Saito FG 60 r3 gas 60 cc

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door guusbaselmans, 29 aug 2017.

  1. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    5.446
    Locatie:
    daar waar ik vlieg
    Inderdaad terwijl glij lagers in mijn ogen niet slecht is normaliter .
     
  2. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    5.446
    Locatie:
    daar waar ik vlieg
    Inderdaad terwijl glij lagers in mijn ogen niet slecht is normaliter .
     
  3. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.540
    Locatie:
    Oldeberkoop
    In tegendeel...99% van de volwassen motoren gebruikt glijlagers.
     
  4. rwijnhov

    rwijnhov

    Lid geworden:
    3 nov 2008
    Berichten:
    1.460
    Locatie:
    St.Anthonis
    Het scheuren van de cilinders heeft jammer genoeg de fg21 ook last van. Daar heb ik er al een van vervangen. Mijn fg60 daarentegen heeft nog geen gescheurde cilinder gehad. Bij mijn fg21 trad dit na een 3 seizoenen en ruim 75-100l verder op. Ik controleer nunprevtief ieder seizoen even de cilinderbouten.
     
    serge pot vindt dit leuk.
  5. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.540
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Als die getallen kloppen vlieg jij in een afschuwelijk hoog tempo...
     
  6. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.394
    Locatie:
    nuenen
    5 liter per maand?
     
  7. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.540
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Vind ik nogal wat voor die motor.... is ongeveer 8 à 10 uur vol gas draaien per maand, nog wel wat meer als je niet continue volgas vliegt....

    Dat red ik zelfs niet als het mijn enige vliegtuig is....

    Niet dat het onmogelijk is, maar ik vind het gewoon erg veel.
     
  8. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    13.782
    Locatie:
    Rotterdam
    misschien morst hij erg veel tijdens tanken :D
    of tankt hij de grasmaaier uit dezelfde tank..
     
  9. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.394
    Locatie:
    nuenen
    Halve liter per uur met een saito 60 3 cilinder????
    Denk eerder halve liter per kwartier toch?
     
  10. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.540
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nee... een halve liter per uur met een FG21...

    (zal iets meer zijn vandaar het ruime "8 tot 10", maar uit wat ik weet van deze motor braakt hij ongeveer 1300W uit, en dan zou je op ruwweg dat verbruik moeten zitten)

    De FG60 R3 zal ongeveer 3 keer dat verbruik vertonen, schat ik zo....
     
  11. Dickie

    Dickie Guest

    Het verbruik volgens specs is 30 ML per minuut.
     
  12. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.540
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Van de FG60R3 nem ik aan? Dat kan vrij goed kloppen ja....
     
  13. Dickie

    Dickie Guest

    Klopt helemaal.
     
  14. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.540
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Mooi he? brandstof-verbruiksberekeningen.... Ik vind het altijd weer een kick als je eerst uitrekent wat het zou moeten zijn en daarna een kloppende meting hebt....
     
  15. Dickie

    Dickie Guest

    Laatst bewerkt door een moderator: 8 nov 2017
  16. Peet43

    Peet43

    Lid geworden:
    3 jun 2012
    Berichten:
    251
    Locatie:
    Stellendam
    Heb het Amerikaanse form doorgelezen en er valen enkele zaken op.

    1 Op 1 keer na is de cilinder gescheurd met een Keleo uitlaat. (Kleine diameter?)
    2 Bij 2 personen is de cilinderscheuring meerdere keren voorgevallen. ( omgang met de motor?)
    3 Er wordt ook als mogelijke oorzaak gesproken over de bouten waarmee de cilinder vast zit, deze willen nogal eens los gaan zitten.
    4 Ook wordt als mogelijke oorzaak genoemd dat er olie in de onderste cilinders loopt waardoor er teveel vloeistof in de cilinders zit en de compresie zodoende te hoog wordt, hiervoor adviseert men alvorens te starten de prop 5 keer rond te draaien en al deze op een bepaald punt zwaar gaat de bougie eruit te halen om zo de cilinder leeg te laten lopen.

    Wellicht is er hier op het forum ook een mening over deze gestelde oorzaken.
     
  17. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.540
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou, dat van die olie is een algemeen ding.... Dat was vroeger met die dubbeldekkers in de 1e wereldoorlog al een ding, om de verzamelde olie in de onderste cylinders at te tappen....
     
  18. Dickie

    Dickie Guest

    Bij radiaal motoren loopt er altijd olie in de cilinders die naar beneden wijzen dit kan gebeuren, het meest gangbare is dan om de bougies er uit te draaien en dan met de hand de boel rond draaien.
    En niet de boel forceren door te proberen hem er doorheen te draaien als er een slot is ontstaan(olie) ook kun je de motor ook 180 graden draaien, olie is niet samen te persen, dan krijgt de drijfstang een ongenadige dreun met een enorme schade als gevolg.
    dit kan ook bij een motor 4T waarvan de cilinder naar beneden wijst.
    Bij onze Moki draaien we altijd de bougies er uit voor de vlieg dag, ook om de bougies droog te maken start die iets beter.
    En al de verhalen die ik lees. laat is wat foto,s zien.
    Wat ik alleen al tegen kom in de revisie (grote motoren) dat wil je niet weten, en altijd hebben de motoren gefaald nooit de mens.
    Vanmiddag nog over gehad hoe iemand met een Dodge Viper V10 de krukas in twee stukken draaide blij dat ik de rekening niet hoefde te betalen
    Je hoort dan verhalen van het bekende lampje, maar ik dacht het kan nog wel.
     
    serge pot vindt dit leuk.
  19. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.540
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :D :D :D ja.... dat hoor je vaak....
     
  20. Peet43

    Peet43

    Lid geworden:
    3 jun 2012
    Berichten:
    251
    Locatie:
    Stellendam
    QUOTE="Dickie, post: 3845411, member: 21802"]Bij radiaal motoren loopt er altijd olie in de cilinders die naar beneden wijzen dit kan gebeuren, het meest gangbare is dan om de bougies er uit te draaien en dan met de hand de boel rond draaien.
    En niet de boel forceren door te proberen hem er doorheen te draaien als er een slot is ontstaan(olie) ook kun je de motor ook 180 graden draaien, olie is niet samen te persen, dan krijgt de drijfstang een ongenadige dreun met een enorme schade als gevolg.
    dit kan ook bij een motor 4T waarvan de cilinder naar beneden wijst.
    Bij onze Moki draaien we altijd de bougies er uit voor de vlieg dag, ook om de bougies droog te maken start die iets beter.
    En al de verhalen die ik lees. laat is wat foto,s zien.
    Wat ik alleen al tegen kom in de revisie (grote motoren) dat wil je niet weten, en altijd hebben de motoren gefaald nooit de mens.
    Vanmiddag nog over gehad hoe iemand met een Dodge Viper V10 de krukas in twee stukken draaide blij dat ik de rekening niet hoefde te betalen
    Je hoort dan verhalen van het bekende lampje, maar ik dacht het kan nog wel.[/QUOTE]

    Hierbij enkele foto’s

    26C73B07-9FAF-4132-8B35-D2E75E0E1F38.jpeg A7BADB0E-F182-4697-B68E-0D5A447E63B9.jpeg
     

Deel Deze Pagina