Salto, mijn nieuwe grote speelgoed...

Ik ben benieuwd naar je ervaringen straks. Het lijkt op een zeer wel overwogen keus. Leerzame discussie ook! Dank daarvoor!

Als bezitter van een paar grote Salto's zou ik je willen aanbevelen om wel wat meer V-vorm dan 1 graad in de vleugels in te bouwen. Het oog wil ook wat.

Mijn Fliegerland Salto heeft als gevolg van de lange en dikke vleugelpen, gepaard met het procentueel dunne vleugelprofiel, zeer weinig V-vorm. Dat doet afbreuk aan de optiek, ook omdat de vleugels in de lucht nauwelijks buigen.

In deze thread zitten verscheidene foto's van mijn Salto die dat laten zien.
Salto 1:2

Mijn andere iets kleinere Salto heeft duidelijk meer V-vorm en ziet er, zowel op de bodem als in de lucht, duidelijk eleganter uit.

Lang geleden heb ik overigens de originele Hänel Salto met Ritz-2 profiel gehad, overigens alleen aan de helling gevlogen. Ik was uitermate tevreden over het presteren van deze kist.

Laatst bewerkt:
@Harm,

Dank je voor jouw bericht. Ik heb hierdoor wat lopen zoeken op het www, en ben tot de conclussie gekomen dat de echte ook wat V stellling had. Jouw foto's op het RC network hebben wel wat ideeen opgebracht, vooral hoe ik mijn cockpit ga maken.

De volgende foto's ben ik tegengekomen op het net. Ik laat de V stelling voor wat het is. (als de vleugelopbouw het toelaten) Tussen de 2 en 4 graden lijkt mij wel prima.

Dit is ook een MHM Salto, dezelfde afmeting.

DSC_0160.jpg

De echte.

Salto-in-Flight.jpg

Mijn huidige Salto, de foto is nog van de vorige eigenaar.

file.php

Deze mag ook niet ontbreken...

DSC07914.JPG

Ik vlieg overigens ook op Ede, als ik de achtergrond van HarmS mag geloven.

Laatst bewerkt:
Inmiddels zijn de vleugels in bestelling, met de opgeven SD7090 profiel. Na 1 telefoontje de boel nog eens doorgesproken, wat een verhelderen gesprek is geworden. Ze waren aangenaam verast toen ik aangaf dat ik de vleugels zelf zou komen ophalen. Zo kan ik eens mooi kijken in de keuken van Rippin.

De vleugels worden gemaakt op basis van het SD7090 profiel. Ze komen compleet met de remkleppen en met uitsparingen voor de 3 servo's. 1 voor de ailerons, 1 voor de remkleppen en 1 voor de welvingskleppen. Ik weet nog niet of ik de welvingskleppen in combinatie ga gebruiken met de remkleppen, als iemand daar wat info over wil geven?

Verder krijgen de vleugels over het hele vlak een carbon-mat, en worden ze 5 cm groter. In total kom ik dan uit op een Salto van 4,3 meter. Verder was de vraag hoeveel V-stelling ik wilde hebben. Mijn huidige is 4 graden totaal, en ook dat vonden zij teveel. Het advies was 2,5 graden totaal, wat het nu ook gaat worden. (Met dank aan Harm, gezien zijn mening over de V-stelling van zijn Salto) De vleugelpen word 14mm dik, of ik de huidige CFK pen kan gebruiken weet ik nog niet. Gezien de hoger snelheid denk ik toch aan een stalen vleugelpen, waardoor er weer wat extra gewicht aangebracht word.

Nu nog maar 6 weken wachten....

De vleugelpen word 14mm dik, of ik de huidige CFK pen kan gebruiken weet ik nog niet. Gezien de hoger snelheid denk ik toch aan een stalen vleugelpen, waardoor er weer wat extra gewicht aangebracht word.

Nu nog maar 6 weken wachten....

De PCM Erwin XL van 3 meter heeft 2 stuks Carbon rond 14 mm.
Dan lijkt 1 x 14 mm carbon niet veel voor 4.3 meter.
Wel is de Erwin XL full carbon harde helling praktijk en voor ook redelijk ballast.
Die ballast zijn dan in eerste instantie twee stalen staven.

Frans Weissgerber van Carbon Vertrieb geeft aan voor 4.3 m span en een hard vliegbedrijf een max van 3.2 kg.
Daar zal je denk ik duidelijk boven komen, maar bij rustig weer en of vliegen zal 1 x 14 mm het met gemak houden.
Als je betere condities hebt ga je dan over naar staal.

Rick

@Rick,

bedankt voor de info. Ik denk zowieso dat ik met staal ga vliegen met het nieuwe profiel.

Ondertussen zit ik hier ook niet stil, een deel van de nieuwe kleur zit er op...

Iets met sneak perview of zo...

IMG_0232.jpg

De stabilo's...

IMG_0237.jpg

Inmiddels zijn de vleugels in wording, maar het duur wel wat langer dan de 6 weken. Haast had ik er niet mee, en dat geeft mij de tijd om alvast de servo's en folie te bestellen.

De servo's, ik had de KTS in gedachte, maar waarom zouden de Hitech 85MG niet voldoen? Nu vlieg ik rondom met de 85MG, tot nu toe heb ik nog geen rare dingen mogen ontdekken. Is 5kg stelkracht niet overkil?

Dan nog een vraag over folie. Heeft iemand ervaringen met AS-Film? AS-Film Ik werk tot nu toe met Oracover, maar tot zover ik het lees zijn de mensen die het gebruiken (in DE) positief over dit product...

Hallo Douglas,
Waarom geen oracover?
Ik heb deze folie ook gebruikt op de Pilatus vleugels en dat ging prima.
Ik heb alleen nog wat zorgen als het model een middagje in de zon ligt.
Ik hoop dat de folie dan mooi strak blijft..

Ik heb alleen nog wat zorgen als het model een middagje in de zon ligt.
Ik hoop dat de folie dan mooi strak blijft..

Juist ja, en daar heb je met AS-Film geen last van... (berichten van RC Network)

heb je die as film ook in alle bekende oracoverkleuren dan dougy en ook in transparante kleuren ? , folie die niet gaat rimpelen met warm weer zou ook mij voorkeur hebben maar daar zal ook wel n prijskaartje aanhangen ? ,en ook het aanbrengen van die AS-film zal wel wat andere techniek vereisen schat ik :yes:

heb je die as film ook in alle bekende oracoverkleuren dan dougy en ook in transparante kleuren ?

Goed lezen, op de link klikken, en dan even rond kijken:
... Dan nog een vraag over folie. Heeft iemand ervaringen met AS-Film? AS-Film Ik werk tot nu toe met Oracover, maar tot zover ik het lees zijn de mensen die het gebruiken (in DE) positief over dit product...
Of deze directe link.

Johan,

Voor 10 meter folie ben ik 67€ kwijt. Ik ga binnenkort 10 meter bestellen. Mijn ervaringen schrijf ik hier wel op. Van wat ik gelezen heb zijn de mensen die het gebruiken zeer positief.

@dirk je hebt gelijk had het linkje over het hooft gezien :oops:

ok ik ben erg benieuwt dougy naar die folie :yes: en hoe het natuurlijk straks op je prachtige salto zit te pronken !:yes:

Vandaag maar eens een telefoontje gepleegd waar mijn vleugels blijven. Ers is blijkbaar iets mis gegaan, want ze hadden 2 bestellingen door elkaar heen gehaald, en de vleugels nog eens aangepast (wegens de dikte) en verstuurd naar iemand anders....

Nou vliegen er straks 2 Salto's rond met hetzelfde profiel... Na ontelbare exuses zijn de vleugels eind volgende week klaar. Ach, zolang ze maar vóór juni klaar zijn... En de prijs word nu ook iets gunstiger... ;-)

Back