Saito FG-36

Ik heb afgelopen zaterdag Saito's FG-36 (benzine viertakt) in laten lopen en moet bekennen dat ik aangenaam verrast was. Aanmerkelijk meer vermogen dan ik verwacht had, een mooie rustige motorloop, een laag benzinegebruik en geen viezigheid uit de uitlaat. Ik ga er een F3A kist omheen bouwen om te kijken of hij het in de lucht net zo goed doet als op de grond.
Na een tankje inlopen:
Menz 18*8: 8200 (prop te klein)
APC 16*12: 8300 (prop te klein)
Engel 18*11 (smal blad): 7900
Engel 17*12 (breed blad): 7600

Horizon Hobby: FG-36 (220G) w/Muffler/Ignition/MM: AK by Saito Engines (SAIEG36)
 
Die cijfers liegen er niet om Hans...:cool:

Van 3YhHx6iizeE[/media] filmpje gaat ook mijn hart sneller kloppen...;)...zo te zien is de motor gemakkelijk te starten...stationair loop is ook dik in orde...:yes:

Welke F3A kist gaat het worden? :rolleyes:

Groeten,

Wilfred
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hij komt als ik het goed begrepen heb op Hans' 2e eigen ontwerp toestel.. de Merlin II.

Heb het ding zien lopen en hij loopt echt heel mooi rustig en beschaafd. En inderdaad ook geen rommel uit uitlaat zien komen.

Als ik een toestel had waar een motor met dat gewicht op kon en ook financieen ervoor had, wist ik het wel..
 
Wat een prachtige motor , een 2.25 M span F3aM (X) model is ook een goed alternatief . Voor F3 A is de krachtbron compleet waarschijnlijk te zwaar
 
Voor F3A is de krachtbron compleet waarschijnlijk te zwaar
Ha Ed,
Het houtbouwding waar ik hem nu op ga zetten wordt wel wat te zwaar. Echter, de motor weegt kaal 1250 gr, met uitlaat en ontsteking + pack weegt hij net onder de 1600gr. Dat is zwaarder dan een methanol setup, maar nog steeds lichter dan een electrische aandrijving. In theorie (gewicht + gedrag op de bok) zou het een bruikbare F3A aandrijving kunnen zijn.
 
Wat een prachtige motor , een 2.25 M span F3aM (X) model is ook een goed alternatief . Voor F3 A is de krachtbron compleet waarschijnlijk te zwaar

Groter dan 2 meter zou ik absoluut niet gaan, gezien de waarden die Hans aangaf doet ie het net iets minder dan een goede MVVS 26cc benzinemotor met reso, dus om dat op een 2.25m F3A-X kist te zetten.....

Maar dat het een leuke motor is, dat is zeker:)

Grt.
 
doet ie het net iets minder dan een goede MVVS 26cc benzinemotor met reso
Mijn MVVS 26 deed het destijds minder dan deze motor. Mijn toeren kwamen overeen met wat de fabrikant claimt:
APC 16/12 7300-7400 3266 (de 3266 is de MVVS resopijp)
APC 16/10 8100-8300 3266
Mejzlik 18/8 8100-8200 3266
Bron:
MVVS 26

(Nu moet ik toegeven dat ik uit de 35 weer veel meer haal dan de fabrikant aan geeft)
 
Laatst bewerkt:
Wat mij in ieder geval verbaast is dat deze motor meer vermogen heeft dan de OS200 waar ik op dit moment mee vlieg. Deze is dan wel 3cc minder maar is met methanol gestookt. De benzine implementatie is dus blijkbaar een geslaagde bij deze motor.
 
Ik weet het Hans, jouw ZDZ40 deed het ook niet zo best, die van ons loopt als een beest:)

Zo deed de Mejzlik 18*8 bijna 8500 op mijn MVVS, is ondertussen verkocht, maar hij liep verschrikkelijk goed:)

Grt.
 
Hans, ik ben blj dat je er tevreden over bent.

Een clubgenoot was denk ik de eerste die hem bij Dennis kocht maar de motor is ondertussen al terug naar de fabriek gestuurd.

Ik heb hem horen en zien lopen op de bok toen hij nieuw was. Ik vond het eerder tegenvallen.

daarna is de motor op een kist gegaan waar voordien een ZG 38 op stond met standaard uitlaat.

Met die ZG had de kist meer vermogen. Dit was duidelijk merkbaar.

Veel geluk met jou motor, ik ben er zeker van dat jij er meer verstand van heeft dan mijn clubgenoot.

Peter
 
Ik weet het Hans, jouw ZDZ40 deed het ook niet zo best, die van ons loopt als een beest:)
Zo deed de Mejzlik 18*8 bijna 8500 op mijn MVVS, is ondertussen verkocht, maar hij liep verschrikkelijk goed:)
Ja weet ik, er zit kan toch aardig wat verschil zitten tussen verschillende motoren als de setup een tikkie anders is.
Anyhow, 8200 op een Menz 18*8 (na nog geen tankje er door heen) doet niets onder voor bijna 8500 op een Mejzlik 18*8. Is denk ik wel een tikje beter.
Op de MVVS35 heb ik een Menz 19*10 en een Mejzlik 20*10 direct na elkaar kunnen vergelijken. Dat was precies dezelfde last.
 
Veel geluk met jou motor, ik ben er zeker van dat jij er meer verstand van heeft dan mijn clubgenoot.
Ha Peter,
Ik hoop dat mijn eerste goede indruk van de motor zal blijven. Ik was afgelopen zaterdag echt in een 'hoera' stemming omdat het motortje zo lekker draaide.
 
Er zit wat schot in de Merlin-II waar ik de Saito op ga zetten.

mii1ve2.jpg

mii2tz7.jpg
 
Mooi ding hoor Hans.. een paar rondingen en een cokcpitje maken toch wel veel verschil..
 
Ik kreeg wat vragen over de bouw van een forumlid. Mogelijk heeft een ieder wat aan de antwoorden, vandaar hier gepost.

Mijn vorige Merlin was een doosconstructie van 3mm balsa aan de zijkanten en 2,5mm balsa onder en boven.
Bij de Merlin II heb ik 6*6mm liggers op de onderste en bovenste rechte lijn geplaatst en daar deels weer 3mm balsa tussen geplaatst. Zie foto. Ik zie hierin weinig voordelen, de volgende wordt weer geheel 3mm balsa zijwand. Is ook makkelijker met folien en veel minder werk.

dsc077971ec7.jpg


De vleugel is een foam vleugel. Ik heb 20mm carbon buis gebruikt en daar zelf een huls voor gemaakt. De huls heb ik gebruikt voor het boren van de gaten. Een dikkere buis zou wat stijver zijn. Deze is net iets te dun voor het mooie, maar ik had hem nog liggen. Liever 25mm alu of 25-30mm carbon
Ik heb niet veel ervaring met het maken van ribbenvleugels, maar liggers van 6*4 grenen lijkt mij goed. Hard balsa 6*6 is denk ik ook wel goed, zekers als het een gedeelde vleuugel is.

dsc079711pf9.jpg


Mijn Profiel is een Selig 8035. 12,5% bij de root, 11% bij de tip. Ik vind vleugels met een dunner wordend profiel naar de tip prettiger vliegen. Ook vind ik vleugels met het dikste punt voor de 30% rustiger vliegen dan vleugels met hun dikste punt tussen de 30 en 40%

Aan de binnenkant:
dsc006781rl2.jpg
 
Back
Top