just fine with these. All our future labels on the ignition will have a voltage range 4.8 to 8.5v. Have fun and use the LiPo's for the best lightweight setup. No reulator required.

    Pete

    Dus 2 cellen lipo mag gewoon gebruikt worden. Hun website zal aangepast worden.
     
  8. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Ik zou de website van de fabrikant meer vertrouwen dan dingen op een forum, geschreven door iemand anders:)
     
  9. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Tsja, Saito zelf zegt anders en jouw praktijktesten lijken toch ook echt iets anders aan te tonen. Mogelijk dat er een nieuw type is oid?
     
  10. rwijnhov

    rwijnhov

    Lid geworden:
    3 nov 2008
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    St.Anthonis
    Nee, de saito importeur in duitsland geeft ook al sinds begin vorig jaar aan dat er 2cell lipo gebruikt mag worden. Die met die praktijktest met die a123 was niet ik maar doesburg. Ik gebruik nu ook 2cellen lipo en dat gaat prima. Verder is Pete Bergstrom op rcuniverse dus 100% zeker wel the spokes person voor horizon hobby en dus niet zomaar iemand die wat post.
     
  11. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Ok, dus de motor van Ml v Doesburg loopt nu met beide ontstekingen goed op een 2 cell lipo, begrijp ik?
     
  12. rwijnhov

    rwijnhov

    Lid geworden:
    3 nov 2008
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    St.Anthonis
    nee bij hem lopen ze niet op a123 cellen. bij mij lopen beide ontstekingen goed op 2 cell lipop.
     
  13. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Dat maakt natuurlijk niets uit.. of ruikt zijn stroom bedorven? :p

    Maar goed, raar blijft het wel.. heb jij mss een ander type ontsteking dan hem?
     
  14. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg PH-SAM

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.558
    Locatie:
    Oegstgeest
    De ontsteking werkt bij mijn niet in combinatie met de volle spanning van 2x A123 cellen.
    Momenteel vlieg ik dus met een regulator tussen de ontsteking en de 2 A123 cellen.
    Dan zit ik op een spanning van 5.5Volt.
    Maar de motor loopt echt super mooi!!

    Het enige minpunt voor mij is dat er nog veel oliespetters uit de uitlaat komen. Maar dit kan ook komen omdat ik aardig wat olie in het karter van de motor heb gespoten voor het starten.

    Martijn
     
  15. Teus

    Teus Guest

Deel Deze Pagina