Sakura S Zero (bouwverslag)

mooie auto!

even een vraagje wat is nou het nut van je snaar strakker of losser zetten en hoe strak zou hij dan moeten staan ?, in mijn corally assassin (1snarig) kan ik hem geloof ik niet eens spannen

De snaar ( eigenlijk tandriem ) heeft een groot nadeel,
het heeft weerstand bij het draaien.
Een nieuwe snaar heeft veel meer weerstand dan een oude.
Als je de snaar strakker zet heb je meer weerstand.
Een losse snaar heeft minder weerstand,
maar zodra de snaar over de tanden heen gaat slippen heb je een probleem.

In de praktijk zoek je dus een snaarspanning die het vermogen van de motor kan overbrengen zonder te slippen.
Bij een stock motor wat losser, bij modified vrij strak.
Over het algemeen kan de snaar een stuk losser dan je zou denken zonder te slippen.

Bij een nieuwe snaar de spanning regelmatig controleren en bijstellen omdat deze wat oprekt.
 
oke bedankt!

heb nou niet echt het idee dat mn snaar slipt dus dat zal wel goed zitten ook al zit hij aardig los , mijn chassis heb ik onv een jaar gelede gekocht, nieuw voor een zacht prijsje (oud model enzo) maar vind hem zeer gebruiks vriendelijk mede dat hij ook maar 1 snaar heeft
 
@ Joost, Maar zelfs met alle R&D die er tussen zit neem ik aan dat de theorie breed toepasbaar is... ik bedoel snaar aan drijving lijkt me redelijk universeel, en een snaar spanner is niet heel lastig op een chassis te "retrofitten"

Klopt, alles kan maar daar ging het niet over in de vraag van tamiya rijder. Hij vroeg om het nut van een spanner omdat op zijn Assassin er geen zit. Niet of het op zijn Assassin te maken was. Ten tijde dat de Assassin een nieuw model was zag je nergens snaarspanners. Door de ervaring erna is gebleken dat hier behoefde aan was en dus is het op latere modellen wel gekomen.
 
helemaal nieuw in het RC gebeuren ben ik niet, hiervoor wat gevlogen met heli's, maar dit bouwverslag heeft me toch omgehaald om bij rcmart deze sakura te bestellen :D

met auto's ben ik een volledige beginner, dus ik zal wel terug komen met een hoop vragen ;)

nog iemand tips vwb linkjes voor een beginner?

Thanks!
 
ik heb nu alleen het chassis en een ezrun set (60a / 17.5t)
Wat bevelen jullie daarbij voor een servo aan?
En een Lipo met hoge of lage ontlading? zou een 5a 20c volstaan om te beginnen?
Ik wil gedoseerd gas kunnen geven.

Werkt elk type servo met elk type rx/tx combi?
 
Update

Hier nog een update na een aantal races met de Sakura S Zero:

Ik heb de geardiffs nog eens opnieuw gebouwd en de vlakke kanten van de tandwielen flink geschuurd met watervast korrel 400.
Zo ver schuren dat de 4 rondjes uit de gietmal niet meer zichtbaar zijn.
Bij het in elkaar schroeven van het diff eerst testen zonder olie,
dan met olie en niet heel erg vast, steeds controleren of het soepel draait.
Het achterdiff heb ik met de dinste olie gevuld die ik heb,
en als er wat uit gelopen is ook geen probleem,
het achterdif moet zo soepel mogelijk draaien.

het voordiff heb ik gevuld met een hele tube anti wear grease van Tamiya (AWgrese)
dat werkt super, het is bijna een spool!

Ook heb ik de shims gebruikt aan beide zijden van het diff ,
er zit zonder shims zo veel speling in dat de snaar spanning afstelling kan verschuiven,
en dat wil je niet.

De hoge tanden van de snaren maken het mogelijk om de snaar echt heeeel los te spannen,
dat verminderd de rolweerstand van de auto enorm.

Verder heb ik alle lagers uitgespoeld met remmereiniger en een dagje in de WD40 laten weken, dat loopt ook lekker soepel.
Dat smeren en reinigen met WD40 moet je wel blijven herhalen,
anders lopen de lagers helemaal droog.

Verder heb ik op de achterdempers gele Tamiya veren gebruikt,
en in de demper cap een 2mm gaatje geboord om alle rebound
achter weg te halen.
de voordempers heb ik standaard gelaten.

De voorwielophanging is vrij stijf en direct,
ik overweeg nog aan de voorkant dikkere demperolie te gebruiken.

De body die ik gebruik is een protoform mazda speed6.

Als laatste heb ik bij AMCC de snelste tijd ooit in de 17,5 t brushless Ezrun stock gereden.
het bewijs dat je met deze auto en echte racer in handen hebt!

Veel plezier er mee!
 
Super verslag...thanks voor zovel informatie.

FF snel een vraagje, aan welke pinions moet ik denken met een xtreme stock regalaar en een 17.5T sensored motor? Standaard auto.

Is hier een formule op los te laten?

Sorrie voor de misschien stomme vraag maar heb me hier nog nooit mee beziggehouden...
 
Super verslag...thanks voor zovel informatie.

FF snel een vraagje, aan welke pinions moet ik denken met een xtreme stock regalaar en een 17.5T sensored motor? Standaard auto.

Is hier een formule op los te laten?

Sorrie voor de misschien stomme vraag maar heb me hier nog nooit mee beziggehouden...

Stomme vragen bestaan niet ( hoewel mensen hier soms erg hun best doen)

Tandwielen zijn deel en vermenigvuldig sommen.
Om dat een formule te noemen gaat wat ver.

van groot naar klein ; tanden x tanden = versnelling
van klein naar groot ; tanden : tanden= vertraging

Rijders onder elkaar praten eigenlijk altijd over de gear ratio of FDR (final drive ratio)
Dat is de totale versnelling/vertraging van alle tandwielen en tandriemen.
Dat is handig want elke auto heeft een andere interne vertraging,
maar als de FDR gelijk is dan weet je dat de motor bij de zelfde snelheid
het zelfde toerental heeft.

Voor een 17.5 turns motor (die heeft een laag eindtoerental )
moet de vertraging FDR niet zo groot zijn.
Ik denk tussen de 3,4 en de 4,0.

het is erg handig om een lijstje van alle mogelijkheden uit te printen en bij je auto te bewaren.
Zo'n lijstje kun je het eenvoudigst maken met de gearchart website.
Welcome to GearChart.com

succes
 
Laatst bewerkt:
Inmiddels gebruik ik de voorwielophanging nu
ook in mij Tamiya TRF 416.
Na een aantal races heb ik ondervonden dat dikkere olie in de voorste dempers
betere resultaten geeft.

Ik gebruik nu in de voordempers 45wt. en achter 25wt.
 
Vraagje! hoe zitten die ballends vast aan de auto? ze zien er uit als of ze als "moer" werken? Ik wil het weten want ze scheinen steviger te zijn dan die van de HPI Blitz/firestorm die ik op mijn traxxas slash gebruik (ja das vrij convoluded ik weet het)
 
Nadat de Tamiya M05 niet geleverd kon worden en ik een refund had, heb ik ook een Zero S besteld. Ben benieuwd, het wordt mijn eerste onroad.
 
Inmiddels weer wat hopups op de Sakura S Zero gezet.

Ik heb nu de stabi voor en achter gemonterrd en erg goede resultaten.
Vooral omdat ik nu in de 13,5 turns klasse rijd geeft
dit een veer stabilere auto als je de bocht uit komt.

Ook heb ik een Accu brace gemaakt die de accu wat naar buiten plaatst.

Het tandwieldiff aan de voorkant heb ik met Tamiya AW grease gevuld.
Het eerste dif dat ik zo gebouwd heb is gesneuveld, maar deze tweede houd het erg goed.
Ik rijd inmiddels de zelfde tijden al s met mijn TRF 416,
en zoek nog een betere rijder om te kijken of er nog meer in de auto zit.

Als je een diff met AW grease gaat bouwen,
eerst het hele diff zonder olie bouwe.
De tandwielen aan de platte kanten fijn schuren (400 watervast)
en helemaal bouwen zonder de AW grease.
Als die dan goed soepel draait zonder zware punten,
dan weer open maken en vullen mer AW grease.

Succes!
 
Hier een overzicht van de aanpassingen aaan mijn Sakura S zero
(de competatieve $100 auto)

full

Alu wielmenemer, is er natuurlijk ook in sakura rose.

full

Stabi voorzijde (let altijd op een soepele symmetrische werking, wat goed te testen is met de dempers er af)

full

stabi achter

full

Alu pulley houder met 19 tands pulley (heb je nodig omdat anders de snaren veel te strak staan)

full

Alu outdrives in de diffs( is een optie waardoor je ook blades kunt gebruiken,
en bespaart ook flink wat gewicht)

full

Zelf even ontworpen en gemaakt, lipobrace om de accu wat meer naar de buitenkant te kunnen plaatsen. De lipo word nog met een glastape vast gezet.
full


full

Gat in de demper cap (dit doen niet veel mensen, maar ik wil op alle mogelijke manieren aan de achterkant meer grip vinden)

full

Schroeven weglaten voor meer flex achter.

Tot zo ver mijn Sakura S Zero.
Veel mensen vragen mij of je goed aan onderdelen kunt komen,
bij the border(hoofddorp) en op Ebay is een zeer groot aanbod in alle onderdelen.

Ik hoop binnenkort veel meer van deze autos in de wedstrijden te zien.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Update:

De auto gaat steeds beter,
ik rij nu ook weer mijn PR (14,4 sec.) van de Tamiya 416.

De lipo houder werkt erg goed.

De achterkant van de auto kan nog wel beter wat grip betreft.
Ik heb nu de schokdempers nog iets langer gemaakt.
Als je de schokdemper meet met een schuifmaat dan moet hij 61,5 mm. zijn.
De lengte kun je instellen met de onderste kogellink minder of meer op de demper as te schroeven.
Zondag over een week weer en wedstrijd ik heb er weer zin in.
 
De wedstrijden gaan steeds beter met deze auto.
Na de update van de stabilisatie stangen,
ben ik ook dunnere olie in de shocks gaan gebruiken.
Bij elke verandering heeft de auto meer grip dus dat is goed.

Omdat ik nu buiten ook wedstrijden rij moet ik de gear ratio kunnen aanpassen.
met de standaard motormount is dat veel werk omdat je gewoon niet bij het tweede schroefje van de moto kunt komen.

Ik heb nu de motormount aangepast zodat het tweede schroefje aan de onderkant zit.
SAKURA-MOTORMOUNT.jpg


Ook ben ik een tweede auto aan het opbouwen waar ik het chassis flink afgeslankt heb,
voor meer flex en voor gewichtsbesparing.
 
Back
Top