Saito FG 60 r3 gas 60 cc

In tegendeel...99% van de volwassen motoren gebruikt glijlagers.
 
Het scheuren van de cilinders heeft jammer genoeg de fg21 ook last van. Daar heb ik er al een van vervangen. Mijn fg60 daarentegen heeft nog geen gescheurde cilinder gehad. Bij mijn fg21 trad dit na een 3 seizoenen en ruim 75-100l verder op. Ik controleer nunprevtief ieder seizoen even de cilinderbouten.
 
5 liter per maand?
Vind ik nogal wat voor die motor.... is ongeveer 8 à 10 uur vol gas draaien per maand, nog wel wat meer als je niet continue volgas vliegt....

Dat red ik zelfs niet als het mijn enige vliegtuig is....

Niet dat het onmogelijk is, maar ik vind het gewoon erg veel.
 
misschien morst hij erg veel tijdens tanken :D
of tankt hij de grasmaaier uit dezelfde tank..
 
Halve liter per uur met een saito 60 3 cilinder????
Nee... een halve liter per uur met een FG21...

(zal iets meer zijn vandaar het ruime "8 tot 10", maar uit wat ik weet van deze motor braakt hij ongeveer 1300W uit, en dan zou je op ruwweg dat verbruik moeten zitten)

De FG60 R3 zal ongeveer 3 keer dat verbruik vertonen, schat ik zo....
 
Van de FG60R3 nem ik aan? Dat kan vrij goed kloppen ja....
 
Mooi he? brandstof-verbruiksberekeningen.... Ik vind het altijd weer een kick als je eerst uitrekent wat het zou moeten zijn en daarna een kloppende meting hebt....
 
http://www.rcuniverse.com/forum/gas-engines-142/11604077-saito-fg-60r3-2.html

Huiswerk voor t weekend
Geluid fantastic
Maar als ik een motor van 1100 koop wil ik er meer dan 1 seizoen mee doen.
Risico was me te groot

Heb het Amerikaanse form doorgelezen en er valen enkele zaken op.

1 Op 1 keer na is de cilinder gescheurd met een Keleo uitlaat. (Kleine diameter?)
2 Bij 2 personen is de cilinderscheuring meerdere keren voorgevallen. ( omgang met de motor?)
3 Er wordt ook als mogelijke oorzaak gesproken over de bouten waarmee de cilinder vast zit, deze willen nogal eens los gaan zitten.
4 Ook wordt als mogelijke oorzaak genoemd dat er olie in de onderste cilinders loopt waardoor er teveel vloeistof in de cilinders zit en de compresie zodoende te hoog wordt, hiervoor adviseert men alvorens te starten de prop 5 keer rond te draaien en al deze op een bepaald punt zwaar gaat de bougie eruit te halen om zo de cilinder leeg te laten lopen.

Wellicht is er hier op het forum ook een mening over deze gestelde oorzaken.
 
Nou, dat van die olie is een algemeen ding.... Dat was vroeger met die dubbeldekkers in de 1e wereldoorlog al een ding, om de verzamelde olie in de onderste cylinders at te tappen....
 
Bij radiaal motoren loopt er altijd olie in de cilinders die naar beneden wijzen dit kan gebeuren, het meest gangbare is dan om de bougies er uit te draaien en dan met de hand de boel rond draaien.
En niet de boel forceren door te proberen hem er doorheen te draaien als er een slot is ontstaan(olie) ook kun je de motor ook 180 graden draaien, olie is niet samen te persen, dan krijgt de drijfstang een ongenadige dreun met een enorme schade als gevolg.
dit kan ook bij een motor 4T waarvan de cilinder naar beneden wijst.
Bij onze Moki draaien we altijd de bougies er uit voor de vlieg dag, ook om de bougies droog te maken start die iets beter.
En al de verhalen die ik lees. laat is wat foto,s zien.
Wat ik alleen al tegen kom in de revisie (grote motoren) dat wil je niet weten, en altijd hebben de motoren gefaald nooit de mens.
Vanmiddag nog over gehad hoe iemand met een Dodge Viper V10 de krukas in twee stukken draaide blij dat ik de rekening niet hoefde te betalen
Je hoort dan verhalen van het bekende lampje, maar ik dacht het kan nog wel.
 
QUOTE="Dickie, post: 3845411, member: 21802"]Bij radiaal motoren loopt er altijd olie in de cilinders die naar beneden wijzen dit kan gebeuren, het meest gangbare is dan om de bougies er uit te draaien en dan met de hand de boel rond draaien.
En niet de boel forceren door te proberen hem er doorheen te draaien als er een slot is ontstaan(olie) ook kun je de motor ook 180 graden draaien, olie is niet samen te persen, dan krijgt de drijfstang een ongenadige dreun met een enorme schade als gevolg.
dit kan ook bij een motor 4T waarvan de cilinder naar beneden wijst.
Bij onze Moki draaien we altijd de bougies er uit voor de vlieg dag, ook om de bougies droog te maken start die iets beter.
En al de verhalen die ik lees. laat is wat foto,s zien.
Wat ik alleen al tegen kom in de revisie (grote motoren) dat wil je niet weten, en altijd hebben de motoren gefaald nooit de mens.
Vanmiddag nog over gehad hoe iemand met een Dodge Viper V10 de krukas in twee stukken draaide blij dat ik de rekening niet hoefde te betalen
Je hoort dan verhalen van het bekende lampje, maar ik dacht het kan nog wel.[/QUOTE]

Hierbij enkele foto’s

26C73B07-9FAF-4132-8B35-D2E75E0E1F38.jpeg
A7BADB0E-F182-4697-B68E-0D5A447E63B9.jpeg
 
Back
Top